Päällepuhuminen tuntuu aivan hirveältä
En tiedä, ennen en reagoinut mitenkään ja varmaan vaan enimmäkseen ignoorasin koko asian, mutta nykyisin se joko saa aikaan raivoa tai sitten tulee kyyneleet silmiin. Joskus molempia.
Kommentit (85)
On kuitenkin ihmisiä joilta se puheenvuoro pitää vaan ottaa, kun eivät osaa lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis puhutaanko sun päälle? Jatkat puhumista vaan. Puhutte sitten yhtäaikaa ja älä noteeraa ollenkaan sitä joka puhuu päälle vaan jatkat ja jatkat ja vaikka korotat ääntä. Ja sanot, että sä et lopettanut vielä.
Ei se auta vaikka jatkaisi itse sitä juttua ja vaikka korottaisi ääntäänkin, koska toinen pajattaa jo sitä omaa asiaansa eikä enää kuuntele. Tosin en ihan ole enää varma kuunteleeko alkujaankaan.. Ja siis usein käy niin, että siihen tulee kolmas puhumaan omaa asiaansa mun päälle ja sitten sen mun keskustelukumppanin kaikki huomio siirtyykin tähän eli ihan sama sanonko lauseen loppuun vaiko en.
No jos toinen alkaa läpättää sun päälle,eikä kuuntele,miks sun pitäs kuunnella sitä? Läpätätte vaan yhtäaikaa. Jos se on vaan tottunu ja muutkin, että hiljenet. Jospa nyt vaan et hiljene. Ei suinkaan tartte alkukaankaan kuunnella toista päällepuhujaa. Kun päälle puhuja alkaa puhumaan,lähde pois tai ota oma puhelin ja alat nauramaan vaikka hassuille videoille ja pälpätät ääneen,vitsi et on hyvä video hah hah. Jos sua ei kunnioiteta, ei sunkaan tartte kunnioittaa muita. Itse ainakin olen kohtelias,mut jos mulle ei olla, en ole minäkään.
Vierailija kirjoitti:
On kuitenkin ihmisiä joilta se puheenvuoro pitää vaan ottaa, kun eivät osaa lopettaa.
Just näin. Ja samalla vaihtavat aiheen neljästi lennosta ilman että papatus sekunniksikaan katkeaa. V***ttuunuksissani palaa pitkälle taaksepäin jos monologi ja ajatustenvirta joskus katkeaa. Yleensä ei.
niin tai jos joku keskeyttää puheen. Tulee sellainen fiilis, että sittä henkilön ei kiinnosta mitä yritän sanoa.
Itse teen päällepuhujien kanssa joko niin, että vaikenen täysin, en sano sanaakaan. Toimii erittäin hyvin esim. asiakaskohtaamisessa, kun vastapuoli kysyy jotain, mutta ei hyväksy/halua kuulla vastausta. Aika pian alkaa kuulua huhuilua, että onko siellä linjalla ketään? Silloin sanon, että kerron sinulle vastauksen, jos saan rauhassa puhua. Toistan tätä tarvittaessa niin kauan, että minua kuunnellaan. Toinen keinoni on jatkaa puhetta välittämättä päällepuhujasta. En korota ääntäni, vaan jatkan puhumista samalla äänenpainolla. Useimmiten päällepuhuja hämmentyy, kun en kuuntelekaan häntä, vaan jatkan omaa asiaani. Se herättää usein myös muiden samassa tilassa olevien keskustelijoiden huomion ja lopulta kaikki hiljenevät ja jäävät seuraamaan tilannetta. Kiusallista, etenkin päällepuhujalle 😬
Mä itse välillä puhun päälle, se vain töksähtää suusta, ja sitten yleensä heti tajuan ja pahoitellen pyydän toista osapuolta jatkamaan.. Olen kyllä ihan tosissani yrittänyt kiinnittää tähän huomiota, ja toivottavasti jossain vaiheessa tämä tapa jää pois. Toivon, että en ole hirveästi ystäviäni tällä loukannut. :(
Miksi ihmeessä reagoit noin vahvasti? Yleensä se joka puhuu päälle ei tarkoita mitään pahaa. Voi olla esim. sosiaalisten taitojen puutetta tai tarkkaavaisuuden haasteita.
Christiiina kirjoitti:
niin tai jos joku keskeyttää puheen. Tulee sellainen fiilis, että sittä henkilön ei kiinnosta mitä yritän sanoa.
Jos se joku puhuu ihan muusta, kuin mistä itse olit puhumassa.
Mutta on ekstrovertti-moottoriturpia, joiden monologi vain jatkuu ja jatkuu. Kuuntelija joutuu väkisinkin puhumaan päälle, kun esittää esim. tarkentavia kysymyksiä. Ja nuo pitää usein itseään sosiaalisesti lahjakkaina, ketkä ei osaa lopettaa, vaan aihettakin vaihdetaan lennosta. Yhtään luotaamatta edes sitä, kiinnostaako kuulijaa edes koko asia.
Toiset tekee tätä puhelimessa. Ja se vasta ärsyttää. Nämä aikavarkaat jauhaa ja jauhaa vaan itseään viihdyttääkseen. Odottaessaan jotain jossain, tai vaikka kävellessään paikasta A paikkaan B. Puhe voi olla pelkkää liibalaabaa johon ei sisälly ainuttakaan asiaa, mikä olisi luonnollinen syy soittaa.
Meillä oli töissä kaksi naista joiden tapa jutella keskenään oli puhua jatkuvaa soittoa päällekkäin. xD Se oli huvittavan kuulosta, kerran luulin että siellä oli heidän lisäksi pari jotain muutakin naista samaan aikaan äänessä, semmonen kalabaliikki - mutta ei, he kaksi vain saivat sen aikaan! Ja eivätkä koskaan siis kinanneet tms, ihan vaan juttelivat.
En suoranaisesti puhu päälle, mutta omaan pahan tavan keskeyttää ihmisiä tai lopettaa heidän lauseita. Harmittaa itsessä tämä ominaisuus, mutta ilmeisesti yleistä ADHD omaavilla.
Olen yrittänyt terapiassa korjata tätäkin asiaa, mutta silti tapahtuu aina välillä, onneksi kuitenkin vähemmän kuin ennen. Ja olen oppinut huomaamaan, kun sitä teen ja pyytämään anteeksi keskeytystäni. Tapahtuu helpommin jos puheenaihe on itselle mielenkiintoista niin sisäinen lapsi sekä impulsiivisuus herää.
Pahoittelut kaikille keskeytetyille.
M32
Pahimpia on sellaiset päällepuhujat, jotka aina ihan vaan pokkana vaihtavat aihetta tyystin lennosta. Sen vielä ymmärrän, kun joku on vaan innoissaan aiheesta, ja eivät siksi malta odottaa vuoroaan.
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa olen törmännyt mieheen, joka puhuu päälleni. Olen vain pahoitellut, että kuinka harmi on ettei hänen viestinsä ole itsenäisesti riittävän vahva, vaan täytyy hakea sanomalleen painoa päälle puhumalla. Aina ovat tuon jälkeen antaneet rauhassa puhua puhumiseni loppuun.
Huonoon käytökseen ei kannata vastata huonolla käytöksellä ja passiivis-aggressiivisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ei osaa keskustella. en tiennyt että tästäkin voi loukkaantua.
Painostava, kyräilevä hiljaisuus sopii ilmeisesti monelle suomalaiselle paremmin kuin elävämpi keskustelu.
Tuttavapiirissäni, meillä extroverteillä se kuuluu vähän niin kuin asiaan. Yksi jos toinenkin innoissaan pälpättää päälle. Eikä kellekään tulisi pieneen mieleenkään pahastua asiasta. Välillä, kun on oikein tärkeää asiaa, sanon, odota! sanon vielä tämän. Eli tarvittaessa pidetään puolia. Nauretaan ja pälpätetään, mutta osataan myös kysyä toisilta mitä kuuluu ja kuunnella...ainakin hetken ;).
Varmaan luonnekysymys tämäkin, pitääkin olla introverttien kanssa tarkkana, ettei vaan keskeytä, vaan jämptisti kuunnella ja odottaa vuoroaan...mikäli jaksan.
Onko se päällepuhumista, jos joku esittää jatkuvasti monologissaan kysymyksiä ja niihin vastailee sieltä sivusta?
Ehkä se päällepuhuja oli politiikan toimittaja.
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia on sellaiset päällepuhujat, jotka aina ihan vaan pokkana vaihtavat aihetta tyystin lennosta. Sen vielä ymmärrän, kun joku on vaan innoissaan aiheesta, ja eivät siksi malta odottaa vuoroaan.
Tämä. Siis monikin keskustelee niin, että ihan harmittomasti hyvällä fiiliksellä vastaa sieltä sivusta eikä kukaan loukkaannu. Ihmettelen miten se olisi huonoa käytöstä? Eri juttu, jos aggressiivisesti jyrää väliin ja/tai vaihtaa puheenaihetta, jolloin osoittaa sen kertojan asian olevan vähäpätöistä ja epäkiinnostavaa.
Mä 100% olin varma että päällepuhuminen on tietoinen valinta jolla toista haluaa alentaa. Kerran töissä ärähdin yhdelle tyypille että älä koko ajan keskeytä ja puhu päälle. Se oli selkeästi yllättynyt ja hämillää ja pahoillaan. Kadutti jälkikäteen oma reaktio mutta myös en pysty tajuamaan MITEN ihmeessä joku ei tajua olevansa täysi aasi?
Puhunalla päälle blokkaat itse itseltäsi huomion siitä mitä toinen yrittää sinulle kertoa. Hyvä puhuja on kuuntelija.