Jätin työelämän 50 vuotiaana
Olisin voinut jatkaa vielä 20 vuotta ja kuolla pois .Tein nyt ratkaisun jota en voisi tehdä 20 vuoden kuluttua. Tuntuu hyvältä.
Kommentit (104)
Sain työttömänä lähes 2 kertaa enemmän rahaa, kuin nyt, kun olen 4 tuntia päivässä pienipalkkaisessa työssä.
Kun olin työttömänä, kaikki ihmettelivät, kuinka pärjään ja millä elän!!??
Nyt kun tienaan siis lähes puolet vähemmän, kukaan ei ihmettele tai kysele, millä elän, vaikka se on nyt huomattavasti haastavampaa ja vaatii oikeasti todellista ponnistelua ja järjestelyjä!!??
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut mitään muuta avustusta elämässäni kun lapsilisät 70 ja 80 luvulla ja nekin ovat vielä säästössä korkojen kera Ap
70 ja 80 luvun lapsilisät säästössä? Siis odottamassa pahoja päiviä? Vai jälkeläisillekö niitä panttaat?
5-kymppisenä vapaalle tarkoittaa eläkkeesi puolittumista. Jos haluat köyhäillä loppuelämäsi mikäs siinä.
Jännä ajatusmaailma joillain, että omaisuuttaan ei saisi hyödyntää ja käyttää omaan elämiseen. Oli se sitten perittyä tai itse ansaittua rahaa.
Jos ajatuksena on vain se, että pitää jättää itse perinnöksi esim lapsille, niin ne lapsetkaan ei saisi käyttää rahoja (vain maksaa perintöveroa), vaan säästää taas omille lapsilleen jne jne. Silloin toki yhteiskunta hyötyy, kun aina maksetaan vaan verot ja siitä hyvästä sitten rahasumma pienenee koko ajan.
Tämä kärjistettynä ilman ajatusta sijoittamisesta tms. Se, että käyttää omaan elämiseen varojaan ei tarvitse myöskään tarkoittaa sitä, ettei yhtään mitään jättäisi itse perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
En tuomitse, mutta jos työkykyinen ihminen tekee tuollaisen valinnan tietoisesti eristäytyä yhteiskunnasta ja heittää viiskymppisenä hanskat tiskiin niin siinä on työelämällä selkeästi peiliin katsomisen paikka.
Kyllä se peiliin katsominen on itsellä, joka luovuttaa. Mutta tietysti jos massiivinen perintö tulee, eli ilmaista rahaa kuin lotosta, heikommat sortuu lorvimaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vauva-palsta on Suomen suurin joutoväen palsta. Varsinainen Esson-baari. Netti-Esso :D
Nyt töihin, se on moro!
Täsmälläneen näin. Mitäpä tähän lisättävää..
Jäin pois 57-vuotiaana. Sen jälkeen vuosi sairaslomaa, eläkehylky eikä euroakaan yhteiskunnan tukia. Säästöt ja palkalla aikanaan ostettujen osakkeiden pääomatulot siitä lähtien toimeentulo. Hetkeäkään en ole töistä posjääntiä katunut.
Toimeentulo ei mikään ongelma, kun ei ole polttanut, kuulunut kirkkoon, ollut juoppo eikä maksanut Veikkaukselle tyhmyysveroa.
Vierailija kirjoitti:
Jäin pois 57-vuotiaana. Sen jälkeen vuosi sairaslomaa, eläkehylky eikä euroakaan yhteiskunnan tukia. Säästöt ja palkalla aikanaan ostettujen osakkeiden pääomatulot siitä lähtien toimeentulo. Hetkeäkään en ole töistä posjääntiä katunut.
Toimeentulo ei mikään ongelma, kun ei ole polttanut, kuulunut kirkkoon, ollut juoppo eikä maksanut Veikkaukselle tyhmyysveroa.
Unohtui vielä. Vanhuuseläkettäkään ei tarvitsisi välttämättä koskaan nostaa.
Just luin artikkelin jonka mukaan 52% suomalaisista toivoo että perintöveroa alennettaisiin merkittävästi, otanta ei näemmä ole ollut ainakaan vauvapalstalaisten keskuudesta ;-D
Vierailija kirjoitti:
Just luin artikkelin jonka mukaan 52% suomalaisista toivoo että perintöveroa alennettaisiin merkittävästi, otanta ei näemmä ole ollut ainakaan vauvapalstalaisten keskuudesta ;-D
Tarkennus, 52% toivoo että alennettaisiin, 33% toivoo alennusta merkittävästi. Vain 10% että kiristettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tarkennus, 52% toivoo että alennettaisiin, 33% toivoo alennusta merkittävästi. Vain 10% että kiristettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus hetken miettii, että kuntalouden pitäisi kasvaa joka vuosi ja samalla ilmastotavotteiden täyttyä, niin miten on mahdollista että kymmenien vuosien kuluttua kansantuote on moninkertainen (talouden aina vain kasvettua) ja ilmastotavoitteet saavutettu - ja väesöäkin on hoitamassa vanhuksia, silloin varmaan pyöritetään jotain missään näkymätöntä taloutta ja kukaan ei kuluta mitään.
Koska maailma muuttuu, on jatkuvan kasvun mittaaminen jännää akrobatiaa. Miten verrata sitä että 1980-luvulla osalla oli väritelevisio, siihen, että nyt osalla on virtuaalilasit? Tai kuinka monta tonnia mangoa tuotetaan Eurooppaan muualta. Tosiasiassa arvoa pitäisi kai mitata sillä kuinka paljon ihmisiä on tekemässä kuinka monta tuntia työtä kulloinkin. Kohta tämäkään ei päde kun AI tekee töitä.
Minäkin jäin 51v pois työelämästä. Tosin pakosta kun sairastuin. Mitään hinkua ei ole takaisin, on niin sairaaksi työelämä mennyt. Säästöt riittää eläkeikään saakka. Perintöäkin ilmeisesti tulossa vähän. Tuskin kauemmin elänkään, ehkä en edes eläkeikään saakka ja perintökin saattaa jäädä saamatta. Nyt vaan nautiskelen sen mitä pystyn. Alamäkeä on vain edessäpäin.
Älkää ihmiset raatako itseänne kipeäksi ja puolikuolleeksi. Säästäkää joka palkasta.
Mää irtisanouduin 50-vuotiaana tyhjän päälle työttömäksi kun en vaan enää jaksanut niitä Stockan kermapersemulkkuja. Nyt ihana osa-aikatyö ja vaikka rahaa vähemmän niin en yhtään kadu.
Jos muuttaa Ruotsiin, ei mene perintöveroa. Näin Wahlroos teki. Tosin kiinteästä omaisuudesta menee silti. Huomatkaa, ettei sieltä Kelasta juuri mitään saa ja etenkin ne, joilla on perintöä, eivät saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut mitään muuta avustusta elämässäni kun lapsilisät 70 ja 80 luvulla ja nekin ovat vielä säästössä korkojen kera Ap
Täällähän voi vakuutella mitä vaan. Totuus on usein toinen, ap sen itse tietää.
Itse jäin pois työelämästä 55v, elän maalaistalossa. Harrastan puutarhanhoitoa pienviljelyä ja kalastusta. Menot ovat meillä 1500 eur kuussa. Säästössä on vielä 200000eur, se riittää eläkkeeseen asti. Eläkkeet tulevat olemaan 3000eur yhteensä. Omaisuutta jää lapsille noin 750000 kuin aika jättää. Sen sanon että tälläinen vapaa elämä on kuin lottovoitto, pyrkikää siihen jos on mahdollisuus.
Minä olen ottanut huomioon mahdolliset lisämenot esim. sairastumisen. Kysehän on siitä, että rahaa on säästössä tarpeeksi paljon tällaiseen elämän vaihtoehtoon.