Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita viisikymppisiä joita harmittaa elämättä jäänyt nuoruus?

Vierailija
28.07.2024 |

Minä tuhlasin nuoruuteni kotileikkiin narsistimiehen palvelijana. Koskaan hän ei ollut tyytyväinen mihinkään. Nyt viisikymppisenä täytyisi löytää joku suunta elämään ja löytää jotain iloa. Ajelehdin vain miehen tunnetilojen mukana kymmeniä!!!!!! vuosia. Opiskelin kyllä ammatin ja tein töitä, mutta minun työntekoni oli vähän kuin harrastus, tein töitä kun se miehelle sopi. Aina lasten sairastelut olivat minun hoidettavana ja se olin minä kuka olin pois töistä silloin. Nyt tässä iässä harmittaa hukatut vuodet, kaikki nuoruuden huolettomuus jäi kokematta.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se snadisti harmittaa että piti mennä kimppaan jo 18-vuotiaana silloisen ihastuksen kanssa. Sitten selvisi että tuo nainen ei yksinkertaisesti halua lapsia ja erottiin kun olin 28v. Sitten taas siinä kohtaa itsellä se lapsenteko oli kovasti mielessä ja tuli ehkä vähän liiankin hätäisesti sitten valittua uusi kumppani ja alettua siihen lastentekoon. Aika nopeasti selvisi että ei tuo nainen ole kyllä lainkaan mua varten, mutta kun samaan aikaan oli juuri se lapsi tulossa niin ei siinä auttanut eroakaan miettiä. Sitten lasta kasvatettiin yhdessä, vaikkei tultukaan juurikaan toimeen keskenään. Ja vaikka pikkulapsiaika meni, niin jotenkin kuitenkin jämähdin siihen liittoon. Ei sitä halunnut erota, yhteinen lapsi ja kaikkea. Sitten 45-vuotiaana kun lapsi oli jo teini, niin päätin että nyt saa riittää ja minä lähden. Vaan siinä kohtaa iski vastaan se että nuoruus on todellakin jo mennyt. Ei sitä osannut enää deittailla eikä tiennyt etikettejä. Oli e...

Ihmisen elämään kuuluu tarkastelujaksot, joita myös ikäkriiseiksi kutsutaan. Tarkastellaan elämää ja omia saavutuksia siinä taaksepäin; tehdään tiliä. Näin käy meistä valtaosalle ja on psykologiassakin tuttu vaihe elämässä.

Aika monella on asioita, jotka myöhemmässä tarkastelussa ymmärtää vääriksi ja toimisi toisin. Se kristallipallo ja elämänkokemus vain puuttuvat. Kaikista noista kokemuksista tulevat ne palaset, joista oma elämä koostuu. Ei siinä elämän palapeitossa ehkäpä kellään ole kaikki palaset kohdallaan. Henkilökohtaisesti suhtaudun sillä tyyneydellä ja ymmärryksellä oman menneisyyteni sekä nykyisyyden epäkohtiin, kuin on vain mahdollista.

Laitan tähän linkin sinulle:

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/30_40_50_60_v_ikakriisi_tu…

Vierailija
42/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lasketaan huolettomaksi? Se kun on kauhea haku päällä baareissa että kumppani löytyisi?

Tykkään kyllä enemmän tasaisen rauhallisesta menosta luotettavan kumppanin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko harhaisesti että voitte jotenkin vaikuttaa elämäänne? Kerro mihin muka olet itse todellakin voinut vaikuttaa! Minä en mihinkään!

Minua harmittaa koko hukattu elämä ja olen jo eläkeikäinen. Jossain vaiheessa joku sanoi että nyt elät teinivuosia jotka jääneet elämättä. Ehkäpä juuri nyt elän sitten nuoruuttani uudestaan... siihen kuuluu että haluaisin kokea konkreettisesti ja fyysisesti myös rakkauden enkä vain jotain kummallisia rakkaussuhteita.

Mutta elämä on tullut sellaisena kuin on eikä itseni määrättävissä ole ollut juuri mitään. Kaikki - koko elämä - on ollut pelkkää pakkopullaa... On ihan väärin, valheellista yms sanoa nuorille ihmisille että te teette valintoja, itse voi määrätä elämänsä kulun yms bullshitiä!!! EI VOI YHTÄÄN MITÄÄN... ei voi itse määrätä mihin perheeseen ja sukuun on minäkin päivänä ja vuonna syntynyt, ketä ihmisiä tulee tapaamaan jne...

'Vanhana' näen - ainakin minä - koko elämäni kuin filminä - ja kaiken tärkeän muistaa aivan yksityiskohtaisesti... SIIS KAIKEN MIKÄ OIKEASTI ON TÄRKEÄÄ... Kirjoittakaa itsellenne oma elämäntarina paperille silloin kun vielä siihen pystytte. Se on ihan myös omaterapiaa... JA AINAKIN MINULLE TEKEE NIIN NIIN HYVÄÄ... Siitä voitte sitten ihan hyvin laittaa 'kivoja' ketjujakin tänne Aaveelle...

T. Täysin traumatisoitunut ihminen joka näyttää saavan vapautuksen...

P.S. Aaveetkin heränneet henkiin, muuttuneet todeksi ja alkaneet elää aikamoisilla kierroksilla???

28.07.2024

Vierailija
44/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen nuoruuden huolettomuus?

Se kun ei tarvitse huolehtia kuin itsestään ja voi mennä ja tulla miten haluaa. Ei ole tilivelvollinen kenellekään. 

Onko sitten kivaa olla kykenemätön ottamaan vastuuta ja epäluotettava onkin täysin oma asia🙄

Miksi pitää tahallaan ymmärtää väärin? Olet varmaan aika negatiivinen ihminen noin yleensäkin. 

Mulla on vaan nollatoleranssi bullshitille ja tollanen itsesäälissä rypeminen tai täys kyvyttömyys ottaa vastuuta omasta elämästään on isointa bullshittia mitä on. Siis kai nyt jokainen ihminen pystyy tekemään edes alkeellisen riskianalyysin uudesta ihmisestä taikka tilanteesta🙄

Vierailija
45/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, täällä meni nuoruusvuodet ns. hukkaan" traumojen, masennuksen ja yksinäisyyden takia. Tuli kuitenkin opiskeltua että ei ne ihan hukkaan menneet. Sinäkin sait lapset, voisiko siitä olla kiitollinen? Toiset ei koskaan saa edes sitä huonoa suhdetta josta syntyisi lapsia ja jäävät lapsettomiksi. 

Vierailija
46/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lasketaan huolettomaksi? Se kun on kauhea haku päällä baareissa että kumppani löytyisi?

Tykkään kyllä enemmän tasaisen rauhallisesta menosta luotettavan kumppanin kanssa.

Niin ja toiset on kyllä nuoria ja huolettomia ihan elämäntilanteesta riippumatta.

Tarkoitan siis, että nuoria ja huolettomiahan sellaiset söpöt nuoret rakastuneet parit rakkaudenhedelmineenkin usein on, oikein sellaisia liikuttavankin naiiveja vielä ja huolet ei harteita paina kun saa rakkaansa kanssa elää ja kavereita on paljon jne. Vauva nukkuu vaunuissa reunalla, kun nuoripari pelaa kavereiden kanssa kesäillassa beach volleyta tai ollaan nuotiolla porukalla ym. Nuorten vauvat vielä yleensä rauhallisia ja helppoja, varmaan kun nuoret ei tajua stressata vauvojaankin stressaantuneiksi? 

Kun mietin mitä kaikkea minä olen elämässäni nähnyt, niin tuo nuorten ihmisten huolettomuus ei liity mitenkään siihen onko nuori parisuhteessa vai sinkku, ja onko nuorella lapsi(a) vai ei. Toiset on huolettomia ja ns. elää nuoruuttaan, ja toiset ei. 

Vierailija
47/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen nuoruuden huolettomuus?

Se kun ei tarvitse huolehtia kuin itsestään ja voi mennä ja tulla miten haluaa. Ei ole tilivelvollinen kenellekään. 

Vai ei sinkku ole tilivelvollinen? 

Ei sinua väkisin pakotettu lapsia tekemään. Määkisit nyt miehenpuutetta ja lapsettomuuttas ja ikisinkkuuttas, syrjimistäs kaikessa yksinäisenä! 

Vierailija
48/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se usein menee niin että haikaillaan sitä mitä ei saanut. Mulla nuoruusvuodet vain jatkui ja jatkui kun kumppania ei löytynyt, enkä koskaan saanut kokea sitä elämänvaihetta kun perustetaan yhdessä perhe, kaikki on uutta molemmille, rakennetaan se elämä yhdessä. Mutta kuten ap:lla, ei sekään kaikille ole ollut onnea. Pitää rakentaa se onni niistä palasista mitä on, ja se ei ole ikävaiheesta kiinni. Aina voi päästää irti virheistä mitä on tehnyt ja suunnata kohti parempaa.

Vierailija
49/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minä kyllä elin nuoruudessa hieman liikaakin, mutta en kyllä kadu mitään. Minulla ei ole lapsia.

Olen kyllä huomannut tietynlaisen ilmiön niiden kavereiden keskuudessa, jotka tekivät lapset suhteellisen nuorena. Kun nuoruusvuodet menevät täysin lasten kanssa, jossain vaiheessa alkaa jännittävä yöelämä kiinnostamaan. Tämä on ollut ajoittain hieman surullistakin seurattavaa, kun alkoholiin tottumattomat rouvaihmiset juovat liikaa, ja sitten sekoilevat kaupungin yössä. 

Oma meno jo rauhoittui siinä vaiheessa, kun osalla ystävistä vasta alkoi se menovaihe. Mutta kukin tyylillään.

Vai on "ajoittain hieman surullistakin seurattavaa, kun alkoholiin tottumattomat rouvaihmiset juovat liikaa, ja sitten sekoilevat kaupungin yössä."

Älä suotta ole surullinen: kyllä ne alkoholiin tottumattomat rouvaihmiset pian siihen tottuvat. Nyt sekoilevat, kuten kaikki muutkin tottumattomat ajallaan ovat sekoilleet.

Kirjoittajan mentaliteetti on ainoita asioita, joita en suomalaisuudessa kaipaa tai arvosta.

Vierailija
50/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim se ettei tarvii vielä haudata omia vanhempia ja muita mahd läheisiä, on vielä energiaa ja aikaa ja ulkonäköä (voi sitä kumppania joutua etsimään myös vanhemmalla iällä, kun ei oo enää ulkonäköä eikä energiaakaan). 

Vierailija
51/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja toiset on kyllä nuoria ja huolettomia ihan elämäntilanteesta riippumatta.

Tarkoitan siis, että nuoria ja huolettomiahan sellaiset söpöt nuoret rakastuneet parit rakkaudenhedelmineenkin usein on, oikein sellaisia liikuttavankin naiiveja vielä ja huolet ei harteita paina kun saa rakkaansa kanssa elää ja kavereita on paljon jne. Vauva nukkuu vaunuissa reunalla, kun nuoripari pelaa kavereiden kanssa kesäillassa beach volleyta tai ollaan nuotiolla porukalla ym. Nuorten vauvat vielä yleensä rauhallisia ja helppoja, varmaan kun nuoret ei tajua stressata vauvojaankin stressaantuneiksi? 

Kun mietin mitä kaikkea minä olen elämässäni nähnyt, niin tuo nuorten ihmisten huo

Vähän sivuraiteelle mutta toisten elämän huolettomuutta ei näe ulospäin. Munkin elämä nuorena näytti varmaan tuolta, mutta ajatukset kiersi kehää sen mitä muut ajattelee ja oman epävarmuuden ympärillä.

Vierailija
52/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko harhaisesti että voitte jotenkin vaikuttaa elämäänne? Kerro mihin muka olet itse todellakin voinut vaikuttaa! Minä en mihinkään!

Minua harmittaa koko hukattu elämä ja olen jo eläkeikäinen. Jossain vaiheessa joku sanoi että nyt elät teinivuosia jotka jääneet elämättä. Ehkäpä juuri nyt elän sitten nuoruuttani uudestaan... siihen kuuluu että haluaisin kokea konkreettisesti ja fyysisesti myös rakkauden enkä vain jotain kummallisia rakkaussuhteita.

Mutta elämä on tullut sellaisena kuin on eikä itseni määrättävissä ole ollut juuri mitään. Kaikki - koko elämä - on ollut pelkkää pakkopullaa... On ihan väärin, valheellista yms sanoa nuorille ihmisille että te teette valintoja, itse voi määrätä elämänsä kulun yms bullshitiä!!! EI VOI YHTÄÄN MITÄÄN... ei voi itse määrätä mihin perheeseen ja sukuun on minäkin päivänä ja vuonna syntynyt, ketä ihmisiä tulee tapaamaan jne...

'Vanhana' näen - ai

Saattaisi terapia sinua auttaa käsittelemään elämäsi karikoita.

Vierailija
53/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kun ne narsisti maiset manipulaattorit on tietenkin ensi alkuun todella hurmaavia, ja sitten kun ne on jo saaneet ihmisen kokemaan, että kaikki ikävä siinä ihmissuhteessa on omaa vikaa, niin on jo myöhäistä. Tai siis voi mennä vuosia, ennen kuin ihminen tajuaa, että se vika onkin toisessa eikä itsessä."

Voi kuule tiedän oikein hyvin tälläset ihmiset. Ensinäkin se "hurmaava" käytös on täysin läpinäkyvää ja siinä syyttelyvaiheessa kokeileppa sanoa näille, että tämä on väärässä ja että tåmä on huono. Nää tulee 101% todennäköisyydellä flippaamaan täysin, ja muistamaan sen loppuikänsä.

Nyt taas jokaisen joka tälläseen käytökseen on jäänyt jumiin olisi hyvä miettiä, että mitä emotionaalisia tarpeita tuollainen vastapuolen "hot and cold" pelailu itsessä ruokkii

Vierailija
54/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä huoleton nuoruus?

Narsistiuskovainen äiti jonka helmoista oli liian kiire pois joten valitsin itselleni tutun ja turvallisen narsistimiehen jonka kanssa lapset.

Eron jälkeen bailasin pari vuotta ottaen nuoruuden tekemättömyyksiä kiinni joka alkoi kyllästyttää melko nopeaan. Pahennustahan se tietenkin tällä pienellä kylällä ennätti aiheuttaa vaan so what, olin hupini tarpeessa.

Arvostan jokaista päivää jonka saan terveenä ja vapaana viettää. Vapaudella en tarkoita sinkkuutta vaan turvallista ympäristöä jossa saa vapaana olla ja tehdä itselleni tärkeitä asioita kuten kansalaisopiston kurssit, ulkoilu ja ilman saattajaa kaupassa käyminen joka monessa kuumemmassa maassa ovat mahdottomuuksia naiselle.

Vierailija
55/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on päässyt eroon tuosta ukkelista, niin miksi ei elää nyt se huoleton aika? Ehkä jotain on jäänyt säästöön erossa. Omaan ulkonäköön voi panostaa ihan missä tahansa iässä, painoa voi pudottaa, värjätä ja leikata hiukset uudella tavalla. Voi lähteä reppureissaamaan, laittaa tinderin päälle ja tutustua siellä reissussa uusiin ihmisiin. Sulla on nyt vapauden lisäksi rutkasti myös elämönkokemusta verrattuna parikymppiseen. Rautaa vain tuleen!

Vierailija
56/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää nussin, te ootte pusipusi hommissa..😂Parhaat pillut jää nussimatta jos naamaa kattoo

Vierailija
57/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on päässyt eroon tuosta ukkelista, niin miksi ei elää nyt se huoleton aika? Ehkä jotain on jäänyt säästöön erossa. Omaan ulkonäköön voi panostaa ihan missä tahansa iässä, painoa voi pudottaa, värjätä ja leikata hiukset uudella tavalla. Voi lähteä reppureissaamaan, laittaa tinderin päälle ja tutustua siellä reissussa uusiin ihmisiin. Sulla on nyt vapauden lisäksi rutkasti myös elämönkokemusta verrattuna parikymppiseen. Rautaa vain tuleen!

Fakta vaan on että nuo kaikki jutut on ihan eri asia tehdä nuorena kuin keski-ikäisenä. Nuoruus on lyhyt, ja sitä ei saa takaisin. 

Vierailija
58/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mietin mitä kaikkea minä olen

Tämä potenssiin tuhat. Kun olin ahdistuneimmillani näytin ulospäin hyvin huolitellulta, kauniilta ja huolettomalta. Minun oli joka päivä meikattava, pukeuduttava ja laitettava hiukseni viimeisen päälle, ajatuksella että jos joudun sairaalaan enpä ole ainakaan ruma. Useamman kerran kävi niin, että ahdistuksen, johon kyllä sain hoitoa, mutta se ei ollut ollenkaan hallinnassa, takia jouduin soittamaan ambulanssin ja välillä sillä sairaalaan. Sairaalasta päästyäni ja hieman helpotusta saatuani eikun shoppailemaan ja matkustelemaan. Ihmiset ihailivat kauneuttani ja huolettomuuttani. Kukaan ei tiennyt totuutta minusta.

Vierailija
59/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nuoruus takaa huolettomuutta. Mulle nuoruus oli nimenomaan huolten painamaa aikaa. Rahattomuus, työnsaanti, opinnot, epäonnistuvat ihmissuhteet, epävarmuus, alkoholi ym. 

Useammalle varmaan viisikymppisenä on helpompi olla huoleton. Itselläkään nyt 48-vuotiaana ole juuri huolen häivää.

Ala säkin elää sitä huoletonta elämää nyt, älä nuoruutta haikaile :)

Olen ainakin nyt enemmän huolissaan työnsaannista ym. Nuorena oli vielä toivoa.

Vierailija
60/92 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on ap lapsia, niin älä kaada tuota heidän niskaansa edes silloin, kun he ovat aikuisia.

Äitini syyttää isääni ihan kaikesta näkemättä yhtään omaa osaansa valinnoissaan. Kaataa katkeruutensa lastensa niskaan. Etäännyttää todella tehokkaasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä