Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?

Vierailija
19.07.2024 |

Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.

Kommentit (558)

Vierailija
141/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te luokkanoususta (tai juntit opettajat luokkaretkestä) puhuvat tiedätte että teorioiden mukaan yhteiskuntaluokka on ylisukupolvisesti pysyvä ominaisuus. Ei se tutkintopaperin avulla muutu. 

Itse en koe yhteiskuntaluokkani olevan yhtään eri kuin vanhemmillani tai suvulla vaikka ammatti ja elinympäristö on erilaista. Kyllä se tiukassa on.

Monet niistä teorioista on tehty eri aikaan sopiviksi. Nykyaika ja yhteiskunta muuttuu niin nopeasti, nopeammin kuin koskaan ennen, joten mielestäni joskus on ihan perusteltua olla eri mieltä "teorioiden" kanssa. 

Selvää duunariluokkaa. Ei usko tutkittuun tietoon.

Kauppatieteiden tohtori, yhteiskuntatieteiden maisteri. Niinkuin sillä jotain merkitystä olisi. 

Ei ole mitään merkitystä. En edes tiedä mistä puhut.

Vierailija
142/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua alapeukuttaa, kun kysytään mihin luokkaan KOET kuuluvasi.

Totta, mutta jotkut kommentit silti huokuu idiotismia 😄

Mitenkä niin idiotismia? Tuo kaikki on hyvin subjektiivista miten yksilö kokee tulonsa ja yhteiskuntaluokkansa. Minäkin ansaitsen vain 4270€ kuukaudessa ja koen kuuluvani ihan täysin heikosti palkattujen ihmisten luokkaan sillä tuntemani ihmiset mm sukulaiseni saavat noin lähes 1000€ enemmän kuukaudessa joten he ovat minun mielestäni hyväpalkkaisia, en minä. sinä olet se idiootti olet jos et tätä ymmärrä, kaikki on suhteellista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan kymppejä päälle 4000 euroa kuukaudessa. Ja koen olevani keskituloinen. 

Elätettävänä on kolme harrastavaa poikaa ja pienen omakotitalon kulut pääkaupunkiseudulla, kaikki maksut ovat nousseet lähivuosina. 

Taloudessa on onneksi myös puoliso, jolla melko vastaavat tulot. 

Aina näitä ketjuja lukiessa, mietin, miten ihmiset tienaakaan niin hyvin. 

Vierailija
144/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua alapeukuttaa, kun kysytään mihin luokkaan KOET kuuluvasi.

Olen tottunut siihen, että kommenttejani alapeukutetaan. Palstalaisten mielestä olen valehteleva yksisarvinen.

T. Kotirouva

Njäääh! Se johtuu täysin siitä, että olet suurin kuśipää joka löytyy päältä maan, sen faijaskin yritti sulle todistaa aikanaan.

Vierailija
145/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti :

"Luokkia ei pidä ajatella ainoastaan tulojen - tai varallisuudenkaan - kautta. Kouluttamaton duunari voi olla varakas, mutta täysin osaton kulttuurisesta ja sosiaalisesta pääomasta. Samoin yläluokkaan kuuluva, vaikka aatelinen saattaa olla verrattain varaton, mutta hänellä voi olla paljon kult. ja sos. pääomaa. 

Itselläni on kaikkia pääoman lajeja mukavasti, mutta jos pitäisi valita, olisin mielummin taloudellisen po:n osalta vähäosainen kuin kulttuurisen ja sosiaalisen. En osaa nähdä varakkaan ihmisen elämää mielekkäänä, täyteläisenä ja kiinnostavana, jos nuo kaksi puuttuu tai ovat hyvin ohuella pohjalla."

Tämä on ehkä yksi syy siihen, miksi aikuisena on vaikea löytää hyviä ystäviä. Pitäisi olla suunnilleen saman verran rahaa käytettävissä harrastuksiin /huvituksiin ja pitäisi olla kiinnostusta samankaltaisiin juttuihin. Esim.  ravintolassa käynti voi äkkiä olla aika tylsää jos vaikka ystävällä rahaa onkin mutta ei mitään halua maistella tai kokeilla, vaan burgerikin pitää tilata ilman mausteita ja  vihanneksia. 

Vierailija
146/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te luokkanoususta (tai juntit opettajat luokkaretkestä) puhuvat tiedätte että teorioiden mukaan yhteiskuntaluokka on ylisukupolvisesti pysyvä ominaisuus. Ei se tutkintopaperin avulla muutu. 

Itse en koe yhteiskuntaluokkani olevan yhtään eri kuin vanhemmillani tai suvulla vaikka ammatti ja elinympäristö on erilaista. Kyllä se tiukassa on.

Monet niistä teorioista on tehty eri aikaan sopiviksi. Nykyaika ja yhteiskunta muuttuu niin nopeasti, nopeammin kuin koskaan ennen, joten mielestäni joskus on ihan perusteltua olla eri mieltä "teorioiden" kanssa. 

Kauppatieteiden tohtori, yhteiskuntatieteiden maisteri. Niinkuin sillä jotain merkitystä olisi. 

Mites vanhemmat? Duunareita niin kuin sinäkin. Ei paperi sitä muuta.

Vierailija
147/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeat tutkijat osaavat kyseenalaistaa teorioita ja tietävät, mistä aikakaudesta ne kumpuavat. Täällä av:lla riittää sosiologian peruskurssin käyneitä, jotka eivät ymmärrä, mitä teoria tarkoittaa. Teoria ei ole yhtä kuin totuus. Etenkään yhteiskuntatieteissä. 

Vierailija
148/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan kymppejä päälle 4000 euroa kuukaudessa. Ja koen olevani keskituloinen. 

Elätettävänä on kolme harrastavaa poikaa ja pienen omakotitalon kulut pääkaupunkiseudulla, kaikki maksut ovat nousseet lähivuosina. 

Taloudessa on onneksi myös puoliso, jolla melko vastaavat tulot. 

Aina näitä ketjuja lukiessa, mietin, miten ihmiset tienaakaan niin hyvin. 

Minäkin mietin, koska kommetoijien tulotaso ei korrelisoi yleisesti palstalla käytyjen keskustelujen ja/tai kommenttien laadun kanssa. Johtopäätös: Monelle maksetaan älykkyyteen nähden liikaa palkka ja/tai koko ketju on pelkkää trollausta.

Vierailija
149/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiotuloja 0 eur/kk. En ainakaan duunari ole siis kun ei duunia tarvi tehdä. Pääomatuloja 20 000 eur/kk. 

Vierailija
150/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä puolison kanssa 27 000€/ kk, ylempi keskiluokka. Onneksi verotus pitää huolen siitä, että jatkuvasti on olo että sama se paljonko tienaa, yhtä persauki täällä ollaan kaikki. 

Te ette osaa käyttää rahaa. Se pitää laittaa poikimaan.

T. Kotirouva

Vierailija
151/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan eläkeläisiä ja tienataan  yhdessä ehkä n. 8 000/ kk plus vuokratuloja n. 850 e. Kuulutaan jhonkin ylimpään kai.    On myös omaisuutta.,  josta tuloja jotain.

Vierailija
152/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen filosoofian tohtori. ja kuulun korkeaan luokkaan. Vaimoni on Girurgi ja asumme Eirassa. 

Vierailija
153/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettekö te työtä? Ja ette kuulu työväkeen?? Jokin ei täsmää.

Vierailija
154/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1900e/ok netto. Asun Baltiassa ja kalsion vuokra mul on 400e/kk. Olen hyvin toimeentulevaa keskiluokkaa asuinmaani mittarilla. 

Vierailija
155/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on helppo.

Vain 3400€ ja...

Mä olen yksin yksinäinen

Mä olen onnen kerjäläinen

Kurjuuden kuningas

Ihan loppuun pelattu..

Vierailija
156/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1900e/ok netto. Asun Baltiassa ja kalsion vuokra mul on 400e/kk. Olen hyvin toimeentulevaa keskiluokkaa asuinmaani mittarilla. 

Olet rääväsuu, oikea suubaltti!

Vierailija
157/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteen jää 3000 e/kk. Kuulun alempaan keskiluokkaan, koska minulla on huonopalkkainen mies ja lapsi. He vetävät minua taloudellisesti alaspäin, koska olen päävastuussa perheen elättämisestä ja laskujen maksamisesta. Jos olisin lapseton sinkku, olisin hyvinkin keskiluokkaa, ehkä jopa ylempää.

Vierailija
158/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon köyhis ja tulot n. 8000€/kk

Vierailija
159/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot noin 6000 euroa kuukaudessa. Koen olevani siinä ylemmän keskiluokan ja yläluokan rajalla.

Vierailija
160/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka 4550e/kk. Keskituloinen ja keskiluokkainen