Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun seuraan lääkärikaverini elämää, en ihmettele sote-kriisiä.

Vierailija
25.07.2024 |

Kyseessä siis hyvä kaverini, jonka olen tuntenut lukiosta asti. Ns. 10 tyttö, joka opiskeli aikoinaan lääkäriksi. Hänen työelämänsä selittää aika pitkälti, miksi meillä on pulaa lääkäreistä, vaikka lääkäreitä on tarpeeksi. 

Ensinnäkin hän työskentelee keikkalääkärinä kolmena päivänä viikossa ja saa ansioita n. 5000 euroa. Muut ajat on kotona lasten kanssa. Mies tekee täyttä päivää ja saa varmaan saman verran palkkaa tai hieman enemmän. Kaveri on kertonut avoimesti, että ei aio mennä julkiseen virkaan ikinä. Ei kiinnosta sairaalatyö päivystyksineen.

Toisekseen hän pitää pitkät lomat eli käytännössä koululaisten lomat. Ennen kesää hän työskentelee hieman enemmän, että saa n. 10 000 kuukausiansiot, jolla pärjää sitten kesäkuukaudet.

Kolmannekseen kaveri kertoi, että tämä on todella yleistä lääkäreiden keskuudessa, etenkin naislääkäreillä. Tehdään osa-aikaista työtä, ollaan lasten kanssa pitkään kotona, koska illalla voi pitää yksityisvastaanottoa ja pitää kivaa elintasoa yllä.

En tuomitse. Yhteiskunta on itse tämän tilanteen luonut. 

Kommentit (590)

Vierailija
481/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuonna leikataan hoitajien sairaslomarahoja. Se lisää varmaan huonoa työilmapiiriä lisää.

Ainakin lisää hoivakodeissa vapautuvia paikkoja, kun kaikenlaisissa tarttuvissa taudeissa tullaan töihin. 

Hallitus leikkaa sotesta 500 miljoonaa. Hoivakoteja lopetetaan.

Paikat vapautuu mutta niihin vain ei oteta ketään tilalle. Säästöjä syntyy...

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuonna leikataan hoitajien sairaslomarahoja. Se lisää varmaan huonoa työilmapiiriä lisää.

Ainakin lisää hoivakodeissa vapautuvia paikkoja, kun kaikenlaisissa tarttuvissa taudeissa tullaan töihin. 

No se on kyllä totta sekin. Vanhuksia kuolee ihan hoidon puutteeseenkin ja ne, jotka saavat vielä jonkun hoivapaikan tai edes kotihoidon palvelut, kuolevat erilaisiin infektioihin, joita hoitajat tuovat tullessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkaa sotesta 500 miljoonaa euroa.

Määräaikaisten työsopimuksia ei jatketa eikä oteta eläkkeelle jäävien tilalle ketään eikä käytetä keikkahoitajia.

Eläkeläisten ympärivuorokautisen hoivan paikkoja lopetaan, tilalle tulee kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista, jossa ei ole hoitajamitoitusta eli ei ole välttämättä yöllä hoitajaa.  Myös terveyskeskuksia lopetetaan ja digipalveluita esim. eläkeläisille lisätään.

Vierailija
484/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä pelkästään hoivakoteja vaan monenlaista muutakin hoitoa.

Vierailija
485/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tiedän. En saanut julkiselle lääkäriaikaa, hoitaja kysyi oireet viestillä ja hän kysyi etälääkäriltä ja resepti tuli omakantaan.

Siinä se.

Vierailija
486/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, onhan noita hoidon rajauksia tulossa vaikka kuinka paljon sterilisaatioista rintojen pienennykseen ja ajokorttitarkastuksiin - ja nämä vaan niitä joita on vuodatettu julkisuuteen, lisää on varmasti tulossa.

Vierailija
487/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle joka täällä huutelee lääkäreiden laiskuudesta, rahanahneudesta ja moraalittomuudesta: keskustelen aiheesta kanssanne sitten kun olette ensin itse uhranneet elämästänne 1-2 vuotta pääsykokeisiin, jotta olet osaamistasoltasi ja paineensietokyvyltäsi tuhatpäisesä hakijajoukosta parhaimman 5-10 % joukossa ja pääset sisään vaativaan koulutukseen (ei toki päde enää todistusvalinnalla sisäänpäässeihin, mutta suurin osa tällä hetkellä työelämässä olevista lääkäreistä on päässyt kouluun pääsykokeen kautta), sen jälkeen vietät 6 vuotta kurinalaisessa koulutuksessa jossa viikonkin sairausloma väärään aikaan lukukaudesta voi pahimmillaan viivästyttää opintojasi vuodella, kaikki lomasi (jotka lääkisläisillä on muutenkin noin puolet lyhyempiä kuin muilla yliopisto-aloilla) menee harjoitteluissa tai töissä jotta saat kerrytettyä riittävästi työkokemusta ennen valmistumista.

Heti valmistuttuasi menet terveyskeskukseen

No kyllä nyt uhriuduttiin oikein olan takaa. Kukaan ei ole lääkäreitä pakottanut opiskelemaan ammattiinsa, ihan vapaaehtoisesti on kaikki ne vuodet ja lomapäivät sinne tuhlattu, rahankiilto silmissä tietenkin, ei ihmisten auttaminen. Kenties sinullekkin sopivampi ammatti olisi ollut joku lakimies tyyppinen, tiedätkö, sellainen missä ne muutkin sieluttomat ja empatiakyvyttömät talidomit ovat.

Vierailija
488/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä nyt uhriuduttiin oikein olan takaa. Kukaan ei ole lääkäreitä pakottanut opiskelemaan ammattiinsa, ihan vapaaehtoisesti on kaikki ne vuodet ja lomapäivät sinne tuhlattu, rahankiilto silmissä tietenkin, ei ihmisten auttaminen. Kenties sinullekkin sopivampi ammatti olisi ollut joku lakimies tyyppinen, tiedätkö, sellainen missä ne muutkin sieluttomat ja empatiakyvyttömät talidomit ovat.

Ihmiset tekevät työtä saadakseen palkkaa. Kannattaa sieltä satukirjasta jo tulla normaalien ihmisten maailmaan. 

Vierailija
489/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, onhan noita hoidon rajauksia tulossa vaikka kuinka paljon sterilisaatioista rintojen pienennykseen ja ajokorttitarkastuksiin - ja nämä vaan niitä joita on vuodatettu julkisuuteen, lisää on varmasti tulossa.

Moniahan on jo lopetettu ja yksiköitä suljettu. Osasta on kerrottu julkisesti, osasta ei tulla koskaan edes kertomaan. Asia vain kiinnostaa hyvin harvoja joten mitään isoja uutisia tuskin noista on edes tulossa. Ihmiset vain jatkossa valittaa samoin kuin nytkin että kun hoitoon ei pääse. Kun sote (perusterveydenhuolto) kaatuu yhteiskunta tuskin sitä edes huomaa. Ne jotka tarvitsevat hoitoa hakevat sen jatkossa yksityiseltä, ne jotka eivät siihen kyky valittaa niin kuin nytkin mutta eivät saa sitäkään hoitoa mitä nyt.

Vierailija
490/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tiedän. En saanut julkiselle lääkäriaikaa, hoitaja kysyi oireet viestillä ja hän kysyi etälääkäriltä ja resepti tuli omakantaan.

Siinä se.

Tuo viesti luetaan sairaalan ohjelmasta ja kirjoitetaan, vaatii pankkitunnukset.

Vierailija
491/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä oon joskus ihmetelly ku ollu sairaalassa viikonloppuna kun on sanottu ettei ole lääkäriä paikalla kuin vasta maanantaina :D siis mitä ihmettä .. luulis et lääkärin pitäs olla aina!

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää on varmasti tulossa. Mitä ja milloin, sitä ei voi tietää. Tosiasia kuitenkin on, että yhteiskunnan rahat eivät tule riittämään enää kaikkeen. Jossain vaiheessa on mietittävä, pitääkö yhteiskunnan investoida "elämänlaadun parantamiseen" vai pitääkö ryhtyä laskemaan tarkasti, millainen rahallinen hyöty yhteiskunnalle on jostain tietystä toimenpiteestä. Eli paljonko yhteiskunnalle tulee maksamaan, jos kyseistä toimenpidettä ei tehdä, verrattuna siihen, että se tehdään. Jos vanhukset yhä enemmän nakitetaan omaisten ja/tai toistensa hoidettavaksi, silloinhan yhteiskunnalle ei ole rahallista hyötyä siitä, että  vanhukselle tehdään jokin kallis toimenpide (esimerkiksi vaikka lonkan tekonivelleikkaus, pallolaajennus tms). Omainen ja/tai toinen vanhushan hoitaa jokatapauksessa, tehtiin toimenpidettä tai ei. 

Vierailija
493/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniahan on jo lopetettu ja yksiköitä suljettu. Osasta on kerrottu julkisesti, osasta ei tulla koskaan edes kertomaan. Asia vain kiinnostaa hyvin harvoja joten mitään isoja uutisia tuskin noista on edes tulossa. Ihmiset vain jatkossa valittaa samoin kuin nytkin että kun hoitoon ei pääse. Kun sote (perusterveydenhuolto) kaatuu yhteiskunta tuskin sitä edes huomaa. Ne jotka tarvitsevat hoitoa hakevat sen jatkossa yksityiseltä, ne jotka eivät siihen kyky valittaa niin kuin nytkin mutta eivät saa sitäkään hoitoa mitä nyt.

Osa tekee töitä työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä. Ei kerry eläkettä, ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomatodistuksen.

Heillä ei ole rahaa mennä yksityiselle.

Vierailija
494/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mä oon joskus ihmetelly ku ollu sairaalassa viikonloppuna kun on sanottu ettei ole lääkäriä paikalla kuin vasta maanantaina :D siis mitä ihmettä .. luulis et lääkärin pitäs olla aina!

Missä niin on määrätty että lääkäri pitäisi olla paikalla 34/7? Ei kannata luulla vasn hakea tietoa.

Vierailija
495/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, minut lähetettiin toisen kaupungin sairaalaan viikonloppuna, kun kiire tapaus, ei voinut odottaa maanantaihin.

Vierailija
496/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niin on määrätty että lääkäri pitäisi olla paikalla 34/7? Ei kannata luulla vasn hakea tietoa.

Siis ei tietenkään yksi ja sama lääkäri 34/7

Vierailija
497/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä suurin palkka kuuluu sille joka on eniten työpaikalla eikä sille joka on siellä silloin tällöin aivan sama miten paljon lukenut! Hoitajat raataa niska limassa 

Vierailija
498/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, minut lähetettiin toisen kaupungin sairaalaan viikonloppuna, kun kiire tapaus, ei voinut odottaa maanantaihin.

Siis ei ollut lääkäriä kaupungissa viikonloppuna joka olisi voinut kyseisen asian hoitaa ja yleislääkäri sanoi, että ei voi odottaa maanantaihin, olisi kuulemma käynyt minulle huonosti.

Eli kelataksilla toisen kaupungin sairaalaan.

Vierailija
499/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata oikeisto julkisen näivettämistä vaan sitä että nämä molemmat toimivat hyvin rinta rinnan. 

Vierailija
500/590 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei ollut lääkäriä kaupungissa viikonloppuna joka olisi voinut kyseisen asian hoitaa ja yleislääkäri sanoi, että ei voi odottaa maanantaihin, olisi kuulemma käynyt minulle huonosti.

Eli kelataksilla toisen kaupungin sairaalaan.

Toisessa kaupungissa lääkäri oli sanonut, että lähetettävä saman tien potilas heille, alan erikoislääkäri siis.