Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä on peräisin se harhakäsitys, että laihtumiseen tarvitaan (paljon) aerobista liikuntaa?

Vierailija
21.07.2024 |

Moni vielä tänä päivänäkin luulee.

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin kävely nopeudella 6,5 km/h kuluttaa minulla 400+ kcal. Toissa kesän ja talven 2 h oli tavallinen kävely mulla eli 800+ kcal. Mutta n. 5-7kg reppu usein mukana, mikä lisää kulutusta. Lisäksi pari kertaa / vko lihaskunto ja kuntopyörä. Ylipainoisena kulutus oli suurempi. Toki samalla muutoksia ruokavalioon: lisätty sokeri pois. Ja lintu- ja nisäkäsperäiset tuotteet pois (tässä vaiheessa oli ekat 20+ kiloa jo lähteneet). Kävely auttaa merkittävästi ylläpitämään kalorivajetta.

Vierailija
82/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnin kävely nopeudella 6,5 km/h kuluttaa minulla 400+ kcal. Toissa kesän ja talven 2 h oli tavallinen kävely mulla eli 800+ kcal. Mutta n. 5-7kg reppu usein mukana, mikä lisää kulutusta. Lisäksi pari kertaa / vko lihaskunto ja kuntopyörä. Ylipainoisena kulutus oli suurempi. Toki samalla muutoksia ruokavalioon: lisätty sokeri pois. Ja lintu- ja nisäkäsperäiset tuotteet pois (tässä vaiheessa oli ekat 20+ kiloa jo lähteneet). Kävely auttaa merkittävästi ylläpitämään kalorivajetta.

Ja siis 30 kg lähti vuodessa. t. sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä riittänyt tunnin kävelylenkit ja terveellinen ruokavalio. Olen laihtunut nyt kesän aikana 8kg. Vielä muutama kilo tavoitteeseen. Sitten voi hengähtää.

Ei noilla sun kävelylenkeillä ole ollut juurikaan merkitystä.

Ei, jos kompensoit lenkit vetämällä hiilaria napaan lenkin päätteeksi.

Laskennallisesti keskikokoinen nainen kuluttaa tunnin normaalilla kävelyllä n. 210kcal.

Vuodessa se tarkoittaa m. 10kg painonpudotusta, edellyllyttäen että syöminen pysyy samana. Jos vedät lenkin päätteeksi palauttavan suklaapatukan tai vähän jälkipalaa palkitaksesi itsesi, niin sitten et todellakaan laihdu.

Vierailija
84/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää myös ruokahalua.

Mulla ei lisää ruokahalua.

Itselläni lisää liikunta ruokahalua, mutta syön muutoin liian vähän ja nälän yllättäessä useimmiten epäterveellisesti ja ravintoköyhää, mutta energiatiheitä välipaloja, jolloin väsyttää ja nukkuessa yöunet kärsivät, mistä tulee epäterveellinen kierre.

Säännöllisesti liikkuessani minulla on päivärytmiin sidottu terveellinen ruokailurytmi, jolloin teen harkitumpia valintoja. Syön riittävästi ja monipuolisesti ravintoarvoltaan laadukkaampaa ruokaa. Samoin jaksan myös harrastaa liikuntaa, jolloin en nuku päiväunia ja yöunet ovat laadukkaampia.

Liikunnalla on itselläni suora yhteys laadukkaampaan ja säännölliseen arkeen, jolloin myös teen niitä parempia ruokailuun liittyviä valintoja.

Vierailija
85/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vaihtelevasti etätöitä ja sitten on päiviä, jolloin olen pellolla kävelemässä monta tuntia. Näinä etäpäivinä jos en tee mitään liikunnallista saatan kelloni mukaan kuluttaa 2200 kaloria ja sitten taas jos olen fyysisessä työssä saattaa kulutus olla 3200. Eli kyllä sillä aktiivisuudella on paljon merkitystä. Ei varsinaisesti sillä lenkkeilyllä siis vaan ylipäänsä sillä oletko jalkeilla vai istutko. Eli muistakaa, kaikki aktiivisuus lasketaan. 

Vierailija
86/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vasta oli suomalainen tutkimustulos ettei liikunta pidennä elinikää. 

Vasta? Kyseinen tutkimus on tehty Jyväskylän yliopistolla vuonna 2015, jossa todettiin myös, että liikunta lisää toimintakykyä ja terveyttä lisäten sokeriaineenvaihduntaa.

https://www.nature.com/articles/srep18259

Viitannet kuitenkin tähän Ylen juttuun, jossa tutkija mainitsee myös: "Liikunnalla on todistetusti mahdollista parantaa fyysistä terveyttä, toimintakykyä ja mielenterveyttä. Toisin sanoen, vaikka elinikä (lifespan) ei liikunnalla pidentyisikään, terveysikä (healthspan) pitenee."

https://yle.fi/aihe/a/20-10005806

Vierailija
87/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

huu haa salien myynti kikka. omistajat lihovat kun tyhmät maksavat

Vierailija
88/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksasta, keskitysleireiltä.

Vierailija
89/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En liiku pidentääkseni elinikää, liikun koska haluan olla hyvässä kunnossa nyt ja tulevaisuudessa niinkauan kun se on mahdollista. Kuolinvuoteella on ihan yksi ja sama makaako siellä sängyssä puoli vuotta pidempään, se ei minua kiinnosta.

Vierailija
90/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska liikunta auttaa laihduttamisessa. Nimenomaan aerobinen liikunta pitää lepoa korkeampaa kulutusta yllä vielä jonkin aikaa liikuntasuorituksen jälkeen. Termi laihaläski on kuvottava, mutta pelkällä ruokavaliolla laihduttamalla kyllä muuttuu helposti sellaiseksi.

Vierailija
91/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se auttaa vähän, koska se kuluttaa kaloreita. Tietty määrä on pakko syödä että pysyy hengissä, mutta liikunnalla voi kuluttaa siitäkin pois vielä osan.

Lisäksi parantaa yleistä hyvinvointia ja mielenterveyttäkin vielä. 

Tämä. Pienikulutuksellisen naisen on mahdotonta pudottaa painoa pelkästään rajoittamalla syömistä, jos peruskulutus on vain 1200-1400kcal luokkaa. Kyllä sillä on suurikin merkitys jos tekee joka päivä reippaan kävelylenkin joka kuluttaa vaikka 200kcal.

Vierailija
92/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua oikeasti on ruvennut jo ärsyttämään kuinka kaikki liittyy aina laihduttamiseen, ikäänkuin ihminen on aina laihdutuskuurilla, sellainen käsitys näistä keskusteluista tulee.

Puolet suomalaisista on ylipainoisia.

60% naisista ja 70% miehistä. Puolet on vähättelyä.

Vielä isompi osa kansasta ei elä terveellisesti liikunnan ja ruoan suhteen, vaikka eivät olekaan ylipainoisia. Pienelle osalle se rasva jää piiloon sisäelimien ympärille, joka on vielä vaarallisempaa kun ei huomaa mitään ennen kuin tulee kohtaus.

Vierailija
93/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua oikeasti on ruvennut jo ärsyttämään kuinka kaikki liittyy aina laihduttamiseen, ikäänkuin ihminen on aina laihdutuskuurilla, sellainen käsitys näistä keskusteluista tulee.

Puolet suomalaisista on ylipainoisia.

60% naisista ja 70% miehistä. Puolet on vähättelyä.

Vielä isompi osa kansasta ei elä terveellisesti liikunnan ja ruoan suhteen, vaikka eivät olekaan ylipainoisia. Pienelle osalle se rasva jää piiloon sisäelimien ympärille, joka on vielä vaarallisempaa kun ei huomaa mitään ennen kuin tulee kohtaus.

Ei kannata kadehtia siis sitä kaveria, joka vetää päivittäin pullaa, eikä lihoa.

Vierailija
94/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittajan kannattas miettiä että mihin kaikkeen liikunta vaikuttaa.

Voidaan sanoa että liikunta laihduttaa,koska se tukee vähä kaikkea siihen liittyvää.

Vierailija
95/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä riittänyt tunnin kävelylenkit ja terveellinen ruokavalio. Olen laihtunut nyt kesän aikana 8kg. Vielä muutama kilo tavoitteeseen. Sitten voi hengähtää.

Reipastahtinen kävely kuluttaa kaloreita joten kyllä sillä on merkitystä painonpudotuksessa ja painon hallinnassa. Askelmittarini ilmoittaa, että olen tänään kävellyt 9,2 km ja kuluttanut kaloreita 370. Jos en kävelisi säännöllisesti minun pitäisi syödä vähemmän jotta painoni ei nousisi. 

Vierailija
96/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen on 80% ruokavaliota, 20% liikuntaa.

Vähintään 20 % nukkumista ja ainakin 50 % hormoneja. 

Mannisen Aki, ole nyt hiljaa kun sulta ei kysytty. Ihminen joka ei tiedä edes mitä nappeja tilaa ja suuhunsa laittaa, ei ole pätevä neuvomaan näissä asioissa.

Vierailija
97/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen on 80% ruokavaliota, 20% liikuntaa.

Tämä on se oikea vastaus.

Vierailija
98/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisinta näissä keskusteluissa on ihmiset jotka kovaan ääneen kertoo kuinka ei kannata tehdä mitään. Ihan pikku etsinällä löytää sadoittain artikkeleita liikunnan ja ulkoilun hyödyistä, tutkimuksia. Asiaa on tutkittu satoja vuosia, yksikään tutkimus ei ole tullut siihen lopputulokseen, että ei kannata mennä ulos ja liikkua.

DISCLAIMER !!! Tarkoitan normaaleita ihmisiä joilla on normaali ihmisvartalo. Te joilla mt ongelmia, teidän keho ja aivot ei toimi normaalisti, kukaan ei ikinä näissä keskusteluissa tarkoita teitä. Miksi disclaimer koska aina tulee joku ihminen kertomaan suureen ääneen mt ja muista ongelmistaan, kuinka hän ei voi poistua edes kodistaan ja verhot pitää olla kiinni 24/7 muuten hän melkein kuolee.

Vierailija
99/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävättäreni on laihtunut 14 kiloa jättämällä sokerin ja hiilareita vähentänyt.

Sai 65 v varotuksen lääkäriltä että lähellä sokeritautia arvot.

Tohon pudotukseen hänellä on mennyt vuosi.

Ei ole liikkunut.

Vierailija
100/125 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipastahtinen kävely kuluttaa kaloreita joten kyllä sillä on merkitystä painonpudotuksessa ja painon hallinnassa. Askelmittarini ilmoittaa, että olen tänään kävellyt 9,2 km ja kuluttanut kaloreita 370. Jos en kävelisi säännöllisesti minun pitäisi syödä vähemmän jotta painoni ei nousisi. 

Kukahan täällä alapeukuttaa näitä itsestäänselviä faktoja? Ehkä ap vaan ei tykkää liikkua ja on nyt nyreissään, kun totuus tulee silmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä