Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talolaina yksin

Vierailija
29.07.2024 |

Millaisia asunto/talolainoja ihmisillä on yksin maksettavana? Ja mitkä on lainakulujen jälkeen menot sekä nettotulot kuukaudessa?

Itsellä nettotulot vaihtelee 2000-2700e välillä, lisäksi muutamia satasia matkakuluja. Lainalupaus on n. 140 000e lainalle. Kohteena omakotitalo, jossa lainakustannukset sekä muut omakotitalon kulut n. 1200e kuussa. Lisäksi omat kuukausittaiset kulut on 1000-1300 e kuukaudessa. Tosi tiukille siis menisi. 

Uskaltaisitko ottaa näin ison lainan? 

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla katson mitä toisessa pankkineuvottelussa tänään sanotaan. Hyviä pointteja teillä kommentoineilla. 

Ap

Vierailija
42/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksukykyäsi ei kukaan muu voi arvioida kun sinä itse. Jos nämä kaupat eivät toteudu niin testaapa huviksesi elää muutama kuukausi tämän lainan suuruisilla kuluilla. Saat vähän tuntumaa siitä että mihin sulla varallisuus riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos ap päätynyt johonkin ratkaisuun raadin antamien vastausten puitteissa??

Vierailija
44/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut samansuuruisen lainan totaaliyksinhuoltajana 2008. Todella tiukkaa on tehnyt vaikka jossainvaiheessa nollakorot helpottivat. Onko sulla varma työpaikka? Entä varmuus työkyvystä? Mä oon lainan ottamisen jälkeen joutunut pitkille sairaslomille, ( mun tulot on netto vähän kuukaudesta riippuen 2100- 2400 netto) . Enää en ottaisi näin suurrta lainaa, terveys on mennyt ja monesti oon joutunu hakemaan lyhennysvapaita, niiden saaminenkin takkusi kun putosin kuntoutustuelle n puoleksi vuodeksi.

Lainaa siis on jäljellä vielä kymmeniä tuhansia, en pystymaksamaan loppuun. Ed3ssä on myynti, vuokralle aioin. Myös korjausvelkaa on kertynyt kun ei ole näillä tuloilla pystynyt säästämään rempparahaa. Että kaikki tällainen kannattaa ottaa huomioon. En tiedä saako pankeista vielä sairastumisen varalle jonkin lainaturvan vai millä nimellä se menee ja onko suhteettoman kallis. Nää asiat kannattaa o

Lainaturva kuoleman varalle? Että ihan kuoleman jälkeenkin sun pitää mennä töihin tienaamaan ja maksamaan lainaa? Mä luulen että jos kuolet niin sua ei sun laina kiinnosta vttuikaan siinä vaiheessa.

Vierailija
45/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sellaiselta alueelta, että arvo säilyy ja saa helposti myytyä, jos tulee katumapäälle.

Eli suomeksi sanottuna... Jätä ostamatta

Vierailija
46/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan seurustellut eikä minulla ole lapsia. Otin asuntolainaa 78 000e vuonna 2015. 

Nyt asuntolainaa on jäljellä noin 30 000e. 

Nettotulot 2200-2400 euroa kuukaudessa. 

M33

Vierailija
47/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun työpaikka on varma ja oon ollut samassa työpaikassa jo reilut 7 vuotta"

Eli olet hoitoalalla,  muuta varmaa ei ole, eikä sekään 100% varma.

Vierailija
48/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa lyhennän 400e/kk. Ylimääräisiä lyhennyksiä olen tehnyt myös.

Vastike+rahoitus 280e/kk ja sähkö kesällä 50e/kk ja talvella 100e/kk.

Auto vie varmaan 200e/kk.

Puhelin ja netti 80e/kk.

Vakuutukset varmaan 50e/kk.

Nettotulot 2200-2400 euroa kuukaudessa.

M33 

Vierailija
49/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sinulla on Ap säästöjä? Oletko tähän asti laittanut säästöön tai sijoittanut tuon noin tonnin kuussa? Entä onko sinulla Asp-tili, jolla saisit edullisen korkosuojan lainalle?

Ala nyt heti säästää tuon verran. Jos et nyt pysty, niin et pysty lainankaan kanssa. 

Ei se nyt ihan noin mene. Kun varmaan nyt se asuminen maksaa jotain myös, eli rahat menee siihen. 

Itselläni on sinkkuna iso talolaina. Mulla on vähän paremmat tulot, netto kuussa noin 3300 e/kk, mutta lainaa olikin alunperin 220 000. Ei ollut mitään säästöjä ostaessa, koska olin asunut Helsingissä kalliilla vuokralla, enkä ollut oikein säästävää ja etukäteen ajattelevaa ihmistyyppiä muutenkaan. Vanhemmat takasivat lainan. Eipä ole mitään ongelmia ollut tämän takaisin makselussa. Toki jos asuisi halvemmin, voisi matkustella, ostella kalliimpia vaatteita tms, mutta ei mua sellainen niin paljon kiinnosta. Minä mieluummin asun täällä omakotitalossa, jossa on iso aidattu piha koirien olla vapaana. 

Moni kun puhuu noista työttömyyden mahdollisuuksista ja sairauslomista, niin sairastuminen tai työttömyys on tietysti aina mahdollista, mutta eihän sitä voisi ikinä tehdä mitään jos niitä pelkäämään alkaisi. Kannattaa elää, ei pelätä. Edes se kaikkein kauhein vaihtoehto ei ole tällaisessa sosiaaliturvan maassa aivan kauhea, että ns. kaikki menisi. Sittenkin saisit perustoimeentulon, kunnalta asunnon jne, ei vilu eikä nälkäkuolema uhkaisi. Mitä sitä siis pelkäämään.

Vierailija
50/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika isolle lainasummalle tuo vaikuttaa noille tuloille. Kannattaa muistaa myös se että asuntoon tulee remontteja ja autoilu maksaa myös. 

Vierailija
51/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos korot nousee uudestaan vaikka 5v päästä?

Vierailija
52/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot 2200. Siitä lainakuluihin 800 ja muihin asumisen kuluihin 500 kuussa. Lapset vuoroviikoin ja heistä en saa tukia, en edes lapsilisää, kun menee exälle. Autoilun pakkokulut 400 kuussa ja käytän vain työmatkoihin.

Joo, ei mitään järkeä, mutta kun ei saa exän kiristämää taloa myytyä, paremmin palkattuihin töihin en ole kelvannut ja usko tulevaisuuteen viety exän valintojen ja oikeistoa äänestävän kansan takia, niin ei vaan jaksa. Sinnittelen lasten aikuistumiseen ja sitten käyn ostamassa pätkän köyttä.

Vierailija
53/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti ottaa paljon lainaa ja sitten voit valittaa heti kun hinnat tai korot nousee. 

Vierailija
54/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettotulot 2200. Siitä lainakuluihin 800 ja muihin asumisen kuluihin 500 kuussa. Lapset vuoroviikoin ja heistä en saa tukia, en edes lapsilisää, kun menee exälle. Autoilun pakkokulut 400 kuussa ja käytän vain työmatkoihin.

Joo, ei mitään järkeä, mutta kun ei saa exän kiristämää taloa myytyä, paremmin palkattuihin töihin en ole kelvannut ja usko tulevaisuuteen viety exän valintojen ja oikeistoa äänestävän kansan takia, niin ei vaan jaksa. Sinnittelen lasten aikuistumiseen ja sitten käyn ostamassa pätkän köyttä.

Miten sä saat autoilun kuluihin 400 euroa kuukaudessa? Minulla autoon menee joku 200e kuukaudessa ja käytän autoa työmatkoihin sekä kauppakäynteihin. 

Vierailija
55/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tässä tarinassa mättää. Noilla tiedoilla et saisi pankista ko. lainaa.

Vierailija
56/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä päivilla on yli 300k että repikää siitä. Vanhat mörskät muuttotappiokunnassa ja tuloina pelkkä some.

Vierailija
57/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tässä tarinassa mättää. Noilla tiedoilla et saisi pankista ko. lainaa.

Tämä.

Minä kun hain vuonna 2015 asuntolainaa ja tulot oli silloin noin 2000e/kk netto niin pankki myönsi minulle maksimissaan 100 000e asuntolainaa. 

Vierailija
58/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin 160 000e lainaa pk-seudulla. Rivarikämppä, rakennettu 2010. Laina ASP-lainaa, joten ilmainen valtiontakaus. Lainan kulut nyt noin 750e kuussa, yli 10 000e säästössä remontti yms. kuluihin, mitä ei ole kyllä tulossa vähään aikaan. 750e olisi sama mitä menisi vieressä olevan kämpän vuokraan. Vastike n. 200e, joten n. 1000e menee asumiskuluihin. Nettopalkka 2200e.

Hyvin on vielä mennyt.

Vierailija
59/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi muuttotappiokunnasta sinun tuloillasi. Jos tulee tiukka paikka etkä selviämään lainasta niin et saa asuntoa myytyä. Lisäksi muuttotappiokunnassa asunto saattaa olla ihan arvoton hetken päästä -> rahat menevät "hukkaan" varallisuuden kasvattamismielessä ja olet sidottu lainaan ja arvottomaan asuntoon. Vuokralla sen sijaan voit aina vaihtaa edullisempaan eikä tarvitse huolehtia remonteista 

Sinuna mielummin vuokraisin omakotitalon tuolta alueelta.

Vierailija
60/67 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin 160 000e lainaa pk-seudulla. Rivarikämppä, rakennettu 2010. Laina ASP-lainaa, joten ilmainen valtiontakaus. Lainan kulut nyt noin 750e kuussa, yli 10 000e säästössä remontti yms. kuluihin, mitä ei ole kyllä tulossa vähään aikaan. 750e olisi sama mitä menisi vieressä olevan kämpän vuokraan. Vastike n. 200e, joten n. 1000e menee asumiskuluihin. Nettopalkka 2200e.

Hyvin on vielä mennyt.

Niin ja olen tehnyt ylimääräisiä lyhennyksiä 50-500e kk, päivää ennen palkkapäivää laittanut käyttötilin nollalle. Itsellä ei myöskään ole autoa, lapsia tai muita rahanreikiä kuin asuntolaina. Julkisilla kulkemiseen menee 90e kuukaudessa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi