Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mitä helvettiä, n. 400 000 suomalaista taloutta saa asumistukea?

Vierailija
26.07.2024 |

Minä hölmö olen maksanut asumiseni itse koko aikuisikäni ja näköjään muidenkin asumiset. Mikä v***n järki tässä on? Milloin tällainen antiikkinen järjestelmä ajetaan alas? Miksi aikuiset ihmiset eivät maksa asumistaan itse?

Samalla saadaan tervehdyttävä korjausliike asumisen markkinahintoihinkin kun lopetetaan tulonsiirrot veronmaksajien taskuista asuntosijoittajien ja pääomasijoitusyhtiöiden taskuihin. Nyt on korkea aika.

Kommentit (430)

Vierailija
241/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin ikionnellinen jos ei ikinä enää tarvitsisi kerjätä elämiseen tukea pahuuden yhteiskunnalta!

Mutta te muiden haukkujat ilkutte kerjääjiä vain ahneutenne ja kateutenne takia.

Luuletteko että yhteiskunnan pahuus loppuu sillä että köyhät tapetaan? Vai oletteko vaan niin rakastuneet pahuuteen että syy ei ole mielestänne rakenteiden vaan köyhien ihmisten. Tämä arvomaailma kyllä näkyy monen kommenteissa ja onneksi pahuuden yhteiskuntanne tuhoutuu pian. Sitten ei tarvitse enää tästäkään aiheesta kurjia syytellä kun kaikki olette tasa-arvoisia raunioiden keskellä.

Kokkareiden joukoissa on heitä, jotka kannattavat köyhien ja pienipalkkaisten tappamista. Mutta kuka sitten hoitaa siivoustyöt sun muut?

Vierailija
242/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjillä on kyllä helppoa. Kansanedustaja ei ole enää kansan edustaja. Helppoa heillä etujensa kanssa eikä tarvitse soittaa julkiseen terveydenhuoltoon. Kaikki on käden ulottuvilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
243/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä31866 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on erikoinen  ja veronmaksajille kallis systeemi, 18- vuotiaat muuttavat yksin asumaan ilman tuloja ja yhteiskunta maksaa tuet siihen vaikka  samalla paikkakunnalla asuu perhe.Ei maailmalla tueta tälläistä systeemiä, kotoa muutetaan sitten kun on varaa itse maksaa asuminen tai lähdetään opiskelemaan eri paikkakunnalle.

Näin oli vielä 1970- ja 1980-luvulla. Asuttiin lapsuudenkodissa niin kauan kunnes oli varaa maksaa asumisesta itse. Ei muutettu kotoa ilman tuloja! 

Siihen aikaan Suomessa oli enemmän oppilaitoksia. Jo monen vuosikymmenen ajan tilanne on ollut se, että peruskoulun jälkeisiä oppilaitoksia on niin harvassa, että opiskelupaikan takia on muutettava.

En puhunut nyt opiskelijoista! 

Vierailija
244/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska palkat ei riitä elämiseen, sitä unelmaahan vtt päät tässä nyt kovasti laajentaa kun tekee palkanmaksusta vapaaehtoista ! Sitä saa mitä tilaa. Kannattaisko alkaa kysel yritysten yhteiskuntavastuun perään kuten verojen maksamisen, asiallisen palkan maksamisen yms???

Jos palkat laahaa jäljessä ei tuo ole ihmekään.. työnantajille jotka maksaa liian vähän palkkaa että työntekijä joutuu hakemaan asumistukea voisi tehdä jälkikäteen kelan toimesta laskun työntekijöiden asumisen turvaamisesta. Helppoa. Johan palkat nousisi. 

Vierailija
245/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus alas.  Jokainen asuu sellaisissa asunnoissa joihin on varaa.

Miks mun pitää maksaa se että joku haluaa asua keskustassa tasokkaassa asunnossa?

Vierailija
246/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset, vammaiset, työttömät, töissä käyvät yksinhuoltajalapsiperheet, monilapsiset lapsiperheet, opiskelijat. Minkä ryhmän heität taivasalle?

Mitä sää höpäjät? Kulaan ei joudu taivasalle. Määkin olen just ostamassa uutta asuntoa, eläkeläinen, samoin lapsenlapsi, opiskelija löysi kivan kämpän, josta ei puutu mitään, lähellä yliopistoa.

Vierailija
247/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole palkka niin suuri että ei tahdo riittää elämiseen vaikka asuisi kuin pienessä läävässä. Ihan ilkeyttäsi trollaat!

Vierailija
248/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä kun palkka ei riitä asumiseen? Lopetetaan asumistuki ja ihmiset muuttaa sillan alle?

Sä et vissiin ole viitsinyt kouluttautua tarpeeksi? Mulla ei oo mitään hätää, koska hyvä tutkinto, tosin kovalla vaivalla. Palkka koulutuksen mukainen. 

Vierailija
249/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä,osa-aika työt ei pidä leipää pöydässä. Asumistuki paikkaa alhaisia työtunteja kautta maan. Se on siis yritystuki.

Minä sain asumistukea ihan kokoaikatyötä tehdessä yli 3000 euron bruttotuloilla.

T. Yh

Ja mä työttömänä ja 2 lapsen äitinä en saa senttiäkään asumistukea. 

Enkä minä yksinelävänä osa-aikatyöläisenä 700 euron palkalla.

Vierailija
250/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella sukulaisellani on vuokra-asunto. Toinen jää siitä joka vuosi miinukselle, toinen saa vähän voittoa, mutta 30% veroahan vuokratuotosta pitää maksaa. 

Vierailija
251/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotus alas.  Jokainen asuu sellaisissa asunnoissa joihin on varaa.

Miks mun pitää maksaa se että joku haluaa asua keskustassa tasokkaassa asunnossa?

Ei sun tarvikaan. Sen takia niissä on rajat.

Vierailija
252/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin ikionnellinen jos ei ikinä enää tarvitsisi kerjätä elämiseen tukea pahuuden yhteiskunnalta!

Mutta te muiden haukkujat ilkutte kerjääjiä vain ahneutenne ja kateutenne takia.

Luuletteko että yhteiskunnan pahuus loppuu sillä että köyhät tapetaan? Vai oletteko vaan niin rakastuneet pahuuteen että syy ei ole mielestänne rakenteiden vaan köyhien ihmisten. Tämä arvomaailma kyllä näkyy monen kommenteissa ja onneksi pahuuden yhteiskuntanne tuhoutuu pian. Sitten ei tarvitse enää tästäkään aiheesta kurjia syytellä kun kaikki olette tasa-arvoisia raunioiden keskellä.

Kokkareiden joukoissa on heitä, jotka kannattavat köyhien ja pienipalkkaisten tappamista. Mutta kuka sitten hoitaa siivoustyöt sun muut?

Vähemmästäkin alkaa kadehtimaan kun itse raahautuu unisena ja viluisena työmaalle pakkasaamuna kello kuusi naapurin jäädessä petiin piereskelemään ja tukia nostamaan

Vierailija
253/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki on ollut loistava tapa kompensoida pienipalkkaisen asumista. Se on tehnyt työnteosta kannattavaa. Asumistuki ei koskaan tarkoita koko vuokran maksua. Vähän päälle 2000€ kuukausipalkalla on tarkoittanut muutamia kymppejä maksimissaan. Ihan minimipalkalla (1600€?) sitten jo paria sataa, lapsen kanssa ehkä enemmän (?). Nämä asumistuet EIVÄT valu suoraan vuokranantajille kuten hallitus väitti, vaan heillä puurot ja vellit sekaisin, sekoittivat toimeentulotukeen, jolle nyt moni pienipalkkainen siirtyy, kun työnteosta tehdään kannattamatonta. Työttömyys tulee nousemaan ja toimeentulotukea saavien määrä kasvamaan tässä kun vähitellen asumistukia poistellaan tuonne ensi kevääseen. Ja nämä toimeentulotukeen kuuluvat korvaukset sitten jo vaikuttavatkin niihin paljon puhuttuihin vuokramarkkinoihin, koska vuokra maksetaan kokonaisuudessaan oli sitten 400€ tai 700€ toisin kuin asumistuessa. Eli valuvat vuokranantajille=on kannattavaa nostaa vuokria,

Suomessa pitäisi tulla toimeen täysipäiväisellä työnteolla ilman asumistukea. Ongelmana asumistuessa tässä tapauksessa on se että se mahdollistaa alipalkatun työn tekemisen. Tämä tuki valuu työnantajille ja osin vuokranantajille, koska se vääristää kysynnän ja tarjonnan lakeja.

Ilman asumistukea olisi vaikeampi saada palkatuksi siivoojia ja tästä luonnollinen seuraus markkinataloudessa olisi siivojien palkkauksen kohoaminen. Nyt tähän ei ole tarvetta, koska yhteiskunta osallistuu palkanmaksuun sosiaaliturvan kautta.

Miten muuten 80-90 -luvulla pärjättiin ilman asumistukea? Tehtiin työtä. Jos 7,5 tuntia päivässä ei riittänyt, tehtiin sitten enemmän. Mihin tämä on nykyään unohtunut? Jos se tuntipalkka on pieni, niin vaihtoehdot on tehdä enemmän tunteja tai vaihtaa paremmin palkattuun työhön. Ei tähän pitäisi yhteiskunnan verorahoja automaattisesti tuhlata.

Vierailija
254/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maaseudulla kuvitellaan, että Helsingissä asutaan keskustassa? Oletteko kuulleet lähiöistä? Sellaisessa asun lapseni kanssa,työtä tehden ja asumistukea saaden Helsingin kaupungin vuokra- asunnossa. Keskustaan on n.14 km. Olen katsellut muiden kaupunkien hintatasoa eikä tämän halvemmalla 60 neliöistä asuntoa saa kuin maaseudulta. Minulla ei ole ajokorttia joten lapsen koulun tulisi olla lähellä tI asunnon lähellä palveluita. Sellaiset asunnot ovat saman hintaisia kuin tämä meidän  lähiöasunto... asumistukea pitäisi maksaa vain lapsiperheille kuten Ruotsissa. 

Vierailija
255/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä kun palkka ei riitä asumiseen? Lopetetaan asumistuki ja ihmiset muuttaa sillan alle?

Sä et vissiin ole viitsinyt kouluttautua tarpeeksi? Mulla ei oo mitään hätää, koska hyvä tutkinto, tosin kovalla vaivalla. Palkka koulutuksen mukainen. 

Ystäväni on yliopiston käynyt ja työskentelee osa-aikaisena kaupan kassalla. Ei vissiin kouluttautunut tarpeeksi?

-eri

Vierailija
256/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä31866 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä31866 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on erikoinen  ja veronmaksajille kallis systeemi, 18- vuotiaat muuttavat yksin asumaan ilman tuloja ja yhteiskunta maksaa tuet siihen vaikka  samalla paikkakunnalla asuu perhe.Ei maailmalla tueta tälläistä systeemiä, kotoa muutetaan sitten kun on varaa itse maksaa asuminen tai lähdetään opiskelemaan eri paikkakunnalle.

Näin oli vielä 1970- ja 1980-luvulla. Asuttiin lapsuudenkodissa niin kauan kunnes oli varaa maksaa asumisesta itse. Ei muutettu kotoa ilman tuloja! 

Siihen aikaan Suomessa oli enemmän oppilaitoksia. Jo monen vuosikymmenen ajan tilanne on ollut se, että peruskoulun jälkeisiä oppilaitoksia on niin harvassa, että opiskelupaikan takia on muutettava.

En puhunut nyt opiskelijoista! 

