Miksi jotkut ihmiset pyöräilevät autotiellä?
Jo lapsikin tietää, että kevyt liikenne pysyy omalla puolellaan ja autot omalla puolellaan. Silti joidenkin pyöräilijöiden on pakko tunkea autotielle ajamaan.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Tampereella muuten on tapahtunut paljon parannusta pyöräilykulttuurissa. Enää ei näe niin paljon jalkakäytäväpyöräilijöitä eikä jalkakäytäväskuuttaajia. Kiitos siitä selkeytyneille merkinnöille ja ehkä valistuksellekin. Itsekin otan vähän kunniaa itselleni, sillä huomautan aina, kun näen jonkun ajelevan jalkakäytävällä. Nythän tilanne taas heikkenee, kun kaupunkiin rysähtää uusia opiskelijoita maaseudulta, jossa jalkakäytäviä ei juuri ole eikä sääntöjä tarvitse tuntea.
Ajoradalla olen nähnyt ihan asiallista pyöräilyä. Tosin kypärä usein puuttuu.
Ilmeisesti kaikki autoilijat eivät tiedä, milloin pyöräilijän on ajettava ajoradalla. Taitaa ajokortti olla jostain menneiltä vuosikymmeniltä ja joltain pikkupaikkakunnalta?
Pyörätien kylttejä on vaikea huomata. Lisäksi niissä on se hankaluus, että nimenomaan kyltin puuttuminen saa aikaan sen, että pyöräilijät kuuluvat poikkeuspaikkaan eli autojen joukkoon. Yleensä kun liikenteessä homma menee niin, että pääsääntöä ei kyltitetä vaan poikkeukset kyltitetään.
Minä kyllä annan aina tietä maantie- ja maastopyöräilijöille. Varsinkin kun tietää että siinä menee kolmekymppinen perheenisä jolle parin tunnin pyörälenkki on ainut tauko rasittavasta perhe-elämästä ja nalkuttavasta akasta. He ovat työelämässä niitä geelitukkaisia myyntimiehiä joiden on pakkomyytävä että saavat ylimitoitetun asuntolainan maksettua niin ei mikään ihme että ne puskevat menemään silmät raivosta kiiluen ja hitaammista välittämättä. Kotiin päästyään saavat vielä seuraavat pari tuntia lepoa ja rauhaa sillä välin kun vaimo lähtee vuorostaan salille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella muuten on tapahtunut paljon parannusta pyöräilykulttuurissa. Enää ei näe niin paljon jalkakäytäväpyöräilijöitä eikä jalkakäytäväskuuttaajia. Kiitos siitä selkeytyneille merkinnöille ja ehkä valistuksellekin. Itsekin otan vähän kunniaa itselleni, sillä huomautan aina, kun näen jonkun ajelevan jalkakäytävällä. Nythän tilanne taas heikkenee, kun kaupunkiin rysähtää uusia opiskelijoita maaseudulta, jossa jalkakäytäviä ei juuri ole eikä sääntöjä tarvitse tuntea.
Ilmeisesti kaikki autoilijat eivät tiedä, milloin pyöräilijän on ajettava ajoradalla. Taitaa ajokortti olla jostain menneiltä vuosikymmeniltä ja joltain pikkupaikkakunnalta?
Pyörätien kylttejä on vaikea huomata. Lisäksi niissä on se hankaluus, että nimenomaan kyltin puuttuminen sa
No enpä tiedä. Mielestäni Tampereella merkit on ihan selkeästi näkyvillä. Taitaa ongelma olla enemmän siinä, että niitä ei katsota tai sääntöjä tunneta. Ajoradalla ajaminen pyörällä ei kaupunkiliikenteessä haittaa mitään, jos nyt jonkin pyörätien merkki jäisi havaitsematta ajoissa. Joustavuutta tarvitaan joka tapauksessa.
Jalkakäytävällä ei saa aikuinen ihminen ajaa polkupyörällä. Eli jos ei ole erikseen liikennemerkillä osoitettu, että se kevyenliikenteen väylä on sallittu myös polkupyöräilijöille, siinä ei saa yli 12 vuotiaat pyöräillä. Etenkin kaupunkien keskusta-alueilla on paljon näitä polkupyöräilijöiltä kiellettyjä jalkakäytäviä.
Ne kevyelle liikenteelle osoitetut väylät kaupungeissa ovat välillä vain jalankulkijoille ja toisissa kohdissa siellä saa ajaa myös polkupyörällä, vähän matkaa. Siinä, missä se jalkakäytävä muuttuu polkupyöräilijälle sallituksi, on usein 5-10 cm korkea kynnys. Päästäkseen normaalilla polkupyörällä sen kynnyksen ylös, pitää pysähtyä ja nostaa pyörä sinne pyörätielle. Siinä sitten max 100 metriä pyörätietä, ja taas pitää laskea se pyörä ajoradalle, koska pyörätie kääntyy johonkin aivan eri suuntaan kuin pyöräilijä on menossa.
Liikenteen sujuvuuden kannalta on paras ratkaisu se, että pyöräilijä ajaa koko sen matkan ajoradalla.
Useimmille pyöräilijöille se pyörä on kulkuneuvo, jolla siirrytään paikasta toiseen. Esim. kotoa työpaikalle ja takaisin, tai kotoa harrastukseen ja takaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska minä-minä-minä-minä
Tämän idiotismin hokemisen voisi jo lopettaa. Se on ehkä banaalein ja turhanpäiväisin mahdollinen kommentti minkä palstalle voi kirjoittaa.
Sanoo spandexpelle-