Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä on peräisin se harhakäsitys, että laihtumiseen tarvitaan (paljon) aerobista liikuntaa?

Vierailija
21.07.2024 |

Moni vielä tänä päivänäkin luulee.

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salilla varsinkin lihas kasvaa. Monesti paino nousee. Mutta se ulkomuoto tietenkin parempi ja oma jaksaminen.

Itselläni  paino tippui 45 min reipasta kävelyä päivässä. Kävely on tehokasta kun reippaasti etenee, kunto kasvaa nopeeta.

Vierailija
62/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä riittänyt tunnin kävelylenkit ja terveellinen ruokavalio. Olen laihtunut nyt kesän aikana 8kg. Vielä muutama kilo tavoitteeseen. Sitten voi hengähtää.

Ei noilla sun kävelylenkeillä ole ollut juurikaan merkitystä.

Kyllä on siinä mielessä, ettei laihduta pois lihaksiaan. Siksi ihan oikea laihdutuslääkärikin neuvoo asiakkaitaan ottamaaan ohjelmistoonsa aluksi vesiliikuntaa pari, kolme kertaa viikossa tai korttelin ympäri kävelyn päivittäin. Lihasmassa polttaa paljon enemmän energiaa kuin muut kudokset. 

Lihavan tai lihavuuden rajoilla olevan ylipainoisen ei kannata hölkätä tai harrastaa muitakaan niveliä koville luottavia lajeja. Kuitenkin voi harrastaa frisbeegolfia, golfia, vaellusta, kuntosalia, hiihtoa, maastossa kävelyä, vesiliikuntaa, soutua ja pyöräilyä. Sitten kun paino on normaalin lähellä voi alkaa harrastaa niitä lihavilta kiellettyjä lajeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta tukee laihduttamista. Syöminen on toki pääasia, mutta liikunta avustaa. Itse ymmärrän lausahduksen "liikunta ei laihduta" niin, ettei ihminen pysty liikkumalla kompensoimaan huonoa ruokavaliota. Liikunnalla ei pysty kuluttamaan määräänsä enempää kaloreita joten jos syö aivan liikaa niin rasvakerros on ja pysyy. Mutta jos ruokavalion laittaa kuntoon niin silloinhan liikunta auttaa, koska kaikki kalorinkulutus pienentää päivän aikana tullutta kalorimäärää. Ja jos harrastaa paljon liikuntaa, pystyy syömään enemmän lihomatta koska kokonaiskulutus on suurempi.

Liikunta parantaa monella unenlaatua. Laadukas uni laihduttaa. Tutkimukset ovat näyttäneet lukuisia kertoja, että liian vähäinen tai rikkonainen uni joko lihottaa tai laihduttajan paino ei laske. Ihminen syö huomaamattaan huonon yön jälkeen 250-600 kcal yli kulutuksensa. Ajatelkaapa kun tuo tapahtuu joka päivä niin minkälaiset seuraukset sillä ovat! Yhdessä rasvkilossa on 8000 kcal. Yksi voileipä vaikkapa juustoviipaleella ja voilla tai levitteellä on tuo 250 kcal eli ei todellakaan tarvi ahmia tullakseen lihavaksi. Syö yhden voileivän joka päivä yli kulutuksensa ja siten ne kilot tulevat ahmimatta.

Vierailija
64/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matalasykkeinen kestävyysliikunta parantaa energia-aineenvaihduntaa ja kehittää erityisesti rasva-aineenvaihduntaa, ja nimenomaan valkoisen rasvan. Tämä "energiankulutustreeni" ei myöskään lopu samalla hetkellä kun liike lakkaa, vaan jatkuu vielä liikuntasuorituksen jälkeenkin. Pelkkä kalorivajeella syöminen ei puolestaan varsinaisesti kehitä muuta kuin nälänsietokykyä. Passiivisuus tarkoittaa myös passiivista aineenvaihduntaa. Eron huomaa vaikkapa wc-pytyllä. Liikunta kannattaa itsessään jo ihan terveys- ja hyvinvointisyistä, mutta myös laihtumisen tueksi, jos ja kun laihtumisessa on pohjimmiltaan kuitenkin kysymys terveydestä, jaksamisesta, terveistä elinvuosista eli elämäntavoista eikä pelkästään ulkonäöstä.

Ei aineenvaihdunta liity millään tavalla ulostamistiheyteen. Ota termin merkityksestä selvää vaikka Wikipediasta.

Vierailija
65/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta parantaa unta --> tukee painonhallintaa

Liikunta parantaa rasva-aineenvaihduntaa --> tukee painonhallintaa

Liikunta lisää mielihyvää --> tukee painonhallintaa

Liikunta piristää mieltä ja kiihdyttää ajattelua --> elämä ei pyöri pelkän laihdutuksen tai painonhallinnan ympärillä vaan ajatukset voivat lähteä uusille urille. Tämä lisää entisestään mielihyvää kun liike on meditatiivista.

Vierailija
66/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää myös ruokahalua.

Mulla ei lisää ruokahalua.

Vierailija
67/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nukun paremmin, kun liikun suht paljon joka päivä. Hyvä nukkuminen taas vaikuttaa painonhallintaan myönteisesti.

Hyvä uni vaikuttaa vielä enemmän. Katso aikaisempi kommenttini. PubMedissä on paljon tutkimuksia univajeesta ja katkonaisesti unesta sekä sen vaikutuksesta painoon.

Vierailija
68/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä riittänyt tunnin kävelylenkit ja terveellinen ruokavalio. Olen laihtunut nyt kesän aikana 8kg. Vielä muutama kilo tavoitteeseen. Sitten voi hengähtää.

Kunto ja terveys  kohenee, lihakset kasvaa liikunnan yhteydessä ja lihas kuluttaa energiaa. Kyllä ruokavalio ja liikunta on hyvä yhdistää 

Vierailija
69/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen on 80% ruokavaliota, 20% liikuntaa.

Vähintään 20 % nukkumista ja ainakin 50 % hormoneja. 

Älä syytä hormoneja, jos syöt liikaa.

Suolistohormoneilla on valtava vaikutus ihmisen painoon ja ruokahaluun. Niistä ei voi itse päättää.

Vierailija
70/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua oikeasti on ruvennut jo ärsyttämään kuinka kaikki liittyy aina laihduttamiseen, ikäänkuin ihminen on aina laihdutuskuurilla, sellainen käsitys näistä keskusteluista tulee.

Puolet suomalaisista on ylipainoisia.

60% naisista ja 70% miehistä. Puolet on vähättelyä.

Vierailija
71/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunto ja terveys  kohenee, lihakset kasvaa liikunnan yhteydessä ja lihas kuluttaa energiaa. Kyllä ruokavalio ja liikunta on hyvä yhdistää 

Kävelyssä ovat suuret lihasryhmät liikkeessä. Vielä kun pitää asennon ryhdikkäänä syviä vatsalihaksia myöten ja antaa käsienkin liikkua mieluiten sauvojen kanssa, on liikunta tehokkaampaa ja lihaksistolle parempaa kuin kuntosali, jossa oma menee odotteluun monesti. Kävelyssä ei odotella ketään tai mitään.

Vierailija
72/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä laihtuu paljon nopeammin, jos hyvän ruokavalion lisäksi käy vielä juoksulenkilläkin, eikä istu sohvalla odottamassa laihtumista. 

Olet väärässä. Se, että sinulla on mielipide, ei tee siitä faktaa.

Ei se ole mikään mielipide. Jos syöt 1300 kaloria päivässä ja käyt juoksemassa niistä pois vielä 500 kaloria, niin tadaa päiväkalorimääräsi onkin 800 eikä 1300 kaloria. 

Paitsi että 1300 kaloria päivässä on niin vähän, ettei sillä jaksa säännöllisesti juosta mitään lenkkejä. Liikkumiseen tarvitaan energiaa ja liikkuminen myös lisää nälkää. (Harrastan itse kestävyysjuoksua, joten kokemusta on aiheesta). 

Joo pitää varmasti paikkaansa, oli vain matemaattinen esimerkki perseestä temmatuilla luvuilla. En ole itse koskaan laihduttanut niin en tiedä mitä nuo kalorimäärät "kuuluu" olla.

Vierailija
73/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelyssä ovat suuret lihasryhmät liikkeessä. Vielä kun pitää asennon ryhdikkäänä syviä vatsalihaksia myöten ja antaa käsienkin liikkua mieluiten sauvojen kanssa, on liikunta tehokkaampaa ja lihaksistolle parempaa kuin kuntosali, jossa oma menee odotteluun monesti. Kävelyssä ei odotella ketään tai mitään.

Ai kävely kehittää lihaksia paremmin kuin kuntosali? :D Nyt on kyllä aikamoinen lausunto. 

Vierailija
74/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, me olemme eläimiä, jotka toimivat hormonien käskyjen mukaan. Vapaata tahtoa ei ole olemassa.

Voi kuule. Mullakin hormonit käskevät vetämään keppanaa ja kaljaa kaiket päivät eikä ne anna mun töissäkään käydä. Kyl mä muuten mutku hormonit.

Vierailija
75/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen on helpointa, kun ei liiku kuin pakolliset. Tällä metodilla -10 kg kahdessa kuukaudessa, n. 1200 kcal.

Vierailija
76/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolistohormoneilla on valtava vaikutus ihmisen painoon ja ruokahaluun. Niistä ei voi itse päättää.

Suomalaisilla on katukuvan perusteella sitten aika huonot suolistohormonit. Mutta mikäs sille voi, kun niistä ei kerran voi itse päättää. Ihminen on lastu laineilla suolistohormonien edessä.

Vierailija
77/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aerobinen liikunta polttaa runsaasti kaloreita.

Vierailija
78/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 berliininmunkki vaatii reilun tunnin raskasta hikijumppaa. 

Vierailija
79/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä painon pudotuksessa mutta yleiskunto paranee, riippuu tosin vähän vauhdistakin

Yleisesti liikunnan vaikutukset tulee yleiskunnon ja mielenterveyden kautta. Liikkuvan ihmisen resilienssi arkeen kasvaa ja yleinen tyytyväisyys myös itseen lisääntyy. Nykyisin taidetaan puhua enemmän terveysliikunnasta, kun haetaan liikunnan hyviä puolia ihmisen terveyteen liittyen. 

Vierailija
80/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vasta oli suomalainen tutkimustulos ettei liikunta pidennä elinikää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan