Sanottiinko teille kouluaikoina että "teille kaikille riittää töitä ja teidät suorastaan revitään työelämään koska väestö vanhenee"?
Meille tätä jankattiin jatkuvasti mutta miten sitten kävikään?
Työttömiä on tosi paljon, palkat on surkeat monella alalla, pätkätyötä tarjolla ja köyhyys vain lisääntynyt.
Meille myös sanottiin koulussa että suomessa paperia riittää vientiin asti mutta paperitehtaat ajettu alas :D
Olen vuosimallia 1990.
Kommentit (254)
Ei sanottu.
Sanottiin, että kun aloittaa opiskelut, kukaan ei tiedä, kun valmistuu, mikä on työllisyystilanne, juuri sillä alalla.
Esim. 90-luvun alussa lääkäreitä ja sairaanhoitajia valmistui suoraan työttömäksi ja tuhansia joutui muuttamaan työn perässä ulkomaille Ruotsiin, Englantiin, Arabi-maihin jne. Nyt heillä on hyvä työllisyystilanne, mutta mikä on 20v päästä, kun ikärakenne muuttuu, sitä ei kukaan tiedä.
Myös Suomea on koskenut maailman syvät lamat, suhdanteet ja maailman tilanne, erityisesti 1930-luvulla, 1970-luvulla ja 1990-luvulla, jolloin satojatuhansia on muuttanut töihin ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Meille ala-asteella opettaja sanoi että suomeen tulee hirveä pula työntekijöistä koska syntyvyys pienenee ja eläkeläisten määrä kasvaa. Ei menny ihan ennustusten mukaan kun töihin ei pääse.
Varmaan oli 80-90-luvulla, kun ei vielä tiedetty, kuinka paljon teknologia ja älylaitteet tulevat viemään työpaikkoja ja korvaavat ihmistyövoiman.
Taas tämä sama aloitus.
Eikö oikeesti oo muuta tekemistä kun kysellä samoja juttuja.
Vai oletko toimittaja joka ei ole vielä saanut tarpeeksi raflaavia vastauksia?
Sanottiin, mutta en uskonut silloinkaan,
Minulle kerrottiin samaa 90-luvulla, tarina ei ole muuttunut. Myös suurilla ikäluokille tuolloinkin peloteltiin, tämäkään tarina ei ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä suurten ikäluokkien eläköitymisestä ja sitä seuraavasta kailottavasta työvoimapulasta paasattiin. Ei olisi minun kannattanut käydä amista, vaan suunnata lukioon ja sieltä kaikessa rauhassa hyvin työllistävälle alalle yliopistoon.
Juu, se oli oikein ysärin hokema, että kun suuret ikäluokat eläköityy... Ja sit jatkettiin vielä säälittävästi about vuonna 2015. Meinasi pää revetä. Suuret ikäluokat on syntyneet noin 46-49. Kun näiden "vapauttamista" työpaikoista puhuttiin edelleen, niin ne oli järjestäin jo lähempänä 70 kuin 60. Itseasiassa valtaosa noista ikäluokista jäi eläkkeelle ennen vuotta 2010. Hyvin harva enää oli sen jälkeen töissä. Silti tuo mantra jatkui edelleen. Onneksi nyt on sentään lopetettu.
20 vuoden päästä varmaan edelleen puhutaan "suurista ikäluokista". Käsitettä aina vain venytetään ja se jää haamuna elämään vielä monen vuoden ajan propagandan tarpeisiin. :D
Ps minulle ei ole koskaan koulussa povattu varmaa työpaikkaa ja työvoimapulaa.
Olen vm -93
"mutta miten sitten kävikään? "
Sitten kävi niin, teknologia ja älylaitteet kehittyivät hurjaa vauhtia ja joku älylaite voi korvata 10 ihmisen työpanoksen.
Ihan tälläinen pikkujuttu kuin maatie-kartat, nyt kaikkien kännykässä on maps.
Vierailija kirjoitti:
Sanottiin, mutta en uskonut silloinkaan,
En minäkään. Teininä jo huomasin, että hetkonen suuri osa näistä boomereista, joiden eläkkeillä meitä pelotellaan on JO siirtynyt eläkkeelle. Ja näin siis ajattelin 10-15 v sitten. Mutta joo tämä on tätä valtion virallista propagandaa ja mantraa, jolla aivopestään uusia sukupolvia vuosikymmenestä toiseen.
Ei. Akateemiset alat muutenkin aika harvoin valmistavat johonkin täsmäammattiin. Joitakin poikkeuksia toki on.
Jatkuvasti hoettiin, että suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle meille tulee valtava työvoimapula.
Ei tullut, vaan eläkkeelle jääneiden työt jaettiin niille, jotka jäivät töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Olen syntynyt 1966 ja valmistuttiin suoraan lamaan. Ei siinä juhlittu. Otettiin mikä tahansa työ, mitä saatiin. Ei ollut tukia.
Kyllä 90-luvulla oli tukia, yhtälailla kuin nytkin. Ei samansuuruisia tai samannimisiä kaikki, mutta kyllä niitä oli ja moni niillä eli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NATO tarvitsee 4 000 000 000 euroa jostakin. Ratkaisu voisi olla tähänkin ongelmaan... LISÄÄ MAAAHNANMUUTTOA!!!
Wolt-kuskit kyllä tienaavat Nato-rahat takaisin.
Wolt ja Fuudora on ollut jo jonkin aikaa vaikeuksissa kun ihmiset ivat lähes kokonaan lopettamaan tulaamiset. Seurauksena ovat joutuneet vähentämään työntekijöitä, kuskeja ja palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Olen syntynyt 1966 ja valmistuttiin suoraan lamaan. Ei siinä juhlittu. Otettiin mikä tahansa työ, mitä saatiin. Ei ollut tukia.
Kyllä 90-luvulla oli tukia, yhtälailla kuin nytkin. Ei samansuuruisia tai samannimisiä kaikki, mutta kyllä niitä oli ja moni niillä eli.
Ostovoimaltaan olivat ehkä jopa korkeampia
Vierailija kirjoitti:
Meille sanottiin että 2020 Suomessa asuisi jo niin paljon vanhuksia että että joka toinen suomalainen tarvittaisiin lähihoitajaksi. Mutta kun en vuosien yrityksistä huolimatta saanut töitä lähihoitajana, niin vaihdoin lopulta alaa. -96
Tämä on jo omituista. Tiedän, että on työttömiä ensihoitajia ja röntgenhoitajia, mutta lähi- ja sairaanhoitajillehan on aina edes keikkatöitä. Onko pieni paikkakunta?
Siis onko tätä koulussa hoettu joskus ennen 90-luvun lamaa?
Mun lukion opo vuonna 1999 sanoi, että tulee niin hirveä työvoimapula, että meidät revitään töihin kesken jatko-opintojen.
Kyllähän Suomessa ja Euroopassa olisi valtava työvoimapula, jos työelämä olisi ollut samanlaista, mitä se oli 80-ja 90-luvulla, kun kaikki tehtiin ihmistyövoimalla ja nyt se taas hyödynnetään teknoälyä ja laskutkin tulee e-laskuna suoraan pankkiin ja veloitetaan automaattisesti tililtä.
Ja kukaan ei tiedä, tarvitaanko 30v päästä edes työvoimaa, vaan hoitavatko robotit työt.
Juu, se oli oikein ysärin hokema, että kun suuret ikäluokat eläköityy... Ja sit jatkettiin vielä säälittävästi about vuonna 2015. Meinasi pää revetä. Suuret ikäluokat on syntyneet noin 46-49. Kun näiden "vapauttamista" työpaikoista puhuttiin edelleen, niin ne oli järjestäin jo lähempänä 70 kuin 60. Itseasiassa valtaosa noista ikäluokista jäi eläkkeelle ennen vuotta 2010. Hyvin harva enää oli sen jälkeen töissä. Silti tuo mantra jatkui edelleen. Onneksi nyt on sentään lopetettu.