Mistä on peräisin se harhakäsitys, että laihtumiseen tarvitaan (paljon) aerobista liikuntaa?
Kommentit (125)
Mä nukun paremmin, kun liikun suht paljon joka päivä. Hyvä nukkuminen taas vaikuttaa painonhallintaan myönteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen on 80% ruokavaliota, 20% liikuntaa.
Vähintään 20 % nukkumista ja ainakin 50 % hormoneja.
Älä syytä hormoneja, jos syöt liikaa.
Syömisen radikaalilla vähentämisellä ja liikunnan radikaalilla lisäämisellä on tehokas yhteisvaikutus: 10 kg tippuu kuukaudessa helposti. Ihminen käy energialla. Pelkkä syömisen puolittaminen toki laihduttaa, mutta lisää päälle joka päivä 35 km:n pyörälenkki, niin johan alkaa tapahtua ihmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuden kilometrin lenkillä kului tänäkin aamuna 350 kaloria.
Kunnes ykai suklaapatukan syönti sen vesittää. Aika paljon saa liikkua pienenkin herkun eteen.
Mieluummin käyn lenkillä ja syön vähän makeaa illalla, näin ei tarvitse olla täyskieltoa mistään ja ei tule hallitsemattomia mielitekoja. Ja viikossa tuo tekee jo 2500 kaloria, eli melkein kahden päivän ruuat miinuksella. Miksi ihmeessä se EI auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen on 80% ruokavaliota, 20% liikuntaa.
Vähintään 20 % nukkumista ja ainakin 50 % hormoneja.
Älä syytä hormoneja, jos syöt liikaa.
Voi kuule, me olemme eläimiä, jotka toimivat hormonien käskyjen mukaan. Vapaata tahtoa ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä laihtuu paljon nopeammin, jos hyvän ruokavalion lisäksi käy vielä juoksulenkilläkin, eikä istu sohvalla odottamassa laihtumista.
Olet väärässä. Se, että sinulla on mielipide, ei tee siitä faktaa.
Ei se ole mikään mielipide. Jos syöt 1300 kaloria päivässä ja käyt juoksemassa niistä pois vielä 500 kaloria, niin tadaa päiväkalorimääräsi onkin 800 eikä 1300 kaloria.
Paitsi että 1300 kaloria päivässä on niin vähän, ettei sillä jaksa säännöllisesti juosta mitään lenkkejä. Liikkumiseen tarvitaan energiaa ja liikkuminen myös lisää nälkää. (Harrastan itse kestävyysjuoksua, joten kokemusta on aiheesta).
Koska pitäisi syödä vähemmän kuin liikkuu. Ja koska suurin osa imuroi epäterveellistä ruokaa ihan samalla tavalla, on lisättävä liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua oikeasti on ruvennut jo ärsyttämään kuinka kaikki liittyy aina laihduttamiseen, ikäänkuin ihminen on aina laihdutuskuurilla, sellainen käsitys näistä keskusteluista tulee.
Puolet suomalaisista on ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Itellä riittänyt tunnin kävelylenkit ja terveellinen ruokavalio. Olen laihtunut nyt kesän aikana 8kg. Vielä muutama kilo tavoitteeseen. Sitten voi hengähtää.
Toivottavasti et lopeta liikkumista ja terveellistä syömistä, koska on järjetöntä nähdä hirveä duuni palatakseen takaisin vanhaan ja ottamalla kilot takaisin. Minä en ole lopettanut liikkumista ikinä, enkä tervellistä ja järkevää syömistä, se on ainoa tapa jolla pysyn kunnossa, en voi lopettaa tai hengähtää ikinä. Minulla meni kauan, että tajusin tämän ei ole olemassa mitään hengähdystaukoja jos haluan pysyä kunnossa.
Kannattaa liikkua jos terveys sallii. Pikku kävely joka päivä voi olla vain hyödyksi. Aloittaa vaikka ensin 15min lenkeillä ja sitten puoli tuntia. Itse olen laskenut kalorit suht hyvin joka päivälle. Joka päivä melko sama ruokavalio, rutiinit. Paino laskee pikkuhiljaa eli kuukaudessa muutama kilo miinusta. Kunhan olen tavoitteessa niin lisään vähän ruokaa ja pyrin pitämään painon vakiona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä riittänyt tunnin kävelylenkit ja terveellinen ruokavalio. Olen laihtunut nyt kesän aikana 8kg. Vielä muutama kilo tavoitteeseen. Sitten voi hengähtää.
Ei noilla sun kävelylenkeillä ole ollut juurikaan merkitystä.
Ei ehkä painon pudotuksessa mutta yleiskunto paranee, riippuu tosin vähän vauhdistakin
Kyse olikin nyt painonpudotuksesta, ei yleiskunnon paranemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa liikkua jos terveys sallii. Pikku kävely joka päivä voi olla vain hyödyksi. Aloittaa vaikka ensin 15min lenkeillä ja sitten puoli tuntia. Itse olen laskenut kalorit suht hyvin joka päivälle. Joka päivä melko sama ruokavalio, rutiinit. Paino laskee pikkuhiljaa eli kuukaudessa muutama kilo miinusta. Kunhan olen tavoitteessa niin lisään vähän ruokaa ja pyrin pitämään painon vakiona.
Ihmisten olisi hyvä ymmärtää, että ulkoilu varsinkin luonnossa huolimatta kaloreista, kiloista ja laihduttamisesta on hyväksi sinulle. Ihan alkuun unohda kaikki tuo kalorituijottelu ja lähde ulos, älä mene edes katsomaan painoasi kuukauteen vaan käy ihan vain ulkona. Sekin olisi aivan loistava alku, ilman noita kalori/kilo tarkkailujakin.
Itse olen huomannut, että paino tippuu helposti, kun ei ruoka maistu.
Luulisi että ollut aika pitkään tiedossa, että yli 90% painonhallinnasta tulee siitä, mitä syöt. Ei silleen, etteikö liikunnasta olisi terveydelle hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuden kilometrin lenkillä kului tänäkin aamuna 350 kaloria.
Kunnes ykai suklaapatukan syönti sen vesittää. Aika paljon saa liikkua pienenkin herkun eteen.
Mieluummin käyn lenkillä ja syön vähän makeaa illalla, näin ei tarvitse olla täyskieltoa mistään ja ei tule hallitsemattomia mielitekoja. Ja viikossa tuo tekee jo 2500 kaloria, eli melkein kahden päivän ruuat miinuksella. Miksi ihmeessä se EI auttaisi.
Keho ei toimi noin yksinkertaisesti plus miinus nolla logiikalla. Ei voi laskea suoraviivaisesti, paljonko liikunta kompensoi kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Syömisen radikaalilla vähentämisellä ja liikunnan radikaalilla lisäämisellä on tehokas yhteisvaikutus: 10 kg tippuu kuukaudessa helposti. Ihminen käy energialla. Pelkkä syömisen puolittaminen toki laihduttaa, mutta lisää päälle joka päivä 35 km:n pyörälenkki, niin johan alkaa tapahtua ihmeitä.
Jokainen järkevä ihminen tajuaa ettei 10kg pudotus kuukaudessa ole järkevää. Jokainen myös tajuaa että tuossa määrässä lähtee myös lihasmassaa, jonka ei tosiaan pitäisi olla tavoite. Eikä syömistä tarvitse vähentää vaan muuttaa sitä mitä syö. Radikaali liikunnan lisääminen vaatii polttoainetta, eli ruokaa jotta lihaksia tulisi. En tajua mikä tarve (tietämättömyys) on kannustaa ihmisiä vääriin tapoihin ja jopa syömishäiriöihin?
AIna laihtuu kun syö vähemmän mitä kuluttaa. Silloin on vain koko ajan nälkä. Siinä mielessä liikunta auttaa, että se kuluttaa energiaa. Aikanaan minulle opetettiin, että keho alkaa polttaa ylimääräistä rasvaa noin puolen tunnin puolireippaan liikunnan jälkeen, aluksi siis kulutus on aerobista. Ei siis tarvitse mitään rasittavaa likuntaa, kunhan pulssi pysyy 120:n yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Mitä toi "voi hengähtää" tarkoittaa? Palata vanhaan? Mitä enemmän olet onnistunut pudottamaan painoa, sitä vähemmän sun tulee jatkossa saada energiaa, ettei paino pääse nousemaan takaisin. Ylipainoisen on helppoa pudottaa painoa pelkästään oikeanlaisella ruoalla/annoskoolla, normaalipainoinen taas tarvitsee myös liikuntaa terveellisen ruoan lisäksi säilyttääkseen painonsa.
Minua oikeasti on ruvennut jo ärsyttämään kuinka kaikki liittyy aina laihduttamiseen, ikäänkuin ihminen on aina laihdutuskuurilla, sellainen käsitys näistä keskusteluista tulee. Ei meidän jotka olemme olleet jo vuosia ja vuosikymmeniä normaalipainoisia tarvitse laihduttaa, ne syyt liikkumiseen on ihan jossain muualla. Kuten kuinka pysyy mieli virkeänä ja ihan peruskunnossa kun ulkoilee ja liikkuu.
Ja ihan turha tulla kommentoimaan kuinka ei muka liity, kun 99% näistä avauksista on aina laihtuminen sitä ja laihtuminen tätä, kilot siellä, kilot pois jada jada. Miksi ei lähtisi vaikka haukkamaan raitista ilmaa ihan vain huvikseen ilman maanista kilomietiskelyä ja kuinka monta kaloria mahtoikaan palaa, tekisi hyvää monille.