Monesta liberaalista tulee vanhempana konservatiivi, mutta onko sinulle käynyt päinvastoin?
Minulle nimittäin on. Olin nuorena hyvin konservatiivinen ja halusin uskoa siihen viitekehykseen. Uskoisin, että tässä oli syynä se että olin yh-äidin lapsi ja halusin elämääni vakautta ja hyväksyntää.
Vanhemmiten aloin tajuta, että asiat eivät olleet ihan sillä tavalla kuin nuorempana ajattelin. Joten joskus 30 ikävuoden seudulla aloin vähitellen ymmärtää enemmän liberaaleja, erilaisia oman elämänsä kulkijoita, toisenlaisia ihmisiä. Sattumalta myös tutustuin tällaisiin ihmisiin. Aloin myös työskennellä ihmisten parissa, jotka olivat ns. yhteiskunna vähäosaisia. Nyt, 48-vuotiaana olen lähinnä vasemmistolainen liberaali, joka häpeää nuoruuden ehdottomia kommentteja, joita jotkut vanhemmat vielä muistavat. Olen tullut ihan toiseen ääripäähän.
Muita?
Kommentit (188)
"Konservatiivi ei vieläkään ole vastakohta liberaalille."
Vaan vastakohta mille?
"Yleensä ihminen muuttuu oikeistolaisemmaksi iän myötä. Perhe, omaisuuden kasvaminen ja lasten myötä perinteiden arvostaminen ovat kaikki oikeistolaisia arvoja."
Ennemminkin niin että oikeistolainen ajattelee perinteiden arvostamisen olevan asia joka pitää ulottaa myös sen oman perhepiirin ulkopuolelle. Vasemmistolaisille ne oman perheen perinteet voivat olla ihan yhtä arvokkaita, niistä ei vain tehdä sen ulkopuolelle meneviä yhteiskunnallisia tulkintoja siitä että kaikki olisi hyvin jos jokainen muukin eläisi juuri kuten minä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti riippuu miten asiaa tarkastelee. Itse olen talouspoliittisessa ajattelussa vasemmistolainen. Kannatan valtion omistuksia tärkeissä yrityksissä ja jonkinlaista sääntelyä, joskaan en vastusta markkinataloutta. Sille pitää vaan laittaa rajat. Lisäksi kannatan ay-liikettä, koska se on ainoa keino pitää balanssi työnantajien ja työntekijöiden välillä.
Mitä tulee kaikenlaisiin kulttuurisotakysymyksiin olen niihin hyvin haluton ottamaan kantaa koska ne ei minua kiinnosta enkä koe että niillä on mitään merkitystä mihinkään varsinaisesti. Jos puhutaan suurista linjoista. Päinvastoin paskottu hyvinvointiyhteiskunta aiheuttaa radikalismia = huono asia esim vähemmistöille. Heidän pitäisi ajatella asiaa taktisesti, eli äänestää talouspoliittisesti vasemmalle.
En ole koskaan ollut oikeistolainen enkä tule olemaan. Jos edes tämä nykyinen hallitus ei ole osoittanut mitä riskejä siihen sisältyy niin ei voi mitään. Oma häpeä.
Sama mulla. Olen liberaali vihervassari, enkä halua mihinkään kulttuurisotiin ottaa osaa millään lailla.
"Mutta jos ihmisen poliittinen kanta muuttuu, niin silloin se muuttuu tilastollisesti todennäköisemmin enemmän konservatismin suuntaan kuin liberalismin."
Tuo on melko helposti ymmärettävä asia koska ihmisillä on suuri taipumus "ennen kaikki oli paremmin" nostalgisointiin. Se on suora siemen konbservatismille koska se ydin on se että asiat eivät saa muuttua liikaa.
"Surullista, että vasemmisto on kaapannut sanan liberalismi itselleen ja vääntänyt sen käsittämään kaikkea mitä se ei alunperin ollut."
Sellaista kaappaamista ei olisi voinut tapahtua jos samaan aikaa oikeisto ei olisi lopettanut noiden liberaalien asioiden ajamista ja siirtynyt selkeästi konservatiivisempaan suuntaa.
Tässähän on alkanut tapahtumaan ihan selvää muutosta milleniaali-sukupolven kohdalla. Aiemmat sukupolvet ovat muuttuneet iän myötä konservatiivisemmiksi ja arvoiltaan oikeistolaisemmiksi, mutta milleniaalit näyttäisivät toimivan juuri päin vastoin. Australissahan oli tehty jo ihan joku tilastollinen tutkimus asiasta, eli ihan mutu-pohjalla tämä käsitys ei edes ole.
Vierailija kirjoitti:
"Vasemmisto ei ole kaapannut liberalismia vaan moni sekoittaa liberaalit vasemmistoon ja konservatiivit oikeistoon koska Yhdysvalloissa demokraattien kannattajia kutsutaan liberaaleiksi ja republikaanien kannattajia konservatiiveiksi. Näin siitä huolimatta että demokraattipuolue ei ole kokonaisuutena erityisen vasemmistolainen"
Eihän tuo ole kuin pieni osa selitystä. Kannattaa katsoa vaikka vaalikonevastauksista tehtyjä arvokarttoja - niissähän vasemmisto löytyy aina kuvaajan "liberaali" -nurkkauksesta ja porvaripuolueet "konservatiivi" -reunasta. Kun sitten katsoo minkä kysymysten pohjalta jaottelua tehdään, niin selviää aika nopeasti, että "liberalismilla" käsitetään lähinnä vasemmistolaiseen identiteettipolitiikkaan liittyviä aiheita. Perinteiset liberalismin arvot - yksilön vapaudet, sanavapaus ja (mahdollisuuksien) tasa-arvo loistavat poissaolollaan.
Moni on havainnut että ei ole itse muuttanut käsityksiään mitenkään ja silti oli aiemmin liberaali nyt konservatiivi. Liberaalius muuttuu vuosien mukana, se mikä oli aiemmin liberaalia (radikaalia) on nykyään normaalia. Jos joku selittää että hänen on vaikea hyväksyä homoseksuaaleja pidän häntä hyvin vanhoillisena, vaikka homoseksuaalisuus on ollut yleisen mielipiteen mukaan normaalia vasta jostain 70-80 luvulla.
Minun mielestäni trans-seksuaalisuus ei ole normaalia, en ole näitä ihmisiä täysin normaaleina. Post operation trans-nainen ei mielestäni ole muuta kuin transvestiitti mies ja vasta operaation jälkeen jossain mielessä nainen. Tämä tulkinta 70-luvulla olisi ollut kovaa liberaaliutta (radikalismia), mutta nykyään olen tällä mielipiteellä konservatiivi.
Monet vanhat arvot, kuten mielipiteen- ja sanavapaus eivät enää nykyaikana edusta liberaaliutta vaan usein lähinnä konservatiivisuutta. Ei saa sanoa tai olla mieltä niin että joku toinen loukkaantuu. Toki kuitenkin ei-vasemmistolaisuutta saa avoimesti vastustaa ja ei-radikalismin vastustaminen on täysin ok. Antifasistien ja ääri-vasemistolaisten väkivalta ja anarkismi on ihan ok. Tietyn uskonnon vastustaminen sen sisältämän ahdasmielisyyden, ihmisvihamielisyyden, rasismin ja tiukan kontrollin perusteella on väärin, sillä vain kristinuskoa saa arvostella ja vastustaa. Arvostelun vastustaminen verhotaan valheellisesti niin että sanotaan että tietysti saa vastustaa mutta ei kuten vastustajat tekevät, eli vastustaminen tehdään mahdottomaksi määrittelemällä vastustamisen tapa, keinot ja puhe "vääräksi tavaksi vastistaa". Etelä-Afrikassa ruskea enemmistö vastustaa vähemmistön afrikaanssia ja se on oikein, mutta me emme saa vastustaa pakkoruotsia.
"Vähemmistöajattelun mukaisesti vasemmistolainen liberaali hyväksyy ja sallii "sorretulle vähemmistölle" vaikka mitä - muslimien naisten sortaminen ja homojen vainoaminen on ilmeisesti ihan ok"
En kyllä ole missään piireissä nähnyt tuon olevan ok. Tuo kuulostaa lähinnä tyypilliseltä olkiukolta.
Ei ole käynyt noin.
Äänestin 18-25-vuotiaana opiskelijana aina vasemmistoliittoa/vihreitä. Lopetin heidän äänestämisen n. 30 v. iässä.
Viimeisen 20 vuoden aikana olen vaaleista riippuen antanut ääniä sdp, kepu, persut ja kok. Viime edareissa äänestin kepulaista opettajaa, viime kuntavaaleissa kokoomuslaista opettajaopiskelijaa.
Olen vieraantunut erittäin paljon vihervasemmistosta.
m51
"Monet vanhat arvot, kuten mielipiteen- ja sanavapaus eivät enää nykyaikana edusta liberaaliutta vaan usein lähinnä konservatiivisuutta. "
Se edustaa konservatiivisuutta siinä nykyään koko ajan laajenessa tulkintamuodossa jossa sanavapaus nähdään absoluuttisena vapautena joka menee kaikkien muiden vapauksien ja oikeuksien yli. Siis niin että sananvapaudella pitää saada kaventaa toisen ihmisen oikeuksia ja vapauksia mielin määrin koska sitä ei saa koskaan rajoittaa.
Vasemmistolaisempi näkemys taas on nykyään se että sanavapaus on vain yksi vapaus muiden joukossa ja siinäkin pitää löytää joku tasapaino sen ja muiden oikeuksien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on alkanut tapahtumaan ihan selvää muutosta milleniaali-sukupolven kohdalla. Aiemmat sukupolvet ovat muuttuneet iän myötä konservatiivisemmiksi ja arvoiltaan oikeistolaisemmiksi, mutta milleniaalit näyttäisivät toimivan juuri päin vastoin. Australissahan oli tehty jo ihan joku tilastollinen tutkimus asiasta, eli ihan mutu-pohjalla tämä käsitys ei edes ole.
Nykyään jyllää niin vahva konservatiivisten arvojen rummutus netissä että junnut ajattelee että pakkohan tuossa olla joku totuus, kunnes varttuvat ja pystyvät tekemään päätelmänsä oman kokemuksensa pohjalta.
"Monet vanhat arvot, kuten mielipiteen- ja sanavapaus eivät enää nykyaikana edusta liberaaliutta vaan usein lähinnä konservatiivisuutta. Ei saa sanoa tai olla mieltä niin että joku toinen loukkaantuu."
Paradoksaalisesti moni sanavapautta kovasti toitottava loukkaantuu kovasti jos joku sanoo hänelle vastaan ja pitää kaikkia vastaväitteitä oman sananvapautensa kaventamisena. Eli eletään käsityksessä että sananvapaus koskee vain omaa sanomista, ei sitä että joku saisi sanoa myös vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tuo ehdottomuus on just se, joka niin monella karisee, oli se sitten konservatiivista tai libetaalia versiota.
Ap:lla ehdottomuus on edelleen. Se on vain toisessa ääripäässä.
Olen aina ollut vasemmalla. Ja ennen kuin joku alkaa haukkumaan joksikin tukipummiksi tms., niin olen korkeasti koulutettu ja hyvässä työssä.
Vierailija kirjoitti:
"Vähemmistöajattelun mukaisesti vasemmistolainen liberaali hyväksyy ja sallii "sorretulle vähemmistölle" vaikka mitä - muslimien naisten sortaminen ja homojen vainoaminen on ilmeisesti ihan ok"
En kyllä ole missään piireissä nähnyt tuon olevan ok. Tuo kuulostaa lähinnä tyypilliseltä olkiukolta.
Me konservatiivit koemme että se on teistä liberaaleista (radikaaleista) ok. Te ette näitä asioita avoimesti hyväksy, mutta määrittelette että näiden asioiden vastustaminen on tekoina ja puheena (aina) väärin. Jos tällekin palstalle kirjoittaisi kuinka naisia ja seksuaalivähemmistöjä sorretaan siinä tai siinä muslimimaassa, sensuuri iskisi kovaa ja te taputtaisitte käsiänne.
". Ei saa sanoa tai olla mieltä niin että joku toinen loukkaantuu."
Loukkaantumien on samalla tavalla osa sananvapautta. Väite että "mitään ei enää saa sanoa kun aina joku loukkaantuu" on looginen kuperkeikka koska se loukkaantuminen ja sen sanominen on ihan samalla tavalla sen toisen oikeus. Sinulla on oikeus sanoa ja toisella on oikeus loukkaantua ja sanoa se sinulle.
".Me konservatiivit koemme että se on teistä liberaaleista (radikaaleista) ok.."
Nimenomaan. Kyse on kokemuksesta joka tulee siitä että katsotte asioita omasta näkökulmasta. Se ei kuitenkaan ole fakta. Kokemus ja fakta ovat kaksi eri asiaa. Kokemuksessa on mukana paljon tunnetta.
Suurin osa ihmisistä ammentaa oman maailmankatsomuksensa tunteesta joka vain tulee jostain ja jota on hankala selittää. Sitä vain tuntee että konservatismi tai liberalismi tuntuu itsestä luontevammalta ajattelutavalta.
"Te ette näitä asioita avoimesti hyväksy, mutta määrittelette että näiden asioiden vastustaminen on tekoina ja puheena (aina) väärin"
Ketkä te? En minä ainakaan tee niin enkä tunne ketään joka niin ajattelisi. Joten ei ole mahdollista että "me" jonain yhtenä joukkona ajattelisimme noin. Joku voi toki niin ajatella mutta hän ei edusta koko joukkoa.
Ennemmin sinä haluat ajatella niin koska se tukee omaa maailmankuvallista valintaasi ja saa sen tuntumaan paremmalta kun ajattelet "vastapuolen" olevan niin typerä.
Jännä miten osa selkeästi kokee, että lasten myötä muuttuisi itsestäänselvänä asiana oikeistolaisemmaksi. Päin vastoin, omien lasten myötä olen kokenut aivan uudella tasolla empatiaa heikko-osaisia lapsia kohtaan ja pidän entistä tärkeämpänä, että heitä autetaan.
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Nykyään jyllää niin vahva konservatiivisten arvojen rummutus netissä että junnut ajattelee että pakkohan tuossa olla joku totuus, kunnes varttuvat ja pystyvät tekemään päätelmänsä oman kokemuksensa pohjalta.
Lisäksi milleniaalit ovat ensimmäinen sukupolvi jonka tämä yhteiskunnallinen lupaus "käy koulusi ja ole ahkera töissä, niin tulevaisuutesi on turvattu" petti ihan kunnolla. Siinä missä monet X-sukupolven edustajat nyt makselevat aikoinaan järkevän hintaisten asuntojensa lainoja loppuun hyvissä ajoin ennen eläköitymistä ja siinä ohessa ovat onnistuneet kartuttamaan säästöjä/sijoituksia, monet milleniaalit eivät ole hyvästä koulutukesta huolimatta onnistuneet saamaan edes ehjää työuraa saati mahdollisuutta asuntolainaan ja sijoittamiseen.
Samaan aikaan sitten somesta näkevät kuinka Kongossa hautautuu ihmisiä (lapsia) kaivoksiin ja seuraavassa uutisessa kerrotaan kuinka maailman varallisuus on keskittynyt kouralliselle miljardöörejä. Ei mikään ihme, että alkaa valkenemaan, että tämä systeemi on suuri kusetus josta hyötyy marginaalinen ihmisryhmä.
"Olen myös järki-ihminen enkä voi sietää vihervasemmiston haihattelua ja epärehellisyyttä."
Tunnut kyllä menevän ihan yhtä lailla tunteella. Moni tosiaa kuvittelee ajattelevansa vain järjellä vaikka on ihan samalla tavalla tunteiden vietävissä kuin muutkin.