Uskovaiset, selittäkää yksi asia taivaaseen pääsystä
Jos taivaaseen pääsevät vain Jumalaan uskovat, niin tulisin todennäköisesti olemaan siellä ilman ketään läheisiä ihmisiäni. Miksi toivoisin sinne pääsyä, jos en saisi tavata siellä rakkaitani? Olen aina kokenut ajatuksen jälleennäkemisestä lohdullisena, mutta eihän mitään jälleennäkemistä ole tulossa, koska läheiseni eivät ole uskossa ja todennäköisesti elävät muutenkin sellaista elämää jota ei katsota kristilliseksi. Olisin siis joutumassa eroon kaikista rakkaimmista ihmisistäni.
Voisiko joku uskova avata tätä asiaa? Kysymys on aitoa pohdintaa ilman pilkallisuutta, olen etsikkovaiheessa ja yritän ymmärtää.
Kommentit (842)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ajattelee, että ihminen voi tehdä väärin, pyytää anteeksi ja jatkaa väärin tekemistä, niin ei se niin ole. Psalmissa vanha käännös sanoo hyvin:
Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua.
Ihmistä autetaan hädän keskellä ja siitä pitäisi seurata mielenmuutos, ihminen alkaa kunnioittamaan Jumalaa. Jumalan kunnioittaminen tarkoittaa, että välttää tekemästä mitään sellaista minkä tietää olevan väärin. Jos jatkaa samaa pahuutta, se on merkki siitä, ettei aidosti kunnioita Jumalaa ja pidä asiaa arvokkaana.
Kunnioittaakin on hyvä, mutta Raamatussa käytetään paljon sanaa pelätä. Meidän tulee pelätä Jumalaa. Kunnioitus on jotain vähemmän, eikä se saa ihmistä tottelemaan. En muista tarkkaa kohtaa nyt, mutta löytyy van
Rakkaudessa ei pelkoa ole. Laki saa pelkäämään, armo, totuus, rakkaus saa kunnioittamaan. Lapsi voi pelätä ankaraa isäänsä, mutta isäänsä rakastava lapsi haluaa kunnioittaa isäänsä ja olla tekemättä isäänsä vastaan, rakkaudesta ja kunnioituksesta, ei pelosta. "Pelko on jo rangaistus sinänsä." Pelkäävä ihminen elää lain alla, ei armon eli Jumalan hyvyyden alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käy jos asia onkin niin, ettei kristinusko olekaan se oikea uskonto? Se joka saattaa pelastukseen. Pelastuksen tuova uskonto olikin joku vanha luonnonuskonto joka on jo kadonnut eikä maailmassa ole enää ketään joka uskoisi sen jumalaan?
Ei ole uskottavaa. Jumala, joka haluaa pelastaa luomansa ihmiset, tuo itsensä ilmi niin, että ihmiset löytävät hänet. Ei sellainen Jumala antaisi tärkeän tiedon hävitä historian hämärään.
Montako uskontoa lähetyssaarnaajat ovat pakottamalla tuhonneet ja hävittäneet?
Eivät kovinkaan montaa. Yleensä luonnonuskonnot katoaa sen myötä kun kansa vaihtaa parempaan uskoon. Miksi enää kumarrella puita ja patsaita, kun on olemassa elävä Jumala?&n
Millä tavalla elävämpi kuin luonto?
Sillä tavalla että loi luonnon ja tuo ihmiselle syntien sovituksen ja pelastuksen viimeisellä tuomiolla, mitä luonto ei tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa luomiskertomuksessa tapahtui kivi- ja jääkaudet?
Ja mihin katosivat ensimmäiset kymmenen miljardia vuotta ennenkuin maapalloa oli vielä olemassakaan?! Pitkiä olivat jumalan kuusi luomispäivää, joutui poksauttamaan kolme sukupolvea jättiläistähtiä jo ennen oman aurinkomme "luomista", jotta saimme elämälle välttämättömät raskaammat alkuaineet käyttöömme.
No, jos uskoo, että tämä maailma on niin vanha... Jotkut uskovat jopa, että aurinko olisi yli 90 miljardin kilometrin päässä, ja silti näkyy täällä. Kaikki eivät näin usko.
Ei maapallon ikä ole mikään uskon asia. Tai maan ja auringon välinen etäisyys.
Ei olekaan. "Tiede" on väittänyt niin. Jonkun tiedemiehen päätetään hyväksyä virallisesti, toisen ei. Motiiveja hyväksynnälle voi miettiä itse kukin, kriittistä ajattelua tarvitaan. Voidaan väitää, että joku tieteellinen väittämä todistaa tuon etäisyyden, tai sitten se "totuus" on valittu jostain muusta syystä viralliseksi syyksi. Kuka päättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Raamatussa lukee mikä on syntiä, ei tarvitse alkaa itse veikkaamaan ja järkeilemään.
Voit elää ihan miten vain haluat, mutta edessä on ikuinen kadotus, ellet tule uskoon ja tee parannusta elämässäsi."
Voi kuule, tuota kirjaa on muokattu monia kertoja ja siitä on ihan neuvoteltukin mitä sinne laitetaan. Ehkä seurana sydämeni ääntä enkä sitä mitä jotkut ovat jossain kokouksissa sopineet.
Saisimmeko top-3 Raamatun muutokset, kun kerran tietoa näkyy olevan?
Kyllähän sitä tietoa löytyy kun hakee. :)
Raamatun muokkaus ja käännökset ovat olleet jatkuva prosessi vuosisatojen ajan. Raamatun tekstejä on säilytetty ja kopioitu käsin, ja tässä prosessissa on tapahtunut niin tahattomia virheitä kuin tahallisiakin muutoksia.
Raamattu on käännetty yli tuhanteen kieleen. Jokainen käännös tuo mukanaan tulkintaeroja ja tyylillisiä valintoja, ja kääntäjät ovat käyttäneet eri lähteenä erilaisia tekstejä. Esimerkiksi heprealainen Vanha testamentti ja kreikkalainen Uusi testamentti ovat olleet perustana monille käännöksille.
Alkuperäiset käsikirjoitukset ovat kadonneet tai säilyneet vain osittain. Tämän vuoksi käytettävissä oleva teksti perustuukin myöhempiin kopioihin. Erilaiset tekstiperinteet, kuten Septuaginta (kreikkalainen käännös VT:stä) ja Masoreettinen teksti (heprealainen VT), voivat poiketa toisistaan.
Henkilökohtaiset ja kulttuuriset tulkinnat: Raamatun tekstien tulkinta on vaihdellut aikojen ja kulttuurien myötä. Tulkinnat voidaan muokata erilaisiin teologisiin ja yhteiskunnallisiin konteksteihin sopiviksi.
Varhaiskristillisessä vaiheessa tapahtui monia päätöksiä siitä, mitkä kirjoitukset hyväksytään osaksi Raamattua. Esimerkiksi 300-luvulla kestivät kirkolliskokoukset, jotka määrittivät kanoniset kirjat.
Protestanttisessa reformaatiossa Martin Luther ja muut reformistit pyrkivät tuomaan Raamatun kansan kielelle ja kyseenalaistamaan katolisen kirkon tulkintoja. Tämä johti uusiin käännöksiin sekä Raamatun auktoriteettiin liittyviin kysymyksiin.
Nykyaikana kehitetään jatkuvasti uusia käännöksiä, jotka pyrkivät olemaan mahdollisimman tarkkoja ja ymmärrettäviä nykylukijalle. Samalla otetaan huomioon vakituiset arkeologiset löydöt ja tekstikritiikki.
Sivuhuomautuksena että pellestiina ei tule ikinä olemaan "vapaa" :D
"Jumalan hyvyys näet ilmestyi kaikille ihmisille ja toi heille pelastuksen. Se kasvattaa meitä torjumaan jumalattomuuden ja maalliset himot. Se opettaa meitä elämään maltillisesti, oikeamielisesti ja pyhästi tässä maailmassa, kun odotamme sitä onnea, että toivomme toteutuu. Silloin saamme nähdä suuren Jumalan ja pelastajamme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden."
Siis Jumalan hyvyys (vanha käännös armo) saa ihmisen hylkäämään synnin. Ei pelko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mihin katosivat ensimmäiset kymmenen miljardia vuotta ennenkuin maapalloa oli vielä olemassakaan?! Pitkiä olivat jumalan kuusi luomispäivää, joutui poksauttamaan kolme sukupolvea jättiläistähtiä jo ennen oman aurinkomme "luomista", jotta saimme elämälle välttämättömät raskaammat alkuaineet käyttöömme.
No, jos uskoo, että tämä maailma on niin vanha... Jotkut uskovat jopa, että aurinko olisi yli 90 miljardin kilometrin päässä, ja silti näkyy täällä. Kaikki eivät näin usko.
