Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista, että olet 6 vuotta saanut opiskella ruotsin kieltä, mutta et silti sitä osaa kunnolla?

Vierailija
26.07.2024 |

Mitä tämä asia tarkoittaa älykkyytesi kannalta? Mitä työnantaja ajattelee? Mieti.

Kommentit (266)

Vierailija
101/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että olet 500 vuotta asunut Suomessa, mutta et silti osaa maan pääkieltä? Sen sijaan pakotat suomalaiset opiskelemaan omaa pientä vähemmistökieltäsi. 

Vierailija
102/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että kaikki Suomalaiset osaavat sen verran ruotsia kun he töissään tai Ruotsissa käymisen verran tarvitsisivat. Ruotsalaiset itse vaihtavat vain englanniksi heti jos huomaavat että puhut hitaasti tai haet hetken jotain samaa. Tai sitten vaihtavat suomeksi.  Sanoisin että ihan huvittavaa se sitten on tuhlata tähänkin asiaan näin paljon resursseja sen opiskeluun kun ruotsalaiset puhuu englantia kuitenkin. Mutta ruotsin kielen opiskelu auttaa myös oppimaan Saksan kielen ja muut samaan kategoriaan kuuluvat kielet, mikäli niistä joskus innostuu. Tanskaa ja norjaa pystyy helposti ymmärtää ruotsin kielen opiskelun jälkeen . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha kieli, englannilla pärjää vallan mainiosti

Minulla ruotsin kielestä tuli ammatti jolla olen elättänyt itseäni ja perhettäni yli 30 vuotta.

Vierailija
104/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1-2h/vk ei riitä mihinkään, jos kieltä ei muuten käytä/harjoittele

Nettiaikana voi harjoitella vaikka kuinka paljon. Menee Ylen ruotsinkielisille sivuille, katsoo ruotsinkielisiä elokuvia ja sarjoja Areenasta (Tunna blå linjen, joka kertoo poliiseista, on todella hyvä!), lukee SVT:n uutisia, ruotsalaisia lehtiä netissä, rekisteröityy keskustelijaksi Flashback.org, Familjeliv.se, Familjelivet.se tai jollekin muulle keskustelusivustolle, seuraa ruotsinkielistä somea, lataa SVTplay-appin jne. Voi hankkia vaikka ruotsinkielisen kirjeenvaihtokaverin Penpalworld.com-sivustolta. Mahdollisuus on lukemattomia. Viitseliäisyyttä ei voi toki toiselle antaa, vaikka kuinka haluaisi.

Tottakai minkä tahansa kielen voi nykyään opetella vaikka netin kautta. Mutta kouluopetus ei välttämättä riitä jos kyseessä on kieli jota ei elämässään muuten käytä ellei nimenomaisesti päätä tehdä niin. Ero vaikkapa englantiin on selvä. Englanti on kieli joka kuuluu ihmisten arkielämään myös koulun ulkopuolella.

Vierailija
105/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omina kouluaikoina ei pahemmin harjoiteltu itse puhumista, vaan päntättiin kielioppisääntöjä. Onhan se hienoa kun ei osaa yhtään puhua, mutta tietää miten joku sana taivutetaan.

Vierailija
106/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin työnantajana ei kiinnosta työntekijän ruotsin osaaminen pätkän vertaa.

Jos työntekijä osaa sujuvasti ruotsia tarvitsematta kieltä mihinkään, niin se kertoo siitä että on keskittynyt epäolennaisten asioiden omaksumiseen. Voi asian nähdä myös näin päin.

Vierailija
107/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan, koska lähdin opiskelemaan lisää ruotsia yliopistoon.

Vierailija
108/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliä oppii ainoastaan puhumalla ja aika tavallista ettei kirjaoppineet ymmärrä kuulemaansa, vaikka muuten ymmärtäisivät oppimaansa kieltä.

Ihminen ei ole kuitenkaan kirja, eikä puhu samalla tavalla kuin miten kirjoissa asiat esitetään.

Itse opin englantia katselemalla tvsarjoja ja puhumalla muiden ulkomaalaisten kanssa joiden äidinkieli ei ollut englanti.

Ruotsia en ole juurikaan missään tarvinnut, enkä kestä sitä kuunnella saamatta päänsärkyä.

Aikuiskoulutuksessa meillä ei ollut ruotsinkielen tunteja, mutta "englannin tunteja" piti englantilainen opettaja jonka kanssa kommunikointiin englanniksi.

Monet suomalaiset eivät puhu englanria, jonkin kieroutuman vuoksi. Ei saa puhua, ellei osaa täydellisesti ja juuri noinhan ei opi kukaan. 

Vierailija
109/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani Usalainen tyttöystävä ihmetteli samaa, miten me on onnistuttu opiskelemaan jotain vielä vuosia eikä kumpikaan osaa sitä. Turhanpäiväisiä asioita ei vaan opi.

Vierailija
110/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luffe, kom hit! Siinä se sitten tulikin eikä tuotakaan ole koskaan tarvinnut kun ei koira ruotsia osaa eikä sen nimi ole Luffe.

Här är Anders. Anders spelar fotball i Tallkulla IF. 

Fotboll

Vierailija
111/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on suhteellista. Mieti miten monta vuotta olet opiskellut matematiikkaa...

Matematiikka on universaalia ja se harjaannuttaa loogista päättelykykyä. Ei voi verrata pienen pläntin marginaalikieleen, jonka voisi korvata millä tahansa muulla kielellä.

Vierailija
112/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävetkää juntit, ettette osaa ruotsia, vaikka teille on sen opetteluun tarjottu mahdollisuus hopealautasella. 

Vierailija
113/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ruotsissa. Vanhampani tulivat töitten perässä. Olin 8 vee kun tultiin.

Isäni oli Scaanialla, suomalaiset työkaverit ja pomo.

Äitini oli perepäivähoitajana suomalaisille lapsille.

Ystävät suomalaisia.

Vähään jäi kielen oppiminen.

Aikusena vaikea oppia uusia kieliä.

Suomalaiset myös häpeävät jos eivät osaa kieltä täydellisesti. Mielummin sitten vaikenevat.

Lisäksi vaikeuttamassa oppimisessa jos ei omista kielikorvaa./språköra ja motivaatio puuttuu.

Vierailija
114/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa ruotsia kunnolla, koska ruotsinkieliset eivät koskaan suostu kanssani sitä puhumaan. Vaihtavat aina suomeen. En saa harjoitusta ruotsin kielessä, vaikka haluaisinkin. 

Sano heille, että haluat puhua ruotsia. He vaihtavat kieltä kohteliaisuudesta, koska eivät halua pakottaa toista puhumaan kenties vihaamansa kieltä.

Vierailija
115/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitter din fru på en älg

(istuuko rouvasi hirven päällä)

Noita duolingon käyttöfraaseja. 

Tai sitten nuo on tahallaan noin omituisia että jää mieleen. 

Vierailija
116/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä kuudesta vuodesta kun on aikaa 32 vuotta niin se unohtuu, kun sitä ei missään tarvi käyttää.

Mutta sehän on ihan eri asia. Minun kieliopintojani on teidän niin naurettavaksi maininnut pakkoruotsi auttanut jo pikkukakarasta alkaen. Esimerkiksi se, että on en- ja ett- sanoja on avannut minulle sekä saksan- että ranskan- että espanjankielen  merkityksen. Olen nyt itsekin asunut Ranskassa jo 35 vuotta, puhun 4 kieltä sujuvasti, mutta ruotsin suhteen olen epävarma siitä, osaanko sanoa asiat oikein, vaikka kaiken ymmärränkin. Miksi te suomalaiset aina valitatte ruotsin opetuksesta? Se on lähellä, helposti ilmaiseksi opeteltu, radiosta ja televisiosta tuttu - jos viitsii vaihtaa kanavaa - ja GERMAANINEN kieli, joka avaa teille ne muut tärkeät kielet. 

Vierailija
117/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty käyttämään kuin englantia kyllä se alkaa unohtua.

Vierailija
118/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani Usalainen tyttöystävä ihmetteli samaa, miten me on onnistuttu opiskelemaan jotain vielä vuosia eikä kumpikaan osaa sitä. Turhanpäiväisiä asioita ei vaan opi.

Poikasi Usalainen tyttöystävä voisi vastata kysymykseen, miksi 3 vuotta espanjaa ,,opiskellut,, Usalainen nuori osaa espanjaksi korkeintaan kysyä, missä on rautatieasema (muttei ymmärrä vastausta)! Siinä ihanuuksien ihmemaassa on kielten opiskelu täyttä humpukia! 

Vierailija
119/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo tarttenu kertaakaan koulun jälkeen

Vierailija
120/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut ruotsia viimeksi lukiossa 2000. Sen jälkeen en ole puhunut sanaakaan ruotsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme