Miten on mahdollista, että olet 6 vuotta saanut opiskella ruotsin kieltä, mutta et silti sitä osaa kunnolla?
Mitä tämä asia tarkoittaa älykkyytesi kannalta? Mitä työnantaja ajattelee? Mieti.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
ei kiinnostanut täysin turha kieli :)
Impivaarassa jos asuu ikänsä ei todellakaan tarvetta.
Ruotsiin tai Norjaan jos mielii töihin paremmille palkoille, on erittäin hyödyllinen kieli.
Olen kaksikielinen, joten osaan ruotsia hyvin. Puhun ruotsia päivittäin sekä töissä että vapaa-ajalla.
WT pärjää teinienglannilla kaikkialla. Thats it yes.
No, niistä koulun ruotsintunneista on nyt aikaa 33 vuotta. Tänä vuonna kysyttiin elämäni ensimmäisen kerran työhaastattelussa, puhunko ruotsia, mihin vastasin rehellisesti etten puhu ja sain silti paikan. Ei mikään kieli pysy mielessä, jos sitä ei vuosikymmeniin tarvitse.
Yllättävää että täällä vauvapalstalla ei puhuta ruotsia. Äo on kuitenkin keskimäärin 140 täällä. Akateemisesti koulutettuja lähes kaikki. On Lääkäriä. Toimitusjohtajaa ja Diplomi insinööriä...
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää että täällä vauvapalstalla ei puhuta ruotsia. Äo on kuitenkin keskimäärin 140 täällä. Akateemisesti koulutettuja lähes kaikki. On Lääkäriä. Toimitusjohtajaa ja Diplomi insinööriä...
Täällä voi olla mitä vaan. Itsekkin olen Nasalla Astronauttina ja käynyt myös kuussa...
Pakko on huono kannustin. Virossa on venäjän opiskelu pakollista, ei siellä silti kovin moni virolainen puhu.
Vierailija kirjoitti:
ruotsin osaaminen nyt mikään äo-mittari ole, vähän jarrua nyt tähän :D
Vierailija kirjoitti:
Suomensuomalaisen rodun aivot hylkivät luonnostaan alempien elämänmuotojen tapoja kommunikoida.
Degeneraatio huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä voi olla mitä vaan. Itsekkin olen Nasalla Astronauttina ja käynyt myös kuussa...
Joku terapia vois auttaa. Vauva-palsta ei oikeasti korvaa lääkärin ohjauksessa tehtyä hoitoa vaikka moni tuntuu sitä varsinkin vasureissa luulevan meuhkaamisesta päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ruotsin osaaminen nyt mikään äo-mittari ole, vähän jarrua nyt tähän :D
Näköjään se on jonkinlainen mittari.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ja insinööri eivät tarvitse kuin matikkapäätä ja toimitusjohtaja englanninkieltä.
Minäkin osaan vaan Jag vill knulla..ja sekin meni varmaan väärin kun vastapuoli veti kämmenellä poskelle.
töissä huomannut että moni suomenruotsalainen naureskelee suomalaisen tavalle puhua ruotsia, mutta heidän suomen kielelle ei saa naureskella. Tämäkin on yksi kynnys käyttää ruotsia, asiakaspalvelussa sama homma, heti alkaa tuhahtelu jos ei mene kaikki putkeen, sitten kun ehdotat kielen vaihtoa vaikka enkuksi saakin kivoja ilmeitä :) Että tällaisiä kielineroja nämä suomenruotsalaiset itse ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kolonialismi pitäisi hyväksyä ja opetella vanhan valloittajan kieli? Puhun kuutta eri kieltä, ja työnantaja arvostaa kyllä. Olen asunutkin usealla kielialueella. Ja joo, olen siitä ruotsistakin laudaturin kirjoittanut. Mutta kotimaassani en käytä valloittajien kieltä.
Suomi halusi itse olla osa Ruotsia 1200-luvulta alkaen. Ruotsi ei ikinä valloittanut Suomea.
Millähän äänestyksellä se halu ilmaistiin? Halusi tietysti myös viedä verot Ruotsiin, ja sotia Ruotsin sotia?
Varmaan samanlaisella äänestyksellä kuin nyt Natoon mennessä, eli ei äänestystä :D
Kieli unohtuu aika äkkiä kun sitä ei käytetä. Täällä ei tarvita ruotsia missään kun asun pohjoisessa. Opiskelin myös saksaa ja koska en ole tarvinnut sitä niin olen unohtanut suurinpiirtein kaiken. Täysin turhia molemmat oli.
Olen kuunnellut musiikkia, kavereita, kavereiden pieruja, nukkunut, kirjoitellut viestejä, käynyt tupakalla jne. Tunnilla on ollut paaaaljon muutakin tekemistä. Ei voi ehtiä kaikkea.
Ei kiinnostanut. Ja olihan se hankalaa opiskella (oppia) kun motivaatio ja kiinnostus oli lähellä nollaa. Joten osaan muutaman sanan ja näillä mennään.
Tuota kiinnostaisiko ruotsalaisia opetella pakkosuomi. Epäilen..