Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talolaina yksin

Vierailija
29.07.2024 |

Millaisia asunto/talolainoja ihmisillä on yksin maksettavana? Ja mitkä on lainakulujen jälkeen menot sekä nettotulot kuukaudessa?

Itsellä nettotulot vaihtelee 2000-2700e välillä, lisäksi muutamia satasia matkakuluja. Lainalupaus on n. 140 000e lainalle. Kohteena omakotitalo, jossa lainakustannukset sekä muut omakotitalon kulut n. 1200e kuussa. Lisäksi omat kuukausittaiset kulut on 1000-1300 e kuukaudessa. Tosi tiukille siis menisi. 

Uskaltaisitko ottaa näin ison lainan? 

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa noilla tuloilla 140 000 lainaa ap.

Olet pelkkä provoilija, outo olio.

Vierailija
22/67 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkka lainasumma olikin 139 600e, lainaneuvottelut takana hiljattain..

T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vaan, jos tuo on unelmasi. Kerran täällä vaan eletään.

Vierailija
24/67 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä uskaltaisi ottaa noin isoa lainaa noilla tuloilla. Liikkumavaraa ei jää paljoakaan...

Itse ostin asunnon viime vuonna. 214 000 e ja lainaa otin 80 000e. Tulot n. 7000 ja käteen n. 5000 e. Yrittäjä olen, joten tulot heittelee, mutta noin viime vuonna ja suurin piirtein tänäkin vuonna. 

Paljoa isompaa lainaa en olisi uskaltanut ottaa, sillä koskaan ei tiedä. Minullakin yksi syöpä takana (2 v sitten). 

Vierailija
25/67 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin uskaltaa, jos kyse olisi halutusta asuinalueesta, mutta muuttotappiokunnassa on mielestäni iso riski. Ellei talo sitten ole rantatontilla.

Vierailija
26/67 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin uskaltaa, jos kyse olisi halutusta asuinalueesta, mutta muuttotappiokunnassa on mielestäni iso riski. Ellei talo sitten ole rantatontilla.

Myös muuttotappiokunnissa on haluttuja alueita. Kuntien sisällä muutetaan myös...

Vierailija
27/67 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

100k laina ja nettona saan 2700e. Uudehko rivari. Osan maksoin säästöillä.

Vierailija
28/67 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2700 netolla saa vaikka 180k lainan, eri asia onko järkeä niin suurta lainaa ottaa.

Vierailija
29/67 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velka kannattaa aina 🏛💰

Vierailija
30/67 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pankki myöntää lainan, jonka hoitokustannukset plus asumiskulut haukkaavat lähes puolet talouden nettotuloista? Eikö noita lainaehtoja säännellä millään tavalla?

Vierailija
31/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pankki myöntää lainan, jonka hoitokustannukset plus asumiskulut haukkaavat lähes puolet talouden nettotuloista? Eikö noita lainaehtoja säännellä millään tavalla?

Varasin tälle päivälle ajan toiseenkin pankkiin, mielenkiintoista katsoa myönnetäänkö sieltä noin jäätävää lainaa. Ap

Vierailija
32/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut samansuuruisen lainan totaaliyksinhuoltajana 2008. Todella tiukkaa on tehnyt vaikka jossainvaiheessa nollakorot helpottivat. Onko sulla varma työpaikka? Entä varmuus työkyvystä? Mä oon lainan ottamisen jälkeen joutunut pitkille sairaslomille, ( mun tulot on netto vähän kuukaudesta riippuen 2100- 2400 netto) . Enää en ottaisi näin suurrta lainaa, terveys on mennyt ja monesti oon joutunu hakemaan lyhennysvapaita, niiden saaminenkin takkusi kun putosin kuntoutustuelle n puoleksi vuodeksi.

Lainaa siis on jäljellä vielä kymmeniä tuhansia, en pystymaksamaan loppuun. Ed3ssä on myynti, vuokralle aioin. Myös korjausvelkaa on kertynyt kun ei ole näillä tuloilla pystynyt säästämään rempparahaa. Että kaikki tällainen kannattaa ottaa huomioon. En tiedä saako pankeista vielä sairastumisen varalle jonkin lainaturvan vai millä nimellä se menee ja onko suhteettoman kallis. Nää asiat kannattaa o

Mun työpaikka on varma ja oon ollut samassa työpaikassa jo reilut 7 vuotta. Tähän asti olen aina ollut työkykyinen ja poissa vain lyhyitä sairastumisia, mut eihän ikinä elämästä tiedä. Lainalle saa sen lainaturvan, joka on apuna juurikin työkyvyttömyyden tai pitkien sairaslomien tai kuoleman kohdatessa. Hankalaa on tehdä päätöksiä.

- Mun työpaikka on varma.

- Olen aina ollut työkykyinen.

Näin jokainen ajattelee siihen saakka kunnes kunnes yhtenä päivänä ei enää olekaan. Eikä mikään lainaturva sun asuntolainaa pois maksa. Sillä lähinnä saat ylimääräistä peliaikaa tiukan paikan tullen löytää keinoja maksaa loppulaina pois.

Vierailija
33/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi, jos kerran jo valmiiksi näkee, että joinain kuukausina ei ole mahdollista selvitä kaikista kuluista.

Itsellä alle 100k lainaa n. 3000e nettotuloilla, toki laina oli hiukan isompi otettaessa, mutta koin että minulle ihan maksimi ja selvisin hyvin myös korkojen noustessa.

Vierailija
34/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vastuuton pankki myöntää noilla tuloilla noin ison lainan? Lähivuosina hyvilläkään tuloilla ei ole lainaa alle 100 000 euroa herunut.

Vierailija
35/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä kommentoi, ei ole lapsia mutta kaksi koiraa on. Vanhempien ja veljen kanssa yhteinen kesämökki, jonka kuluihin myös minäkin luonnollisesti osallistun. 

Lisää vaan mielipiteitä :)

Ihmettelen kun pankissa oltiin niin myötämielisiä, itsestä tuntuu niin hurjan suurelta tuo lainamäärä ja kuukausittaiset kulut. Toki kyseessä uudehko 2000-luvun talo hyvältä alueelta, mutta muuttotappiokunta kyseessä. 

No on kyllä ihmeellistä, että pankki noin paljon lainaa antaa... varsinkin jos nettotulot ovat usein tuolla alarajalla. Yleensä asumiskustannukset eivät saisi olla yli 50% nettotuloista.

Vierailija
36/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sinulla on Ap säästöjä? Oletko tähän asti laittanut säästöön tai sijoittanut tuon noin tonnin kuussa? Entä onko sinulla Asp-tili, jolla saisit edullisen korkosuojan lainalle?

Ala nyt heti säästää tuon verran. Jos et nyt pysty, niin et pysty lainankaan kanssa. 

Vierailija
37/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös muuttotappiokunnissa on haluttuja alueita. Kuntien sisällä muutetaan myös...

Ja jos kaikki asuisivat vain muuttovoittokunnissa, niitä olisi Suomessa varmaan vain alle 10 kappaletta.. jos on hankkimassa mieleistä ja itselleen ja elämäänsä sopivaa asuntoa, niin ei pidä ajatella vain jälleenmyyntiä.

itsellä on jotain 90 000 euroa talosta asunto+remppalainaa yksin sekä kaksi lasta. Tuskin saan tätä myytyä ja jos saan, en ainakaan voitolla. Mutta jossakin on pitänyt asua eikä vastaavia vuokra-asuntoja oikein ole tällä paikkakunnalla tarjolla järkevään hintaan. 

Eikä tuo Ap:n paikkakunta kovin pahalta vaikuta, jos lainaa myönnetään kuitenkin noinkin paljon. Joillekin paikkakunnille ei pankki myönnä ollenkaan lainaa talon ostoon tai rakentamiseen, koska arvonmenetyksen riski on niin suuri. Eli ihan hyvä tilanne Ap:llä!

t. Maaseudulla asuva

Vierailija
38/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos valmiiksi jo tiedät, että tulee kuukausia, jolloin kulusi ovat selkeästi isompia kuin tulot, niin miksi ihmeessä harkitset noin suurta lainaa? Vai onko sinulla säästöjä tms. käytettäväksi niihin tilanteisiin?

En itse uskaltaisi siis ottaa niin isoa lainaa, josta jo valmiiksi tietäisin, että se ylittää maksukykyni. Tosin olen tylsä keski-ikäinen, nuorena ajattelin minäkin toisin, "kyllä se siitä jollain tavalla sujuu"- asenteella...

Vierailija
39/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat osaavalta ja taloudelliselta. Eli säästäväiseltä. Onnistut varmasti. Ja voithan ittaa lyhennysvapaata pari kuukautta jos on tiukkaa. Sinulla ei ole lapsia, siksi tämä on mahdollista.

Vierailija
40/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vastuuton pankki myöntää noilla tuloilla noin ison lainan? Lähivuosina hyvilläkään tuloilla ei ole lainaa alle 100 000 euroa herunut.

Ehkä on ollut jotain häikkää luottokelpoisuudessa,  jos hyvillä tuloilla et irtoa 100 000 € lainaa.

Viime vuonna viisi pankkia tarjosi 100 000 €  asuntolainaa. Tulosi ovat noin 2800 €/ kk

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä