IL: Suomen Apteekkariliiton mukaan yhä useamman reseptit jäävät uusimatta ja vakavatkin sairaudet hoitamatta, koska lääkäriin ei pääse
Apteekeista haetaan yhä useammin apua, koska asiakkaat kokevat, etteivät he saa lääkäriaikaa tai edes yhteyttä terveydenhoitoon.
Näin kertoo Suomen apteekkariliiton toteuttama kysely. Kyselyssä kartoitettiin sitä, näkyykö terveydenhuollon tilanne apteekeissa.
Asiakkaat ovat usein hädissään, koska he eivät ole saaneet yhteyttä terveyskeskukseen, vastasi eräs apteekkari.
Ihmiset ovat epätoivoisia, kun eivät saa yhteyttä terveyskeskukseen tai hoidolla ei ole jatkuvuutta, kirjoitti toinen apteekkari.
Eikö Suomessa pitänyt olla maailman paras terveydenhoito ja maailman onnellisimmat ihmiset?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoamme kuormittavat ihmiset, jotka jättävät aina kaikki asiat kuten ajan varaamisen tai reseptin uusimisen viime tippaan tai eivät osaa eivätkä halua edes opetella käyttämään nettiä terveyttä koskevien asioiden hoitamisen nopeuttamiseksi tai eivät hoida omaa osuuttaan tervehtymisessä ja terveenä pysymisessä. Oma lukunsa ovat ihmiset, jotka eivät edes yritä varata ajoissa aikaa hoitajalle tai lääkärille vaan antavat vaivansa pahentua siihen pisteeseen, että tarvitsevat kiireellistä hoitoa.
Voi kuule, itse olen muutamankin kerran yrittänyt uusia reseptin hyvissä ajoin. Mikä on lopputulos? Lääkäri jättänyt uusimatta kommentilla: Lääkettä on vielä jäljellä.
No niin on, mutta ajattelin, ettei tule kiire sitten kun lääke loppuu.
Se ei
Kyllä muuten on lääkärin vika; lääkäri oli ihan itse kantaan kirjoittanut, että ei uusita vielä, koska lääkettä on vielä jäljellä. Joten kirjoitat ihan soopaa. Laitoin kylmästi uuden pyynnön uusimiseksi ja toinen lääkäri uusi sen heti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki reseptini olen saanut uusittua kannan kautta jo monta vuotta. Joskus saattaa mennä kaksi viikkoa, ennen kuin on uusittu, mutta muuten toimii hyvin.
Soitin tänään töihin mennessä terveyskeskukseen ja jätin soittopyynnön. Soittivat takaisin ehkä parin tunnin kuluttua ja vaikkei ollut edes kiireellinen asia, sain ajan lääkärille parin tunnin päähän puhelusta. Että ainakin meillä tämä homma toimii hemmetin hyvin. Iso peukku Pohteelle.
Kiinnitti huomioni kohta: vaikkei ollut edes kiireellinen asia. :D Mistä ne näkivät jättäessäsi soittopyyntöä kuinka kiireellinen asia oli?
Vierailija kirjoitti:
Mitä viddua apteekkarit työntää nokkansa asioihin, jotka ei heille kuulu??
Tuntuu kuuluvan kun asiakkaat apteekissa valittavat ja kyselevät .
Lääkärit ovat yrittäneet saada minulle kontrolliajan 6 vuotta uusimalla useamman kerran vain pienimpien pakkauskokojen verran. Lopulta ovat todenneet, että siitä on vain lisätyötä heille ja tehneet parin vuoden reseptit kehotuksella varata kontrolli.
Voitte arvata, mikä on vastaus, kun selviää, että on reseptissä lääkkeitä jäljellä ties kuinka paljon ja kysyt kontrolliaikaa. En ole optimistinen ajan löytymiseen tälläkään kertaa. Vielä vähemmän optimistinen olen sen suhteen, että siitä olisi mitään iloa, koska kaikki on pielessä jo vuosien ajalta. Ehkä juuri ja juuri päästään pintapuolisesti kärryille, missä ollaan, ja sitten kiitos näkemiin. Kellään ei tule olemaan aikaa tämän vyyhdin purkamiseen.
Koko sairaus löytyi aikoinaan vanhan jäärän takia, joka ei enää piitannut tippaakaan mistään muusta kuin ihmisten hoitamisesta ja lähetti tutkimuksiin sanoilla eivät tule tykkäämään tästä lähetteestä, joten jos ei aikoja ala kuulumaan, ota yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Reseptin uusiminen netissä on helppoa. Tyttären lapsi auttaa, jos itse ei osaa.
Mulla ei edes ole tytärtä jolla oisi lapsi!
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on takana? Kuka on antanut määräyksen, että kannan sähköisiä reseptejä ei enää uusita tk:ssa? Miksi lääkärit vastoin ammattietiikkaansa toimivat näin? Mikä on se ajatus lääkärillä ja hänen esimiehillään, kun uusimispyyntöön kirjoitetaan "ei uusita" vaikka lääkäri tietää ihmisen tarvitsevan lääkettään elääkseen?
Kuka on käskenyt lääkäreiden sanoa, että "minun on nähtävä sinut jotta saisit lääkeesi, mutta vapaita aikoja ei ole"? Tämä lause toistuu ihmisten kokemuksissa, itsekö he ovat kahvitunnilla keksineet tuon kaikille saman lauseen hoettavaksi? Miten nämä tk-yleislääkärit voivat elää itsensä kanssa jätettyään ihmiset täysin heitteille, hädissään ja ilman lääkkeitään? Miltä tuntuu kirjoittaa vaikkapa astmalääkkeen apteekin sähköiseen reseptipyyntöön "ei uusita"? Tuli työ tehtyä hyvin?
Se astmalääkkeen uusimatta jättäminen on katsos sen jälkeen päivystyslääkärin ongelma eikä hänen ongelmansa, koska sinne se potilas hengenahdistuksessa hakeutuu. Päivystyslääkärillä vaikutti olevan kokemusta aiheesta, koska oli sen verran ärsyyntynyt, kun naputti kahden vuoden reseptejä huoneeseen tullessani. Ainut kysymys oli, onko jotain toivetta, mikä määrätään tämän aivan turhan pahenemisvaiheen hoitamiseen. Sanoi, ettei ole yhtäkään hyvää syytä olla uusimatta näitä. Potilaan ehtii nähdä myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina tarvittaessa päässyt lääkäriin. Meillä toimii takaisinsoittopalvelu terveysasemalla. Kun olen soittanut, niin takaisinsoitto on tullut vartin ja kahden tunnin välillä aina, ja kun siinä olen selittänyt asiani, olen saanut tarvitessani joko ajan vastaanotolle tai lääkärin soittoajan.
Kun töissä sattui tapaturma (liukastuminen) ja loukkasin selkääni, niin paskasta työterveydestämme ei ollut mihinkään, mutta terveysasemalle pääsin heti lääkärille ja sieltä vielä fyssarille.
Senkin onnekas. Meillä ei soiteta ikinä takaisin ja kävi ilmi, että koska soittopyyntöjä on liikaa, pyyntölista vain pyyhitään päivän päätteeksi pois. Eli ei mitään mahdollisuutta hoitoon. Nettiajanvarauksessa ei ole aikoja saatavilla kenellekään. Mikäli pääsee läpi, niin puheluun vastannut hoitaja tekee kaikkensa ettei tarvitsisi antaa aikaa. Yleensä vastaus on "ty
Onko mahdollista että työnantaja, jolla parempi työterveyshuolto?
Meidän alalla ei kaikilla ole hyvää sellaista, mutta minulla on laaja. Se on valttikortti työnantajille vink vink..
Tehkää potilaat valituksia hoitamatta jättämisestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suomessa MITÄÄN maailman parasta, ei kannata uskoa propagandaa
Jos vaikka etsii vanhoja keskusteluja täällä, niin KOSKAAN ei suomalainen ole saanut mielestään tarpeeksi hyvää ja ilmaista ja nopeaa hoitoa.
Mitä nyt olen lähipiiristä seurannut, niin on oikeasti saatu hoitoa. Koronan takia leikkaukset myöhästyivät pahasti ja se oli tosi hankalaa esim. tuskissaan tekonivelia odottaville. Kun koronapotilaat täyttivät välillä kaikki tehohoitopaikat.
Ainakin tässä Sotessa ollaan tasa-arvoisempia naapurikuntien kanssa. Kaupungeissa oli usein jonot monta viikkoa TK:ssa, kun naapurikunnassa oli pula potilaista.
Vanhemmat ihmiset saavar hoitoa ja kalliit lääkkeet ja laitteet korvataan, mutta nuoremmat eivät saa minkäänlaista hoitoa. Toimeentulotukiasiakkuus pidentyy kun aikoja venytetään tahalleen hamaan tulevaisuuteen niin pitää katsoa, että silloin sitten on toimeentuloasiakas.
Mikä tässä on takana? Kuka on antanut määräyksen, että kannan sähköisiä reseptejä ei enää uusita tk:ssa? Miksi lääkärit vastoin ammattietiikkaansa toimivat näin? Mikä on se ajatus lääkärillä ja hänen esimiehillään, kun uusimispyyntöön kirjoitetaan "ei uusita" vaikka lääkäri tietää ihmisen tarvitsevan lääkettään elääkseen?
Kuka on käskenyt lääkäreiden sanoa, että "minun on nähtävä sinut jotta saisit lääkeesi, mutta vapaita aikoja ei ole"? Tämä lause toistuu ihmisten kokemuksissa, itsekö he ovat kahvitunnilla keksineet tuon kaikille saman lauseen hoettavaksi? Miten nämä tk-yleislääkärit voivat elää itsensä kanssa jätettyään ihmiset täysin heitteille, hädissään ja ilman lääkkeitään? Miltä tuntuu kirjoittaa vaikkapa astmalääkkeen apteekin sähköiseen reseptipyyntöön "ei uusita"? Tuli työ tehtyä hyvin?