Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanottiinko teille kouluaikoina että "teille kaikille riittää töitä ja teidät suorastaan revitään työelämään koska väestö vanhenee"?

Vierailija
18.07.2024 |

Meille tätä jankattiin jatkuvasti mutta miten sitten kävikään? 

Työttömiä on tosi paljon, palkat on surkeat monella alalla, pätkätyötä tarjolla ja köyhyys vain lisääntynyt. 

Meille myös sanottiin koulussa että suomessa paperia riittää vientiin asti mutta paperitehtaat ajettu alas :D 

Olen vuosimallia 1990.

Kommentit (254)

Vierailija
61/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Matti Vanhanen oli vuonna 2004 kirjoittamassaan kolumnissa vakuuttunut että töitä tulee riittämään:

https://www.ts.fi/puheenvuorot/1073946552

Monet nykyisistä opiskelijoista ottavat kantaa esityksiin nykyisestä tilanteestaan käsin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että esimerkiksi ensi syksynä aloittavat opiskelijat valmistuvat viiden vuoden päästä tilanteeseen, jossa suuret ikäluokat ovat siirtymässä eläkkeelle. Avoimia työpaikkoja, jopa vakituista työtä, on nykyistä selvästi varmemmin tarjolla.

Vierailija
62/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pk seudun ostoskeskuksessa tänä kesänä keskellä viikkoa keskellä päivää. Kiinnitin huomiota ihmisiin. Periaatteessa oli neljänlaisia ihmisiä.  

-He jotka oli töissä.

-He jotka oli menossa töihin tai lähtemässä.

-He jotka oli ruokkiksella.

- Ja kaikki itse asiakkaat jotka oli+60 vuotiaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin edelleenkin töitä lähihoitajana (valmistuin 2014 siihen pahimpaan "lähihoitajapulaan" jota ei ole näkynyt vieläkiään) ja koska on kaksi lasta hoidettavana niin olen sanonut että en tee töitä alle 1400 euroa kuukaudessa, mihin on vastattu että palkka vaatimukseni on liian suuri ja epärealistinen ja yksi haastattelija jopa ehdotti lapsista luopumista (mistä tein valituksen firmalle ja toivottavasti tyyppi sai ansionsa mukaan eli kenkää).

Vierailija
64/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muistelen, et lukiossa 80-90 -lukujen taitteessa katseltiin väärinpäin kääntuvää väestöpyramidia. Itse olen ollut elämäni aikana 4kk työtön (92 lama-aikaan). En oo ollut nirso töistä, olen myös opiskellut töiden ohessa (ja toisinpäin). 

Mä olen 36 ja ollut kaiken kaikkiaan 2 vuotta töissä ja nämä pätkinä eri aloilla. Tutkintoja löytyy 5.

Olen samaa ikäluokkaa ja itselläni ja lähes kaikilla samaa ikäluokkaa olevilla tutuilla on vähintään kaksi tutkintoa. Eikä silti ole helppoa työllistyä. Vanhemmat ihmiset eivät aina tahdo ymmärtää tuota.

Vierailija
65/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsin edelleenkin töitä lähihoitajana (valmistuin 2014 siihen pahimpaan "lähihoitajapulaan" jota ei ole näkynyt vieläkiään) ja koska on kaksi lasta hoidettavana niin olen sanonut että en tee töitä alle 1400 euroa kuukaudessa, mihin on vastattu että palkka vaatimukseni on liian suuri ja epärealistinen ja yksi haastattelija jopa ehdotti lapsista luopumista (mistä tein valituksen firmalle ja toivottavasti tyyppi sai ansionsa mukaan eli kenkää).

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tuet on 1500. Vaadin palkkaa 500 euroa nettona käteen eli 2000 plus verot.

Olen liian kallis. Uzbekistanilainen on halvempi. Ei se mitään pääsin yliopistoon.

Vierailija
66/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin että töitä haetaan kiertämällä yrityksestä toiseen ja soittamalla työpaikkoja. No, vuoden 2015 todellisuus oli se että joko ei edes päästetty sisään tai sitten käskettiin ottamaan yhteyttä sähköpostilla ja puhelimessa ei joko vastattu tai lyötiin vain luuri korvaan jos kertoi etsivänsä töitä tai harjoittelupaikkaa.

Vierailija
67/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkepommista puhuttiin paljon. Meille yhteiskuntaopin opettaja lupasi, että saadaan valita työpaikkamme siinä vaiheessa, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle.

Aikamme suurin huijaus.

Vierailija
68/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä taas todiste Suomen valtaisasta työvoimapulasta. Pitäisi tyhjentää Filippiinit hoitajista, muttei niille hoitajille mitään rahaa sentään makseta. Orjia täällä ollaan vailla, eikä työvoimaa.

Vierailija
69/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin muistan (olen synt. 1963), on ikäpolvelleni toitotettu, että kohta on hirrrrrveä työvoimapula, ihan hirrrveä kerta  kaikkiaan, ei riitä ihmiset, tänne tarvitaan hirveästi ihmisiä muualta. 

Joopa joo. Digitalisaatio, automatisaatio, uudet menetelmät, tuotannon siirto muihin maihin - ihan helkatisti on hävinnyt työpaikkoja, tilalle on tullut uusia, mutta paljon vähemmän. Ja silti huudetaan lisää väkeä tänne työnantajien ja oikeiston taholta, pitäähän voitot maksimoida ja palkat ajaa mahdollisimman alas. Kyllä tämä oikeasti haiskahtaa väestönvaihdolta, vaikken olekaan prsu vaan kokkareita yleensä äänestänyt kaupunkilainen. 

Kohta suuret ikäluokat ovat kuolleet ja eläkemenot helpottuu huomattavasti. Katsotaan kun laulu vain vahvistuu: lisää väkeä tänne, me tienataan tällä hei! Ja eikä siinä mitään, jos tulijat on baltteja, venäläisiä tai ukrainalaisia, mutta nuo muut.... ei ei ei. 

Vierailija
70/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muistelen, et lukiossa 80-90 -lukujen taitteessa katseltiin väärinpäin kääntuvää väestöpyramidia. Itse olen ollut elämäni aikana 4kk työtön (92 lama-aikaan). En oo ollut nirso töistä, olen myös opiskellut töiden ohessa (ja toisinpäin). 

Mä olen 36 ja ollut kaiken kaikkiaan 2 vuotta töissä ja nämä pätkinä eri aloilla. Tutkintoja löytyy 5.

Olen samaa ikäluokkaa ja itselläni ja lähes kaikilla samaa ikäluokkaa olevilla tutuilla on vähintään kaksi tutkintoa. Eikä silti ole helppoa työllistyä. Vanhemmat ihmiset eivät aina tahdo ymmärtää tuota.

Mun isällä ei ollut kuin yksi tutkinto ja ajoi rekkaa. 3 lasta, vaimo, koira, kaksi autoa, omakotitalo. Kaikki tämä 30 vuotiaana.

(toki oli velkaa mutta sentään lainaa kyettiin myöntämään. 2009 velat oli maksettu)

Minulla noi 5 tutkintoa ja nyt alan hankkimaan korkeakoulututkintoja. Tarkoitus opiskella seuraavat 8 vuotta ja saada sellainen palkka että olisin edes teoriassa samalla viivalla boomer isäni kanssa kun hän oli 30 vuotias. Sen jälkeen lähden ulkomaille.

Kiitos hallitus. Miten meni niin kuin omasta mielestä viimeiset 30 vuotta?

Vierailija
71/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärin alussa ei sanottu. Kotonakin opetettiin, että työpaikkaa hakiessa pitää vaan kysyä, koska saa aloittaa. Eikä kysellä mitään, saako työstä palkkaa. Maalaisliitto-Kepun kelkkaan haksahtaneen isäni neuvoja.

Vierailija
72/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin muistan (olen synt. 1963), on ikäpolvelleni toitotettu, että kohta on hirrrrrveä työvoimapula, ihan hirrrveä kerta  kaikkiaan, ei riitä ihmiset, tänne tarvitaan hirveästi ihmisiä muualta. 

Joopa joo. Digitalisaatio, automatisaatio, uudet menetelmät, tuotannon siirto muihin maihin - ihan helkatisti on hävinnyt työpaikkoja, tilalle on tullut uusia, mutta paljon vähemmän. Ja silti huudetaan lisää väkeä tänne työnantajien ja oikeiston taholta, pitäähän voitot maksimoida ja palkat ajaa mahdollisimman alas. Kyllä tämä oikeasti haiskahtaa väestönvaihdolta, vaikken olekaan prsu vaan kokkareita yleensä äänestänyt kaupunkilainen. 

Kohta suuret ikäluokat ovat kuolleet ja eläkemenot helpottuu huomattavasti. Katsotaan kun laulu vain vahvistuu: lisää väkeä tänne, me tienataan tällä hei! Ja eikä siinä mitään, jos tulijat on baltteja, venäläisiä tai ukrainalaisia, mut

Meidän lähikirjastossa täytyy ottaa kengät pois jalasta, palauttaa itse laina, hyllyttää se, ja itse hoitaa uuden lainan lainaus.

Tässä olisi 4 ihmiselle töitä. kaksi virkailijaa, yksi hyllyttäjä, ja yksi siivoaja. Nyt kaikki valvotaan kameroilla jne.

Samaan aikaan meillä on paljon työttömiä siivoajia jotka ei tee töitä koska palkka on liian pieni. Kirjastovirkailijoita joille ei ole töitä jnejne.

Vierailija
73/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisipa tähän ketjuun avautumaan joku niistäkin, jotka tulevista työpaikoista niin paljon lupailivat.

74/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

!

Vierailija
75/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärin alussa ei sanottu. Kotonakin opetettiin, että työpaikkaa hakiessa pitää vaan kysyä, koska saa aloittaa. Eikä kysellä mitään, saako työstä palkkaa. Maalaisliitto-Kepun kelkkaan haksahtaneen isäni neuvoja.

Sotasukupolvi sanoi että pitää mennä risusavotton. Boomerit sanoi että pitää mennä risusavottoon ja maksaa siitä metsän omistajalle.

Minä sanon nuorille että älkää liikuttako pikkurilliäkään ennen kuin saatte mustaa valkoiselle sellaisen palkan että sillä varmasti pärjää!

-milleniaali.

Vierailija
76/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan meille sanottu, vaan pikemminkin peloteltiin että meidän ikäluokka (80-90-lukulaiset) on suurin kärsijä talouden rattaissa, eikä meidän eläkkeille ole tarpeeksi veronmaksajia.  Puhuttiin muutenkin myös syntyvyyden laskusta. Tämä taisi olla 2004 ysiluokalla. 

Ja just niinhän tässä on kyllä käynyt. Lapsuus lamassa, nuorena aikuisena taantumassa , määräaikaisia osa-aikatöitä, inflaatiota,  uutta taantumaa, korkojen nousu...

Ei todellakaan sanottu noin 80-luvulla syntyneille. Ehkä teille ysäreille.

Vierailija
77/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottiin. Olen syntynyt 1979. Lukion jälkeen menin ammattikouluun, koska asuntolaina ja perhe. Maksoin ne siivoamalla (hyvä työpaikka julkisella), pankki oli kiinnostunut vain vakipaikasta ja sanoi, että alalla riittää töitä. 

No niin riittää. Myöhempi yliopistokoulutukseni meni täysin hukkaan, valmistuin liian vanhana ja ilman verkostoja juuri koronan alla. Sitä siivousta edelleen riittää, luojan kiitos en tarvitse enää kokopäivätyötä.

Ikuinen opiskelu, my ass. Norja alkaa olla sen verran hallussa, että kehtaa hakea töihin parin vuoden päästä. Kesät menevät jo täällä.

Vierailija
78/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisipa tähän ketjuun avautumaan joku niistäkin, jotka tulevista työpaikoista niin paljon lupailivat.

Ne on jo menneet nukkumaan. Täytyy aamulla herätä kolmelta aamulla lakaisemaan taloyhtiön edustaa kuten joka aamu. Sen jälkeen hakata kiimoissa matontappaus telineellä sitä ikean polyesteri mattoa niin että varmasti luomakunta herää kello kuusi. 

Vierailija
79/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pk seudun ostoskeskuksessa tänä kesänä keskellä viikkoa keskellä päivää. Kiinnitin huomiota ihmisiin. Periaatteessa oli neljänlaisia ihmisiä.  

-He jotka oli töissä.

-He jotka oli menossa töihin tai lähtemässä.

-He jotka oli ruokkiksella.

- Ja kaikki itse asiakkaat jotka oli+60 vuotiaita.

Miten pystyit näkemään ihmisestä, onko hän menossa töihin tai lähtemässä? Tai ruokiksella?

Minäkin kävin tänään lounaalla. Olen kuitenkin työtön.

Ja eikö ne ruokiksella olleet sitten olleet asiakkaita hekin?

Vierailija
80/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju taas todistaa kuinka paljon ihmisiä lintsasi 80-90 luvulla koulusta.

Toinen missä se ilmenee on 2 maailmansodan tietämyksessä.