Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanottiinko teille kouluaikoina että "teille kaikille riittää töitä ja teidät suorastaan revitään työelämään koska väestö vanhenee"?

Vierailija
18.07.2024 |

Meille tätä jankattiin jatkuvasti mutta miten sitten kävikään? 

Työttömiä on tosi paljon, palkat on surkeat monella alalla, pätkätyötä tarjolla ja köyhyys vain lisääntynyt. 

Meille myös sanottiin koulussa että suomessa paperia riittää vientiin asti mutta paperitehtaat ajettu alas :D 

Olen vuosimallia 1990.

Kommentit (254)

Vierailija
81/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille sanottiin että töitä haetaan kiertämällä yrityksestä toiseen ja soittamalla työpaikkoja. No, vuoden 2015 todellisuus oli se että joko ei edes päästetty sisään tai sitten käskettiin ottamaan yhteyttä sähköpostilla ja puhelimessa ei joko vastattu tai lyötiin vain luuri korvaan jos kertoi etsivänsä töitä tai harjoittelupaikkaa.

Minulle työkkäri antoi joskus noihin aikoihin (en muista tarkkaa vuotta) tehtäväksi hakea töitä soittamalla yritykseen ja käymällä paikan päällä. Hävetti niin paljon. Tuli kyllä selväksi, että eivät ole enää soveliaita tapoja hakea työtä. Pakko oli, koska muuten olisi tietenkin tullut karenssi.

Vierailija
82/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Matti Vanhanen oli vuonna 2004 kirjoittamassaan kolumnissa vakuuttunut että töitä tulee riittämään:

https://www.ts.fi/puheenvuorot/1073946552

Monet nykyisistä opiskelijoista ottavat kantaa esityksiin nykyisestä tilanteestaan käsin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että esimerkiksi ensi syksynä aloittavat opiskelijat valmistuvat viiden vuoden päästä tilanteeseen, jossa suuret ikäluokat ovat siirtymässä eläkkeelle. Avoimia työpaikkoja, jopa vakituista työtä, on nykyistä selvästi varmemmin tarjolla.

Suuret ikäluokat ovat jo hyvän matkaa olleet eläkkeellä tai mullissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanottiin. Harmi, että se ei toteutunut. Sanottiin myös, että emme tule saamaan eläkettä, mutta asian voi korjata, koska työtä on niin paljon että pystyy maksamaan hiljalleen eläkevakuutusta ja se on vielä verovähennettävää. No ei ole pystynyt paljon maksamaan ja eikö se verovähennyskin lakkaa.

Kyllähän se eläkevakuutuksen ottaminen jo silloin näyttäytyi ottajan kannalta kannattamattomalta diililtä. Verovähennyksen poisto ei asiaa muuksi muuta.

Järkevämpää jo silloin (kuten nytkin) oli laittaa ylimääräiset rahansa sijoituksiin eli pienen hallinnointikulun rahastoihin tai suoriin osakesijoituksiin. Nuo rahat saa itse tarvitessaan ulos milloin vain. Ja jos valitettava ennenaikainen kuolema osuu kohdalle, sijoitukset eivät päädy eläkevakuutuspomon lisäbonuksiksi, vaan oman kuolinpesän omaisuudeksi. Eläkevakuutus on kannattava vain siinä tapauksessa, että varmasti tietää olevansa eläkkeellä 40 vuotta tai pidempään.

Vierailija
84/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiin ja kieltämättä näin on käynytkin. Kaikki kaverit ovat töissä.

Suomessa työllisyys%  taitaa olla 2000 luvulla ollut noin 75% eli työttömiä on valtavasti ja palkat on surkeat. 

Työn hinnan eli palkkatason Suomessa neuvottelee ammattiliitot. Siellä nyt on, kuule ystäväni, tärkeämpiäkin juttuja käsillä kuin jäsenten edun ajaminen. 

Näin on! Kuten esim. demarointi ja sosiaalilojujat-aloilla femakkoisuuden edistäminen nettomaksajien kustannuksella, sisältää laajennetun julkisen puolen verovaroilla tapahtuvan lojumisen. Sekä akkojen väylääminen päättäviin rakenteisiin että saadaan varmasti demaroitua suomi pilalle tuhoamalla talous.

Vierailija
85/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muistelen, et lukiossa 80-90 -lukujen taitteessa katseltiin väärinpäin kääntuvää väestöpyramidia. Itse olen ollut elämäni aikana 4kk työtön (92 lama-aikaan). En oo ollut nirso töistä, olen myös opiskellut töiden ohessa (ja toisinpäin). 

Mä olen 36 ja ollut kaiken kaikkiaan 2 vuotta töissä ja nämä pätkinä eri aloilla. Tutkintoja löytyy 5.

Olen samaa ikäluokkaa ja itselläni ja lähes kaikilla samaa ikäluokkaa olevilla tutuilla on vähintään kaksi tutkintoa. Eikä silti ole helppoa työllistyä. Vanhemmat ihmiset eivät aina tahdo ymmärtää tuota.

Mun isällä ei ollut kuin yksi tutkinto ja ajoi rekkaa. 3 lasta, vaimo, koira, kaksi autoa, omakotitalo. Kaikki tämä 30 vuotiaana.

(toki oli velkaa mutta sentään lainaa kyettiin myöntämään. 2009 velat oli maksettu)

Minulla noi 5 tutkintoa ja nyt alan hankkimaan korkeakoulututkintoja. Tarkoitus opiskella seuraavat 8 vuotta ja saada sellainen palkka että olisin edes teoriassa samalla viivalla boomer isäni kanssa kun hän oli 30 vuotias. Sen jälkeen lähden ulkomaille.

Kiitos hallitus. Miten meni niin kuin omasta mielestä viimeiset 30 vuotta?

Mietis nyt vähän. Ei nykyinen hallitus ole ollut vallassa viimeiset 30 vuotta.

Suomen ongelmat alkoivat noin vuonna 2008, Vanhasen 2. hallituksen aikoihin. Tai oikeastaan niitä pohjustettiin kyllä jo ennen sitä. Ja niistä ongelmista osa ei ole minkään hallituksen aikaansaannoksia suoranaisesti.

Mutta tuolloin n. vuonna 2008 elettiin vielä nousukautta, ja mm. valtiovarainministeri Katainen oli siinä täysin epärealistisessa luulossa, että kansainvälistä nousukautta vääjäämättä seuraava kansainvälinen lama jotenkin mystisesti tällä kertaa ohittaisi Suomen. No, ei ohittanut. Lisäksi Nokia sössi asiansa pahemman kerran. Eikä muista firmoista ollut paikkaamaan.

Siitä pitäen talous ei ole kunnolla enää päässyt kasvu-uralle, toisin kuin verrokkimaissa. Työn tuottavuus ei ole kehittynyt kuten niissä. Luullaan, että Suomi olisi joku automaation mallimaa, mutta ei todellakaan ole. Firmat keskittyvät leikkaamaan kuluja (ihan kuten hallituksemmekin), sen sijaan että investoisivat ja innovoisivat.

Vierailija
86/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat painuu eläkkeelle, mutta heidän työnsä on vanhalla iällä pelkkää näennäistä eikä heidän tilallee palkata paperinpyörittäjää, kun muut hoitavat jo kaikki työt.

Vierailija
87/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Olen syntynyt 1966 ja valmistuttiin suoraan lamaan.  Ei siinä juhlittu. Otettiin mikä tahansa työ, mitä saatiin. Ei ollut tukia. 

Mihin lamaan valmistuit? Vai valmistuitko 30 vuotiaana?

Myös 70-80-luvun taitteessa oli lama. Ei toki niin veret seisauttava kuin ahon ja viinasen lamautus

Vierailija
88/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös 1990 syntynyt, ja muistan nuo jutut. Etenkin jos meni korkeakouluun, niin piti olla kaikki ovet avoinna. Muutenkin meidän sukupolvella piti olla valoisa tulevaisuus, mutta toisin kävi.

Vierailija
89/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottiin ja tuota toitotettiin koko ajan, olen syntynyt 1985

Vierailija
90/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Matti Vanhanen oli vuonna 2004 kirjoittamassaan kolumnissa vakuuttunut että töitä tulee riittämään:

https://www.ts.fi/puheenvuorot/1073946552

Monet nykyisistä opiskelijoista ottavat kantaa esityksiin nykyisestä tilanteestaan käsin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että esimerkiksi ensi syksynä aloittavat opiskelijat valmistuvat viiden vuoden päästä tilanteeseen, jossa suuret ikäluokat ovat siirtymässä eläkkeelle. Avoimia työpaikkoja, jopa vakituista työtä, on nykyistä selvästi varmemmin tarjolla.

Suuret ikäluokat ovat jo hyvän matkaa olleet eläkkeellä tai mullissa.

Tuo on kirjoitettu 20 vuotta sitten.

Vierailija
91/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsin edelleenkin töitä lähihoitajana (valmistuin 2014 siihen pahimpaan "lähihoitajapulaan" jota ei ole näkynyt vieläkiään) ja koska on kaksi lasta hoidettavana niin olen sanonut että en tee töitä alle 1400 euroa kuukaudessa, mihin on vastattu että palkka vaatimukseni on liian suuri ja epärealistinen ja yksi haastattelija jopa ehdotti lapsista luopumista (mistä tein valituksen firmalle ja toivottavasti tyyppi sai ansionsa mukaan eli kenkää).

Tässäpä taas todiste Suomen valtaisasta työvoimapulasta. Pitäisi tyhjentää Filippiinit hoitajista, muttei niille hoitajille mitään rahaa sentään makseta. Orjia täällä ollaan vailla, eikä työvoimaa.

Ei Filippiinejä tyhjennetä hoitajista. Filippiineillä hoitajia koulutetaan paljon siksi että he muuttaisivat ulkomaille ja lähettäisivät rahaa Filippiineille.

Vierailija
92/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein. Itse en ole vielä lähelläkään vanhuusikää, muttei ole kyllä revitty töihin enää moniin vuosiin, päinvastoin.

Vierailija
93/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sanottu, 70-luvulla sanottiin että merkonomeja valmistuu liikaa. Tein töitä liki 68-vuotiaaksi. Älkää uskoko kaikenlaisia ennusteita. Kuten sanonta kuuluu, ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen.

Vierailija
94/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisipa tähän ketjuun avautumaan joku niistäkin, jotka tulevista työpaikoista niin paljon lupailivat.

Uskottiinko siihen oikeasti vai oliko se täyttä huijausta ja aivopesua?

Vierailija
95/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NATO tarvitsee 4 000 000 000 euroa jostakin. Ratkaisu voisi olla tähänkin ongelmaan... LISÄÄ MAAAHNANMUUTTOA!!!

Wolt-kuskit kyllä tienaavat Nato-rahat takaisin. 

Vierailija
96/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärin alussa ei sanottu. Kotonakin opetettiin, että työpaikkaa hakiessa pitää vaan kysyä, koska saa aloittaa. Eikä kysellä mitään, saako työstä palkkaa. Maalaisliitto-Kepun kelkkaan haksahtaneen isäni neuvoja.

Sotasukupolvi sanoi että pitää mennä risusavotton. Boomerit sanoi että pitää mennä risusavottoon ja maksaa siitä metsän omistajalle.

Minä sanon nuorille että älkää liikuttako pikkurilliäkään ennen kuin saatte mustaa valkoiselle sellaisen palkan että sillä varmasti pärjää!

-milleniaali.

Nuoret ovat ilmeisesti tarkempia työpaikasta (palkka ja etenkin työolot)? Jos näin on, niin se on kyllä oikein! Pitäkää puolenne!

-milleniaali 2

Vierailija
97/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sanottu, vaikka olen 80-luvulla syntynyt. Enemmänkin suoraa vihjailtiin, että vaikeaa on työllistyä muuten kuin yrittäjäksi. Tyhmä, kun en lopettanut kesken ja hakenut heti muualle. Sillä näinhän se ompelijoilla on. 

Vierailija
98/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajista piti tulla hirveä pula 2000 -luvun alussa, sitä ei ole näkynyt vieläkään

Vierailija
99/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen 40-vuotias ja muistan tän virren lukiosta. Kaks korkeakoulututkintoa tehtynä ja jokaisesta kämäsestä työnpätkästä saa silti tapella verissä päin. 

Vierailija
100/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ala-asteella opettaja sanoi että suomeen tulee hirveä pula työntekijöistä koska syntyvyys pienenee ja eläkeläisten määrä kasvaa. Ei menny ihan ennustusten mukaan kun töihin ei pääse.