Ei olekaan.
Siihen tietoon päädytään tieteellisen menetelmän kautta. Kannattaa tutustua mikä se on niin ei tarvitse arvailla typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käy jos asia onkin niin, ettei kristinusko olekaan se oikea uskonto? Se joka saattaa pelastukseen. Pelastuksen tuova uskonto olikin joku vanha luonnonuskonto joka on jo kadonnut eikä maailmassa ole enää ketään joka uskoisi sen jumalaan?
Ei ole uskottavaa. Jumala, joka haluaa pelastaa luomansa ihmiset, tuo itsensä ilmi niin, että ihmiset löytävät hänet. Ei sellainen Jumala antaisi tärkeän tiedon hävitä historian hämärään.
Montako uskontoa lähetyssaarnaajat ovat pakottamalla tuhonneet ja hävittäneet?
Eivät kovinkaan montaa. Yleensä luonnonuskonnot katoaa sen myötä kun kansa vaihtaa parempaan uskoon. Miksi enää kumarrella puita ja patsaita, kun on olemassa elävä Jumala?
Hah hah, niin sitä kyseenalaistetaan muita, mutta pyhään kristinuskoon ei saa kajota!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jehovista voi olla montaa mieltä, mutta heidän käsityksensä Jumalan rakkaudesta on uskottavampi. He eivät usko helvettiin, sillä kaikki rakastava Jumala ei laittaisi ihmisiä kärsimykseen.
Ihminen voi laittaa toisen ihmisen helvettiin täällä maan päällä kieltämällä esim normaalin perhesuhteiden ylläpidon vain koska toinen ei allekirjoita kaikkia näkemyksiä. Rakkaus on siitä yhtä kaukana kuin taivas maasta.
Tarkoitus on kuitenkin hyvä: saada pois lähtenyt ymmärtämään, kuinka vakavasta asiasta oikean uskon hylkäämisessä on kyse, ja palaamaan takaisin, jotta rakkaat ihmiset saisi olla yhdessä pelkän loppuelämän sijasta ikuisesti.
Julmaahan tuollainen eristäminen tietysti on, ja monelle Jehovan todistajalle tuottaa oikeasti tuskaa lopettaa yhteydenpito liikkeestä eronneisiin läheisiinsä. He kuitenkin uskovat toimivansa eronneiden parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei raamattua voi todistaa jumalan sanaksi perustelemalla että niin sanotaan raamatussa.
Eihän sitä sillä perustella, vaan ylösnousemuksella.
Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.
Vierailija kirjoitti:
Se että siellä mainitaan pari oikeasti historiallista paikkaa ei tee koko opuksesta totta. Monet niistä tarinoista on ihan täyttä sepitettä tai plagioitu vanhemmasta "vääräuskoisten" tarustosta.
Eikös se, että samasta asiasta, esimerkiksi vedenpaisumuksesta, kerrotaan monissa eri kulttuureissa pikemminkin vahvista asian?
Onhan sitä kaikissa uskonnoissa osa totuutta, kuten saman suuntaisi kehoituksia väkivallattomaan elämään, jne. mutta vain kristinuskolla on 100% totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ajattelee, että ihminen voi tehdä väärin, pyytää anteeksi ja jatkaa väärin tekemistä, niin ei se niin ole. Psalmissa vanha käännös sanoo hyvin:
Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua.
Ihmistä autetaan hädän keskellä ja siitä pitäisi seurata mielenmuutos, ihminen alkaa kunnioittamaan Jumalaa. Jumalan kunnioittaminen tarkoittaa, että välttää tekemästä mitään sellaista minkä tietää olevan väärin. Jos jatkaa samaa pahuutta, se on merkki siitä, ettei aidosti kunnioita Jumalaa ja pidä asiaa arvokkaana.
Kunnioittaakin on hyvä, mutta Raamatussa käytetään paljon sanaa pelätä. Meidän tulee pelätä Jumalaa. Kunnioitus on jotain vähemmän, eikä se saa ihmistä tottelem
Raamatussa Jumalan pelkääminen tarkoittaa sitä, että tottelet Jumalaa, etkä uhmaa häntä. Yritä sisäistää mitä tarkoittaa Jumalan pelko. Se tarkoittaa sitä, että elät Jumalan tahdon mukaisesti. Jumalan pelko estää ankaraa isää uhkailemasta lapsiaan. Jos ei ymmärrä sanojen kunnioittaa ja pelätä merkityseroja, niin ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jehovan todistajalla on oma raamattunsa, he eivät ole uskollisia totuudelle. Näkee jo tuosta nimestä, jos Jumalan nimi olisi aidosti Jehova (ei ole), sitä ei pitäisi laittaa nimeksi ryhmälle "älä turhaan lausu Herran sinun Jumalasi nimeä", tässä rikottaisiin jo Jumalan käskyä heti alkuunsa."
Tuomitset ja vähättelet muiden uskoa, kuinka häpeällistä. Helvetissä nähdään sinä syntinen.
En minä tuomitse, jätän tuomiot Jumalalle. Raamatulla pitäisi pysyä uskollisena, eikä muutella sen totuutta. Jehovan todistajat on mm useaan otteeseen ennustaneet maailmanlopun tarkan päivämäärän, vaikka raamattu sanoo, ettei sitä hetkeä tiedä kukaan, ei edes enkelit taivaassa, ainoastaan Jumala.
Älä yritä puhua mustaa valkoiseksi. Se että tuot esille että vain oma uskosi ja käsityksesi raamatusta on oikea, on juuri sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi taistella sitä terrorijärjestöä vastaan eikä viattomia lapsia?
Ja mitä tehdään kun terroristijärjestö piiloutuu tarkoituksellisesti perheiden sekaan?
Etsiä heidät!
Älä ole naiivi. Entä jos ne perheetkin suojelee teroja?
No sittenhän hekin ovat terroristeja, eivät viattomia.
Aivan. Tee siitä päätelmäsi. Paitsi lapset on viattomia eikä valitettavasti pääse tilannetta pakoon.
Päätelmä on se, että kaikki eivät kuitenkaan siellä tue sotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioittaakin on hyvä, mutta Raamatussa käytetään paljon sanaa pelätä. Meidän tulee pelätä Jumalaa. Kunnioitus on jotain vähemmän, eikä se saa ihmistä tottelemaan. En muista tarkkaa kohtaa nyt, mutta löytyy van
Pelolla saadaan uskomaan Jumalaan. Onpa rakkaudellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laitapa pöytään sitten ne tieteelliset todistukset tuosta iästä ja etäisyydestä. Dinosauruksia ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maapallon ikä ole mikään us
Meni piiloon ed. viestin alle, joten laitan uudestaan:
No laitapa pöytään sitten ne tieteelliset todistukset tuosta iästä ja etäisyydestä. Dinosauruksia ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että siellä mainitaan pari oikeasti historiallista paikkaa ei tee koko opuksesta totta. Monet niistä tarinoista on ihan täyttä sepitettä tai plagioitu vanhemmasta "vääräuskoisten" tarustosta.
Eikös se, että samasta asiasta, esimerkiksi vedenpaisumuksesta, kerrotaan monissa eri kulttuureissa pikemminkin vahvista asian?
Onhan sitä kaikissa uskonnoissa osa totuutta, kuten saman suuntaisi kehoituksia väkivallattomaan elämään, jne. mutta vain kristinuskolla on 100% totuus.
No ei. Geologian perusteella esim tiedetään, ettei globaalia vedenpaisumusta ole ollut ainakaan niin pitkään aikaan kun homo neanderthalis ja sapiens on tätä palloa tallannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei raamattua voi todistaa jumalan sanaksi perustelemalla että niin sanotaan raamatussa.
Eihän sitä sillä perustella, vaan ylösnousemuksella.
Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.
Kuka sen ylösnousemuksen todistaa? Ja sen että mikä osa Jeesuksella olikaan kolminaisuudessa? Paljon jäi kysymyksiä ilmaan, kun kokouksia käytiin. Vau mitä uskomista.
Raamatusta on mm. poistettu kuudes ja seitsemäs Mooseksen kirjoista. Yllätyt jos Googlaat mitä ne tämä päivänä ovat toiselta nimeltään.
Evankeliumeihin on jätetty vain ne, joissa tarina on yhtenäinen. Muut samankaltaiset tarinat löytyvät nk. Apokryfikirjoista. Ihmiset ovat rakentaneet raamatun. Muistaakseni mm. Napoleon oli siinä porukassa mukana. Varmasti jumala puhui ja neuvoi häntä siinä työssä eikä poliittiset ja kansan hallisemiseen liittyvät tavoitteet. Ihan varmasti.