IL: Suomen Apteekkariliiton mukaan yhä useamman reseptit jäävät uusimatta ja vakavatkin sairaudet hoitamatta, koska lääkäriin ei pääse
Apteekeista haetaan yhä useammin apua, koska asiakkaat kokevat, etteivät he saa lääkäriaikaa tai edes yhteyttä terveydenhoitoon.
Näin kertoo Suomen apteekkariliiton toteuttama kysely. Kyselyssä kartoitettiin sitä, näkyykö terveydenhuollon tilanne apteekeissa.
Asiakkaat ovat usein hädissään, koska he eivät ole saaneet yhteyttä terveyskeskukseen, vastasi eräs apteekkari.
Ihmiset ovat epätoivoisia, kun eivät saa yhteyttä terveyskeskukseen tai hoidolla ei ole jatkuvuutta, kirjoitti toinen apteekkari.
Eikö Suomessa pitänyt olla maailman paras terveydenhoito ja maailman onnellisimmat ihmiset?
Kommentit (111)
Ensinnäkin reseptien uusiminen on aloitettava aikaisin, ei sitten kun on parin päivän lääkkeet jäljellä.
Kanta.fi ja jos ei netti suju, apteekki muutamalla eurolla hoitaa uusimisen.
Sitten saa ajoissa tiedon jos uusiminen vaatii lääköriä. Julkisella se kai useammalla paikkakunnalla sujuu ensin hoitajan ajalla, hoitaja konsultoi lääkäriä.
Jostain mt-lääkkeistä en tiedä, itselläni sujuu kaikki oikein hyvin jos terveyskeskusta tarvitsen. Lähinnä kontrolleihin ja reseptien uusimiseen. Sairauteni on nyt kestänyt 8 vuotta.
Lääkäri joskus labratulosten mukaan vaihtanut lääkitystä, hoitaja soittanut siitä ja antanut ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus haluaa tuhota julkisen terveydenhoidon. Tämähän on päivänselvää. Sipilän hallitus aloitti sen valmistelun. Koulutus ja terveydenhoito ovat keskeisiä valtion tehtäviä!! Juuri ne hallitus haluaa tuhota!! Rahaa holvataan muualle mieluummin.
Joo, nykyään saa vain puhelinajan. Ainakin jos on työikäinen. Sitten olet monta viikkoa jonkun viruksen kourissa ja hoidat samalla sairaat lapset, viimein keuhkokuumeessa pääset lääkäriin. Kohta varmaan neuvola-ajatkin hoidetaan etänä...
Olen 79. Kuules, ei sitä.lääkäriä näe vanhatkaan. Puhelimella ja hoitajan käynneillä. Hoitaja hoitaa lähetteet labraan ja soittaa tulokset. Konsultoi lääkäriä. Neljä vuotta sitten fyysisesti käynyt viimeksi terveyskeskuksessa, (syön kuutta lääkettä) iskiashermo sietämättömän kipeä. Sain luvan kiirevastaanotolle. Hoitaja kuunteli ja paineli lihasta ja kävi takahuoneesta hakemassa relaksanttireseptin. Lääkäri ehtii monra asiaa hoitaa ajalla mikä häneltä menisi käymällä kättelemässä muoria.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinkahan moni noista "hätääntyneistä" on itse aiheuttanut vaivansa lihavuudella tai tupakoinnilla? Ei mitään sympatiaa heille.
Ootko hoitajalle puhunut koskaan ettet usko sairauksia olevan?
Vierailija kirjoitti:
Reseptin uusiminen netissä on helppoa. Tyttären lapsi auttaa, jos itse ei osaa.
Ei tässä mitään lelureseptejä tarkoiteta.
t. Netta 5v.
Puhdistus, a la Orpo ja Purra. Stalinilla oli eri keinot, näillä tällaiset.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako tyttären lapsi siinäkin vaiheessa, kun reseptiä ei voi ilman lääkärin vastaanottoa uusia?
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoamme kuormittavat ihmiset, jotka jättävät aina kaikki asiat kuten ajan varaamisen tai reseptin uusimisen viime tippaan tai eivät osaa eivätkä halua edes opetella käyttämään nettiä terveyttä koskevien asioiden hoitamisen nopeuttamiseksi tai eivät hoida omaa osuuttaan tervehtymisessä ja terveenä pysymisessä. Oma lukunsa ovat ihmiset, jotka eivät edes yritä varata ajoissa aikaa hoitajalle tai lääkärille vaan antavat vaivansa pahentua siihen pisteeseen, että tarvitsevat kiireellistä hoitoa.
Voi kuule, itse olen muutamankin kerran yrittänyt uusia reseptin hyvissä ajoin. Mikä on lopputulos? Lääkäri jättänyt uusimatta kommentilla: Lääkettä on vielä jäljellä.
No niin on, mutta ajattelin, ettei tule kiire sitten kun lääke loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaako tyttären lapsi siinäkin vaiheessa, kun reseptiä ei voi ilman lääkärin vastaanottoa uusia?
Toki, tosin ainoastaan jos hän on laillistettu lääkäri. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoamme kuormittavat ihmiset, jotka jättävät aina kaikki asiat kuten ajan varaamisen tai reseptin uusimisen viime tippaan tai eivät osaa eivätkä halua edes opetella käyttämään nettiä terveyttä koskevien asioiden hoitamisen nopeuttamiseksi tai eivät hoida omaa osuuttaan tervehtymisessä ja terveenä pysymisessä. Oma lukunsa ovat ihmiset, jotka eivät edes yritä varata ajoissa aikaa hoitajalle tai lääkärille vaan antavat vaivansa pahentua siihen pisteeseen, että tarvitsevat kiireellistä hoitoa.
Voi kuule, itse olen muutamankin kerran yrittänyt uusia reseptin hyvissä ajoin. Mikä on lopputulos? Lääkäri jättänyt uusimatta kommentilla: Lääkettä on vielä jäljellä.
Miksi uusit reseptin jos lääkettä on vielä jäljellä? Katumyynti?
Monissa lääkkeissä on kuukauden pakkaus. (Itsellä kolmen kuukauden pillerit) Itse uusin kun olen viimeisen hakenut apteekista. Ja sen voi hakea kun vielä edellistä pakkausta jäljellä.
Apteekki yleebsä huomauttaa, tämä oli viimeinen pakkaus tällä reseptillä. Viime viikolla kävin hakemassa yhden lääkkeen, farmaseutti mainitsi kolme jääneen jäljelle. Aika varhainen huomauttaminen.
Osaan myös katsoa pakkaukseen liimatusta reseptistä paljonko jäi jäljelle. Sehän nykyisin kerrotaan siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi uusit reseptin jos lääkettä on vielä jäljellä? Katumyynti?
Eli ei saa uusia viimetingassa, mutta ei myöskään hyvissä ajoin? 😃
En varmaan saisi uusittua Panacod-reseptiä (hammasleikkaus) tai vahvoja antibiootteja samaan juttuun. Eli tietysti on lääkkeitä joita ei uusita.
Vierailija kirjoitti:
Ne reseptit saa ihan ilmaiseksi uusittua kun laittaa uusimispyynnön Kannassa tai Maisassa. Ja jos ei niitä halua käyttää niin yksityiselle pääsee tarvittaessa hyvin nopeasti.
Yksityinen on 200 euroa 10 min käynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne reseptit saa ihan ilmaiseksi uusittua kun laittaa uusimispyynnön Kannassa tai Maisassa. Ja jos ei niitä halua käyttää niin yksityiselle pääsee tarvittaessa hyvin nopeasti.
Yksityinen on 200 euroa 10 min käynti.
Eik hoidon jatkuvuutta siten ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi uusit re
Lue nyt hyvä ihminen ensin nämä jutut ennen kommentointia!
Tämä edellä oleva kirjoitti, että ihmiset jättävät reseptin uusimisen viime tippaan ja syyllisti näitä ihmisiä terveydenhoidon kuormittamisesta.
Kirjoitin, että reseptejä ei voi uusia hyvissä ajoin, koska lääkäri ilmoitttaa, ettei uusita, koska lääkettä on vielä jäljellä. Milloin siis pitää uusia resepti, kun mikään ei tunnu oikealta ajankohdalta. Ja vastaus kyselyysi: En käy katukauppaa. Lääkkeet ovat helvetillisiin kipuihin.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin reseptien uusiminen on aloitettava aikaisin, ei sitten kun on parin päivän lääkkeet jäljellä.
Sitten saa ajoissa tiedon jos uusiminen vaatii lääköriä. Julkisella se kai useammalla paikkakunnalla sujuu ensin hoitajan ajalla, hoitaja konsultoi lääkäriä.
Jostain mt-lääkkeistä en tiedä, itselläni sujuu kaikki oikein hyvin jos terveyskeskusta tarvitsen. Lähinnä kontrolleihin ja reseptien uusimiseen. Sairauteni on nyt kestänyt 8 vuotta.
Lääkäri joskus labratulosten mukaan vaihtanut lääkitystä, hoitaja soittanut siitä ja antanut ohjeet.
Vai että parin päivän lääkkeet jäljellä??? Älä höpötä tuollaisia. Lääkkeiden uusinnassa saattaa mennä pahimmassa tapauksessa viikkoja. Jos niitä ei saada 8 päivässä uusittua, koko operaatio alkaa alusta ja tällöin esim. välttämättömiä lääkkeitä tarvitseva joutuu olemaan ilman niitä. Älä levittele tuollaisia valheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, kerrot vain haluatko ajan Pihlajalinnaan, Mehiläiselle vai Terveystaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että parin päivän lääkkeet jäljellä??? Älä höpötä tuollaisia. Lääkkeiden uusinnassa saattaa mennä pahimmassa tapauksessa viikkoja. Jos niitä ei saada 8 päivässä uusittua, kok
Et nyt lukenut ensimmäistä lausetta tarkkaan. Unohdan aina että täällä pitäisi kirjoittaa selkokieltä.
Vierailija kirjoitti:
En varmaan saisi uusittua Panacod-reseptiä (hammasleikkaus) tai vahvoja antibiootteja samaan juttuun. Eli tietysti on lääkkeitä joita ei uusita.
En tiedä tuollaisen hammasleikkauksen jälkeen, mutta itse olen usein uusinut Panacod-reseptin, koska se on minulla jatkuva lääke.
Tuo joka ihmetteli, että lääkereseptiä uusitaan, vaikka on entistä lääkettä jäljellä; tottakai pitää olla entisiä lääkkeitä jäljellä, muutoinhan lääkitykseen tulisi katkos.
Ja kuinkahan moni noista "hätääntyneistä" on itse aiheuttanut vaivansa lihavuudella tai tupakoinnilla? Ei mitään sympatiaa heille.