Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?

Vierailija
19.07.2024 |

Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.

Kommentit (558)

Vierailija
121/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettona noin 4500 e/kk. Ylempi keskiluokka.

Vierailija
122/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto 3400e/kk

Koen olevani köyhä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te luokkanoususta (tai juntit opettajat luokkaretkestä) puhuvat tiedätte että teorioiden mukaan yhteiskuntaluokka on ylisukupolvisesti pysyvä ominaisuus. Ei se tutkintopaperin avulla muutu. 

Itse en koe yhteiskuntaluokkani olevan yhtään eri kuin vanhemmillani tai suvulla vaikka ammatti ja elinympäristö on erilaista. Kyllä se tiukassa on.

Vierailija
124/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500 € brutto ja koen kuuluvani alimpaan pohjasakkaan. Mitään ei jää yli. Ei tuolla sumalla pysty elämään. En myöskään koe että minulle olisi olemassa yhtäkään sopivaa poliittista puoluetta. 

Vierailija
125/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienasin töissä ollessani n. 2000 ja nyt tk-eläkkeellä n. 1500 - tämä perusteella kuuluisin alimpaan kastiin. Mutta olen aina pitänyt itseäni keskiluokkaisena perhetaustani takia eli suoraan sanottuna pappa betalar on syy. Asun kalliissa omistusasunnossa, säästöjä löytyy ja aika isot perinnöt tiedossa. Myös harrastukset, asenteet ja arvot on mielestäni aina olleet keskiluokkaisia.

Vierailija
126/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua alapeukuttaa, kun kysytään mihin luokkaan KOET kuuluvasi.

Vierailija
127/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 6000€/kk brutto, olen orja.

Vierailija
128/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan noin 5000 kuussa. Periaatteessa ajattelen olevani keskiluokkaa, vaikka samalla tiedän olevani hyvätuloinen. Mulla on paljon aineellista ja aineetonta omaisuutta, mutta en koe eläväni mitenkään erityistä elämää.

Mut erottaa kuvittelemastani keskiluokasta ehkä se etten mieti rahaa enkä sitä mitä muut ajattelee. 

Vierailija
129/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta jotkut kommentit silti huokuu idiotismia 😄

Vierailija
130/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työelämässä vielä olin 2022 raksalla urakoimassa niin parempina kuukausina tuli yli 4000 euroa käteen mutta painaakkin sai mutta ei yli 8tunnin päiviä. Työkyvyttömyyseläke laskettiin 4 000/kk tuloilla, eläkkeelle alle 60vuotiaana ja eläke 2500/kk, säryt ei haittaa jos ei liikaa urheile:)

Vierailija
131/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tottunut siihen, että kommenttejani alapeukutetaan. Palstalaisten mielestä olen valehteleva yksisarvinen.

T. Kotirouva

Vierailija
132/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te luokkanoususta (tai juntit opettajat luokkaretkestä) puhuvat tiedätte että teorioiden mukaan yhteiskuntaluokka on ylisukupolvisesti pysyvä ominaisuus. Ei se tutkintopaperin avulla muutu. 

Itse en koe yhteiskuntaluokkani olevan yhtään eri kuin vanhemmillani tai suvulla vaikka ammatti ja elinympäristö on erilaista. Kyllä se tiukassa on.

Monet niistä teorioista on tehty eri aikaan sopiviksi. Nykyaika ja yhteiskunta muuttuu niin nopeasti, nopeammin kuin koskaan ennen, joten mielestäni joskus on ihan perusteltua olla eri mieltä "teorioiden" kanssa. 

Vierailija
133/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä puolison kanssa 27 000€/ kk, ylempi keskiluokka. Onneksi verotus pitää huolen siitä, että jatkuvasti on olo että sama se paljonko tienaa, yhtä persauki täällä ollaan kaikki. 

Vierailija
134/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet niistä teorioista on tehty eri aikaan sopiviksi. Nykyaika ja yhteiskunta muuttuu niin nopeasti, nopeammin kuin koskaan ennen, joten mielestäni joskus on ihan perusteltua olla eri mieltä "teorioiden" kanssa. 

Selvää duunariluokkaa. Ei usko tutkittuun tietoon.

Vierailija
135/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 7000e/kk. ihan ehta duunari, duunariperheestä. lukion kävin mutta yliopisto jäi kesken. larppaan IT-asiantuntijaa. toivon mukaan vielä parikymmentä vuotta ennenkuin käry käy, niin pääsen eläkkeelle.

Vierailija
136/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 3800€ ja alinta kastia oon, exän mukaan. Ihan turha hupiukko, oikee pikku mulkku ,mutta se johtuu kai siitä koska mulla on vain 18 sentin pippeli.

Vierailija
137/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 1000 € ja kuulun ylempään koulutetttuun erikoisyläluokkaan.

Monta tutkintoa eriasteilta.

Vierailija
138/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä on ennenkin ollut liikkuvuutta luokkien välillä. Se mikä on tehnyt luokkajaosta perinnöllistä on tietysti se että esim. hyvin koulutetut ovat lapsensakin kouluttaneet hyvin jne. Yläluokasta taas on hankala pudota köyhälistöön ellei onnistu koko omaisuutta hassaamaan - Suomessa nyt kun on hankala tehdä perinnöttömäksikään.

Vierailija
139/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvää duunariluokkaa. Ei usko tutkittuun tietoon.

Kauppatieteiden tohtori, yhteiskuntatieteiden maisteri. Niinkuin sillä jotain merkitystä olisi. 

Vierailija
140/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10€/kk kuulun eliittiin