Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätin työelämän 50 vuotiaana

Vierailija
02.08.2024 |

Olisin voinut jatkaa vielä 20 vuotta ja kuolla pois .Tein nyt ratkaisun jota en voisi tehdä 20 vuoden kuluttua.  Tuntuu hyvältä.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Ei enää loppuunpalamisia, ei enää v1ttuilua. Paljon vähemmän rahaa, mut en tartte rahaa. Riittää katto pään päällä ja vähän ruokaa silloin tällöin.

Siihen "kattoonkin" liittyy aika paljon rahanmenoa.  Sähkö, lämpö, vesi ainakin.  Maksatatko ne yhteiskunnalla?  Mahdollinen vuokra?

Eläkkeesi jää kyllä mitättömäksi.  Mutta oma on valintasi.  Kunhan et maksattaisi menojasi muilla.

Vierailija
62/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ylimääräistä n. 60k, voi kokeilla kuten minä. Pelaan kryptoilla. Kurssi heiluu koko ajan sen verran, että olen tehnyt nyt vuodessa voittoa enemmän kuin mun vuositulot (nettona) olisi alallani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole irtautunut kokonaan, mutta saan jo nuorena aloittamieni sijoitusten kautta pääomatuloa nykyisellä markkinstilanteella n. 3300 € / kk. Minulla on oma toiminimi jonka kautta olen tehnyt freelancer konsultointia oman mielenkiinnon ja jaksamisen mukaan n. 30 - 160 h / kk. Välillä tulee siis tehtyä ihan normaali työkuukausi, mutta sitten tulee niitä, että haluaa keskittyä johonkin muuhun, vaikka lomailuun. Toki oma yritys tuottaa aina vähän ylimääräistä hommaa, mutta olen silti tyytyväinen järjestelyyni.

Vierailija
64/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyt 42 v. nainen. Aion myös jäädä työelämästä pois 50 vuotiaana. Olen tehnyt lapsesta asti paljon töitä. Säästänyt koko ikäni ja tehnyt aina paljon töitä. Omilla säästöilläni meinaan elää loppuelämän. Ei siinä minkään eläkkeen varaan lasketa. Rahaa pitää olla itsellä niin paljon valmiina säästössä ettei siinä pieni eläke ratkaise enää asiaa. 

Hyvä periaate.  Voi vain käydä ns. köppäsesti, kun maailma muuttuu ja käy yhä kalliimmaksi elättää edes itsensä.  Kuinka kauan säästösi riittävät?  En nyt usko, että miljonäärikään olet.

Vierailija
65/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin aloittajalla. Päädyin samaan ratkaisuun kun työpaikaltani jäi lyhyen ajan sisällä kaksi ihmistä eläkkeelle. Kumpikin kuoli vuoden sisällä eläkkeelle jäämisestä ja se sai minut ajattelemaan että noinkin se saattaa mennä. Kauan odottamasi eläkkeellä vapaa-ajasta nauttiminen voi jäädä lyhyeksi. Sai asettamaan omat arvot toiseen järjestykseen.

Niin ja jotkut kuolee jo kolmekymppisinä.  Joten ei kannata käydä töissä, kun voi kohta kuolla.  

Vierailija
66/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta loppui työkyky viisikymppisenä. Että sinänsä ymmärrän näitä huutelijoita, vaikka oikeasti en ymmärräkään. Eiköhän jokainen saa päättää, miten elämäänsä elää.

En pysty töihin, edes vaikka haluaisin. Vuoden elin säästöilläni ilman euronkaan tukea mistään - Kela, työkkäri, eläkeyhtiö. Jos menee loputkin säästöt ja perinnöt niin sitten se menee niin. Tällä hetkellä olen määräaikaisella eläkkeellä.

Miksi et hakenut sairaspäivärahaa? Mikä järki tossa nyt oli? Itsekin olen nyt määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä kun sairaspäivärahat loppui. Olen 50+. Uskon pystyväni jossain vaiheessa vielä jotain osa-aikaista tekemään, ehkä en. Mä olen nyt yhdessä vuodessa, huolimatta sairaspäivärahasta, syönyt säästöni. Minulla on kyllä ollut alaikäinen elätettävänä, yksin olisi eri asia elellä. Vuoden päästä kun nuori muuttaa vaihdan pienempään asuntoon.

Vierailija
67/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut mitään muuta avustusta elämässäni kun lapsilisät 70 ja 80 luvulla ja nekin ovat vielä säästössä korkojen kera Ap

No tuskin on vanhempasi pistäneet tuohon aikaan sinulle säästöön. Muutenkin ne rahat on tarkoitettu käyttöön, ei säästämistä varten 

Vierailija
68/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lopetin minäkin, täytin 50v kuukauden viimeisenä lauantaina, tuli maanantaina myönteinen päätös tk eläkkeestä.

Vierailija
69/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen säästännyt lapsesta asti ja vanhemmiten oppinut että vanhalla autolla pääsee kauppaan yhtä hyvin kun uudella. Ap

Kerro nyt siitä, mitä yhteiskunnan avustuksia saat? 

Minä poistuin työelämästä 4 v sitten 54-vuotiaana. Matkustelen, lueskelen, tutkin sukuhistoriaa ja harrastan liikuntaa. Päätin aikoinaan että jään omalle eläkkeelle 50-vuotiaana ja sitä varten alan sijoittaa hyvissä ajoin. No, 4 v myöhästyin että sikäli ei ihan putkeen mennyt.

Taloudellisesti tämä onnistuu koska olen sijoittanut koko elämäni siitä lähtien kun tulin täysi-ikäiseksi. Olen sijoittanut sekä asuntoihin että pörssiin ja esimerkiksi, kun perin sisarteni kanssa vanhempamme - ei mikään iso perintö, minun osuuteni vajaat 80000 € - sijoitin sen kokonaan. 2/3  sijoitusasunnot myin kun jäin työelämästä. Ne oli velattomia niin käteen nasahti kivasti rahaa arjen pyörittämiseen ja parempituottoiseen tekemiseen. Itse asun vuokralla kun on tarve, mun kaltaisen nomadin ei ole omaa asumusta järkeä omistaa. Yhteiskunnan tukia en saa. Jos niitä haluaisin, mun pitäis ilmoittautua työnhaun piiriin. Kiitos ei, en halua enää työelämään.

Vierailija
70/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut mitään muuta avustusta elämässäni kun lapsilisät 70 ja 80 luvulla ja nekin ovat vielä säästössä korkojen kera Ap

No tuskin on vanhempasi pistäneet tuohon aikaan sinulle säästöön. Muutenkin ne rahat on tarkoitettu käyttöön, ei säästämistä varten 

Eri, mutta miksei vanhemmat olisi laittaneet säästöön? Mulle laitettiin ja oli hyvä starttiraha siinä kun muutin kotoa. (1964 syntynyt)

Vierailija
71/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki jos rahaa on niin että ranteet ei kestä, voi jäädä sohvan pohjalle.

Onko se elämän tarkoitus? Silläkö Suomi nousee ?

Se rikkaus kestää hetken. Jos kaikki noin tekisi, olisimme kusessa. Moni muukin voi myydä vaikkapa ok-talonsa, osakkeensa ja heittäytyä pois työelmästä. Kun rahat loppuu niin yhteiskunta tulee ja elättää kuitenkin.

Helpoksi tehty.

Ketkä me? Ei ole enää mitään meitä.

Vierailija
72/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki jos rahaa on niin että ranteet ei kestä, voi jäädä sohvan pohjalle.

Onko se elämän tarkoitus? Silläkö Suomi nousee ?

Se rikkaus kestää hetken. Jos kaikki noin tekisi, olisimme kusessa. Moni muukin voi myydä vaikkapa ok-talonsa, osakkeensa ja heittäytyä pois työelmästä. Kun rahat loppuu niin yhteiskunta tulee ja elättää kuitenkin.

Helpoksi tehty.

Ketkä me? Ei ole enää mitään meitä.

Kaikki me puhalletaan yhteen hiileen, Riikka lyö tahtia (kättä pitemmällä). 

Vierailija
73/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nassahtiko tilile hyvät rahat?

Mistä? Oon siis tuo eka vastaaja, lähdin yt kautta ja sain vuoden palkan, sitten ansiosidonnaista. Nyt oon ollut jo useamman vuoden omillani, elän säästöillä ja perinnöillä eikä eläkkeeseen ole enää kauheasti aikaa. 

Turha kierrellä. Sulla on Kelasta monet hakemukset vetämässä. Niin kaikki muutkin tekee. Kela on rikkautemme lähde. 

No, sieltähän monet ulkomaalaisetkin hakevat elantonsa, joten miksei sitten kanttiksetkin?

Vierailija
74/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä palstaa kun lukee, niin tuntuu, että kaikki ihmiset vihaa työssäkäymistä ja työpaikkaansa ihan kamalasti.

Olenko ainoa, jonka mielestä työssä oli kivaa ja jonka työ on mukavaa?

Jäin äskettäin eläkkeelle, mutta olisin kyllä tehnyt mielelläni pitempäänkin jos ei olisi tullut terveydellinen este.  Minulla oli niin kiva työ ja työkaverit, että en koskaan tuntenut vastenmielisyyttä työtäni kohtaan.  Matalapalkka-ala kyllä, mutta olen niin köyhistä oloista lähtöisin, että minulle jo pienetkin säännölliset tulot on riittävästi.  

Olen edelleen tekemisissä työkavereitten kanssa, parhaita ystäviä olemme vieläkin.  Paljosta olisin jäänyt vaille, jos heitä ei olisi ollut.

Ja työ jota tein, oli ihanaa.  Olen luonteeltaan järjestelmällinen, mitä sain työssäni käyttää hyväksi.  

Olen ehkä ollut poikkeuksellisen onnekas, kun sain tehdä työtä, joka antoi niin paljon ja josta pidin.  Täällä kun kaikki tuntuu vain haluavan pois töistä ja saada vain lekotella ilmaisella rahalla.

Vierailija
75/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyt 42 v. nainen. Aion myös jäädä työelämästä pois 50 vuotiaana. Olen tehnyt lapsesta asti paljon töitä. Säästänyt koko ikäni ja tehnyt aina paljon töitä. Omilla säästöilläni meinaan elää loppuelämän. Ei siinä minkään eläkkeen varaan lasketa. Rahaa pitää olla itsellä niin paljon valmiina säästössä ettei siinä pieni eläke ratkaise enää asiaa. 

Hyvä periaate.  Voi vain käydä ns. köppäsesti, kun maailma muuttuu ja käy yhä kalliimmaksi elättää edes itsensä.  Kuinka kauan säästösi riittävät?  En nyt usko, että miljonäärikään olet.

Puhdasta matematiikkaa. Olen laskenut omat menoni, paljonko tarvitsen loppuelämäkseni rahaa ja kun rahat on kasassa 50 vuotiaana, niin sehän on siinä. 

Vierailija
76/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen säästännyt lapsesta asti ja vanhemmiten oppinut että vanhalla autolla pääsee kauppaan yhtä hyvin kun uudella. Ap

Kerro nyt siitä, mitä yhteiskunnan avustuksia saat? 

Minä poistuin työelämästä 4 v sitten 54-vuotiaana. Matkustelen, lueskelen, tutkin sukuhistoriaa ja harrastan liikuntaa. Päätin aikoinaan että jään omalle eläkkeelle 50-vuotiaana ja sitä varten alan sijoittaa hyvissä ajoin. No, 4 v myöhästyin että sikäli ei ihan putkeen mennyt.

Taloudellisesti tämä onnistuu koska olen sijoittanut koko elämäni siitä lähtien kun tulin täysi-ikäiseksi. Olen sijoittanut sekä asuntoihin että pörssiin ja esimerkiksi, kun perin sisarteni kanssa vanhempamme - ei mikään iso perintö, minun osuuteni vajaat 80000 € - sijoitin sen kokonaan. 2/3  sijoitusasunnot myin

Lapseton?

Vierailija
77/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri, mutta miksei vanhemmat olisi laittaneet säästöön? Mulle laitettiin ja oli hyvä starttiraha siinä kun muutin kotoa. (1964 syntynyt)

Tuohon aikaan lapsilisä on ollut jotain 50-60 markkaa kolmen kk välein.  Eli vuodessa noin pari sataa.  

Köyhille sekin oli paljon.  

Vierailija
78/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan asiavirheen: lapsilisiä ei ole tarkoitettu mihinkään tiettyyn asiaan, on lapsen vanhemman päätettävissä miten ne käyttää.

Vierailija
79/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta loppui työkyky viisikymppisenä. Että sinänsä ymmärrän näitä huutelijoita, vaikka oikeasti en ymmärräkään. Eiköhän jokainen saa päättää, miten elämäänsä elää.

En pysty töihin, edes vaikka haluaisin. Vuoden elin säästöilläni ilman euronkaan tukea mistään - Kela, työkkäri, eläkeyhtiö. Jos menee loputkin säästöt ja perinnöt niin sitten se menee niin. Tällä hetkellä olen määräaikaisella eläkkeellä.

Miksi et hakenut sairaspäivärahaa? Mikä järki tossa nyt oli? Itsekin olen nyt määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä kun sairaspäivärahat loppui. Olen 50+. Uskon pystyväni jossain vaiheessa vielä jotain osa-aikaista tekemään, ehkä en. Mä olen nyt yhdessä vuodessa, huolimatta sairaspäivärahasta, syönyt säästöni. Minulla on kyllä ollut alaikäinen elätettävänä, yksin olisi eri asia elellä. Vuoden päästä kun nuori muutt

No varmaan siksi en hakenut, kun olin sairas. Ei kukaan katso sairastuneen perheettömän perään.

Vierailija
80/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhdasta matematiikkaa. Olen laskenut omat menoni, paljonko tarvitsen loppuelämäkseni rahaa ja kun rahat on kasassa 50 vuotiaana, niin sehän on siinä. 

Mutta ethän voi tietää, mitä edessä on ja miten paljon joku asia tulevaisuudessa maksaa ja vaatii.  Puhdas matematiikkakaan ei kerro tulevaisuuden haasteista.  

Onhan se tietysti vähän negatiivista ajatella aina sitä pahinta.  Jos saa elää kuten oma äitini täysin terveenä ja toimintakykyisenä lähes satavuotiaaksi, niin silloin varmasti pärjää hyvin.  Mutta esim. syöpähoidot voi olla älyttömän kalliita.  Tosin yhtä kalliitahan ne sitten on kaikille, oli niihin varautunut tai ei.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän