Siis mitä helvettiä, n. 400 000 suomalaista taloutta saa asumistukea?
Minä hölmö olen maksanut asumiseni itse koko aikuisikäni ja näköjään muidenkin asumiset. Mikä v***n järki tässä on? Milloin tällainen antiikkinen järjestelmä ajetaan alas? Miksi aikuiset ihmiset eivät maksa asumistaan itse?
Samalla saadaan tervehdyttävä korjausliike asumisen markkinahintoihinkin kun lopetetaan tulonsiirrot veronmaksajien taskuista asuntosijoittajien ja pääomasijoitusyhtiöiden taskuihin. Nyt on korkea aika.
Kommentit (430)
Käyttäjä31866 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31866 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on erikoinen ja veronmaksajille kallis systeemi, 18- vuotiaat muuttavat yksin asumaan ilman tuloja ja yhteiskunta maksaa tuet siihen vaikka samalla paikkakunnalla asuu perhe.Ei maailmalla tueta tälläistä systeemiä, kotoa muutetaan sitten kun on varaa itse maksaa asuminen tai lähdetään opiskelemaan eri paikkakunnalle.
Näin oli vielä 1970- ja 1980-luvulla. Asuttiin lapsuudenkodissa niin kauan kunnes oli varaa maksaa asumisesta itse. Ei muutettu kotoa ilman tuloja!
Siihen aikaan Suomessa oli enemmän oppilaitoksia. Jo monen vuosikymmenen ajan tilanne on ollut se, että peruskoulun jälkeisiä oppilaitoksia on niin harvassa, että opiskelupaikan takia on muutettava.
En puhunut nyt opiskelijoista!
Puhuitpas! Valitit siitä, että muutetaan kotoa tukien varaan. Opiskelupaikkojen takia sieltä vanhempien luota muutetaan tukien varaan.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen poisto ei alenna vuokria. Ei kannata uskoa paskaan ja olla huijattavissa kuin imbesilli.
Osa vuokranantajista pitää asunnon mielummin tyhjänä kuin lähtisi alentamaan vuokraa. Muuttotappiokunnissa tyhjiksi jääviä asuntoja saatetaan purkaa jotta ne eivät vaikuttaisi asuntojen yleiseen hintatasoon ja vuokriin. Esimerkiksi kun opettajankoulutus lakkautettiin Savonlinnasta ja siirrettiin Joensuuhun, niin ne tyhjiksi jääneet opiskelija-asunnot purettiin.
"Talojen purkaminen tervehdyttää asuntomarkkinoita"
https://savonmaa.fi/articles/article/talojen-purkaminen-tervehdyttaa-as…
Yksi tärkeä peruste asumistuelle on siinä että se mahdollista pienipalkkaisten ja osapäiväisten töiden tekemisen, jotta kaikki ansiotulot eivät mene pelkkään asumiseen eikä silloin ole kyse mistään Helsingin keskustan kalliista yksiöistä. Jos ja kun asumistukea leikataan, niin ei se todellakaan velvoita työnantajaa maksamaan työntekijöilleen parempaa palkkaa tai tarjoamaan kokopäivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset, vammaiset, työttömät, töissä käyvät yksinhuoltajalapsiperheet, monilapsiset lapsiperheet, opiskelijat. Minkä ryhmän heität taivasalle?
Mitä sää höpäjät? Kulaan ei joudu taivasalle. Määkin olen just ostamassa uutta asuntoa, eläkeläinen, samoin lapsenlapsi, opiskelija löysi kivan kämpän, josta ei puutu mitään, lähellä yliopistoa.
Älä ite höpöjä, katsopa vaikka netistä niin näet jotta 2023 kirjattiin 3429 asunnotonta ja siitä suurin osa pääkaupunkiseudulla. Hieno hyvinvointivaltio ollaan.
Asumistuki on tosi halpahinta yhteiskunta järjestyksestä. Yövahti yhteiskunta tulisi huomattavasti kalliimmaksi.
"Puhuitpas! Valitit siitä, että muutetaan kotoa tukien varaan. Opiskelupaikkojen takia sieltä vanhempien luota muutetaan tukien varaan."
Valitettavasti tässä maassa on hyvin yleistä se, että täysi-ikäiset lapset muuttavat omilleen, vaikka eivät opiskele tai käy töissä. Tulonsiirtojen varassa elävät vanhemmat paiskaavat lapset mäkeen "elämään omillaan" koska niillä on vaikutus vanhempien nostamiin tukiin.
Vierailija kirjoitti:
"Puhuitpas! Valitit siitä, että muutetaan kotoa tukien varaan. Opiskelupaikkojen takia sieltä vanhempien luota muutetaan tukien varaan."
Valitettavasti tässä maassa on hyvin yleistä se, että täysi-ikäiset lapset muuttavat omilleen, vaikka eivät opiskele tai käy töissä. Tulonsiirtojen varassa elävät vanhemmat paiskaavat lapset mäkeen "elämään omillaan" koska niillä on vaikutus vanhempien nostamiin tukiin.
Meillä myös yleisesti haukutaan kotona asuvia nuoria, pidetään peräkammari-tyyppeinä. Itsekin koin sosiaalista painetta muuttaa pois.
Jokainen asukoon sellaisessa asunnossa, johon on itsellä varaa. Mikäli tulot eivät asuntoon riitä, niin voi muuttaa halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset, vammaiset, työttömät, töissä käyvät yksinhuoltajalapsiperheet, monilapsiset lapsiperheet, opiskelijat. Minkä ryhmän heität taivasalle?
Mitä sää höpäjät? Kulaan ei joudu taivasalle. Määkin olen just ostamassa uutta asuntoa, eläkeläinen, samoin lapsenlapsi, opiskelija löysi kivan kämpän, josta ei puutu mitään, lähellä yliopistoa.
Älä ite höpöjä, katsopa vaikka netistä niin näet jotta 2023 kirjattiin 3429 asunnotonta ja siitä suurin osa pääkaupunkiseudulla. Hieno hyvinvointivaltio ollaan.
Kyllä asunnottomat Suomessa saisivat itselleen asunnon jos vain haluaisivat. Turha selittää, etteivät saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä kun palkka ei riitä asumiseen? Lopetetaan asumistuki ja ihmiset muuttaa sillan alle?
Sä et vissiin ole viitsinyt kouluttautua tarpeeksi? Mulla ei oo mitään hätää, koska hyvä tutkinto, tosin kovalla vaivalla. Palkka koulutuksen mukainen.
Ystäväni on yliopiston käynyt ja työskentelee osa-aikaisena kaupan kassalla. Ei vissiin kouluttautunut tarpeeksi?
-eri
Kouluttautui väärälle alalle. Yliopiston linjoja täytyisi myös karsia kovalla kädellä, siellä on paljon tavaraa josta ei ole työllistymisen kannalta mitään hyötyä.
Eli pitäisi kouluttautua jotta pääsisi töihin mutta sitten ei pääsekään? Ja kukahan sen alan kertoisi jolla sitten viiden tai kuuden vuoden kuluttua mahdollisesti olisi kysyntää? Sinäkö? Hänellä on teknisen alan yliopistotutkinto, ei siis mikään amk. Eli neuvosi on että opiskele pitkälle mutta tiedä ennalta mitä kysytään milloinkin. Kiitos todellakin hyvästä neuvosta???
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP et vaadi vuokrakattoa asunnoille sen sijaan, että vaadit tukien poistamista? Tukien poistaminen ei muuta vuokrien hintoja. Tämä on nähty useassa maassa.
Ainoastaan alhainen vuokrakatto auttaa vuokrien hintaan ja näin edesauttaa jokaista maksamaan vuokransa itse.
Vuokrakatto on vain sitä että asuntoja omistavat eivät saa periä kohtuullista vuokraa, jonka kilpailu tasoittaa kysyntä/tarjonta tasolle.
Vuokrakatto tarkoittaa että vuokra-asuntomarkkinat kutistuvat voimakkaasti ja esimerkiksi tilapäisen vuokraamisen (Airbnb) suosio kasvaa.
Jos nykyiset vuokrat tuntuvat kovilta niin miksi kilpailua ei tule lisää? Jos vuokratasolla tekisi todella hyvin tiliä, niin ihmisten kannattaisi ostella asuntoja ja laittaa niitä vuokralle. Mutta tosiasiassa vuokraustoimintaan liittyy merkittäviä riskejä, esim. jos vuokraat 10 asuntoa, niin yksi idiootti laittaa kämpän hajalle, joten sinun pitää saada sen verran vuokraa että saat kohtuullisen tuoton (esim. 5% sijoitetulle pääomalle) ja tämän päälle rahaa korjata asuntoja kulumisesta ja hajottamisesta.
Suosittelen kaikkia vuokrakattoja kannattavia tekemään yksinkertaisia laskelmia onko vuokraus kannattavaa vai ei. Vuokratulosta (vuokratulot - kulut) maksetaan veroa, toimintaan sitoutuvasta rahasta maksetaan korkoa, ja on muitakin tapoja sijoittaa rahavaroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös yleisesti haukutaan kotona asuvia nuoria, pidetään peräkammari-tyyppeinä. Itsekin koin sosiaalista painetta muuttaa pois.
Yleensä normaaliin aikuistumiseen Suomessa kuuluu se että parikymppisenä lukion ja ammattikoulun jälkeen halutaan muuttaa omaan asuntoon ja opetella tavalliset arkielämän rutiinit kuten ruuanlaitto, pyykinpesu ja oman talouden suunnittelu. Joillakin pienemmillä paikkakunnilla jotkut joutuvat muuttamaan maakuntakeskukseen eli lähimpään isoon kaupunkiin jo peruskoulun jälkeen kun se entisen itsenäisen kunnan ainoa lukio tai ammattikoulu on lakkautettu.
Vierailija kirjoitti:
Jep, jep, Kela maksaa vuodessa yhteensä yli 3 miljardia asumistukea ja toimeentulotukea. Työllistä kohti se tekee reilu 1.000 euroa tulonsiirtoa näille sohvaperunoille.
Itse maksoin viime vuonna yli 80.000 euroa tulo- ja pääomatuloveroa, joten nettomaksajana aika monta elättiä lokkeilee minun työstäni ja varallisuudestani.
Noiden tulojen eteen tekevät työtä lukuisat muut kuin se, joka lopuksi kerää kassan. Jokainen hyvätuloinen ammatti vaatii toimiakseen työpanoksen lukuisilta pienituloisilta. Pääomatulosta puhumattakaan. Jos sinut jätettäisiin pärjäämään yksinäsi, niin et pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP et vaadi vuokrakattoa asunnoille sen sijaan, että vaadit tukien poistamista? Tukien poistaminen ei muuta vuokrien hintoja. Tämä on nähty useassa maassa.
Ainoastaan alhainen vuokrakatto auttaa vuokrien hintaan ja näin edesauttaa jokaista maksamaan vuokransa itse.
Vuokrakatto on vain sitä että asuntoja omistavat eivät saa periä kohtuullista vuokraa, jonka kilpailu tasoittaa kysyntä/tarjonta tasolle.
Vuokrakatto tarkoittaa että vuokra-asuntomarkkinat kutistuvat voimakkaasti ja esimerkiksi tilapäisen vuokraamisen (Airbnb) suosio kasvaa.
Jos nykyiset vuokrat tuntuvat kovilta niin miksi kilpailua ei tule lisää? Jos vuokratasolla tekisi todella hyvin tiliä, niin ihmisten kannattaisi ostella asuntoja ja laittaa niitä vuokralle. Mutta tosiasiassa vuokraustoimintaan liittyy merkittäviä riskejä, esim. jos vuokraat 10 asuntoa, niin yksi idiootti laittaa kämpän
On olemassa vaihtoehtoja. Kannattaa katsella miten vaikka Ruotsissa säädellään vuokra-asuntomarkkinoita. Hallitus on niin kovasti esittänyt perusteluissaan "niin muuallakin" tyyppisiä perusteluja.
Muistetaan nyt kuitenkin, että liki puolet asumistukea saavista on opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tässä maassa on yleistä perheväkivalta joten täysi-ikäiset lapset muuttavat omilleen kun alaikäisinä eivät pysty. Kaikkia perheväkivallan uhreja ei suinkaan huostaanoteta.
Kaikki eivät ole kykeneviä ja voittajia kuin sinä, ajattele se lastenhoitona läpi loppuelämän mutta et ole yksin, vaan jaat taakan muiden kanssa. Muutama reppana siellä täällä jotka eivät edes kykene huolehtimaan itsestään..pfff miksi vaivautua. Lopeta stressi nyt tähän, ja vaan maksa. Koska näin vaan on.
Ei sille voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan nyt kuitenkin, että liki puolet asumistukea saavista on opiskelijoita.
Suurin osa asumistukea saavista on eläkeläisiä.
Täysin turha keskustelu. Kyse on perusturvasta ja suurin osa ei edes ymmärrä mitä se tarkoittaa ja mitä siihen sisältyy. Se johtaa siihen että idiootit vääntävät aiheesta josta heillä ei ole mitään käsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä,osa-aika työt ei pidä leipää pöydässä. Asumistuki paikkaa alhaisia työtunteja kautta maan. Se on siis yritystuki.
Minä sain asumistukea ihan kokoaikatyötä tehdessä yli 3000 euron bruttotuloilla.
T. Yh
Ja mä työttömänä ja 2 lapsen äitinä en saa senttiäkään asumistukea.
Enkä minä yksinelävänä osa-aikatyöläisenä 700 euron palkalla.
Se on oma valinta, jos ei hae. En itsekään ole hakenut läheskään kaikkia tukia, joihin olisin ollut oikeutettu. Vanhempien luona asuessa en hakenut mm. työttömyyskorvausta.
Juu, sillä maksetaan kaikki. Jos sun mielestä ihmisen pitäisi elää alle tonni kuussa oot aika pihalla nykypäivän hinnoista. Jotkut saa 700-800 omaa eläkettä ja erotuksen takuun määrään maksaa kela. Jos ei saa yhtään omaa eläkettä saa tuon takuueläkkeen ja siihen sitte tukia päälle.