Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ihmiset pyöräilevät autotiellä?

Vierailija
22.07.2024 |

Jo lapsikin tietää, että kevyt liikenne pysyy omalla puolellaan ja autot omalla puolellaan. Silti joidenkin pyöräilijöiden on pakko tunkea autotielle ajamaan.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi spandexit polkee 40-50km/t kevyenliikenteen väylällä jossa kulkee kävelijöitä ja muita koirankusettajia se jos mikä on vaarallista kun voisivat mennä maantien laitaan polkemaan? Mitä se spandex siinä tien reunassa teitä autoilijoita haittaa kun sen ohi pääsee helposti.

Aika harva polkee fillarilla noin kovaa paitsi satunnaisesti. Kolmekymppiäkin on jo hyvä matkanopeus.

Maantiepyöräilijät tyypillisesti hallitsevat fillarinsa ja ovat tottuneet ajamaan ryhmässä jossa ei voi poukkoilla miten sattuu. Jos haluat välttämättä pelätä koirasi puolesta niin pelkää tottumattomia sähköpyöräilijöitä ja skuutteja. Ne menevät miten sattuu ja näkee kilometrin päähän että kulkuvehje ei ole hyvin hallinnassa.

Et ole koskaan pyöräillyt sitten. Itse olen ajanut tavallisella 7-vaihteisella 27 km 58 minuuttiin. Siinä keskinopeudeksi tulee 28 km/h. Se on kova vauhti. Mutta kevyillä pyörillä, jalat polkimiin remmitettyinä aerodynamisssa ajoasennossa ajavat kiitävät ohitseni. Näillä on varmasti 10 km/h enemmän vauhtia.

Vierailija
22/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi tänään Satakunnansiltaa paineli tällainen sankari menemään. Autojono perässään.

Satakunnansillalla nimenomaan kuuluukin ajaa ajoradalla. Tampereella. Onko liikenteessä muuta epäselvää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään "autotietä" vaan AJORATA. Kannattaa tarkistaa asia TLL:stä.

Vierailija
24/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään laki ei kiellä pyöräilyä ajoradalla. Huomaa, ajorata. Ei se ole mikään autotie. Se on yhteiskunnan rahoittama tie. 

Hyvin monta kertaa kevyen liikenteen väylä kiertelee metsässä, ja nousee kaiken maailman vuorenharjanteille ja ylämäkiin, vain koska kallioleikkausta ei raskita tehdä enempää. On jopa tapauksia, että kevyenliikenteen väylää ei asfaltoida. Eihän sillä silloin tee mitään. Rullaluistelu on aivan mahdotonta.

Itse asiassa lain mukaan pyöräilijän tulee käyttää pyörätietä/kevyen liikenteen väylää aina, kun sellainen on. 

Itse asiassa lain mukaan pyöräilijän tulee käyttää pyörätietä/kevyen liikenteen väylää aina, kun sellainen on. Voitko näyttää laista tuon kohdan meille muillekin?

Vierailija
25/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vastineeksi autoilijoiden pitäisi siirtyä kevyenliikenteenväylälle ajamaan?

Niinhän autoilijat jo tekevätkin. Auto parkkiin pyörätielle ja hätävilkut päälle. Tätä näkee jatkuvasti. Motoristit polttavat kumia pyörätiellä esim. Ruskontiellä.

Vierailija
26/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään laki ei kiellä pyöräilyä ajoradalla. Huomaa, ajorata. Ei se ole mikään autotie. Se on yhteiskunnan rahoittama tie. 

Hyvin monta kertaa kevyen liikenteen väylä kiertelee metsässä, ja nousee kaiken maailman vuorenharjanteille ja ylämäkiin, vain koska kallioleikkausta ei raskita tehdä enempää. On jopa tapauksia, että kevyenliikenteen väylää ei asfaltoida. Eihän sillä silloin tee mitään. Rullaluistelu on aivan mahdotonta.

Itse asiassa lain mukaan pyöräilijän tulee käyttää pyörätietä/kevyen liikenteen väylää aina, kun sellainen on. 

Itse asiassa lain mukaan pyöräilijän tulee käyttää pyörätietä/kevyen liikenteen väylää aina, kun sellainen on. Voitko näyttää laista tuon kohdan meille muillekin?

Pitää käyttää, jos sellainen on ajosuuntaan samalla puolella. Mutta toki tässäkin sallitaan olosuhteiden aiheuttamia poikkeuksia esim. jos pyörätiellä on 20 cm lunta tai pyörätie on tukittu autoilla niin voi ajaa ajoradalla.

Vierailija
27/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt meiltä? Kysy niiltä jotkuilta!

Vierailija
28/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi tänään Satakunnansiltaa paineli tällainen sankari menemään. Autojono perässään.

Minä asun Baijerissa ja täällä on ihan normaalia, että autot ajavat pyörien perässä, jos ohi ei pääse. Tiet menevät usein pienten historiallisten kaupunkien läpi, jolloin ylimääräistä tilaa rakentaa teitä ei ole. Mahdumme kaikki kuitenkin kulkemaan omalla vuorollamme, joten mikä ongelma se on Suomessa?

Vierailija
29/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vastineeksi autoilijoiden pitäisi siirtyä kevyenliikenteenväylälle ajamaan?

No ainakin se näyttäisi olevan paremmassa kunnossa. Siitäkin syystä ihmettelen miksi ne spandexjuntit änkee väkisin autotielle kun vierellä menee hyväkuntoinen pyörätie.

Vierailija
30/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ajaa ja pysäköi kevyen liikenteen väylälle jo muutenkin. Vähän väliä siellä on joku rekka poikittain tai muu lähetti autoineen oikaisemassa.

Vierailija
31/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spandex-spedet tykkää pyöräillä autojen seassa

Vierailija
32/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummopyöräilijät tykkäävät mennä jalkakäytäviä vaikka lain mukaan pyörä on ajoneuvo eikä kuulu sinne.

Vierailija
33/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannetajua peräänkuuluttaisin sekä pyöräilijöiltä, että autoilijoilta.

Jos kevyenliikenteen väylä on asutuksen lähellä, siellä on useimmiten lapsia, koiran ulkoiluttajia, vanhuksia ym. Silloin se autojen seassa pyörällä ajo on kaikkien kannalta turvallisempaa. Osa pyöräilijöistä tunkee sinne kevyen liikenteen väylälle silti, eikä vaivaudu edes varoittamaan ohi mennessään.

Olen myös nähnyt paljon tilanteita, joissa kevyen liikenteenväylä on tyhjä, asfaltti on uusi eikä siellä ole irtosoraakaan... Silti jotkut pyöräilijät ajavat autojen seassa huonommalla asfaltilla kuin kiusatakseen- miksi?

Vierailija
34/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa lain mukaan pyöräilijän tulee käyttää pyörätietä/kevyen liikenteen väylää aina, kun sellainen on. Voitko näyttää laista tuon kohdan meille

Juuri sitähän tuossa haettiin: sellaista lainkohtaa ei ole, joka pakottaisi pyöräilijän aina ajamaan kevyenliikenteenväylällä.

Vierailija
35/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä tuppukylällä edes ole mitään kevyenliikenteenväyliä tai jalkakäytäviä. Ajoradan reunassa kävellään ja pyöräillään ja toivotaan että kukaan ei aja liian läheltä.

Vierailija
36/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa lain mukaan pyöräilijän tulee käyttää pyörätietä/kevyen liikenteen väylää aina, kun sellainen o

Juuri sitähän tuossa haettiin: sellaista lainkohtaa ei ole, joka pakottaisi pyöräilijän aina ajamaan kevyenliikenteenväylällä.

Laki ei edes tunne koko käsitettä "kevytliikenne".

Vierailija
37/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa lain mukaan pyöräilijän tulee käyttää pyörätiet

https://kielikello.fi/kevyen-liikenteen-vayla/

Vierailija
38/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska minä-minä-minä-minä

Tämän idiotismin hokemisen voisi jo lopettaa. Se on ehkä banaalein ja turhanpäiväisin mahdollinen kommentti minkä palstalle voi kirjoittaa. 

Mitä muuta se on kuin minäminä-ajattelua jos tahallisesti haitataan liikennettä?

Voisit aloittaa sillä että määrität mitä on minäminä-ajattelu. Sitten voi miettiä mikä sitä ei ole. Vinkki: kaikki on, näkökulmasta riippuen. Yhden normaali toiminta on toisen minäminää. Ergo: minäminä-kommentti on turha, typerä ja mitään tarkoittamaton.

Vierailija
39/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieliikennelaki ei tunne käsitettä autotie. Se on ajorata, ja siellä saa ajaa muullakin härpäkkeellä kuin autolla. Kuten polkupyörällä. 

Vierailija
40/88 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se kevyen liikenteen väylä on huonossa kunnossa. Jos 10 metrin välein asfaltti on poikki, se ei haittaa kävelyä mutta pyöräily on helvettiä.

Onko teillä 10 metrin välein? Meillä kahden-kolmen. Ei ohut/kovapyöräisellä voi tuollaisia ajaa. En itse aja tavallisellakaan pyörällä: tulee ranteet kipeiksi ja ei kai se fillarillekaan ole hyväksi. Kauhean tuntuista.

Ja ainakin Tampereella vieressä menevä ajorata on yleensä sileä kuin vauvan peppu. Autoilijat alkaisivat heti valittaa jos asfaltissa olisi millin kolo.