Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ihmiset pyöräilevät autotiellä?

Vierailija
22.07.2024 |

Jo lapsikin tietää, että kevyt liikenne pysyy omalla puolellaan ja autot omalla puolellaan. Silti joidenkin pyöräilijöiden on pakko tunkea autotielle ajamaan.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kai niitten autoilijoiden on päästä johonkin. Ja raktorien ym. On vai yhdenlainen tie, tuo maantie.

Vierailija
42/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a, ehkä autoväylä on paremmassa kunnossa? Voi sitä porua, jos autoilijat joutuis ajamaan yhtä epätasaisilla teillä, mitä täällä päin pyörällä joutuu menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tieliikennelaissa puhutaan pyörätiestä. Sellaista käsitettä ei enää ole olemassa kuin "kevyenliikenteenväylä".

Vierailija
44/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään laki ei kiellä pyöräilyä ajoradalla. Huomaa, ajorata. Ei se ole mikään autotie. Se on yhteiskunnan rahoittama tie. 

Hyvin monta kertaa kevyen liikenteen väylä kiertelee metsässä, ja nousee kaiken maailman vuorenharjanteille ja ylämäkiin, vain koska kallioleikkausta ei raskita tehdä enempää. On jopa tapauksia, että kevyenliikenteen väylää ei asfaltoida. Eihän sillä silloin tee mitään. Rullaluistelu on aivan mahdotonta.

Itse asiassa lain mukaan pyöräilijän tulee käyttää pyörätietä/kevyen liikenteen väylää aina, kun sellainen on. 

Itse asiassa lai

https://kielikello.fi/kevyen-liikenteen-vayla/

Tieliikennelaki on eri mieltä: https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

Vierailija
45/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa a, ehkä autoväylä on paremmassa kunnossa? Voi sitä porua, jos autoilijat joutuis ajamaan yhtä epätasaisilla teillä, mitä täällä päin pyörällä joutuu menemään.

Ja lisäksi olisi lyhtypylväs keskellä kaistaa. Tampereella on ihan tavallista, että keskellä pyöräkaistaa on jokin pylväs jolle kaupunki "ei mahda mitään".

Vierailija
46/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörien pitäisi aina ajaa kävelytiellä, on vaarallista päästää niitä autojen sekaan.

Vierailija
47/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä pyöräilijöitä pitäisi sakottaa liikenteen vaarantamisesta jos he pyöräilee autotiellä vaikka vieressä olisi pyörätie. 

Polkupyöräilijöitä ei valvota juurikaan ja sen takia monet heistä ei osaa sääntöjä eikä liikkua turvallisesti. 

Myös olisi hyvä keskustella siitä että pitäisikö polkupyörät  ja skuutit taluttaa aina sujatien yli.

Vierailija
48/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörien pitäisi aina ajaa kävelytiellä, on vaarallista päästää niitä autojen sekaan.

Mikä on "kävelytie" ?

Vierailija
49/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi spandexit polkee 40-50km/t kevyenliikenteen väylällä jossa kulkee kävelijöitä ja muita koirankusettajia se jos mikä on vaarallista kun voisivat mennä maantien laitaan polkemaan? Mitä se spandex siinä tien reunassa teitä autoilijoita haittaa kun sen ohi pääsee helposti.

Aika harva polkee fillarilla noin kovaa paitsi satunnaisesti. Kolmekymppiäkin on jo hyvä matkanopeus.

Maantiepyöräilijät tyypillisesti hallitsevat fillarinsa ja ovat tottuneet ajamaan ryhmässä jossa ei voi poukkoilla miten sattuu. Jos haluat välttämättä pelätä koirasi puolesta niin pelkää tottumattomia sähköpyöräilijöitä ja skuutteja. Ne menevät miten sattuu ja näkee kilometrin päähän että kulkuvehje ei ole hyvin hallinnassa.

Et ole koskaan pyöräillyt sitten. Itse olen ajanut tavallisella 7-vaihteisella 27 km

Kiitos kysymästä, olen pyöräillyt. Aika paljonkin En vaan vaivaudu noin lyhyisiin lenkkeihin. Eikä näillä huudeilla mene juuri kukaan ohi kun suhaan noin kolmeakymppiä. Viimeisen kolmen viikon ajalta muistan yhden ohittajan.

Vierailija
50/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi tänään Satakunnansiltaa paineli tällainen sankari menemään. Autojono perässään.

Satakunnansillalla nimenomaan kuuluukin ajaa ajoradalla. Tampereella. Onko liikenteessä muuta epäselvää?

Tampereella on muutenkin paljon jalkakäytäviä, joten jos pyöräilijä ei halua tehdä kiertomatkaa löytääkseen kevyen liikenteen väylän, on ajettava ajoradalla.

Vierailija
51/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä pyöräilijöitä pitäisi sakottaa liikenteen vaarantamisesta jos he pyöräilee autotiellä vaikka vieressä olisi pyörätie. 

Se on ajorata. Ja miten siinä liikenne vaarantuu, mutta jos pyörätie puuttuisi samasta kohdasta niin sitten ei vaarantuisi?

Polkupyöräilijöitä ei valvota juurikaan ja sen takia monet heistä ei osaa sääntöjä eikä liikkua turvallisesti. 

Myös olisi hyvä keskustella siitä että pitäisikö polkupyörät  ja skuutit taluttaa aina sujatien yli.

Tuo onkin hauska kun olen alkanut pyöräilykengät jalassa taluttamaan ja siinä kestää aivan helvetin kauan mennä tien yli kun pyöräilykengillä muoviklossit pohjissa kävelee. Eli sekään ei ole autoilijoiden mielestä sitten hyvä.

Vierailija
52/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään laki ei kiellä pyöräilyä ajoradalla. Huomaa, ajorata. Ei se ole mikään autotie. Se on yhteiskunnan rahoittama tie. 

Hyvin monta kertaa kevyen liikenteen väylä kiertelee metsässä, ja nousee kaiken maailman vuorenharjanteille ja ylämäkiin, vain koska kallioleikkausta ei raskita tehdä enempää. On jopa tapauksia, että kevyenliikenteen väylää ei asfaltoida. Eihän sillä silloin tee mitään. Rullaluistelu on aivan mahdotonta.

Tämä asia on ihmetyttänyt minua, eli miksi harrastuksekseen pyöräilevät valitsevat aina tasaisimman ja helpoimman reitin ja miksi alla pitää olla kallis ja helposti rullaava pyörä?

Jos kuntoa haluaa kohottaa niin eikö mäet nimenomaan olisi hyvä asia? Ja tavallinen kolmivaihteinen pyörä? 

Kerran pääsin kokeilemaan yhden tutun spandex-pyöräilijän pyörää, siis sellaista monta tonnia maksavaa ja mihin jalat saa lukittua polkimiin. Sillä oli ihan älyttömän kevyt polkea ja minä huonokuntoisenakin pystyin polkemaan todella lujaa pitkän matkaa. 

Tavallisella kolmivaihteisella pystyy polkemaan myös päällystämättömät osuudet ja vähän huonommalla asfaltilla. Ja kunto kohoaa rutkasti.

Jos mäet ja metsäosuudet haittaa työmatkapyöräilijää, niin silloin suosittelen sähköpyörää.

Vierailija
53/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pyörätie silloin pitäisi käyttää pyöräillessä pyörätietä. Jos taas ei ole, voi pyöräillä oikealla autotien pientareella.

Vierailija
54/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo juuri on käsittämätöntä, että miksi joka toinen kävelytie on pyöräilijöille ehdottoman pakollinen käyttää ja joka toinen taas on ehdottoman kielletty kaikilta yli 12-vuotiailta pyöräilijöiltä.

Vierailija
55/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vastineeksi autoilijoiden pitäisi siirtyä kevyenliikenteenväylälle ajamaan?

Semmosen videon oon nähny ja siinä huudeltiin hävyttömyyksiä puolin ja toisin.

Vierailija
56/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia on ihmetyttänyt minua, eli miksi harrastuksekseen pyöräilevät valitsevat aina tasaisimman ja helpoimman reitin ja miksi alla pitää olla kallis ja helposti rullaava pyörä?

Ei suinkaan valita helpointa reittiä vaan ajokuntoisin reitti. Eli tuo on pelkkä olkinukke.

Jos kuntoa haluaa kohottaa niin eikö mäet nimenomaan olisi hyvä asia? Ja tavallinen kolmivaihteinen pyörä? 

Kyllä minä nimenomaan harjoittelen ylämäkeä ja niin kaikki urheilijat tekevät. Sinä taas et tiedä urheilusta yhtään mitään. Tuolla logiikka juoksijoidenkin pitäisi juosta paljain jaloin ojassa, että olisi mahdollisimman "raskasta". Ja suksiin pitäisi tietysti laittaa luistoa estävää ainetta.

Vierailija
57/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin nähdä kuinka tuo yksi kommentoija ajaa Tampereella Lukonmäen ylös kolmivaihteisella.

Vierailija
58/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pyörätie silloin pitäisi käyttää pyöräillessä pyörätietä. Jos taas ei ole, voi pyöräillä oikealla autotien pientareella.

Pyöräilijät on niin itsekkäitä, heitä ei säännöt kiinnosta ja kolari jos sattuu niin se on aina autoilijan vika vaikka pyöräilijä menettäisi hengen siinä kun auto töytäisee sen vahingossa kumoon.

Vierailija
59/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijät on niin itsekkäitä, heitä ei säännöt kiinnosta ja kolari jos sattuu niin se on aina autoilijan vika vaikka pyöräilijä menettäisi hengen siinä kun auto töytäisee sen vahingossa kumoon.

Totta kai se on autoilijan vika jos töytäisee jonkun kuoliaaksi. Pyöräilijän mahdollinen rike on sitten oma asiansa eikä se oikeuta autoilijaa tappamaan. Pyörillä saa ajaa myös kaupungin ulkopuolella missä ei ole pyöräteitä lähimaillakaan.

Vierailija
60/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerran pääsin kokeilemaan yhden tutun spandex-pyöräilijän pyörää, siis sellaista monta tonnia maksavaa ja mihin jalat saa lukittua polkimiin. Sillä oli ihan älyttömän kevyt polkea ja minä huonokuntoisenakin pystyin polkemaan todella lujaa pitkän matkaa. "

Maantiepyöräily on oikeasti aivan helvetin raskasta kun ajat pitemmälle kuin 100 metriä. Se pyörä kyllä menee kevyesti 20 km/h, mutta ei sitten enää kun mennään 30 km/h ja yli. Ilmanvastuksen voittamiseen vaadittava teho nimittäin kasvaa nopeuden kuutiossa.