Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen ja naisen välinen ystävyys

Vierailija
29.07.2024 |

Jos nyt jätetään pois tämän hetkiset työkaverit/opiskelukaverit ja ystävien puolisot, niin onko sinulla ystävänä toista sukupuolta oleva henkilö, johon et ole koskaan tuntenut mitään seksuaalista vetoa (tai joka ei ole elätellyt toiveita sinun suuntaasi mikäli tiedät asiasta)?

Nyt aivan rehellisiä vastauksia toivon ja varsinkin miehiltä.

Tämä asia tuli vastaan toisesta ketjusta, jossa puhuttiin tutkimuksesta (https://www.scientificamerican.com/article/men-and-women-cant-be-just-f…) jonka mukaan erityisesti miehet elättelevät toiveita kaverinaisten suhteen useammin kuin toisin päin. Samoin oli yleistä, että oma parisuhdestatus jätettiin kertomatta tai vähäteltiin suhteen laatua toista sukupuolta oleville ystäville.

Tutkimuksen mukaan myös vaikeudet omassa parisuhteessa lisäsivät seksuaalista kiinnostusta toista sukupuolta olevaa ystävää kohtaan.

Tämä jotenkin vahvistaa ns. haaremiteoriaa, jossa ihminen kerää (ehkä tiedostamattaan) parisuhteessa ollessaankin "kavereita" joista mahdollisen eron tullessa on helpompi hankkia uusi kumppani tai potentiaalista seksiseuraa.

Kommentit (438)

Vierailija
361/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Moniakin. Ei minulle oikeastaan ole merkitystä sillä sukupuolella kaverisuhteissa. Nytkin on mökillä kylässä mies, johon en ikimaailmassa tuntisi mitään seksuaalista vetoa. Silti hän on yksi parhaista ystävistäni ja meni eilen myöhään höpötellessä. 

Miehet on ystävinä helppoja. Heidän seurassaan on tavallaan mutkattomampaa olla. Eivät tulkitse sanojani tai viestiäni mitenkään toiseksi ja sanovat suoraan mielipiteensä. Tavallaan rehellisempiä. Pitävät myös salaisuudet omina tietoinaan, toisin kuin naiset, jotka tuntevat vastustamatonta kiusausta kertoa kaikesta omille puolisoilleen tai parhaille kavereilleen. 

Vierailija
362/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Moniakin. Ei minulle oikeastaan ole merkitystä sillä sukupuolella kaverisuhteissa. Nytkin on mökillä kylässä mies, johon en ikimaailmassa tuntisi mitään seksuaalista vetoa. Silti hän on yksi parhaista ystävistäni ja meni eilen myöhään höpötellessä. 

Miehet on ystävinä helppoja. Heidän seurassaan on tavallaan mutkattomampaa olla. Eivät tulkitse sanojani tai viestiäni mitenkään toiseksi ja sanovat suoraan mielipiteensä. Tavallaan rehellisempiä. Pitävät myös salaisuudet omina tietoinaan, toisin kuin naiset, jotka tuntevat vastustamatonta kiusausta kertoa kaikesta omille puolisoilleen tai parhaille kavereilleen. 

Olen nainen, jos nyt ei muutoin käynyt ilmi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minulla on laaja ystävä- ja kaveripiiri molemmista sukupuolista, pidän erittäin  haitallisina tällaisia yleistyksiä. Mielestäni nämä vahvistavat ja ylläpitävät typeriä kategorioita ihmisistä ja vaikeuttavat ihmisten kohtaamista keskenään.

On ihan sama, millä tavalla lytätään ihmisten kanssakäymistä, väitetäänkö, että nainen ja mies ei voi olla ystäviä, koska seksi, vai väitetäänkö, että toinen sukupuoli on parempi ystävä kuin toinen, koska naurettava yleistys.

Olen myös erittäin miesvaltaisella alalla, joten erittäin hyvin tiedän, että miehet eivät ole tippaakaan sen rehellisempiä, parempia pitämään salaisuuksia, suorempia tai vähemmän ylitulkitsevia kuin naiset. Eivät sen enemmänkään ole noita kuin naiset.

Olisiko vihdoin jo aika luopua niistä ennakkoluuloista ja kohdata ihmiset ihmisinä ja yksilöinä, olipa ihminen sitten nainen tai mies?

Vierailija
364/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, jos nyt ei muutoin käynyt ilmi. 