Lapset muuttakoon omilleen vasta sitten, kun tienaavat omat rahansa. Ihme käsitys, että mamma vaan levittelee peräreikäänsä ja ulkoistaa lasten hoidot ja kustannukset muiden maksettavaksi ja hoidettavaksi ja kun kersa on täysi-ikäinen, niin ei muuta kuin omaan kämppäänsä, ettei mammelin  tuet vaan pienene

Vierailija
257/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole palkka niin suuri että ei tahdo riittää elämiseen vaikka asuisi kuin pienessä läävässä. Ihan ilkeyttäsi trollaat!

Mitäs olet niin tyhmä, että teet pienipalkkaista duunia. Yhteiskunnan tuilla eläisit leveämmin 

Vierailija
258/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki on ollut loistava tapa kompensoida pienipalkkaisen asumista. Se on tehnyt työnteosta kannattavaa. Asumistuki ei koskaan tarkoita koko vuokran maksua. Vähän päälle 2000€ kuukausipalkalla on tarkoittanut muutamia kymppejä maksimissaan. Ihan minimipalkalla (1600€?) sitten jo paria sataa, lapsen kanssa ehkä enemmän (?). Nämä asumistuet EIVÄT valu suoraan vuokranantajille kuten hallitus väitti, vaan heillä puurot ja vellit sekaisin, sekoittivat toimeentulotukeen, jolle nyt moni pienipalkkainen siirtyy, kun työnteosta tehdään kannattamatonta. Työttömyys tulee nousemaan ja toimeentulotukea saavien määrä kasvamaan tässä kun vähitellen asumistukia poistellaan tuonne ensi kevääseen. Ja nämä toimeentulotukeen kuuluvat korvaukset sitten jo vaikuttavatkin niihin paljon puhuttuihin vuokramarkkinoihin, koska vuokra maksetaan kokonaisuudessaan oli sitten 400€ tai 700€ toisin kuin asumistuessa. Eli val

Silloin  oli myös muut tukimuodot esim lapsiperheille erilaiset. Äitini oli yh ja 1990 luvulla oli leikkauksessa sairaalassa ja meille tuli kodinhoitaja kotiin minua hoitamaan. Muistan myös kun olin yksi  1- 3 lk kesät aamusta iltaan  niin äiti oli sopinut että läheisessä päiväkodissa lämmitetään  minulle ruoka. Nämä vain esimerkkeinä,mitään ei voi verrata suoraan menneeseen kun yhteiskunta toimi kokonaisuudessaan eri tavalla.

Vierailija
259/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on yliopiston käynyt ja työskentelee osa-aikaisena kaupan kassalla. Ei vissiin kouluttautunut tarpeeksi?

-eri

Kouluttautui väärälle alalle. Yliopiston linjoja täytyisi myös karsia kovalla kädellä, siellä on paljon tavaraa josta ei ole työllistymisen kannalta mitään hyötyä.  

Vierailija
260/430 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä,osa-aika työt ei pidä leipää pöydässä. Asumistuki paikkaa alhaisia työtunteja kautta maan. Se on siis yritystuki.

Minä sain asumistukea ihan kokoaikatyötä tehdessä yli 3000 euron bruttotuloilla.

T. Yh

Tämä on kyllä jännä, 2010 en saanut asumistukea vaikka tienasin 2100€, elatusapu 180€  (lapsilisä 100€, mutta sitä ei lasketa tuloksi kenellekään). 

Maksoin myös täyden hoitomaksun lapsen hoidosta. Asunto oli kämäinen kaupungin kaksio Rastilassa 800€+vesi+sähkö. Tietysti pärjättiin, mutta tuntuihan se epäreilulta, että joutui maksamaan koko vuokran yksin, koko hoitomaksun jne. 

Tuo 180€ ei kattanut edes hoitomaksua.

Unohdin sen yh lisän. Oliko se 40€. 

Nykyään olen parisuhteessa ja lapsia on enemmän. Vuokra noussut noin 300€/kk viidessä vuodessa.