Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?
Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.
Kommentit (558)
Vierailija kirjoitti:
Kun työelämässä vielä olin 2022 raksalla urakoimassa niin parempina kuukausina tuli yli 4000 euroa käteen mutta painaakkin sai mutta ei yli 8tunnin päiviä. Työkyvyttömyyseläke laskettiin 4 000/kk tuloilla, eläkkeelle alle 60vuotiaana ja eläke 2500/kk, säryt ei haittaa jos ei liikaa urheile:)
Hyvin laskutit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te luokkanoususta (tai juntit opettajat luokkaretkestä) puhuvat tiedätte että teorioiden mukaan yhteiskuntaluokka on ylisukupolvisesti pysyvä ominaisuus. Ei se tutkintopaperin avulla muutu.
Itse en koe yhteiskuntaluokkani olevan yhtään eri kuin vanhemmillani tai suvulla vaikka ammatti ja elinympäristö on erilaista. Kyllä se tiukassa on.
Monet niistä teorioista on tehty eri aikaan sopiviksi. Nykyaika ja yhteiskunta muuttuu niin nopeasti, nopeammin kuin koskaan ennen, joten mielestäni joskus on ihan perusteltua olla eri mieltä "teorioiden" kanssa.
yhteiskunta on kyllä muuttunut aiemmin nopeammin. Mm. maailmansotien aikaan.
Sosioekonominen asema. Eli kyse on asemasta. Käytännössä siis varallisuudesta, asuinpaikasta ja piireistä missä liikkuu sekä minkälaisessa asemassa on yhteiskunnassa. Koulutus ei ole mitään ellei sitä ole onnistuttu muuttamaan rahaksi ja/tai vallaksi eli johtoasemaksi.
Netto n 2600, alaluokkaa eli toimistorottana kuulun työväenluokkaan.
11500€/kk tunnen kuuluvana sikariportaaseen.
Terv. KapitalistiSika
6600 €/kk. Palkan suhteen ylempään keskiluokkaan, mutta yhteiskunnallisesti alempaan keskiluokkaan kun asun yksin minimalistisella sosiaalisella verkolla.
Tk eläke ja työtulot, yhteensä noin 2100e netto. Pienituloinenhan sitä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Brutto 5000+ €/kk
Kuulun sivistyneistöön.
Suomessa ei arvosteta hyvää veronmaksajaa eikä sivistystä ja koulutusta.
Ei ole ihme ettei Suomi enää ole menestyvä maa vaan maailman takapajula.
Olen akateeminen ja johtavassa asemassa. Brutto 8500 euroa. Sydäntä lähellä kuvataide, käsityöt, kirjallisuus, luonto ja liikunta. Puhun useaa kieltä ja olen opiskellut ulkomailla. Mies akateeminen. Olemme molemmat myös suvuista joissa useammassa polvessa akateemisia, minun suvussani myös taiteilijoita. Suurin osa tuttavistamme hyvin saman tyyppisiä. Sanoisin, että keskiluokkaan kuulumme. Mitään eliittiä emme ole, koska emme kuulu piireihin tai ole varsinaisesti rikkaita.
Vuositulot 150 000 - 180 000. Ylempi keskiluokka ihan selvästi. Raha ei ole ainoa syy tähän, myös perhetausta, vapaa-ajan mieltymykset sun muut viittaavat siihen ylempään keskiluokkaan.
Reilu kaks donaa. Nautin elämästä joten kuulun raskaimpaan sarjaan siinä suhteessa. En ahmi vaan vaikka en omaisi edes raaka-aineita kykene aistimaan ja muistamaan miltä ne maistuvat, mikä on purutuntuma jne. Kirjallisuus ja aistien maailma on suurin rikkauteni. Synnymme tietynlaiseen maailmaan, josta tulee meille itsestäänselvyys. Tarinoiden avulla abstraktit asiat voidaan tajuta konkreetttisesti ja elävästi. Vertaiskuvin sanat muuttuvat kokemuksiksi. Havainnoin ja inspiroidun ympäristöstä, olen avoin ja katson maailmaa kirkkain silmin. Teen johtopäätelmiä eri näkökulmista.
Vierailija kirjoitti:
Luokka määritellään vanhempien varallisuuden mukaan, eli perinnöllä. Aika monella sitä on paljon.
Mitenkäs sitten, kun vanhemmat vielä elossa eikä perinnön määrä ole siis selvillä? Näin viattomana kysymyksenä. Tuo aika kattaa useimmilla suurimman osan elämästä.
Korkeakoulutettu (useammassakin sukupolvessa), tienaan n.5000€/kk ja koitan olla kuulumatta mihinkään luokkaan.
Suomi 2024
Kansasta lähes miljoona elää köyhyysrajan alapuolella.
keskiluokkaan kuuluu 33 % väestöstä netto 1525 - 2236 €/kk
Keskimmäiseen 24,5 % netto 2237 - 3049 €/kk
ja ylempään 10,7 % väestöstä netto
3050 - 4065€/kk
1200e/kk, sivistynyt kurjallisto
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se menee näin tulotasosta riippumatta:
Alaluokka = työttömät ja tuilla elelevät, rikolliset.
Työväenluokka = työ- ja virkasuhteessa olevat jotka eivät ole johtavassa asemassa.
Keskiluokka = johtavassa asemassa olevat, porvarit, itsenäiset liikkeen- ja ammatinharjoittajat.
Yläluokka = omistava luokka jonka ei tarvitse töitä tehdä elääkseen.
No ei nyt ihan. Painotat liikaa sitä johtavaa asemaa. Johtajia on joka paikassa, mäkkörin vuoropäälliköstä siivousfirmaan, ja toisaalta itsenäinen asiantuntijatyö, kuten vaikka lääkärin tai juristin hommat, ovat ylemmän keskiluokan ydintä ihan ilman mitään johtavaa asemaa.
Palkalla ja yhteiskuntaluokalla nyt ei ole mitään tekemistä toisiinsa, vaan yhteiskuntaluokan määrittelee millainen status sinulla on.
Joku akateeminen tutkija voi kuulua yläluokkaan, vaikka tulot olisi 1500€/kk. Tai yritysjohtaja.
4500€/kk ja ylempään keskiluokkaan. En niinkään yksin palkan takia, mutta oman ja puolison koulutuksen ja perheiden kautta.
Mitkä on muut taloutesi tulot?