Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätin työelämän 50 vuotiaana

Vierailija
02.08.2024 |

Olisin voinut jatkaa vielä 20 vuotta ja kuolla pois .Tein nyt ratkaisun jota en voisi tehdä 20 vuoden kuluttua.  Tuntuu hyvältä.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sähän et tiedä kuinka paljon oon maksanut vaikka niitä perintöveroja (koska eikös suurimman kunnian tässä maassa saa sillä että raataa perse verillä ja maksaa veroja), ja tuleehan tässä maksettua alv sun muuta veroa aikalailla - kun on rahaa, niin myös kuluttaa ja maksaa siitä veroja. Autot, polttoaineet esim missä on helvetillinen veroaste. 

Olen aina ollut sitä mieltä, että perintövero pitäisi olla lähellä 100%. Juuri yo tapausten takia. Ilmainen raha on pahinta, se rappeuttaa kuten näemme. Loppuu työnteko, alkaa moraali hiipua jne.

Noni, nyt annetaan jo arvioita moraalista. 

Haluaisit itse maksaa 100% perintöveroa? Helppo sanoa jos ei mitään ole tulossa... 

EI. En ole luovuttaja ja vapaamatkustaja. Haluan vain että sinä vain maksaisit 100% perintöveron, niin pysyisit työelämässä viihdyttämässä meitä muita työn ja arjen sankareita.

Vierailija
42/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nassahtiko tilile hyvät rahat?

Mistä? Oon siis tuo eka vastaaja, lähdin yt kautta ja sain vuoden palkan, sitten ansiosidonnaista. Nyt oon ollut jo useamman vuoden omillani, elän säästöillä ja perinnöillä eikä eläkkeeseen ole enää kauheasti aikaa. 

Turha kierrellä. Sulla on Kelasta monet hakemukset vetämässä. Niin kaikki muutkin tekee. Kela on rikkautemme lähde. 

No onha se vaikea uskoa että joillakin saattaa olla varallisuutta ihan ilman Kelaa. 

Miksi sitten ettet kerto heti, että olet rikas ja lopetit työt? Silti elät yhteiskunnan siivellä. Et anna omaa panostasi yhteiskuntaan.

Olen eri, mutta samassa tilanteessa. Viisikymppisenä laskin, että olen maksanut välittöminä veroina yhteiskunnalle lähes 2 miljoonaa euroa. Että eiköhän siinä ole jo oma panos annettu, yhteiskunnan nettomaksajana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tuomitse, mutta jos työkykyinen ihminen tekee tuollaisen valinnan tietoisesti eristäytyä yhteiskunnasta ja heittää viiskymppisenä hanskat tiskiin niin siinä on työelämällä selkeästi peiliin katsomisen paikka.

Miten niin eristäytyy yhteiskunnasta? Yhteiskunta = töissäkäynti? 

Niin se on. Työssäkäynti sitoo nimenomaan yhteiskuntaan. 

Vierailija
44/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vain vahvistaa sen näkemyksen, että perintö kuuluisi yhteiskunnalle, eli kunnnalle ja valtiolle.

Vierailija
45/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin aloittajalla. Päädyin samaan ratkaisuun kun työpaikaltani jäi lyhyen ajan sisällä kaksi ihmistä eläkkeelle. Kumpikin kuoli vuoden sisällä eläkkeelle jäämisestä ja se sai minut ajattelemaan että noinkin se saattaa mennä. Kauan odottamasi eläkkeellä vapaa-ajasta nauttiminen voi jäädä lyhyeksi. Sai asettamaan omat arvot toiseen järjestykseen.

Vierailija
46/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt 42 v. nainen. Aion myös jäädä työelämästä pois 50 vuotiaana. Olen tehnyt lapsesta asti paljon töitä. Säästänyt koko ikäni ja tehnyt aina paljon töitä. Omilla säästöilläni meinaan elää loppuelämän. Ei siinä minkään eläkkeen varaan lasketa. Rahaa pitää olla itsellä niin paljon valmiina säästössä ettei siinä pieni eläke ratkaise enää asiaa. 

Vierailija
47/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin aloittajalla. Päädyin samaan ratkaisuun kun työpaikaltani jäi lyhyen ajan sisällä kaksi ihmistä eläkkeelle. Kumpikin kuoli vuoden sisällä eläkkeelle jäämisestä ja se sai minut ajattelemaan että noinkin se saattaa mennä. Kauan odottamasi eläkkeellä vapaa-ajasta nauttiminen voi jäädä lyhyeksi. Sai asettamaan omat arvot toiseen järjestykseen.

Työelämän ei kuuluisi olla sellaista, että keho joutuu shokkitilaan ja kehitää jopa syövän tai aivoinfarktin kun työt loppuu. Ja siis nämä kumpikin mainitsemani on normaali seuraus pitkään jatkuneesta psyykkisestä väkivallasta uhrilla, johtuvat pitkään kestäneestä stressistä. On varmasti sovellettavissa myös työelämäänkin. Tunnen itsekin muutaman tällaisen kun on kuolleet 0-3kk sisällä eläkkeelle jäämisestä. Työikäisillä dementiasairaudet lisääntyy, joka johtuu myös pitkään jatkuneesta stressistä mikä rapauttaa aivot.

Vierailija
48/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnnön saanut tuhlaa perintönsä vapaamatkustajana?!  Kun on 70 vuotias ei ole mitään mitä jättää lapsille. Tai ainakin palion vähemmän. 

Ei se yhteiskunta näin toimi. Kaikkien panosta tarvitaan. Ei perinnöillä voi elää pelkästään. 

Monet itse varallisuutensa tehneet rikkaatkin tekevät työtä elämänsä loppuun asti tai eläkkeeseen asti ainakin.

No mulla esim ei ole lapsia joille jättää perintöä, eli se menee osaksi puolisolle ja osaksi hyväntekeväisyysjärjestöille. 

Jotenkin liikuttavaa toi ihmisten huoli kuinka yhteiskunta nyt pyörii jos joku perijä ei käy töissä, ei näitä nyt ihan pilvin pimein ole - ja kuten kerrottu, en saa mitään tukia, ja ehtihän tuossa jo työuraakin tekemään. 

Just näin. En yleensä vedä kateuskorttia esiin,  mutta on ihan uskomatonta, että edes perinnöllä ei saisi elää. Ymmärtäisin vetoamiseen yhteiskunnan vuoksi, jos meillä oikeasti olis työvoimapula ja kaikkien työpanosta tarvittaisi.

En tiedä millaisia merkintöjä ja diagnooseja näillä ihmisillä on, jotka voivat oikeasti lojua yhteiskunnan elätteinä, kaikilla tuilla, vuodesta toiseen. Suht norrmaalilta ihmiseltä ei onnistu edes työttömänä oleminen ilman, että joku hengittää koko ajan niskassa.

Vierailija
49/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vauva-palsta on Suomen suurin joutoväen palsta. Varsinainen Esson-baari. Netti-Esso :D 

Nyt töihin, se on moro!

Vierailija
50/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri-   Ja vapautuuhan tästä tavallisesti työpaikka sitä tarvitsevalle. 

Vierailija
51/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tarkistin työsähköpostin ja totesin että virkavapaahakemus on hyväksytty. Loma alkoi juuri ja sen jälkeen olen vapaalla puolen vuoden ajan. En saa tukia ja elän säästöillä enkä usko että ongelmaa tulee. Tuntuu todellamahtavalta että kerankin elämässä voin tehdä mitä haluan ilman pakkoa lähtöä työpaikalle.  

Vierailija
52/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta loppui työkyky viisikymppisenä. Että sinänsä ymmärrän näitä huutelijoita, vaikka oikeasti en ymmärräkään. Eiköhän jokainen saa päättää, miten elämäänsä elää.

En pysty töihin, edes vaikka haluaisin. Vuoden elin säästöilläni ilman euronkaan tukea mistään - Kela, työkkäri, eläkeyhtiö. Jos menee loputkin säästöt ja perinnöt niin sitten se menee niin. Tällä hetkellä olen määräaikaisella eläkkeellä.

Vierailija
53/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nassahtiko tilile hyvät rahat?

Mistä? Oon siis tuo eka vastaaja, lähdin yt kautta ja sain vuoden palkan, sitten ansiosidonnaista. Nyt oon ollut jo useamman vuoden omillani, elän säästöillä ja perinnöillä eikä eläkkeeseen ole enää kauheasti aikaa. 

Turha kierrellä. Sulla on Kelasta monet hakemukset vetämässä. Niin kaikki muutkin tekee. Kela on rikkautemme lähde. 

Suomessa on tuhansia ja tuhansia, jotka jääneet pois työelämästä jo varhain. Eikä mitään halua koskaan tehdä työtä:

Kelalta voi saada yli 5 600 euroa kuussa

Iltalehti selvitti, paljonko 30 eniten Kelan etuuksia saavaa suomalaista saa kuukaudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/08d393d5-

"Amandalla oli kahdeksan alle 13-vuotiasta lasta, joten pelkkiä lapsilisiä kertyi 1700 euroa kuussa. Päälle tulivat asumistuet, äitiyspäiväraha, kotihoidontuki, omaishoidon tuki, elatusmaksut ja vammaistuet."

Vierailija
54/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kateuden kyyllä on ihmeellinen määritelmä yhteiskunnalle. Että yhteiskunta ja työssäkäynti olisivat synonyymeja. Että yhteiskunta olisi yhtä kuin valtio ja kunta.

Kyllähän se varmaan harmittaa, jos ei viisikymppisenä ole varaa jättäytyä pois töistä. Sitten pitää katkerana soperrella, ettei kukaan muukaan saisi niin tehdä, ja keksiä ties mitä perusteluita tälle.

Vierailija
55/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen säästännyt lapsesta asti ja vanhemmiten oppinut että vanhalla autolla pääsee kauppaan yhtä hyvin kun uudella. Ap

Jotkut vaan osaa tehdä rahaa. Moni myös luulee että varakkaat ne vaan tuhlaa rahojaan mutta ei ne sitten kyllä kauaa olisi varakkaita.

itse olen käyttänyt rahoja esim ylikalliiseen puhelimeen yms. 

Vierailija
56/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kukaan palkkaa ja olen hyväksynyt tämän. Teen mitä työkkäri pyytää seuraavat neljä vuotta. Saan 600 e netto ja loput elämisen kustannukset maksan itse.

Onni oli että tajusin jossain vaiheessa työelämää alkaa säästämään. Sain pienestä palkasta 800 - 1000 e kk säästöön. Niitä säästöjä on käytetty sairastumisen vuoksi.

Mutta olisi ollut typerää tuhlata rahat pitkiin lomamatkoihin, uuteen autoon tai vaatteisiin. 

Vierailija
57/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin nuorena tehnyt virheitä talouden kanssa  vaihdoin pari kertaa uuden auton vaikka vanha oli kuin uusi ..se mua nyt vähän harmittaa mutta ei sille voi mitään. AP 

Vierailija
58/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu peri 100 000 e ja valitti kun se ei riitä mihinkään. Osti heti perheelle luksusmatkan. Ja loput sitten tuhlasi kun on tai oli varoissaan. 

Vierailija
59/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin nuorena tehnyt virheitä talouden kanssa  vaihdoin pari kertaa uuden auton vaikka vanha oli kuin uusi ..se mua nyt vähän harmittaa mutta ei sille voi mitään. AP 

Ymmärrän täysin. Itsekin meinasin mennä vipuun mutta onneksi tulin järkiini. Vanhaa autoa on edullisempi huoltaa ja korjata.

Vierailija
60/104 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu peri 100 000 e ja valitti kun se ei riitä mihinkään. Osti heti perheelle luksusmatkan. Ja loput sitten tuhlasi kun on tai oli varoissaan. 

Riippuu siitä, mitä sillä haluaa tehdä, että riittääkö vai ei mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä