IL: Suomen Apteekkariliiton mukaan yhä useamman reseptit jäävät uusimatta ja vakavatkin sairaudet hoitamatta, koska lääkäriin ei pääse
Apteekeista haetaan yhä useammin apua, koska asiakkaat kokevat, etteivät he saa lääkäriaikaa tai edes yhteyttä terveydenhoitoon.
Näin kertoo Suomen apteekkariliiton toteuttama kysely. Kyselyssä kartoitettiin sitä, näkyykö terveydenhuollon tilanne apteekeissa.
Asiakkaat ovat usein hädissään, koska he eivät ole saaneet yhteyttä terveyskeskukseen, vastasi eräs apteekkari.
Ihmiset ovat epätoivoisia, kun eivät saa yhteyttä terveyskeskukseen tai hoidolla ei ole jatkuvuutta, kirjoitti toinen apteekkari.
Eikö Suomessa pitänyt olla maailman paras terveydenhoito ja maailman onnellisimmat ihmiset?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonotin lääkärille kuusi kuukautta. Jouduin peruuttamaan ajan edellisenä päivänä, koska olin liian huonossa kunnossa lähtemään taksiin. Paaritaksi on liian kallis. Lääkäriajan siirtäminen ei onnistunut, joten yritin varata uuden ajan. Vielä ei ole soitettu takaisin, mutta vastahan tässä on reilu viikko kulunut. Saan ajan varmaankin tammikuulle.
Palkansaajana ja yrittäjänä pääsin lääkärille usein jo samana päivänä. Nyt, yhteiskunnan rutiköyhänä heittopussina, näkyy olevan ihan sama, olenko hengissä vai en.
Jos on niin huonossa kunnossa että tarvitsee paaritaksia niin eikö silloin pitäisi mennä päivystykseen. Olisi pitänyt pommittaa terveysasemaa jatkuvilla soitoilla jos kunto meni koko ajan huonommaksi. Ei pidä tyytyä mihinkään kuuden kuukauden päässä olevaan aikaan. Yleensä huonoon kuntoon löytyy syy ja se voi olla hoidettavissa jos ollaan ajoissa li
Ei meillä ainakaan ole mahdollisuutta mennä ilman aikaa arvauskeskukseen. Ei myöskään päivystykseen saa mennä soittamatta, paitsi ambulanssikyydillä. Synnärille sentään saa vielä vain tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne reseptit saa ihan ilmaiseksi uusittua kun laittaa uusimispyynnön Kannassa tai Maisassa. Ja jos ei niitä halua käyttää niin yksityiselle pääsee tarvittaessa hyvin nopeasti.
Yksityinen on 200 euroa 10 min käynti.
Onneksi suuri osa ihmisistä käy töissä, ja nuo asiat voi hoitaa työterveydessä. Yksi sellainen työpaikka minulla on ollut, että oli niin suppea työterveys, ettei lääkäri siihen kuulunut.
Lapsille ja nuorille taas moni asia hoituu koulun kautta.
Jos olisit töissä niin tietäisit ettei se noin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne reseptit saa ihan ilmaiseksi uusittua kun laittaa uusimispyynnön Kannassa tai Maisassa. Ja jos ei niitä halua käyttää niin yksityiselle pääsee tarvittaessa hyvin nopeasti.
Mehiläinen mulla viimeksi 35 e netin kautta uusiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoamme kuormittavat ihmiset, jotka jättävät aina kaikki asiat kuten ajan varaamisen tai reseptin uusimisen viime tippaan tai eivät osaa eivätkä halua edes opetella käyttämään nettiä terveyttä koskevien asioiden hoitamisen nopeuttamiseksi tai eivät hoida omaa osuuttaan tervehtymisessä ja terveenä pysymisessä. Oma lukunsa ovat ihmiset, jotka eivät edes yritä varata ajoissa aikaa hoitajalle tai lääkärille vaan antavat vaivansa pahentua siihen pisteeseen, että tarvitsevat kiireellistä hoitoa.
Ihmiset ei tule ajoissa hoitoon koska vastassa on lääkäri joka tuputtaa joka vaivaan syyksi masennusta, vähättelee kipuja eikä tutki. Kukaan ei halua käydä monta kertaa kuulemassa miten on tuhlannut lääkärin aikaa, lukea epikriiseistä miten on huomionhakuinen vain päätyäkseen joku päivä ambulanssin kyydissä päivy
Muakin pidettiin yliherkkänä kun valitin usein vatsa ja kylkikipuja sekä toiminnallisia vatsaoireita. Joskus kyljet oli niin kipeät että tuntui kuin niissä olisi puukko. Selvisikin gynekologilla että endometrioosini on jo erittäin levinnyt ja eiköhän tässä lapsettomuus odota.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on rahaa käydä yksityisellä.Miksei noita arvauskeskuksia vain lopeteta?
1. Koska kaikilla ei ole rahaa käydä yksityisellä.
2. Koska olemme eurooppalainen (tai olimme vielä 2000-luvun alussa) emmekä Pohjois-Amerikan Yhdysvallat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoamme kuormittavat ihmiset, jotka jättävät aina kaikki asiat kuten ajan varaamisen tai reseptin uusimisen viime tippaan tai eivät osaa eivätkä halua edes opetella käyttämään nettiä terveyttä koskevien asioiden hoitamisen nopeuttamiseksi tai eivät hoida omaa osuuttaan tervehtymisessä ja terveenä pysymisessä. Oma lukunsa ovat ihmiset, jotka eivät edes yritä varata ajoissa aikaa hoitajalle tai lääkärille vaan antavat vaivansa pahentua siihen pisteeseen, että tarvitsevat kiireellistä hoitoa.
Voi kuule, itse olen muutamankin kerran yrittänyt uusia reseptin hyvissä ajoin. Mikä on lopputulos? Lääkäri jättänyt uusimatta kommentilla: Lääkettä on vielä jäljellä.
No niin on, mutta ajattelin, ettei tule kiire sitten kun lääke loppuu.
Se ei ole lääkärin syy eikä vika.
Reseptileskus ei anna uusia lääkettä, jos sitä on vielä tietty määrä jäljellä.
Tuo on automaatti vastaus, joka tulee Reseptileskuksesta lääkärille. Ja suoraan Kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Sosialisoitu terveydenhoito ei toimi. Ei, jos potilasta ajatellaan.
Toimii se muualla Euroopassa. Suomi on vain ilmeisesti asia erikseen.
Kaikki reseptini olen saanut uusittua kannan kautta jo monta vuotta. Joskus saattaa mennä kaksi viikkoa, ennen kuin on uusittu, mutta muuten toimii hyvin.
Soitin tänään töihin mennessä terveyskeskukseen ja jätin soittopyynnön. Soittivat takaisin ehkä parin tunnin kuluttua ja vaikkei ollut edes kiireellinen asia, sain ajan lääkärille parin tunnin päähän puhelusta. Että ainakin meillä tämä homma toimii hemmetin hyvin. Iso peukku Pohteelle.
Se resepti saadaan alunperin usein myös yksityisellä, jos on tutkimukseen rahaa. Uusitaan julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus haluaa tuhota julkisen terveydenhoidon. Tämähän on päivänselvää. Sipilän hallitus aloitti sen valmistelun. Koulutus ja terveydenhoito ovat keskeisiä valtion tehtäviä!! Juuri ne hallitus haluaa tuhota!! Rahaa holvataan muualle mieluummin.
On ilmeistä, että Orpon hallitus haluaa tuhota myös suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosialisoitu terveydenhoito ei toimi. Ei, jos potilasta ajatellaan.
Toimii se muualla Euroopassa. Suomi on vain ilmeisesti asia erikseen.
Täällä tehdään kaikki monimutkaisesti ja kalliisti verrattuna muuhun Eurooppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on rahaa käydä yksityisellä.Miksei noita arvauskeskuksia vain lopeteta?
1. Koska kaikilla ei ole rahaa käydä yksityisellä.
2. Koska olemme eurooppalainen (tai olimme vielä 2000-luvun alussa) emmekä Pohjois-Amerikan Yhdysvallat.
Eurooppalainen hyvinvointivaltio, siis. Sana jäi puuttumaan.
Ministerit pitäisi panna älykkyystestiin. Ylittäiskö kukaan edes sadan pisteen rajaa.
Eikä haittais Purran mielentilatutkimuskaan. Joku on heilutellut saksia junassa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Tavallisen yleislääkärin vastaanotto hintaon yksityisellä jotain 125 € / 10 min.
Plus toimistomaksu 30 euroa. Viimeksi kun käytin koululaista yksityisellä, oli toimistomaksu noussut 33 euroon.
Erikoislääkäreiden taksat ovat 200 euron ja ylikin luokkaa.
Ei kuitenkaan koskaan 10 minuutin käynnistä.
Miksi valehtelet?
Ja tuosta 125 eurosta saa Kela korvausta 30 €.
Eli lääkärinpalkkio 10 minsan käynnistä on 100 €:n luokkaa tavallisella yleislääkärillä. + toimistomaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehiläinen mulla viimeksi 35 e netin kautta uusiminen.
Väärin.
Yksikään yleislääkäri ei veloita 10 minuutin käynnistä 200 euroa. Tiedän tasan tarkkaan tämän.
Myös minulle kävi niin, että reseptejä ei enää uusita terveyskeskuksessa lainkaan. Kun apteekki laittoi uusimispyynnön Kantaan, olikin uusimisen sijaan vaan lääkärin merkintä "ei uusita". Sama toistui kun yritin uusia lääkkeeni omakannassa itse, mitään ei tapahdu ja "ei uusita" ainoa viesti asiakkaalle! Kyseessä avaava astmalääke, eli täysin elintärkeä useaa eri keuhkosairautta sairastavalle. Muut keuhkolääkkeet uusittiin, täysin mielivaltaisesti tätä yhtä ei.
Seurasi useita takaisinsoittopuheluita hoitajille asian selvittämiseksi, vaikka kyseessä on ihan perusasia, ja lääkkeet keuhkolääkärin määräämiä. Soittelurumban jälkeen sain lääkärin puhelimeen, hän ilmoitti että "en uusi astmalääkettäsi ellen NÄE sinua, seuraava vapaa aika on 2kk päästä". Mikään järkipuhe ei tehonnut, tilanne oli aivan hullu ja absurdi, menin sitten yksityiselle ensimmäistä kertaa elämässäni!
En siis koskaan saanut avaavan astmalääkkeen reseptiä uusittua, eli oman kokemuksen mukaan nämä apteekkarit ovat täysin oikeassa. En tiedä mitä tuolla terkkareissa on tapahtunut, kuka nämä käskyt antaa, että älkää uusiko reseptejä älkääkä palvelko asiakkaita mitenkään, tässä on jotain todella hämärää ja outoa. Hoitajat yrittävät auttaa, mutta lääkärit eivät tee enää mitään!
Olen kuullut tuon oman tapaukseni jälkeen paljon samaa, joku verenpainelääke jätetään vain uusimatta eikä sille mitään voi. Sanotaan että tule 3kk päästä vastaanotolle, mutta kun ihmiset kuolevat ilman lääkkeitään! Peruslääkkeistä on aina kyse, ei siis mistään ihmeellisestä.
Vierailija kirjoitti:
Myös minulle kävi niin, että reseptejä ei enää uusita terveyskeskuksessa lainkaan. Kun apteekki laittoi uusimispyynnön Kantaan, olikin uusimisen sijaan vaan lääkärin merkintä "ei uusita". Sama toistui kun yritin uusia lääkkeeni omakannassa itse, mitään ei tapahdu ja "ei uusita" ainoa viesti asiakkaalle! Kyseessä avaava astmalääke, eli täysin elintärkeä useaa eri keuhkosairautta sairastavalle. Muut keuhkolääkkeet uusittiin, täysin mielivaltaisesti tätä yhtä ei.
Seurasi useita takaisinsoittopuheluita hoitajille asian selvittämiseksi, vaikka kyseessä on ihan perusasia, ja lääkkeet keuhkolääkärin määräämiä. Soittelurumban jälkeen sain lääkärin puhelimeen, hän ilmoitti että "en uusi astmalääkettäsi ellen NÄE sinua, seuraava vapaa aika on 2kk päästä". Mikään järkipuhe ei tehonnut, tilanne oli aivan hullu ja absurdi, menin sitten yksityiselle ensimmäistä kertaa elämässäni!
En siis koskaan saanut avaavan a
Mullakin jätettiin astmalääkkeet uusimatta ja sillä tolalla asia on edelleen, koska en saa lääkäriaikaa. Eipä siinä. Odotellaan sitten jotain isompaa kohtausta joka vie hautaan tai päivystykseen.
Siihen asti olen saanut tuttavilta ja sukulaisilta ventolinea jos joltain on jäänyt yli. Saa ainakin suunnilleen pysyttyä hengissä.
Vierailija kirjoitti:
En siis koskaan saanut avaavan a
Minulla on myös psorin kanssa ollut tuota, että tk lääkäri haluaa nähdä, vaikka alla on neljä ihotautien erikoislääkäriä ja alkuperäinen määräys on siltä ajalta. Ihan kuin se psori 40 vuoden sairastamisen jälkeen häviäisi ja sitten minä huvikseen käyttäisin niitä lääkkeitä? Jotenkin kai tk lääkäri haluaa alkaa väittää, että hoidettu sairaus on muuta, vaikka olen rupeni antanut jopa kuvattavaksi opetusmateriaaliksi lääketieteen käyttöön viimeisimmällä kerralla. Mutta ei se on tk lekuri joka ei erota savipuolta psorista joka haluaa sanoa sen viimeisen sanan. Minulla uusiutui kiistelty resepti niin, että lääkäri sairastui eikä tapaamista ikinä tullut ja sen jälkeen ei ole asiasta vängätty.
Onneksi elvytämme muita maita. Rikkaampia.