Yleensä ne naiset, jotka ihannoivat miehiä tällä tavoin että kuvittelevat miesten olevan jotenkin parempaa porukkaa kuin naiset ovatkin niitä jotka löytävät sen "ystävän" jonka kanssa sänkyynkin sitten livetään. Just saying.

Vierailija
365/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että sinua ei kiinnosta mies seksuaalisesti ei tarkoita etteikö miestä kiinnostaisi sinä.

Vierailija
366/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miehet on ystävinä helppoja. Heidän seurassaan on tavallaan mutkattomampaa olla."

Yksittäisenä huomiona tällainen:

Miehet eivät ylianalysoi ja ylitulkitse sitä mitä toinen sanoo, samalla tavalla kuin naiset välillä tekevät. Tämän takia itse koen, että ystävyys miehen kanssa on jotenkin suoraviivaisempaa ja vähemmän henkisesti kuluttavaa (en keksinyt parempaa ilmaisua). 

T. Nainen jolla sekä miehiä että naisia ystävinä 

Vierailija
367/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sinua ei kiinnosta mies seksuaalisesti ei tarkoita etteikö miestä kiinnostaisi sinä.

Tämä. Naiset helposti kuvittelee omia tunteitaan toisten tunteiksi. Vaikka olis miten läheinen ystävä ja käytäis syvällisiä keskusteluja, toista ei koskaan täysin tunne. Mies, joka tajuaa, ettei naista kiinnosta, voi fantasioida naisesta, vaikka ei tee mitään vihjaustakaan mihinkään seksuaaliseen. 

Voi olla myös isoja paloja elämästä ja tunnemaailmasta, mitä ei tuossa suhteessa näytetä. Ihmiset on sosiaalisesti eri tavalla taitavia ja pitää rajoja eri tavalla. Avoimuus ja syvällisyys ei tarkoita, että jakaisi kaiken. 

Vierailija
368/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelleni taas riittää oma perhe ja pari lapsuudesta asti olevaa kaveria joiden kanssa ei mitään jätin syvällisiä keskusteluja välitä käydä eikä luultavasti siksi ymmärrä minun tarpeitani tässä enkä minäkään sitä osaa tämän paremmin selittää, mutta tunnen sen olevani niin iso osa itseäni etten siitä voisi puolisoni(kaan) vuoksi luopua vaan koitan tasapainotella asian kanssa jatkuvasti.

Kiitos selvennyksestä, tämä on mielestäni mielenkiintoinen ja tärkeäkin asia mietiskellä.

Ymmärrän sinua niin hyvin, koska itse olen samanlainen, kaikenlainen pohdiskelu ja juttelu, kevyestä "syvälliseen" on itselleni myös äärimmäisen tärkeää ja olen todella kiitollinen, että olen löytänyt useampia ihmisiä, joiden kanssa sitä saan tehdä.

Mutta

Juu, en vetänyt herneitä sieraimiini tuosta, kyllähän sitä keskustelua mahdollisesta erosta on käyty, mutta myös ammattiapua saatu ja näillä mennään nyt. Onhan tuo suuri ristiriita, joka tulee todennäköisesti olemaan suhteessamme aina. Itse koen toimivani oikein ja reilusti kaikkia osapuolia kohtaan, ja tottakai olen harmissani ja turhautunut siitä mitä tunteita nämä ystävyyssuhteet puolisossani herättävät, ja kuinka ne reaktiot sitten suhteeseemme vaikuttavat. En kuitenkaan näe reiluna tai edes mahdollisena sitäkään että hylkäsin nämä ystävät, eikä puolisoni sitä vaadikaan vaikka ehkä niin mielessään toivoisikin. Tässä on kuitenkin pitkä muuten onnellinen liitto ja lapsia takana, että punnita siinä sitten. Mutta kiitos taas ajatusten jakamisesta ja tsemppiä omaan tilanteeseesi :) 

Vierailija
369/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja minulla on miespuolinen ystävä, jonka olen tuntenut 50 vuotta, syntymästä asti siis. Vanhempamme ovat hyviä ystäviä. Ikinä ei ole ollut mitään säätöä ja tunnemme toistemme puolisot. 

Vierailija
370/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska minulla on laaja ystävä- ja kaveripiiri molemmista sukupuolista, pidän erittäin  haitallisina tällaisia yleistyksiä. Mielestäni nämä vahvistavat ja ylläpitävät typeriä kategorioita ihmisistä ja vaikeuttavat ihmisten kohtaamista keskenään.

On ihan sama, millä tavalla lytätään ihmisten kanssakäymistä, väitetäänkö, että nainen ja mies ei voi olla ystäviä, koska seksi, vai väitetäänkö, että toinen sukupuoli on parempi ystävä kuin toinen, koska naurettava yleistys.

Olen myös erittäin miesvaltaisella alalla, joten erittäin h

Olen eri kuin jolle vastaat, mutta pakko kommentoida, että on hänen sanomassaan perää. Olen nainen ja olin joskus töissä sairaala-apulaisena. Sittemmin kouluttauduin it-alalle ja olen hyvin miesvaltaisella työpaikalla. Hoitajien ja it-firman kahvihuoneissa on valtava ero. Jälkimmäisessä ei spekuloida kollegan sairauslomia, eroja, lihomisia yms. kuten ensimmäisessä tehtiin. 

Vierailija
371/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri kuin jolle vastaat, mutta pakko kommentoida, että on hänen sanomassaan perää. Olen nainen ja olin joskus töissä sairaala-apulaisena. Sittemmin kouluttauduin it-alalle ja olen hyvin miesvaltaisella työpaikalla. Hoitajien ja it-firman kahvihuoneissa on valtava ero. Jälkimmäisessä ei spekuloida kollegan sairauslomia, eroja, lihomisia yms. kuten ensimmäisessä tehtiin. 

Puhut aivan eri asiasta, nyt puhuttiin ystävyydestä eikä hyvänpäivän tuttujen työkaverien kahvihuonekeskusteluista.

Ja kun olet ollut siellä it-alalla hieman pidempään, huomaat, että tuota aivan samaa tehdään, ainoastaan vähän eri tavalla. Naurahdetaan, että se jussillain taas keuhkoputken tulehdus. Sanotaan jussille leikkisesti, että elopainon noustessa jalan nousu laskee. jne jne.

Miehet ovat usein jopa ilkeämpiä juorutessaaan, se on se huumorintajuinen herja oikeaan osoitteeseen oikeassa paikassa miel pomon kuullen.

Terv. edellinen, it-alaa takana 36 v jolloin alussa nainen todellakin vielä oli harvinaisuus.

Vierailija
372/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut aivan eri asiasta, nyt puhuttiin ystävyydestä eikä hyvänpäivän tuttujen työkaverien kahvihuonekeskusteluista.

Ja kun olet ollut siellä it-alalla hieman pidempään, huomaat, että tuota aivan samaa tehdään, ainoastaan vähän eri tavalla. Naurahdetaan, että se jussillain taas keuhkoputken tulehdus. Sanotaan jussille leikkisesti, että elopainon noustessa jalan nousu laskee. jne jne.

Miehet ovat usein jopa ilkeämpiä juorutessaaan, se on se huumorintajuinen herja oikeaan osoitteeseen oikeassa paikassa miel pomon kuullen.

Terv. edel

No, olen mä täällä it-alalla ollut jo vuodesta -97. Mitä siitä tulee, 27 vuotta Oli meitä muitakin naisia jo 90-luvulla.

Vierailija
373/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät ylianalysoi oli mielenkiintoinen lause.  Vastikään oli juttua miten miehet esim analysoivat sosiaalisen median seuraamisia ja tykkäyksiä. 

He pitivät näitä kiinnostuksen osoituksena vs naiset eivät pitäneet näitä minään.

Vierailija
374/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat usein jopa ilkeämpiä juorutessaaan, se on se huumorintajuinen herja oikeaan osoitteeseen oikeas

Selvästikin mun työpaikoissa on ollut fiksumpia miehiä kuin sun työpaikoissa. Ei meillä ole tuollaista. t: Se 27 vuotta it-alalla ollut entinen hoitoapulainen 

Vierailija
375/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksihommiksihan nuo aina lopulta menee

Vierailija
376/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat usein jopa ilkeämpiä juorutessaaan, se on se huumorintajuinen herja oikeaan osoitteeseen oikeas

Kyllä, mutta 1980-luvulla meitä oli kyllä vielä vähän. Tällä alalla  kymmenessä vuodessa tapahtuikin paljon. Mutta ellet ole oppinut miesten passiviisaggressivia lauseita tulkitsemaan, se johtuu siitä, että et ole ollut ns. sisäpiirissä, jossa ne kulmien ja suupielten nosteluiden taustat selviää.

Vierailija
377/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat usein jopa ilkeämpiä juorutessaaan, se on 

Olen eri, mutta sun työpaikkasi taitaa olla Oy Taivas Ab, jossa on töissä enkeleitä, jos olet lähes kolmenkymmenen vuoden ajan onnistunut säilyttämään uskosi, että miehet ovat jotenkin parempia ja reilumpia työkavereita kuin naiset. Tai vastaavasti, oletko tullut ajatelleeksi, että ne sun naisvaltaiset työpaikat ei ehkä olleet mitään malliduuneja, vaan sinne oli sattunut tavallista ikävämpää porukkaa?

Ei älä vastaa, ennätit kiertää ennen 27 v uraasi kaikki sairaalat ja terveyskeskukset, joten sä tiedät.

Vierailija
378/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, millaisia on kiinnostuksenkohteet. Mä olen osa tällaista laajaa unisex-kaveriporukkaa, jossa voi olla ihan kaverina.

Kyseessä on EDM-harrastajat (elektroninen musiikki, tietyt genret), muutama kerta vuodessa isommissa tapahtumissa, muuten pienemmissä. Kranttua väkeä myös täällä pariutumisen suhteen, mutta lojaaleja ystäviä.

Vierailija
379/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin aikaisemmin, että minkälaisia olette luonteeltanne ja harrastulsiltanne te naiset, joilla on pitkäaikaisia ystävyyssuhteita miesten kanssa. Kysyin myös, että kuuluuko kuvioon isompi aktiivinen sekakaveriporukka. Kiitos vastanneille.

Onkohan niin, että ne miehet, jotka kertovat menevät mielellään naispuolisten kavereidensa kanssa sänkyyn, jos vaan mahdollista, eivät kuulu isoon sekakaveriporukkaan? Eivätkä ne tällaisen seksiin kaverinaisten kanssa valmiin miehen kaverinaiset? Voisin olettaa, että tuollaiset asenteet eivät olisi sosiaalisesti hyväksyttyjä isossa kaveriporukassa, jossa harrastetaan yhdessä ja erikseen ihan järkeviä ja hauskoja asioita. Joku nainen arveli jotenkin niin, että ilmeisesti hänen kaveriporukkansa ja se kaverikulttuuri tosiaan suojelee ryhmän jäseniä ihastumisilta ja eroottiselta lataukselta. 

Vaikka en ole itse luonteeltani aktiivinen enkö toimelias, niin olen aikaisemmin ollut mukana isommassa ryhmässä, jota yhdisti sama asia. On totta, että tuollaisessa yhteydessä keskinäiset ihastumiset oli jotenkin täysin poissuljettu ajatus. 

Vierailija
380/438 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en ole itse luonteeltani aktiivinen enkö toimelias, niin olen aikaisemmin ollut mukana isommassa ryhmässä, jota yhdisti sama asia. On totta, että tuollaisessa yhteydessä keskinäiset ihastumiset oli jotenkin täysin poissuljettu ajatus. 

Siinä osut mielestäni oikeaan, että jos ollaan liikkeellä ystäväporukalla, joka yleensä koostuu pariskunnista ja sinkuista (meillä siis), niin ihan kosher ei ole sinne tulla pokailemaan. Sehän on aivan ihanaa, jos kaksi sinkkua toisensa löytää, mutta ei siis niin, että yritetään kaikkea mikä siellä liikkuu. On ollut kiusallisia tilanteita siten, että kaverin kaveri alkaa yrittää sinkkunaista aika aggressiivisesti juuri lähdöllä, että hei mehän ollaan täällä molemmat sinkkuja. Kyllä, mutta nyt on tultu viettämään rentoa kaveriviikonloppua, ei olla sinkkuristeilyllä, ei pokattavana, ei tarjolla.

Mutta niinkin ihanasti on käynyt, että kaksi sinkkua löytää yhteisen sävelen, heistä on vähän kivempaa lähteä saunaa lämmittelemään, juttua riittää, jne. Ei se siis tietenkään mitenkään täysin pois suljettu ajatus ole, mutta ei myöskään miten sen sanoisi...itsetarkoitus. Ja tätä siis on sattunut vain ennestään tuntemattomien kesken, ei todellakaan mitään kymmenen vuotta ollaan tunnettu ja ohhoh ootkin komea.

Kai se menee niin, että bros before hmmmn and sisters before misters, eli ennen kaikkea lähtökohta on pitää kivaa kaveriporukalla ja muu on vähän muuta ja asiaa kohdellaan ennen kaikkea hienotunteisesti.

Tämä siis oma kokemus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän