Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko arkullesi kuusi mieskantajaa?

Vierailija
18.07.2024 |

Sitten, kun kuolen, voi olla vaikea löytää kantajat. Jospa pari vävyä saisin, niin siinä olisi ainakin osa. 

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuopa on asia, jota en ole aikonut koskaan miettiä enkä järjestellä. Jos ei ole kuutta kantajaa niin saapi minut jättää siihen mihin kyykähdän. Luulen, että ruumini kohtalo ei minua isommin häiritse sitten kun henki on minusta paennut.

Vierailija
62/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kuusi rakastajaa juuri tuota tarkoitusta varten. Otan aina uuden jos joku potkaisee tyhjää tai muusta syystä poistuu kokoonpanosta.

t. Rivo-Riitta -68

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uurnan jaksaa yksi ihminen kantaa. Se onko sille kantajaa lähipiirissä riippuu siitä koska kuolen.

Vierailija
64/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuhkauksenkin kohdalla kantajat tarvitaan jos esimerkiksi siunataan ennen sitä. Esimerkiksi isäni hautajaisissa siunaus tapahtui kirkossa, mistä kantajat kantoi arkun alttarilta ulkona odottavaan autoon.

Minua ei siunata ollenkaan. Ensin tuhkaukseen ja sitten tuhkat järveen.

Isäni tuhkattiin myös ensin ja sitten hänen tuhkansa siunattiin ja haudattiin hautausmaalle. 

Tuhkauurna vastaanottaessa pitää olla tiedossa mihin tuhka viedään, siis luvalliseen paikkaan, ei minne tahansa.

Vierailija
65/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla MIESkantajia?

t. nainen, joka on toiminut kantajana useammissakin hautajaisissa

Oliko kaikki muutkin naisia? Harvalla naisella on tarpeeksi voimia kantaa arkkua tai uskallusta olla avoimen haudan vierellä

Minä olen pukenut äitini arkkuun, ei pelottanut. Mikä ihme siinä ruumiissa opelottaisi?  Pidin äitiä kädestä kiinni n. Pitkään sen jälkeen kun hengitys lakkasi. 

Vierailija
66/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai niitä miehiäkin kuusi löytyisi. Jokunen exä saattaisi haluta varmistaa, että olen kirjaimellisesti kuollut ja kuopattu.

Haluan kuitenkin, että naiset kantaa, kärrää tai miten nyt sitten päättävätkin liikutella. Rakkaita ystäviä neljä ja sitten tytär ja miniä. 

Mammalle ei kelpaa edes oma poika, vaan "naiset kantaa". Exät kuopan reunalla varmistamassa, että siellä on ja pysyy.

Vierailija
67/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuhkauksenkin kohdalla kantajat tarvitaan jos esimerkiksi siunataan ennen sitä. Esimerkiksi isäni hautajaisissa siunaus tapahtui kirkossa, mistä kantajat kantoi arkun alttarilta ulkona odottavaan autoon.

Ei tarvita. Suurin osa siunataan kappelissa ja sinne ei arkkua kukaan kanna, vaan se tuodaan ruumisautosta kärryllä. 

Se  arkku kannetaan kirkon portailta, alttarin eteen siunattavaksi.

Vierailija
68/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kaikki muutkin naisia? Harvalla naisella on tarpeeksi voimia kantaa arkkua tai uskallusta olla avoimen haudan vierellä

Minä olen pukenut äitini arkkuun, ei pelottanut. Mikä ihme siinä ruumiissa opelottaisi?  Pidin äitiä kädestä kiinni n. Pitkään sen jälkeen kun hengitys lakkasi. 

Ei ruumiissa ole mitään pelättävää. Pahin murhamieskin on kuolleena vaaraton. 

Vierailija
69/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita. Suurin osa siunataan kappelissa ja sinne ei arkkua kukaan kanna, vaan se tuodaan ruumisautosta kärryllä. 

Tuodaan ehkä joo, mutta yleensä se viedään kappelista ihan kantaen. Toki varmana kärryilläkin voi jos ei ole kantajia.

En ole koskaan ollut tuhkattavan siunaustilaisuudessa, jossa arkku olisi kannettu. Sinne se jäi kappeliin joka kerta odottamaan ruumisautoon kärräämistä. 

Kappelissa onkin varmaan säilytystiloja, toisin kuin kirkos

Arkku tulee autokyydillä ruumishuoneelta sopivasti ennen kuin saattoväki lasketaan kirkkoon tai kappeliin.

Vierailija
70/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kantajia tarvita välttämättä, omaiseni arkku jäi kappeliin kun me muutama läheinen lähdimme siunaustilaisuudesta. Seurakunta hoitaa arkun hautaan. Maksaa tietysti hiukan, mutta on helpompaa näin.

Vierailija
71/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se kappelista kirkon portaita pitkin kannettaisiin alttarin? Vastasit viestiin, jossa puhuttiin kappeleista. 

Vierailija
72/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut eri asiasta. Tarkoitin, että naiset pelkäävät arkkua kantaessaan tippuvansa kuoppaan. siksi jätetään miehille. Lisäksi noin puolella naisista ei ole voimia kantaa arkkua.

Vierailija
73/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä kummitätini että isäni ruumiit toimitettiin sairaalasta suoraan tuhkattaviksi. Hautajaisissa sitten siunattiin uurnassa olevat tuhkat ja laitettiin hautaan.

Minusta kivempi niin, homma ei jää kesken, vaan saa päätöksen kerralla. 

Vierailija
74/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kannetaan siunauskappelin arkkuhuoneesta alttarille, ei ole pitkä matka, muutama askel. Sitten ulos kärryn päälle, jolla viedään haudalle. 

Vierailija
75/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut eri asiasta. Tarkoitin, että naiset pelkäävät arkkua kantaessaan tippuvansa kuoppaan. siksi jätetään miehille. Lisäksi noin puolella naisista ei ole voimia kantaa arkkua.

🤣😂🤣😂

Vierailija
76/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei siunata ollenkaan. Ensin tuhkaukseen ja sitten tuhkat järveen.

Isäni tuhkattiin myös ensin ja sitten hänen tuhkansa siunattiin ja haudattiin hautausmaalle. 

Tuhkauurna vastaanottaessa pitää olla tiedossa mihin tuhka viedään, siis luvalliseen paikkaan, ei minne tahansa.

Niin??? Väitinkö että ne heitetään kompostiin tai valetaan koruiksi? 

Vierailija
77/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä höpötä. Ihan yhtälailla miehet voivat tuollaista pelätä. Ei se liity sukupuoleen mitenkään. Ja jos arkkua kantaa 6 henkilöä niin aikamoinen tonnikeiju saa olla sisällä, etteikö omaa osuuttaan jakaisi kantaa myös nainen. Arkun kanto on enemän tekniikasta kuin voimasta kiinni. Olennaisinta on, että kantajat ovat suurin piirtein saman pituisia ja liinat pidetään tasaisesti aloillaan ettei arkku pääse keikkumaan ja tasapaino pysyy. 

Vierailija
78/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä höpötä. Ihan yhtälailla miehet voivat tuollaista pelätä. Ei se liity sukupuoleen mitenkään. Ja jos arkkua kantaa 6 henkilöä niin aikamoinen tonnikeiju saa olla sisällä, etteikö omaa osuuttaan jakaisi kantaa myös nainen. Arkun kanto on enemän tekniikasta kuin voimasta kiinni. Olennaisinta on, että kantajat ovat suurin piirtein saman pituisia ja liinat pidetään tasaisesti aloillaan ettei arkku pääse keikkumaan ja tasapaino pysyy. 

Kerro sitten miksi 99% kantajista on miehiä?

Vierailija
79/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus näin mutta jos ei ole kantajia srk järjestää siirron.

Maksusta tietenkin. Kaikilla seurakunnilla ei edes ole tällaista resurssia.

Vierailija
80/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kappelien yhteydessä on arkussa olevien vainajien säilytystiloja kun odottavat siunausta. Kappelin sisätiloihin ei arkkua kovin kauaksi aikaa voi jättää odottelemaan ruumisauton kuljetusta. Esimerkiksi viikonloppuisin hautajaisia voi olla klo 9, 11, 13 ja 15.

Yleensä se ruumisauto tilataan paikalle siten, että arkun voi siirtää autoon heti kun omaiset ovat poistuneet kappelista. Ei sitä siellä tuntikausia seisoteta. Jos hautajaiset ovat klo 9, omaiset ovat poistuneet jo paljon ennen kymmentä ja siinä on hyvin aikaa siirtää klo 9 vainaja autoon ja klo 11 vainaja saliin. Ammattilaiset osaavat nämä hommat sujuvasti ilman turhia odotteluja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi