Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos pullon palauttamisesta maksettava pantti loppuu, aijotko jatkossa palauttaa pulloja?

Vierailija
27.07.2024 |

Kyselyjen mukaan enemmistö suomalaisista palauttaa pullot vaikka eivät saisi panttia. 

Itse olen periaatteiden mies enkä palauta tai kierrätä jos siitä ei erikseen makseta. En tee ilmaista työtä ja tämähän pitäisi olla jokaiselle selvä asia. Tässä maassa maksetaan veroja, jätemaksuja yms. jolloin kierrätys kuuluu vastaanottajan vastuulle. Saavat siis itse hakea pullot ja viedä minne vievät.

Itse voin ihan vain vitťuillakseni viedä pullot metsään ja kerään eri paikkoihin ison kasan niitä. Siinähän ihmettelevät!

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/008c8f73-3202-419c-9c89-2aaf82838…

Kommentit (346)

Vierailija
121/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, vaan heitän roskiin. Se pantin hinta on ainoa syy miksi ne pullot palautan.

Se on uudistuksen idea. Muovipullot voisi tästä lähtien heittää muiden  muovijätteiden kanssa yksinkertaisesti samaan roskapönttöön. Alumiinitölkit taas menisi muun metalliromun kanssa kiertoon.

Koska kyllä kaikkien pitäisi alkaa muovit ja metallit lajittelemaan muutenkin. Kuten lähes kaikki tekee jo nykyisin.

Ei ole vaan että pullot palautetaan kauppaan/pullonkeräysastioihin ilman panttia. Roskissa ne eivät mene kierrätettäväksi vaan poltettavaksi.

Vierailija
122/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asiassa Suomi voisi todeta, että me tiedetään paremmin ja jatketaan entiseen malliin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä niitä kantaisin mihinkaan kun ei se kantaminen hyödytä luin kierrätys yritystä joka on rakentanut toimintansa sen varaan että uhmiset lajittelevat heille tuottee millä ne tekee rahaa mutta ei tuo niitä tuotteita mistä tulee vain kuluja. Sama kierrätysyritysten kulujen minimointi ja voittojen maksimointi on syynä minkä takia ihmisiä vaaditaan kierrättämään

Vierailija
124/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän pullot ja tölkit sitten materiaalin mukaan kotona. Moni ei tule näin kuitenkaan tekemään, vaan pullot ja tölkit lentävät auton ikkunasta metsään ja pellolle. Tälläkin hetkellä sitä tapahtuu, vaikka panttijärjestelmä on voimissaan.

Jos hyvä aloittaja haluat tehdä kiusaa, älä vie pulloja metsään, vaan jonnekin, missä niistä on haittaa niille, joiden mielestä panttijärjestelmän lakkauttaminen on hyvä idea. Eduakuntatalon portaille vaikka, tai keskelle Mannerheimintietä, Turku-Hki junarataa tmv.

Vierailija
125/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiet ja puistot ovat pysyneet tähän asti siisteinä kun pullojenkerääjät kiertävät ne läpi joka ilta, tämä ainakana loppuu varmasti, enkä kyllä itsekään pulloja jaksa mihinkään kauppaan viedä jossei niistä masketaan, muovi tai sekäjatteeseen sitten vaan

Vierailija
126/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeeko virvoitusjuomien hinnat kun ei enää sitten ole panttimaksua. Tuskin!

Juu, limupullon hintaa nostetaan ensin kolmella eurolla, että siitä voidaan vähentää 20 sentin pantti pois. Ja yhä on pullon hinta noussut 2,80 euroa. Se on sitä porvarin pitkää matikkaa, jota ei kansan tyhmin osa tajua, koska ne on jummittuneet toljottamaan sitä reilua 20 sentin alennusta vaan. 

Vierailija
127/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä heitä pullot ojaan

Minä myös. Kyllä joku mummo ne sieltä kerää.

Vierailija
128/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nykyinen järjestelmä kielletään, mielestäni sitä ei pidä korvata toisella vastaavalla järjestelmälllä. Pullopanteista voisi luopua (samalla juomien hinnat "halpenisivat" sen 10, 15, 40 snt) ja jatkossa jokaisella kierrätyspisteellä voisi olla erillinen pullonkeräysastia. Uskon, että ihmiset lajittelisivat ne tyhjät pullot sinne aivan kuten muutkin roskat.

Uskoa voi vaikka ja mitä. Kyllä ne pullot päätyisivät luontoon entistä useammin. Itse en heitä mitään roskaa luontoon, mutten todellakaan ala lisäämään uusia lajitteluastioita allaskaappiin pulloja ja tölkkejä varten, vaan lajittelen ne sitten muovin muoviin, metallin metalliin jne. 

Tämä saattaa toki olla tarkoituskin? Miksi pullot kerättäisiin erikseen, jos niistä ei makseta panttia? 

Vierailija
129/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä niitä kantaisin mihinkaan kun ei se kantaminen hyödytä luin kierrätys yritystä joka on rakentanut toimintansa sen varaan että uhmiset lajittelevat heille tuottee millä ne tekee rahaa mutta ei tuo niitä tuotteita mistä tulee vain kuluja. Sama kierrätysyritysten kulujen minimointi ja voittojen maksimointi on syynä minkä takia ihmisiä vaaditaan kierrättämään

Tässä kierrätyskuviossa on kyllä vahva kusetuksen maku. Ihmsten pitäisi normaalioloissa antaa lyijyakut ja metallitkin vain ilmaiseksi pois. Näillä sitten puliveivarit tekee rahaa kun saavat täysin ilmaista materiaalia. Suurin osa ei edes tiedä että muutamat romufimat maksaa rahaa käteen lyijyakuista ja metalleista, erityisesti kuparista ja messingistä. Tätä ei juuri missään kuuluteta, vaan ole hyvä ihminen ja kierrätä romusi antamalla ne ilmaiseksi pois.

Vierailija
130/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN!

Vierailija
131/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, vaan heitän roskiin. Se pantin hinta on ainoa syy miksi ne pullot palautan.

Se on uudistuksen idea. Muovipullot voisi tästä lähtien heittää muiden  muovijätteiden kanssa yksinkertaisesti samaan roskapönttöön. Alumiinitölkit taas menisi muun metalliromun kanssa kiertoon.

Koska kyllä kaikkien pitäisi alkaa muovit ja metallit lajittelemaan muutenkin. Kuten lähes kaikki tekee jo nykyisin.

Ei ole vaan että pullot palautetaan kauppaan/pullonkeräysastioihin ilman panttia. Roskissa ne eivät mene kierrätettäväksi vaan poltettavaksi.

Tulevaisuudessa muovia ei polteta vaan hyödynnetään paremmin materiaalina. Suomi on vähän saanut tästä noottia kun ei tuo jätteiden polttaminen ole ihan ekologista verrattuna uusiokäyttöön.

Vierailija
132/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos panttijärjestelmä lopetetaan, on tapahtumien aikaan siivoojilla enemmän tekemistä, kun kukaan ei enää kerää maahan heitettyjä pulloja ja tölkkejä, joiden palauttamisesta saisi rahaa.

Vierailija
133/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan väki tuhoaa maapalloa, mutta minä pistän pantittomat muovit nykyäänkin muovikeräykseen ja pantittomat lasipullot lasikeräykseen ja aion jatkaa näin siitä huolimatta, että pantin käyttö loppuu ja kaupat saavat lisäresursseja.

Vierailija
134/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan noi kantaa vaikka kunnantalon portaille, jos mitään ei makseta.

Vierailija
135/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuin itsepalvelukassojen kanssa miksi tekisin itse töitä asian eteen mikä ei itse hyödytä millään tavalla. Sama asia kuin kierrätyksessä miksi tekisin töitä että joku yritys saa helpommin ja halvemmalla erotettua rahanteko tuotteet roskista kun se ei itse hyödytä kun lasku on sama joka tapauksessa kierrättää tai ei

Vierailija
136/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tyhjät mehutölkitkään päädy hujan hajan luontoon vaikkei niistä makseta panttia.

ts. olette naurettavia

Vierailija
137/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos panttijärjestelmä lopetetaan, on tapahtumien aikaan siivoojilla enemmän tekemistä, kun kukaan ei enää kerää maahan heitettyjä pulloja ja tölkkejä, joiden palauttamisesta saisi rahaa.

Niitä nykyään jätetään sinne tahallaan lojumaan sillä ajatuksella, että pullonkerääjät kyllä poimii ne. Jos ei ole pullonkerääjiä, niin uskon, että ne hoidetaan silloin roskikseen.

Vierailija
138/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä heitä pullot ojaan

Minä myös. Kyllä joku mummo ne sieltä kerää.

Miksi ne sieltä joku mummo keräisi, kun niistä ei saa enää rahaa? Tuollahan on pitkin maita ja mantuja pirusti kaikenlaista roskaa, koska monet ihmiset eivät vaivaudu kiikuttamaan roskiaan roskikseen, koska joutuisi ottamaan pari turhaa ylimääräistä askelta. Ja muut eivät niitä kerää ja laita roskiksiin roskaajien puolesta, koska ne eivät ole panttijärjestelmän piirissä. Ai kuinka siistiä olisikaan, jos jengi keräilisi kaduilta kaikki roskat saadakseen niistä palautusrahat.

Vierailija
139/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän maksan sen pantin joka kerta, kun ostan pullon limonaadia eli 0,10-0,40€ per pullo riippuen siitä koosta .

Siksi se on pantti, että saat takaisin sen rahan minkä olet maksanut eli jos panttia ei enään jaeta, niin myös liman hinta laskee? 

Joo poistetaan pantti ja heitetään ne muovin keräykseen osalla kun ei ole pikkurahan puutetta niin heittää muutenkin.

Ainoastaan juopot ja köyhät niin kuin minä tarvitsemme niitä rahoja, mutta mieluummin ostaisin 40 senttiä halvemmalla sen isomman pullon coca colaa kuin, että ramppaisin uudelleen kaupassa sen takia, että saan omat rahani takaisin.

Vierailija
140/346 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sekajätteeseen menee, ei oo järkee enää viettää puoltatuntia palautuskoneen vieressä.