Talolaina yksin
Millaisia asunto/talolainoja ihmisillä on yksin maksettavana? Ja mitkä on lainakulujen jälkeen menot sekä nettotulot kuukaudessa?
Itsellä nettotulot vaihtelee 2000-2700e välillä, lisäksi muutamia satasia matkakuluja. Lainalupaus on n. 140 000e lainalle. Kohteena omakotitalo, jossa lainakustannukset sekä muut omakotitalon kulut n. 1200e kuussa. Lisäksi omat kuukausittaiset kulut on 1000-1300 e kuukaudessa. Tosi tiukille siis menisi.
Uskaltaisitko ottaa näin ison lainan?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot 2200. Siitä lainakuluihin 800 ja muihin asumisen kuluihin 500 kuussa. Lapset vuoroviikoin ja heistä en saa tukia, en edes lapsilisää, kun menee exälle. Autoilun pakkokulut 400 kuussa ja käytän vain työmatkoihin.
Joo, ei mitään järkeä, mutta kun ei saa exän kiristämää taloa myytyä, paremmin palkattuihin töihin en ole kelvannut ja usko tulevaisuuteen viety exän valintojen ja oikeistoa äänestävän kansan takia, niin ei vaan jaksa. Sinnittelen lasten aikuistumiseen ja sitten käyn ostamassa pätkän köyttä.
Miten sä saat autoilun kuluihin 400 euroa kuukaudessa? Minulla autoon menee joku 200e kuukaudessa ja käytän autoa työmatkoihin sekä kauppakäynteihin.
Eri pituinen työmatka ehkä? Pelkästään bensaan yli 270, huollot, vakuutukset, renkaat, korjaukset ja tokihan auto itsessäänkin on jotain maksanut ja jos jyvittää senkin tuohon (kuten kuuluisi, koska harva autoa ilmaiseksi saa eikä joudu koskaan uusimaan), niin ei 500 riitä lähellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tässä tarinassa mättää. Noilla tiedoilla et saisi pankista ko. lainaa.
Tämä.
Minä kun hain vuonna 2015 asuntolainaa ja tulot oli silloin noin 2000e/kk netto niin pankki myönsi minulle maksimissaan 100 000e asuntolainaa.
Minulle myönnettiin 90 000 noin 1700 nettotuloilla vuonna 2008. Nykyistä asuntolainaani (230 000) en saisi pankista yksin, mutta otinkin sen aikanaan exän kanssa. Eron takia jäi kokonaan nimiini ja tottahan se pankille kävi, kun olen lyhennykset pystynyt maksamaan. Netto nyt 2250.
Ei pelkkä tulojen suuruus vaikuta myönnetyn lainan määrään. Pankissa katsotaan kokonaistilannetta, kuten aiempaa maksukäyttäytymistä ja kartoitetaan kulutustottumuksia. Mulla nettotulot 2400, yksi lapsi ja auto, ja joka kuukausi jää säästöön 800-1000 euroa. Sain 150 tonnia lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku tässä tarinassa mättää. Noilla tiedoilla et saisi pankista ko. lainaa.
Kyllä toisestakin pankista lainaa olisi myönnetty. Kyseessä tosiaan asp-laina eli valtion takaus ja korkotuki 10 vuodelle. Olen säästänyt 10% talon hinnasta. Kumpikin pankki tosin kehottanut järkevöittämään omia kk-menoja; ruokaan ja muihin ostoksiin kuluu liikaa rahaa. Olen siitä kyllä samaa mieltä.
Päädyin nyt kuitenkin odottelemaan josko talon hinta tulisi vähän alaspäin. En halua maksaa ylihintaa juurikin siksi, että myynti myöhemmin voi olla vaikeaa tällä paikkakunnalla.
Kiitos vastanneille, mielenkiintoista lukea ihmisten erilaisia kokemuksia ja tilanteita.
Ap
Rohkeasti vaan unelmia kohti. Ei kannata liikaa murehtia etukäteen, kaikki voi mennä tosi hyvin. Ja jos ongelmia tulee, niin sit selvität ne.
Mielenkiintoinen keskustelu. Hauska lukea miten eri tavalla ihmiset suhtautuvat riskinottoon ja rahaan.
Itse olen myös harkinnut omakotitalo asumista, sopivaa kohdetta ei vaan ole löytynyt. Uudehkot ja hyväkuntoiset talot maksavat liikaa, vanhoja saa halvemmalla mutta niissä on remonttikuormaa, ja remontointi maksaa nykyään todella paljon. Hankalia pohdintoja.
Itsellä netto n. 2100e, niin valtion takaamaa lainaa sain sopimuksen mukaan (ASP) 160 000e, siinä vielä maksuton korkosuoja.