IL: Suomen Apteekkariliiton mukaan yhä useamman reseptit jäävät uusimatta ja vakavatkin sairaudet hoitamatta, koska lääkäriin ei pääse
Apteekeista haetaan yhä useammin apua, koska asiakkaat kokevat, etteivät he saa lääkäriaikaa tai edes yhteyttä terveydenhoitoon.
Näin kertoo Suomen apteekkariliiton toteuttama kysely. Kyselyssä kartoitettiin sitä, näkyykö terveydenhuollon tilanne apteekeissa.
Asiakkaat ovat usein hädissään, koska he eivät ole saaneet yhteyttä terveyskeskukseen, vastasi eräs apteekkari.
Ihmiset ovat epätoivoisia, kun eivät saa yhteyttä terveyskeskukseen tai hoidolla ei ole jatkuvuutta, kirjoitti toinen apteekkari.
Eikö Suomessa pitänyt olla maailman paras terveydenhoito ja maailman onnellisimmat ihmiset?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikö Suomessa pitänyt olla maailman paras terveydenhoito ja maailman onnellisimmat ihmiset?"
Tää muuttuu varmaan kohta muotoon "Paras terveydenhuolto ja maailman onnellisimmat ihmiset suhteessa käytössä oleviin resursseihin".
Rahaa on mutta sitä ei käytetä terveydenhuoltoon eikä koulutukseen!! Mieluummin tehottomiin yritystukiin, veronalennuksiin rikkaille jne.jne.Ei veroteta listaamattomien yritysten osinkoja terveesti. Keinoja on mutta EI ole halua!
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä viddua apteekkarit työntää nokkansa asioihin, jotka ei heille kuulu??
Nih. Lääkkeet lähikauppoihin ja kilpailuun. Öyh.
Vierailija kirjoitti:
En varmaan saisi uusittua Panacod-reseptiä (hammasleikkaus) tai vahvoja antibiootteja samaan juttuun. Eli tietysti on lääkkeitä joita ei uusita.
Jos syy, miksi lääkettä tarvitset nyt, on eri kuin aiemmalla kerralla, sillloin ei yleensä saa uusittua Kannan kautta. Mä olisin muutama vuosi sitten tarvinnut lihasrelaksanttia polvileikkauksen jälkeen, kun reisilihas oli ihan sairaan kipeä ja kotoa vielä löytyneet 2 tablettia helpottivat kipua, mutta en saanut uusittua sitä Kannan kautta, koska edellisellä kerralla mulle oli määrätty lihasrelaksanttia niska-hartiasärkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikö Suomessa pitänyt olla maailman paras terveydenhoito ja maailman onnellisimmat ihmiset?"
Tää muuttuu varmaan kohta muotoon "Paras terveydenhuolto ja maailman onnellisimmat ihmiset suhteessa käytössä oleviin resursseihin".
Rahaa on mutta sitä ei käytetä terveydenhuoltoon eikä koulutukseen!! Mieluummin tehottomiin yritystukiin, veronalennuksiin rikkaille jne.jne.Ei veroteta listaamattomien yritysten osinkoja terveesti. Keinoja on mutta EI ole halua!
Ei se ihan noin mene. Valviran listoille on tullut viime vuonna yli tuhat lääkäriä eli enemmän kuin koskaan. Suomessa koulutetaan paljon lääkäreitä ulkomailla opiskelee myös paljon.
Ongelmat ovat tulleet vuosikymmenten aikana kun on poliittisin päätöksin koetettu saada lisää tehoa terveydenhuoltoon mutta ei edes ymmärretä missä ovat ongelmat. Perusterveydenhuollossa kirjaaminen ja byrokratia ovat sitä tasoa että se karkottaa paljon työntekijöitä. Paljon auttaa jos otettaisiin käyttöön lääkäri-sairaanhoitaja työpari työtapa tai moniongelmaisilla kerättäisiin saman tien eri alojen asiantuntijat kasaan (fysioterapeutti yms). Aikaa menee mm lähetteiden tekemiseen ja muuhun kirjoitteluun aivan mielettömästi ja se on aina pois potilaiden hoitamisesta.
Pitäisi miettiä mikä oikeasti on lääkärin ydinosaamista eikä niin että kirjoitetaan todistuksia sosiaalilautakunnalle jotta selkävaivainen suurperheen äiti saisi perheelleen astianpesukoneen yhteiskunnan piikkkin. Pyyntöjä on ollut myös lääkärinlausunnon saamiseksi jotta saisi kaupungin vuokra-asunnon. Kerran sellaisen tein kun kaksikymppinen äiti oli keuhkojen vuoksi niin huonossa kunnossa että tarvitsi happirikastimen ja talossa ei ollut hissiä.
En ymmärrä miksei sitä voi selvittää missä terveydenhuolto toimii hyvin ja ottaa sieltä mallia. Suurimmassa osassa Euroopan maita perusterveydenhuolto on yksityistä toimintaa missä lääkäri ja potilas tekevät sopimuksen keskenään. Joissain maissa on käytössä muutaman lääkärin muodostamia yrityksiä mutta muuten järjestely on sama. Missään Euroopan maassa e perusterveydehuollon lääkärille ole kaadettu niin paljon tehtäviä kuin Suomessa ja se voi olla yksi syy miksi on vaikea löytää tekijöitä.
Kuten yleensä niin eipä niitä ruohonjuuritason työntekijköitä koskaan kuunnella kun tehdään muutoksia. Ministeriön virkamiehet ovat jo vuosikymmeniä sitten vieraantuneet todellisuudesta joten olisi aika laittaa sieltä väkeä pihalle kun he ovat osaltaan vastuussa nykyongelmsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoamme kuormittavat ihmiset, jotka jättävät aina kaikki asiat kuten ajan varaamisen tai reseptin uusimisen viime tippaan tai eivät osaa eivätkä halua edes opetella käyttämään nettiä terveyttä koskevien asioiden hoitamisen nopeuttamiseksi tai eivät hoida omaa osuuttaan tervehtymisessä ja terveenä pysymisessä. Oma lukunsa ovat ihmiset, jotka eivät edes yritä varata ajoissa aikaa hoitajalle tai lääkärille vaan antavat vaivansa pahentua siihen pisteeseen, että tarvitsevat kiireellistä hoitoa.
Voi kuule, itse olen muutamankin kerran yrittänyt uusia reseptin hyvissä ajoin. Mikä on lopputulos? Lääkäri jättänyt uusimatta kommentilla: Lääkettä on vielä jäljellä.
No niin on, mutta ajattelin, ettei tule kiire sitten kun lääke l
Jos reseptejäsi ei ole iteroitu, laske itse montako kpl menee/vrk. Laske sen mukaan, milloin lääke on lähes loppu. Uusintapyyntö Kantaan 2 - 3 vrk ennen laskettua lääkkeen loppumisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jonotin lääkärille kuusi kuukautta. Jouduin peruuttamaan ajan edellisenä päivänä, koska olin liian huonossa kunnossa lähtemään taksiin. Paaritaksi on liian kallis. Lääkäriajan siirtäminen ei onnistunut, joten yritin varata uuden ajan. Vielä ei ole soitettu takaisin, mutta vastahan tässä on reilu viikko kulunut. Saan ajan varmaankin tammikuulle.
Palkansaajana ja yrittäjänä pääsin lääkärille usein jo samana päivänä. Nyt, yhteiskunnan rutiköyhänä heittopussina, näkyy olevan ihan sama, olenko hengissä vai en.
Jos on niin huonossa kunnossa että tarvitsee paaritaksia niin eikö silloin pitäisi mennä päivystykseen. Olisi pitänyt pommittaa terveysasemaa jatkuvilla soitoilla jos kunto meni koko ajan huonommaksi. Ei pidä tyytyä mihinkään kuuden kuukauden päässä olevaan aikaan. Yleensä huonoon kuntoon löytyy syy ja se voi olla hoidettavissa jos ollaan ajoissa liikkellä.
Eikö sitä voi mennä vaikka omaisen kyydissä terveysasemalle näyttäytymään ja vaatimaan hoitoa jos on sellainen olo että ei pärjää kotona. On ihan selvää että jos lääkärin vastaanotolle tulee sängyn pohjalle jäänyt vanhus niin peli on menetetty ja harvoin on toimintakykyä on korjattavissa juurikaan paremmaksi.
Erikoissairaanhoidossa työskentelevänä en tiedä mikä tilanne terveyskeskuksissa ja näen vain seulan läpi tulleita potilaita. Vasta oli pari potilasta tulossa leikkaukseen joista yksi oli saanut päivystyslähetteen kuukausi sitten mutta hän ei hakeutunut päivystykseen jostain syystä ja nyt oli tilanne huonompi. Toisella taas oli kipuja jaloissa jo kuukausien ajan jonka vuoksi hän oli joutunut nukkumaan tuolissa. Jos on huonossa kunnossa niin saa sinne päivystykseen mennä.
Voi olla että potilaat on peloteltu hakeutumasta päivystykseen mutta jos edes terveyskeskukseen ei uskalla mennä ilman aikaa niin mitä tästä tulee. Ruumiita aivan varmasti mutta mitä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reseptin uusiminen netissä on helppoa. Tyttären lapsi auttaa, jos itse ei osaa.
Auttaako tyttären lapsi siinäkin vaiheessa, kun reseptiä ei voi ilman lääkärin vastaanottoa uusia?
Toki, tosin ainoastaan jos hän on laillistettu lääkäri. Eri
Tai auttaa siinä ajanvaraamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoamme kuormittavat ihmiset, jotka jättävät aina kaikki asiat kuten ajan varaamisen tai reseptin uusimisen viime tippaan tai eivät osaa eivätkä halua edes opetella käyttämään nettiä terveyttä koskevien asioiden hoitamisen nopeuttamiseksi tai eivät hoida omaa osuuttaan tervehtymisessä ja terveenä pysymisessä. Oma lukunsa ovat ihmiset, jotka eivät edes yritä varata ajoissa aikaa hoitajalle tai lääkärille vaan antavat vaivansa pahentua siihen pisteeseen, että tarvitsevat kiireellistä hoitoa.
Voi kuule, itse olen muutamankin kerran yrittänyt uusia reseptin hyvissä ajoin. Mikä on lopputulos? Lääkäri jättänyt uusimatta kommentilla: Lääkettä on vielä jäljellä.
No niin on, mutta ajattelin, ettei tule kiire sitten kun lääke loppuu.
Miksi uusit re
Aika harvalla lääkkeellä tekee katumyynnissä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reseptin uusiminen netissä on helppoa. Tyttären lapsi auttaa, jos itse ei osaa.
Oman kokemukseni mukaan reseptejä ei enää uusita samaan tapaan kuin ennen. Itse olen joutunut varaamaan ajan lääkärille saadakseni jatkoa lääkkeelle jota olen käyttänyt vuosia krooniseen sairauteeni. Älä siis levitä valheita
Olet väärässä.
Minulle ainakin lääkäri uusii. Aina.
Mitä siellä lääkärissä turhaan laukkaa , kun krooniset sairaudet ovat tasapainossa, ja kontrolli näytteet otetaan kerran vuoteen.
Usko nyt ettei se aina noin toimi. Ei kai siellä turhaan laukattaisikaan, mutta nytkin joku lääkäri joka ei ole koskaan mua nähnytkään päätti jättää uusimatta reseptin
Kyse taitaa olla keskushermostoon vaikuttavista lääkkeistä.
Niiden uusiminen on vaikeaa. Niitä ei myöskään saa terveyskeskuksesta akustista, vaan pitää varata lääkärille aika. Sittenkin osa lääkäreistä on nihkeitä kirjoittamaan reseptiä, vaatii usein kolmekin käyntiä saman vaivan vuoksi, ennenkuin saa reseptin.
Syy ei ole rahapulassa, vaan siinä, että noita lääkkeitä käytetään niin paljon väärin.
Moni yksityinen lääkärikään ei kyseisiä lääkkeitä kirjoita, kuin tutuille työterveys asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei tule ajoissa hoitoon koska vastassa on lääkäri joka tuputtaa joka vaivaan syyksi masennusta, vähättelee kipuja eikä tutki. Kukaan ei halua käydä monta kertaa kuulemassa miten on tuhlannut lääkärin aikaa, lukea epikriiseistä miten on huomionhakuinen vain päätyäkseen joku päivä ambulanssin kyydissä päivystyksen kautta leikkaukseen joka on se ensimmäinen
No kyllähän tuo vähän luulosairaudelta kuulostaa, jos käyt usealla lääkärillä, ja kukaan ei löydä sinusta vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne reseptit saa ihan ilmaiseksi uusittua kun laittaa uusimispyynnön Kannassa tai Maisassa. Ja jos ei niitä halua käyttää niin yksityiselle pääsee tarvittaessa hyvin nopeasti.
Yksityinen on 200 euroa 10 min käynti.
Onneksi suuri osa ihmisistä käy töissä, ja nuo asiat voi hoitaa työterveydessä. Yksi sellainen työpaikka minulla on ollut, että oli niin suppea työterveys, ettei lääkäri siihen kuulunut.
Lapsille ja nuorille taas moni asia hoituu koulun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin on, mutta ajattelin, ettei tule kiire sitten kun lääke l
Kirjoitin, että reseptejä ei voi uusia hyvissä ajoin, koska lääkäri ilmoitttaa, ettei uusita, koska lääkettä on vielä jäljellä. Milloin siis pitää uusia resepti, kun mikään ei tunnu oikealta ajankohdalta. Ja vastaus kyselyysi: En käy katukauppaa. Lääkkeet ovat helvetillisiin kipuihin.
Tuossahan sanot itsekin syyn siihen, miksi reseptin uusiminen on vaikeaa, ja vaatii usein läkäärikäynnin
Lääkkeillä on suuri väärinkäyttö potentiaali, joten niitä seurataan tavallista tarkemmin.
Se ei ole terveydenhoidon vika, sama seuranta on jokatapauksessa näillä lääkkeillä. Ihan aiheesta
Onneksi on rahaa käydä yksityisellä.Miksei noita arvauskeskuksia vain lopeteta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin on, mu
Kyllä tavalliset lääkkeet pysyvään sairauteen uusitaan kun viimeinen pakkaus on haettu apteekista. Eli noin kuukautta aikaisemmin. Psyyken lääkkeistä, vahvoista opiodeista yms en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina tarvittaessa päässyt lääkäriin. Meillä toimii takaisinsoittopalvelu terveysasemalla. Kun olen soittanut, niin takaisinsoitto on tullut vartin ja kahden tunnin välillä aina, ja kun siinä olen selittänyt asiani, olen saanut tarvitessani joko ajan vastaanotolle tai lääkärin soittoajan.
Kun töissä sattui tapaturma (liukastuminen) ja loukkasin selkääni, niin paskasta työterveydestämme ei ollut mihinkään, mutta terveysasemalle pääsin heti lääkärille ja sieltä vielä fyssarille.
Senkin onnekas. Meillä ei soiteta ikinä takaisin ja kävi ilmi, että koska soittopyyntöjä on liikaa, pyyntölista vain pyyhitään päivän päätteeksi pois. Eli ei mitään mahdollisuutta hoitoon. Nettiajanvarauksessa ei ole aikoja saatavilla kenellekään. Mikäli pääsee läpi, niin puheluun vastannut hoitaja tekee kaikkensa ettei tarvitsisi antaa aikaa. Yleensä vastaus on "työssäkäyvät menee työterveyteen" vaikka kuinka sanot ettei työterveys kata.
Työterveys hoitaa vain töissä tapahtuneet onnettomuudet ja mahdollisesti kirjoittaa saikkulapun. Ei mitään muuta.
Eli käytännössä meidän kunnassa ei työikäinen pääse lääkäriin, mikäli työterveys ei ole oikeasti kattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suomessa MITÄÄN maailman parasta, ei kannata uskoa propagandaa
Jos vaikka etsii vanhoja keskusteluja täällä, niin KOSKAAN ei suomalainen ole saanut mielestään tarpeeksi hyvää ja ilmaista ja nopeaa hoitoa.
Mitä nyt olen lähipiiristä seurannut, niin on oikeasti saatu hoitoa. Koronan takia leikkaukset myöhästyivät pahasti ja se oli tosi hankalaa esim. tuskissaan tekonivelia odottaville. Kun koronapotilaat täyttivät välillä kaikki tehohoitopaikat.
Ainakin tässä Sotessa ollaan tasa-arvoisempia naapurikuntien kanssa. Kaupungeissa oli usein jonot monta viikkoa TK:ssa, kun naapurikunnassa oli pula potilaista.
Koronapotilaat ei täyttäneet kertaakaan tehohoitopaikkoja. Se on eri asia, jos tehohoidon saatavissa ei ollut riittävästi henkilökuntaa saatavilla muuhun kuin koronapotilaskäyttöön, koska henkilöresursseja kiinnitettiin mielipuoliseen ja vailla järkeä olevaan jäljittämiseen, sekä suuri määrä myös rokotustoimintaan. Hoidettavia potilaita oli silloin minimimäärä. Terveydenhuollon palveluihin estettiin menemästä, ja toisaalta iso osa ihmisistä oli peloteltu siihen rajan ylittävään tasoon asti, että eivät edes uskaltaneet hakeutua terveydenhuollon yksiköihin hoidettavaksi. Minä jouduin käyttämään muutaman kerran. Tunnelma oli aavemainen. Ne yksiköt kumisi tyhjyyttään. Ei asiakkaita, eikä juuri henkilökuntaakaan. Ylikuormitus on legendaa isolta osin. Näin Uudellamaalla, jossa eniten tartuntoja. Sairaalan päivystykseenkin joutui puolitajuissaan odottelemaan ulkoteltassa, eikä silloinkaan paikalla ollut kuin hoitaja ja "vartijat".
Sosialisoitu terveydenhoito ei toimi. Ei, jos potilasta ajatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan noin mene. Valviran listoille on tullut viime vuonna yli tuhat lääkäriä eli enemmän kuin koskaan. Suomessa koulutetaan paljon lääkäreitä ulkomailla opiskelee myös paljon.
Ongelmat ovat tulleet vuosikymmenten aikana kun on poliittisin päätöksin koetettu saada lisää tehoa terveydenhuoltoon
Jokin perhelääkärisysteemi auttaisi myös siksi, että samat ihmiset tuntisivat potilaiden historian pitkältä ajalta. Ei tarvitsisi aina lähteä liikkeelle jostain 40v takaisesta pyörällä kaatumisesta kun selostaa asioita. Ei myöskään puolen suvun sairaskertomuksista, kun ne olisi jo käyty läpi.
Ja tuo byrokratian määrä tässä maassa on jotain aivan järjetöntä. Etenkin julkisella kaikilla aloilla. Sen takia aivan kaikki palvelut jumittaa ja kaikessa kestää. Ainakin puolet työpäivästä kuluu kirjaamiseen tai lappujen täyttelyyn ja neljännes siihen että saa järjestelmät toimimaan. Sitten siihen ydintyöhön jääkin 1/4 työpäivästä.
Ja joka kerta kun hallitus vaihtuu, tulee lisää ekstratehtäviä. Ne ei vähene ikinä.
Olen eri alalta ruohonjuuritason virkamies ja aivan loppu tähän sekoiluun.
Monet reseptit saa uusittua ilman lääkärissäkäyntiä. Reseptit pitäisi kylläkin kirjoittaa pidemmäksi aikaa kuin vuodeksi, apteekki voisi sitten valvoa ja tehdä kyselyn asiakkaalta miten menee jos lääkettä käy ostamassa ja käyttää harkintaa myymisen osalta. Mutta tämä ei Suomessa kyllä onnistu, eihän täällä luoteta edes siihen että kansa ostaa kohtuullisesti viinaa tai itsehoitolääkkeitä tai mitään muutakaan. Apteekeissa pitäisi myös olla aina paikalla terveydenhoitaja joka voi mitata verenpaineen, hoitaa pienen haavan yms.
Tämän loistavan naan tuhoaminen aloitettiin tuossa 90-luvulla, erilaiset porvarihallitukset ovat kerta toisensa jälkeen tuhonneet. Nyt alkavat onnistua toden teolla. Edellinen hallitus ei osannut tai kyennyt muuttamaan asioita, joten tuho jatkuu.