Päällepuhuminen tuntuu aivan hirveältä
En tiedä, ennen en reagoinut mitenkään ja varmaan vaan enimmäkseen ignoorasin koko asian, mutta nykyisin se joko saa aikaan raivoa tai sitten tulee kyyneleet silmiin. Joskus molempia.
Kommentit (85)
Niin tuntuu. Totean mielessäni että mäntti mikä mäntti, en tuhlaa ajatuksiani hänelle. Pölisköön itsekseen. Välttelen.
Mä puhun joskus päälle, mut täällä Karjalassa se on yleistä.
Ystäväni kun saa puheenvuoron, niin hän pitää helposti 20-30 minuutin monologin johon liittyy kysymyksiä vastapuolelle. Niihin kysymyksiin ei saa kuitenkaan heti vastata, kun se on päällepuhumista. Vastapuolen pitää muistaa koko tarina ja vastata kysymyksiin loogisesti, muuten loukkaantuminen on valtavaa. Opetelkaa keskustelemaan!
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni kun saa puheenvuoron, niin hän pitää helposti 20-30 minuutin monologin johon liittyy kysymyksiä vastapuolelle. Niihin kysymyksiin ei saa kuitenkaan heti vastata, kun se on päällepuhumista. Vastapuolen pitää muistaa koko tarina ja vastata kysymyksiin loogisesti, muuten loukkaantuminen on valtavaa. Opetelkaa keskustelemaan!
Päälle puhuminen on epäkunnioittavaa käytöstä, eikä sitä tule sietää normaaleissa keskustelutilanteissa, mutta nämä puheita pitävät... Antaa mennä vaan! Jaksa olla yleisönä kenellekään.
Hauskinta on, että nämä pitävät usein itseään sosiaalisesti taitavina.
Sisko on miehensä kanssa tällainen ja on se järkyttävää kuunneltavaa. Huutavat kilpaa toistensa kanssa eikä muut saa puheenvuoroa. Joku saattaa joskus yrittää, mutta kun sisko nostaa tarpeeksi voluumia niin harva siihen huutokilpaan lähtee. Välillä puhuvat samoja juttuja, toinen kertoo alusta lähtien ja toinen sitten loppupäästä. Toki heidän juttunsa ovat juuri niitä kaikkia muitakin kiinnostavia...eiku...
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen yhden, joka on Karjalasta kotoisin. Onneksi hän osaa keskustella normaalisti.
Väkivaltaa ei voi kuunnella hiljaa
Pari kertaa olen törmännyt mieheen, joka puhuu päälleni. Olen vain pahoitellut, että kuinka harmi on ettei hänen viestinsä ole itsenäisesti riittävän vahva, vaan täytyy hakea sanomalleen painoa päälle puhumalla. Aina ovat tuon jälkeen antaneet rauhassa puhua puhumiseni loppuun.
Minä olen kuuluisa päällepuhuja, terv. Hamlet.
Vierailija kirjoitti:
Ettei sittenkin olisi kyse vaan käytöstapojen puutteesta? Ei meinaa kuulosta yhtään tutulta, vaikka siellä päin tulee vietettyä paljon aikaa.
Siis sinä puhut päälle vai muut puhuvat kanssasi samaan aikaan? Anna puhua ja vaikene ja kun toinen lopettaa, niin sano ystävällisesti, että jatka vaan. Jos hän esittää kysymyksiä, niin älä vastaa, vaan sano, että sinulla on varmaan mielipide. Kannattaa kokeilla, miten paljon ihmisten kanssa voi olla sanomatta mitään.
Mun molemmat vanhemmat on tuollaisia ja jotenkin siihen sitten jo lapsesta saakka oppi, että se on ihan normaalia että mun juttujen päälle aletaan puhumaan muuta eikä kuunnella mitä sanottavaa mulla on. En siis kummastellut yhtään, että kaikki muutkin ihmiset on aina alkaneet puhua mun päälle vaan se oli ihan normaalia ja ei mun jutuilla ole muille merkitystä.
Nyt sitten keski-iässä alan olla aika täynnä raivoa siitä etten tule ikinä kuulluksi.
Mä vältän päällepuhumista. Mielestäni epäkohteliasta olla kuuntelematta toista.
Vierailija kirjoitti:
Siis puhutaanko sun päälle? Jatkat puhumista vaan. Puhutte sitten yhtäaikaa ja älä noteeraa ollenkaan sitä joka puhuu päälle vaan jatkat ja jatkat ja vaikka korotat ääntä. Ja sanot, että sä et lopettanut vielä.
Ei se auta vaikka jatkaisi itse sitä juttua ja vaikka korottaisi ääntäänkin, koska toinen pajattaa jo sitä omaa asiaansa eikä enää kuuntele. Tosin en ihan ole enää varma kuunteleeko alkujaankaan.. Ja siis usein käy niin, että siihen tulee kolmas puhumaan omaa asiaansa mun päälle ja sitten sen mun keskustelukumppanin kaikki huomio siirtyykin tähän eli ihan sama sanonko lauseen loppuun vaiko en.
Vierailija kirjoitti:
Se on todella epäkohteliasta.
Ja todella tehokas keino näyttää ettei arvosta toista ihmistä pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä vältän päällepuhumista. Mielestäni epäkohteliasta olla kuuntelematta toista.
Päällepuhuminen ei tarkoita ettei kuuntele
Suomalaiset ei osaa keskustella. en tiennyt että tästäkin voi loukkaantua.
Siis puhutaanko sun päälle? Jatkat puhumista vaan. Puhutte sitten yhtäaikaa ja älä noteeraa ollenkaan sitä joka puhuu päälle vaan jatkat ja jatkat ja vaikka korotat ääntä. Ja sanot, että sä et lopettanut vielä.