Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?
Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.
Kommentit (558)
4500/kk, koen olevani ylempää keskiluokkaa. Olen akateeminen ja omaisuus lähes miljoonan.
Vierailija kirjoitti:
Käteen jää 3000 e/kk. Kuulun alempaan keskiluokkaan, koska minulla on huonopalkkainen mies ja lapsi. He vetävät minua taloudellisesti alaspäin, koska olen päävastuussa perheen elättämisestä ja laskujen maksamisesta. Jos olisin lapseton sinkku, olisin hyvinkin keskiluokkaa, ehkä jopa ylempää.
Eikös se rakas perhe ole tärkein? Sinkkuna voisit panostaa itseesi, olisitko onnellisempi?
Palkan mukaan voi luokitella esim. näin: pienipalkkaiset, keskipalkkaiset, isopalkkaiset. Se ei ole sama asia kuin yhteiskuntaluokka. Luokkaan vaikuttaa moni muukin asia kuin vain palkka. Eikä se ole edes sama asia kuin köyhät tai rikkaat. Koska voi olla esim. perittyä omaisuutta mutta pienet palkkatulot, tai enemmän pääomatuloja kuin palkkatuloja.
Vierailija kirjoitti:
En tienaa yhtään mitään, tulot siis nolla euroa. Oma velaton talo, toinen talo vuokralle annettuna, rivitalo-osake myös, kesämökki, auto, metsää ja ruhtinaallisesti vapaa-aikaa, ihan perintörahoilla, sijoituksilla ja vuokratuloilla elelen. Nollatuloista huolimatta katson kuuluvani keskiluokkaan.
Ne perinnöt.
Tienaan kuussa nettona 1920 e/kk. Koen olevani en nyt ihan surkeinta kastia sillä loinen en ole koskaan ollut vaan aina ollut töissä ja tienannut omat rahani mutta ihan pskahan tuo palkka on. Kukaan muu perheestäni ei tienaa alle 3500 e/kk netto.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen tuplamaisteri, joka tuntee laajasti kansainvälistä kirjallisuutta. Vaimo kuvataiteiden ekspertti. Yläluokkaa lienemme.
Mikä on kuvataiteiden ekspertti?
Luokka määritellään vanhempien varallisuuden mukaan, eli perinnöllä. Aika monella sitä on paljon.
Työkyvöttömyyseläke 2600 €/kk
Keskiluokasta tipahdettu alaluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteen jää 3000 e/kk. Kuulun alempaan keskiluokkaan, koska minulla on huonopalkkainen mies ja lapsi. He vetävät minua taloudellisesti alaspäin, koska olen päävastuussa perheen elättämisestä ja laskujen maksamisesta. Jos olisin lapseton sinkku, olisin hyvinkin keskiluokkaa, ehkä jopa ylempää.
Eikös se rakas perhe ole tärkein? Sinkkuna voisit panostaa itseesi, olisitko onnellisempi?
Tässä ei ollut kyse siitä, mikä tekee onnellisimmaksi, vaan siitä, mihin luokkaan kuuluu.
Minusta raha ei pelkästään kerro luokkaa vaan mieltymyksillä on suuri merkitys asiassa myös.
Tietysti pientä palkkaa saava ei voi kuulua jetset piireihin ellei ole jonkun todella hyvä kaveri.
3980€/kk, miehen kanssa tulot yhteensä 8000€/kk eli varmaan se keskiluokka, en ole ikinä ajatellut asiaa.
En kai tienaa koska olen eläkkeellä. Saan eläkettä sekä Suomesta Kevalta että Norjasta mistä tulee isompi eläke.
Tulen varsin hyvin toimeen, yhteiskuntaluokkaani en ole koskaan miettinyt. Ihminen ihmisten joukossa.
En asu Suomessa.
Terv. eläkeläismummo
6950 euroa kuussa. Keskiluokkaan koen kuuluvani, mutta en ylempään. Köyhän yksinhuoltajan lapsena en koe olevani ylempää keskiluokkaa. Hyvinvointivaltion ansiosta olen saanut hyvän koulutuksen ja siksikin maksan mielelläni tuloveroni (noin 25 k€ vuodessa).
