Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko arkullesi kuusi mieskantajaa?

Vierailija
18.07.2024 |

Sitten, kun kuolen, voi olla vaikea löytää kantajat. Jospa pari vävyä saisin, niin siinä olisi ainakin osa. 

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla MIESkantajia?

t. nainen, joka on toiminut kantajana useammissakin hautajaisissa

Oliko kaikki muutkin naisia? Harvalla naisella on tarpeeksi voimia kantaa arkkua tai uskallusta olla avoimen haudan vierellä

Vierailija
42/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaessa pappi ja suntio toimivat kantajina. 

Ei todellakaan toimi. Jos seurakunnalta tilaa kantajat, sen homman hoitaa ihan muut henkilöt. 

No riippuu seurakunnasta. Pienemmässä pitäjässä onnistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa asia ei minua henkilökohtaisesti juurikaan hetkauta.

Vierailija
44/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis 161 cm ja painan 87 kg eli ihan normaalipainon keskivaiheen yläpuolella lievästi.

ap

...eli ihan selkeästi lihava, tarkoitit sanoa.

Nyt, mutta entäs sitten kun siirrytään ajasta ikuisuuteen, kuka tietää ?

Vierailija
45/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttohautaus, ei ruukku paljoa paina

Se uurna tuntuu muuten yllättävän painavalta, kun sitä hautaan kantaa. Itse kannoin äitini uurnan ja laskin hautaan. Ensin se ei tuntunut raskaalta, mutta kun muutaman askelen oli kävellyt, se alkoikin painaa yllättävän paljon, kun ajattelin, mitä siinä kannoin.

Vierailija
46/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kaikki muutkin naisia? Harvalla naisella on tarpeeksi voimia kantaa arkkua tai uskallusta olla avoimen haudan vierellä

Mitä höpiset? Ei siinä avoimen montun vierellä olemisessa mitään pelottavaa ole. Eikä pimppi jalovälissä tee ihmisestä automaattisesti heikompaa. 

Vierailija
47/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uurnan jaksaa kantaa kuka vaan yksinkin.

Meillä minä ja lapseni kannettiin jokainen osa puolisoni uurnan matkasta kohti viimeistä sijoitusta.

Vierailija
48/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä rituaalit voivat ilmeisesti vaihdella. Ystäväni kuoli keväällä ja kyllä hänen arkkunsa nostettiin kuuden kantajan voimin sisälle kappeliin. Poistuttiin niin, että arkku kannettiin ulos jonkinlaiselle lavetille, joka työnnettiin siunauskappelin vieressä olevan krematorion ovelle.

Kuutta kantajaa ei itselleni ihan äkkiä tynkäsuvustani löydy, jos kuolen ennen miestäni. Poika sitten joutuu setänsä, enonsa ja serkkujensa kanssa arpomaan, että mitens nyt toimitaan.

Vierailija
49/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis 161 cm ja painan 87 kg eli ihan normaalipainon keskivaiheen yläpuolella lievästi.

ap

Olet merkittävän ja vaikean ylipainon rajoilla

Vierailija
50/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies, isä, veli, miehen veli, miehen isä, kaksi enoa, noista voisi valita kuusi.

Ovatko enää elossa silloin?

Vierailija
51/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se uurna tuntuu muuten yllättävän painavalta, kun sitä hautaan kantaa. Itse kannoin äitini uurnan ja laskin hautaan. Ensin se ei tuntunut raskaalta, mutta kun muutaman askelen oli kävellyt, se alkoikin painaa yllättävän paljon, kun ajattelin, mitä siinä kannoin.

---

Mieheni sanoi, että raskain taakka, jonka hän on ikinä kantanut oli pienen poikamme arkku. Poika painoi kuollessaan noin 2kg ja arkku oli niin pieni, että mahtui helposti isän syliin. Mies on töissä autofirmassa, jossa kilomääräisesti käsittelee huomattavasti isompiakin massoja. Mutta pieni arkku oli muulla tavalla raskain. 

Vierailija
52/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuhkauksenkin kohdalla kantajat tarvitaan jos esimerkiksi siunataan ennen sitä. Esimerkiksi isäni hautajaisissa siunaus tapahtui kirkossa, mistä kantajat kantoi arkun alttarilta ulkona odottavaan autoon.

Joskus näin mutta jos ei ole kantajia srk järjestää siirron.

Vierailija
53/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tarjoutunut kahden isovanhempani hautajaisissa kantajaksi, en päässyt koska muu suku on niin sovinistista ja minähän olen vain nainen. Ärsytti lujaa.

Vierailija
54/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä rituaalit voivat ilmeisesti vaihdella. Ystäväni kuoli keväällä ja kyllä hänen arkkunsa nostettiin kuuden kantajan voimin sisälle kappeliin. Poistuttiin niin, että arkku kannettiin ulos jonkinlaiselle lavetille, joka työnnettiin siunauskappelin vieressä olevan krematorion ovelle.

Kuutta kantajaa ei itselleni ihan äkkiä tynkäsuvustani löydy, jos kuolen ennen miestäni. Poika sitten joutuu setänsä, enonsa ja serkkujensa kanssa arpomaan, että mitens nyt toimitaan.

Riippuu siitä, missä krematorio sijaitsee sekä millainen on kappelin/kirkon rakenne. Ei ole rituaali, vaan ihan käytäntö sanelee, miten toimitaan. 

Vierailija
55/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei tarvita. Mieluiten haluaisin kuolla luonnon keskelle, jolloin ruumiini palaisi takaisin luonnolliseen kiertoon ja ruokkisi hetken eläimiä - erityisesti toivoisin tiettyjä lintuja.

En ole koskaan tuntenut kuuluvani osaksi nykyajan vastenmielistä ihmisyyttä, enkä täten haluaisi lähteä poiskaan ihmiskäytäntöjen saattelemana.

Itse aion valita sen uuden liuotustekniikan joka on ekologinen. Inhoan kaikkea ihmisteatteria.

Vierailija
56/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tarjoutunut kahden isovanhempani hautajaisissa kantajaksi, en päässyt koska muu suku on niin sovinistista ja minähän olen vain nainen. Ärsytti lujaa.

Etsikööt sitten miehiä kantajiksi.

Vierailija
57/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuhkauksenkin kohdalla kantajat tarvitaan jos esimerkiksi siunataan ennen sitä. Esimerkiksi isäni hautajaisissa siunaus tapahtui kirkossa, mistä kantajat kantoi arkun alttarilta ulkona odottavaan autoon.

Ei tarvita. Suurin osa siunataan kappelissa ja sinne ei arkkua kukaan kanna, vaan se tuodaan ruumisautosta kärryllä. 

Tuodaan ehkä joo, mutta yleensä se viedään kappelista ihan kantaen. Toki varmana kärryilläkin voi jos ei ole kantajia.

En ole koskaan ollut tuhkattavan siunaustilaisuudessa, jossa arkku olisi kannettu. Sinne se jäi kappeliin joka kerta odottamaan ruumisautoon kärräämistä. 

Kappelis

Säilytystiloja? Ihan siitä kappelitilasta se arkku haetaan. Ei sitä minnekään varastoon säilötä :D Kirkostakin voi hakea kirkkosalista esim. sakastin kautta. Riippuu toki vähän kirkon tiloista, miten mahtuu. 

Yleensä kappelien yhteydessä on arkussa olevien vainajien säilytystiloja kun odottavat siunausta. Kappelin sisätiloihin ei arkkua kovin kauaksi aikaa voi jättää odottelemaan ruumisauton kuljetusta. Esimerkiksi viikonloppuisin hautajaisia voi olla klo 9, 11, 13 ja 15.

Vierailija
58/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei löydy kuutta miestä eikä rahaa arkkuun.

Vierailija
59/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekköhän koko tässä kylässä enää kuutta miestä, kun katsoo mihin nykytouhu mennyt. Status arvon perässä muualle lähteneitä lukeneita ukkoja, joista niistäkin nykyisin puolet alkoholisteja. Ensin naiset niitä arvosti, mutta nyt tainnut arvon putous tulla.

Vierailija
60/119 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita. Suurin osa siunataan kappelissa ja sinne ei arkkua kukaan kanna, vaan se tuodaan ruumisautosta kärryllä. 

Tuodaan ehkä joo, mutta yleensä se viedään kappelista ihan kantaen. Toki varmana kärryilläkin voi jos ei ole kantajia.

En ole koskaan ollut tuhkattavan siunaustilaisuudessa, jossa arkku olisi kannettu. Sinne se jäi kappeliin joka kerta odottamaan ruumisautoon kärräämistä. 

Helsingin krematorion kappelissa isäni siunattiin v 1973, samassa talossa uunit. Hiljaa liukui arkku takatiloihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi