Tunnetko ketään kaksoiskansalaista?
Kommentit (20)
Tiedän. Äkkiseltään tulee mieleen parisenkymmentä. Yksi heistä on oma lapseni. Sitä en osaa sanoa, kuinka yleistä koko Suomen (vai tarkoititko jopa maailman) mittakaavassa kaksoiskansalaisuus on.
On se aika yleistä. Monissa maissa kansalaisuuden saa helposti ja ihmiset asustelevat nykyisin laajemmin kuin ennen.
Tunnen viisi. Neljä heistä on samaa perhettä.
Kuinka yleistä, että tunnen itseni..?
Olisit ap kysynyt myös, mikä maan passit ketjuun vastanneilla on. Olisi kiinnostavaa.
Mun isäni on syntynyt Lontoossa, äitinsä on suomalainen ja isänsä britti. Isällä on Iso-Britannian ja Suomen kansalaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Olisit ap kysynyt myös, mikä maan passit ketjuun vastanneilla on. Olisi kiinnostavaa.
Tee aiheesta oma ketju. Sillähän siitä selviät :)
Tunnen useitakin. Siskon mies on venäläis-suomalainen, tyttären kaverin äiti on thaimaalais-suomalainen, kaverin mies on yhdysvaltalais-brittiläinen ja kaverin lapset brittiläis-suomalaisia. Paras lapsuudenkaverini oli suomalais-venäläinen. Lisäksi tunnen perheen jossa vanhemmat ovat Saksasta ja Kyprokselta ja heillä sekä lapsillaan on kaksoiskansalaisuudet.
Tyttäreni on myös Yhdysvalloissa kansalaisena, koska on syntynyt siellä.
Tiedän hyvin monta muutakin.
Kyllä nyt ainakin Helsingissä suurimman osan tuttavapiiriin kuuluu useampikin. Tyypillisesti lapsia, joiden toinen vanhempi on ulkomaalaistaustainen. Meillä sattunut kaveripiiriin useampi perhe, joissa toinen vanhempi Briteistä tai Ranskasta ja lapsilla kaksoiskansalaisuus.
Tunnen itseni ja sisarukseni.
Useamman muunkin tunne kyllä.
Tunnen Suomi-Saksa henkilön, Suomi-Peru perheen ja USA-Saksa henkilön. Tiedän myös yhden ei minkään maan kansalaisen. Hän syntyi Neuvostoliitossa ja sen hajottua ei koskaan hakenut Suomen tai Venäjän kansalaisuutta. Hän matkustaa muukalaispassilla.
Minä olen. Olen Suomen kansalainen ja koska asun pysyvästi Norjassa hain myös Norjan kansalaisuuden.
Mun saksalais-suomalaiset lapset,
Tunnen monia joilla on ulkomaalainen tausta, mutta harvemmin tulee selvitettyä mitä kansalaisuuksia heillä mahdollisesti on. Yhden kaksoiskansalaisen tunnen varmuudella, tosin toisessa näissä maissa on kaksoiskansalaisuus kuulemma laitonta...
Veljenpoika on sekä suomalainen että venäläinen.
Mies ja lapsi ovat Suomen ja Yhdysvaltojen kansalaisia.
Minä oon mutta toisen maan passi on mennyt jo vanhaksi. Kansalaisuus pitäisi olla kyllä