Itse tienaan 9.000€/kk ja vaimo 12.000€/kk, kuulumme keskiluokkaan mielestäni. Vaikka esim. asumme Espoossa meren rannalla ylemmän keskiluokan alueella.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia, joihin jokaisen kansalaisen voisi sijoittaa.
Joillakin on jostakin syystä mahdottoman vaikea uskoa tätä vaan jääräpäisesti vänkäävät yhteiskuntaluokista. Kannattaisi ottaa käyttöön käsite sosioekonominen asema.
Eli synonyymi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5000 €/kk ja koen olevani keskivertoa köyhempi. Tiedän että tulojen puolesta en ole. Säästöjäkin jokunen kymmenentuhatta. MUTTA olen ainoa aikuinen taloudessa, huollettavana kaksi teiniä (ja elukoita). "Rikkaudeksi" koen ison, kivan omakotitalon jossa asumme, mutta muuten minulla on aina vähemmän rahaa kuin pariskunnilla vaikka he yksittäin tienaisivat vähemmän. Tämän huomaa esim reissuja suunnitellessa ja siinä mitä voin lapsille mahdollistaa.
Se on selvä että verotuksen progressio tekee tuon. Itse tienaan 6000 kuussa ja käteen jää 3800. Paljonko jää käteen kahdella palkansaajalla jotka tienaavat 3000 + 3000? Enemmän kuin 3800 joka tapauksessa.
Mäkin oon kahden teinin vuoroviikkohuoltaja joten käytettävissä on vain mun tulot ja menoja riittää. Mutta eihän sun tilanne ole huono kun sulla on säästöjäkin joitakin kymmeniä tuhansia. Ehkä se lomarei
Kannattaa käydä veroasiantuntijalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pelkät tulot/varallisuus ei kerro yhteiskuntaluokasta mitään. Siihen vaikuttaa sivistyneisyys, harrastukset, käyttäytyminen jne myös.
Koulutustaso kertoo sivistyneisyydestä,harrastuksista ja käyttäytymisestä. Usein koulutustaso määrittää myös palkan, mitä enemmän kouluttutuu ni sitä parempaa palkkaa saa.
Mutta ei pelkkä koulutus tee luokkanousua. Turha kuvitella, että joku tavallinen maisterin paperi mitään vielä tarkoittaa. Melkein puolet työikäisistä opiskelee korkeakoulututkinnon. Suuri osa on niin täysin keskiluokkaisia duunareita kuin olla ja voi.
niin... korkeakoulujahan on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä nää sosiaaliluokat on revitty? Väkisin istutetaan tänne, miksi?
Suomi on osa pohjoismaista kapitalismia, eikä mitään angloimperiumia.
Sosiologia on yleinen ja laaja-alainen yhteiskuntatiede, joka tutkii yhteiskunnan rakennetta, sosiaalista toimintaa ja yhteiskunnallisia ilmiöitä. Sosiologia pyrkii ymmärtämään yhteiskuntaa yleisellä tasolla sekä tarkastelemaan sitä monista eri erityisaloista ja näkökulmista käsin. Tarkastelun kohteita voivat olla esimerkiksi globalisaatio, kaupunkielämä, kulutus, sukupuoli, seksuaalisuus, eriarvoisuus, työ, ikääntyminen, talous, kansalaisyhteiskunta, ympäristö sekä ihmisten arvot ja puhetavat.
Kts:
Vierailija kirjoitti:
Ei hajuakaan yhteiskuntaluokista. Suomessa ei niitä ole.
Eli kuulut työväenluokkaan tai alempaan kun et ole lukenut.
Olen hyvätuloinen tuplamaisteri, joka tuntee laajasti kansainvälistä kirjallisuutta. Vaimo kuvataiteiden ekspertti. Yläluokkaa lienemme.