Onko arkullesi kuusi mieskantajaa?
Sitten, kun kuolen, voi olla vaikea löytää kantajat. Jospa pari vävyä saisin, niin siinä olisi ainakin osa.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut eri asiasta. Tarkoitin, että naiset pelkäävät arkkua kantaessaan tippuvansa kuoppaan. siksi jätetään miehille. Lisäksi noin puolella naisista ei ole voimia kantaa arkkua.
Älä höpötä. Ihan yhtälailla miehet voivat tuollaista pelätä. Ei se liity sukupuoleen mitenkään. Ja jos arkkua kantaa 6 henkilöä niin aikamoinen tonnikeiju saa olla sisällä, etteikö omaa osuuttaan jakaisi kantaa myös nainen. Arkun kanto on enemän tekniikasta kuin voimasta kiinni. Olennaisinta on, että kantajat ovat suurin piirtein saman pituisia ja liinat pidetään tasaisesti aloillaan ettei arkku pääse keikkumaan ja tasapaino pysyy.
Kerro sitten miksi 99% kantajista on miehiä?
Tyypillisesti perinteen vuoksi ja siksi, että miehet ovat helpommin tasamittaisia kuin kuin naiset. Tosin veikkaan, ettet ole ollut kaikissa suomalaisissa hautajaisissa paikalla, joten tuo 99% on omaa mutuiluasi.
Olisi kyllä. Miten muuten, kumpi on helpompaa, liinoilla kantaen siten että arkku roikkuu kantajien jalkojen tasolla vai siten että kantajat kantaa arkkua olantasolla?
Esimerkiksi isäni arkulla oli kuusi kantajaa kun arkkua kannettiin olantasolla. Sen lisäksi oli erikseen, en muista kuinka monta, ihmisiä jotka nosti sen arkun kantajia varten siihen olantasolle. Mummon hautajaisissa arkulla oli kuusi kantajaa ja arkkua kannettiin sellaisten liinojen varassa jalkojen tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Uurnalle riittää yksi kantaja.
Mutta et sinä heti uurnaan pääse. Jonkun on tavalla tai toisella kuljetettava sinut krematorioon.
Eipä siinä vaiheessa enää kiinnosta
Varmaan se liinatyyli, jos kantajat ovat kovin eri mittaisia
En tarvitse. Minusta puristetaan timantti. Sen voi sitten heittää minne vaan. En halua olla vaivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla MIESkantajia?
t. nainen, joka on toiminut kantajana useammissakin hautajaisissa
Oliko kaikki muutkin naisia? Harvalla naisella on tarpeeksi voimia kantaa arkkua tai uskallusta olla avoimen haudan vierellä
Minä olen pukenut äitini arkkuun, ei pelottanut. Mikä ihme siinä ruumiissa opelottaisi? Pidin äitiä kädestä kiinni n. Pitkään sen jälkeen kun hengitys lakkasi.
Puhut eri asiasta. Tarkoitin, että naiset pelkäävät arkkua kantaessaan tippuvansa kuoppaan. siksi jätetään miehille. Lisäksi noin puolella naisista ei ole voimia kantaa arkkua.
Voi jösses mikä urpo, Mistä olet keksinyt että naiset pelkää putoavansa hautaan mutta miehet ei? Olen nainen ja myös ollut kantajana. Se kantaminen ja hautaan laskeminen on tekniikkalaji.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä. Miten muuten, kumpi on helpompaa, liinoilla kantaen siten että arkku roikkuu kantajien jalkojen tasolla vai siten että kantajat kantaa arkkua olantasolla?
Esimerkiksi isäni arkulla oli kuusi kantajaa kun arkkua kannettiin olantasolla. Sen lisäksi oli erikseen, en muista kuinka monta, ihmisiä jotka nosti sen arkun kantajia varten siihen olantasolle. Mummon hautajaisissa arkulla oli kuusi kantajaa ja arkkua kannettiin sellaisten liinojen varassa jalkojen tasolla.
Riippuu täysin kantajista, kumman kokevat helpommaksi. Liinoilla on siinä mielessä helpompi, ettei tarvita erillisiä olallenostajia ja olaltalaskijoita.
Itse ajattelin ajelehtia merelle jonnekin etäisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kannon kokemuksella tuo olkapää versio kuulostaa älyttömän työläältä ja sisältää todella monta riskiä. En lähtisi kokeilemaan kuin erittäin kokeneilla kantajilla. Liinoilla pärjää ensikertalainenkin, kun vähän saa neuvoja.
Kuusi on jo liikaa. Yksi saa sirotella minun tuhkani minne päättääkään sirotella.
Eihän nykyisin tarvita mitään kantajia, kun tuhkataan. Ja miksei tuhkattais?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuhkauksenkin kohdalla kantajat tarvitaan jos esimerkiksi siunataan ennen sitä. Esimerkiksi isäni hautajaisissa siunaus tapahtui kirkossa, mistä kantajat kantoi arkun alttarilta ulkona odottavaan autoon.
Minua ei siunata ollenkaan. Ensin tuhkaukseen ja sitten tuhkat järveen.
Isäni tuhkattiin myös ensin ja sitten hänen tuhkansa siunattiin ja haudattiin hautausmaalle.
Tuhkauurna vastaanottaessa pitää olla tiedossa mihin tuhka viedään, siis luvalliseen paikkaan, ei minne tahansa.
Niin??? Väitinkö että ne heitetään kompostiin tai valetaan koruiksi?
Ylipäätään se pitää kertoa mihin se uurna laitetaan, hautausmaalle vai puistoon, Kaikki ei käy.
En tarvitse kantajia, mut tuhkataan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nykyisin tarvita mitään kantajia, kun tuhkataan. Ja miksei tuhkattais?
Kyllä siihenkin kantajia saatetaan tarvita. Arkku kun ei itsekseen liiku ruumishuoneelta kirkkoon/kappeliin tai edes sinne krematorioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuhkauksenkin kohdalla kantajat tarvitaan jos esimerkiksi siunataan ennen sitä. Esimerkiksi isäni hautajaisissa siunaus tapahtui kirkossa, mistä kantajat kantoi arkun alttarilta ulkona odottavaan autoon.
Minua ei siunata ollenkaan. Ensin tuhkaukseen ja sitten tuhkat järveen.
Isäni tuhkattiin myös ensin ja sitten hänen tuhkansa siunattiin ja haudattiin hautausmaalle.
Tuhkauurna vastaanottaessa pitää olla tiedossa mihin tuhka viedään, siis luvalliseen paikkaan, ei minne tahansa.
Niin??? Väitinkö että ne heitetään kompostiin tai valetaan koruiksi?
Timantiksikin voidaan toki puristaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla MIESkantajia?
t. nainen, joka on toiminut kantajana useammissakin hautajaisissa
Oliko kaikki muutkin naisia? Harvalla naisella on tarpeeksi voimia kantaa arkkua tai uskallusta olla avoimen haudan vierellä
Minä olen pukenut äitini arkkuun, ei pelottanut. Mikä ihme siinä ruumiissa opelottaisi? Pidin äitiä kädestä kiinni n. Pitkään sen jälkeen kun hengitys lakkasi.
Voi jösses mikä urpo, Mistä olet keksinyt että naiset pelkää putoavansa hautaan
Olen mies ja kantanut sukulaisia hautaan ja varsinkin talvella liukastuminen hautaan pelottaa.
Mies 40
Joskus jossain mutta ei se ehdoton käytäntö ole.