Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?
Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.
Kommentit (558)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan 0 euroa, mutta koen kuuluvani keski-luokkaan.
T. Kotirouva
Mitkä on muut taloutesi tulot?
Eihän tuloilla ole mitään merkitystä, kun puhutaan yhteiskuntaluokasta, vaan millainen on henkilön status.
Jos tarkastelee Suomen yläluokkaa
Esim. Kirsti Herlin oli ikänsä kotirouva ja tulot nolla, mutta mielestäni hän kuuluu yläluokkaan. Sama osalla heidän perillisillä. Harrastavat taidetta ja vapaaehtoistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä nää sosiaaliluokat on revitty? Väkisin istutetaan tänne, miksi?
Suomi on osa pohjoismaista kapitalismia, eikä mitään angloimperiumia.
Suomessa on joskus ollut suht selkeärajaiset yhteiskuntaluokat, ja jotkut haluavat edelleen pitää niistä tiukasti kiinni. Kuitenkin suurimman osan voidaan katsoa koulutustasosta ja työnkuvasta riippumatta kuuluvan keskiluokkaan. Se on toki akateemisen valkokaulusköyhälistön keskiluokkamentaliteetin jo lapsuudesta omaksuneille kauhistus, että esimerkiksi sairaanhoitaja on heidän kanssaan samaa yhteiskuntaluokkaa.
Ovat molemmat toki samaa yhteiskuntaluokkaa mutta eivät keskiluokkaa vaan työväenluokkaa kuten suurin osa suomalaisista.
Sinä, joka koko ajan jankutat suomalaisten olevan t
Jos joku toinen maksaa sinulle palkkaa olet työläinen eli duunari. Eli jos sinulle tulee rahaa ja kuitissa lukee palkka niin asia on aika selkeä. Mitä taas tulee "yhteiskuntaluokkiin" niin jokainen saa kuulua ihan mihin itse haluaa ja miltä tuntuu. Luokkajako on muutenkin vanhanaikainen mutta jos se parantaa oloasi niin voithan kertoa olevasi vaikka kuninkaallinen tai aatelinen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokka määritellään vanhempien varallisuuden mukaan, eli perinnöllä. Aika monella sitä on paljon.
Mitenkäs sitten, kun vanhemmat vielä elossa eikä perinnön määrä ole siis selvillä? Näin viattomana kysymyksenä. Tuo aika kattaa useimmilla suurimman osan elämästä.
Mitä luulet, mihin yhteiskuntaluokkaan Nalle Wahlroosin lapset kuuluivat 15v sitten kun opiskelivat ja tulot nolla, eikä perinnöt tiedossa. Käsittääkseni he ovat aatelis-sukua useamman sukupolven ajalta.
Itse sjattelen, he ovat jo syntymähetkellä kuuluneet yläluokkaan.
Brutto 2800 € kuukaudessa, kuulun työväenluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai te luokkanoususta (tai juntit opettajat luokkaretkestä) puhuvat tiedätte että teorioiden mukaan yhteiskuntaluokka on ylisukupolvisesti pysyvä ominaisuus. Ei se tutkintopaperin avulla muutu.
Itse en koe yhteiskuntaluokkani olevan yhtään eri kuin vanhemmillani tai suvulla vaikka ammatti ja elinympäristö on erilaista. Kyllä se tiukassa on.
Kyllä minä koen eron aivan selvästi käydessäni sukulaisten luona. Elämme aivan erilaisessa todellisuudessa, ja yhteisiä puheenaiheita on hyvin vähän. En kuitenkaan varsinaisesti usko luokkiin, olen vaan tehnyt erilaisia valintoja ja elänyt erilaisen elämän kuin he.
Tulot 1000-2000€/kk ja luulen kuuluvani ylimpään keskiluokkaan esivanhempien ansiosta/vuoksi ja tuskin olisin päässyt siihen omilla ansiollani.
Asun isossa sukutalossa, joka on ollut suvun hallussa jo 1700-luvulta alkaen, olen taiteellisesti lahjakas, jonka olen saanut geeneissä ja kuulema olen kuin ilmetty isoäitini, ulkonäköä ja ääntäni myöten, joka aikoinaan oli hyvin arvostettu nainen.
4t kuussa, alempi keskiluokka. Sairaanhoitaja
Yhteiskuntaluokka määrääntyy pitkälti jo syntymähetkellä, millaiseen perheeseen satut syntymään. Ja toinen mahdollisuus on avioliiton kautta.
10000 e/kk brutto, tohtorintutkinto ja esimiesasema työelämässä : ylempi keskiluokka.
Tausta työläis/aiemman keskiluokan vanhemmat, joilla ei opistotasoa ylempää koulutusta, tämä vaikuttaa ja siksi en missään nimessä ole yläluokkaa. Myöskään yläluokan harrastuksia ei hirveästi meillä ole, kulttuuria jnkv kuten lapsen soittoharrastus. Puolisollani ylempi korkeakoulututkinto ja asiantuntijatyö, hänen brutto 6000 e/kk, hänellä vanhemmat työläis-sittemmin yrittäjä ja toisella ylempi korkeakoulututkinto, akateemiset harrastukset.
Tulot vaihtelevat jopa 2000-4000e kuussa. Alempi keskiluokka.
Vierailija kirjoitti:
10000 e/kk brutto, tohtorintutkinto ja esimiesasema työelämässä : ylempi keskiluokka.
Tausta työläis/aiemman keskiluokan vanhemmat, joilla ei opistotasoa ylempää koulutusta, tämä vaikuttaa ja siksi en missään nimessä ole yläluokkaa. Myöskään yläluokan harrastuksia ei hirveästi meillä ole, kulttuuria jnkv kuten lapsen soittoharrastus. Puolisollani ylempi korkeakoulututkinto ja asiantuntijatyö, hänen brutto 6000 e/kk, hänellä vanhemmat työläis-sittemmin yrittäjä ja toisella ylempi korkeakoulututkinto, akateemiset harrastukset.
Akateeminen harrastus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te luokkanoususta (tai juntit opettajat luokkaretkestä) puhuvat tiedätte että teorioiden mukaan yhteiskuntaluokka on ylisukupolvisesti pysyvä ominaisuus. Ei se tutkintopaperin avulla muutu.
Itse en koe yhteiskuntaluokkani olevan yhtään eri kuin vanhemmillani tai suvulla vaikka ammatti ja elinympäristö on erilaista. Kyllä se tiukassa on.
Kyllä minä koen eron aivan selvästi käydessäni sukulaisten luona. Elämme aivan erilaisessa todellisuudessa, ja yhteisiä puheenaiheita on hyvin vähän. En kuitenkaan varsinaisesti usko luokkiin, olen vaan tehnyt erilaisia valintoja ja elänyt erilaisen elämän kuin he.
Ehkä johtuu sinun sosiaalisista taidoista ja asenteista kanssakäymisen vaikeus. Minulle on täysin luontevaa seurustella yli luokkarajojen. Esim työpaikalla istutaan samassa kahvipöydässä kaikki, siistijästä ylilääkäriin. Samaten tulen omasta työläis-, nykyisin ylempi keskiluokkastatuksestani juttuun myös ns yläluokan kanssa. Riittää keskusteltavaa ja uskallan keskustella. En häpeä syntyperääni tai itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntaluokka määrääntyy pitkälti jo syntymähetkellä, millaiseen perheeseen satut syntymään. Ja toinen mahdollisuus on avioliiton kautta.
Eli Mauno Koivisto kuoli työläisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen harrastus?
Tarkoitin akateemisen perheen harrastukset eli puolison lapsuuden perheessä kaikki lapset kävivät soittotunneilla, isä ja äiti harrastivat kulttuuriakuten teatterissa käynti ja kuorolaulu ja matkailivat perheenä kulttuurikohteissa kuten Savonlinnan Oopperajuhlilla ja Kaustisilla. Minun lapsuuden perheessä harrastettiin urheilua ja matkustettiin Kanarialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pelkät tulot/varallisuus ei kerro yhteiskuntaluokasta mitään. Siihen vaikuttaa sivistyneisyys, harrastukset, käyttäytyminen jne myös.
Koulutustaso kertoo sivistyneisyydestä,harrastuksista ja käyttäytymisestä. Usein koulutustaso määrittää myös palkan, mitä enemmän kouluttutuu ni sitä parempaa palkkaa saa.
Mutta ei pelkkä koulutus tee luokkanousua. Turha kuvitella, että joku tavallinen maisterin paperi mitään vielä tarkoittaa. Melkein puolet työikäisistä opiskelee korkeakoulututkinnon. Suuri osa on niin täysin keskiluokkaisia duunareita kuin olla ja voi.
Duunari on duunari eli työväenluokkaa. Keskiluokkaista duunaria ei ole olemassakaan ellei sitten puhuta työsuoritteen laadusta.
Esimerkiksi luokanopettaja on hyvä esimerkki keskiluokkaisesta duunarista. Palkka hätinä 3000 ja työ on yhtä samaa vuodesta toiseen ilman merkittäviä urakehitysmahdollisuuksia. Ja vaikka koulutus on maisteri niin työ on kaikkea muuta kuin kevyttä valkokaulusduunia.
Duunari ja keskiluokka on oikeastaan sama asia. Keskiluokkaa on toki myös sellaiset korkeakoulutetut, jotka ei pääse isoille ansioille, esim. opettajat. Esimerkiksi pariskunta, joista toinen on sähkäri ja toinen yrittäjänä toimiva parturi-kampaaja, ovat aivan samaa keskiluokkaa kuin luokanopettajapariskunta. Sitten taas joku kirurgipariskunta 200 tonnin vuosituloillaan per nenä ovat yläluokkaa.
Bruttona 33 100 kruunoa, tohon vuorolisät.
Saan joku 26 tuhatta kruunua käteen kuussa.
Tehdastyöläinen lääkeala.
Työväenluokka.
Sinä, joka koko ajan jankutat suomalaisten olevan työväenluokkaa, niin mitkä ovat perustelusi? Ketkä mielestäsi kuuluvat keskiluokkaan, ja miksi sinulle on niin tärkeää, että suurin osa suomalaisista ei siihen kuulu?