Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanottiinko teille kouluaikoina että "teille kaikille riittää töitä ja teidät suorastaan revitään työelämään koska väestö vanhenee"?

Vierailija
18.07.2024 |

Meille tätä jankattiin jatkuvasti mutta miten sitten kävikään? 

Työttömiä on tosi paljon, palkat on surkeat monella alalla, pätkätyötä tarjolla ja köyhyys vain lisääntynyt. 

Meille myös sanottiin koulussa että suomessa paperia riittää vientiin asti mutta paperitehtaat ajettu alas :D 

Olen vuosimallia 1990.

Kommentit (254)

Vierailija
241/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä vellontaa ja rypemistä muka huonossa tilanteessa.

Töitä on todella hyvin osaaville ja tilanteisiin parhaiten sopeutuville, mutta kaavoihinsa kangistuneilla perustallukoilla on varmaan vaikeampaa.

Joo ei muuta kuin kampaa tukan, laittaa puvun päälle ja marssii työpaikalle kättelemään. Mitään työtodistuksia ei edes tarvitse kun riittää se reipas käden puristus niin jo ensi vuonna on firman toimitusjohtaja. näin minä pääsin 13 vuotiaana harjan vartta pitkin töihin vuonna 1972. Nyt minulla on sata hehtaaria metsää, viisi sijoitus asuntoa, kolme mersua, kuusi vaimoa, 8 lasta (kun en jaksanut aina laittaa kondomia) jotka ei saa mitään kun ovat laiskoja. Täällä espanjassa on niin lämmintä.

-Reiska-boomer.

Vierailija
242/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

silti mikään noista ei toimi kunnolla edes sitä mitä joskus ennen kun ruvetaan palvelutasoa katsomaan. Jännä miten rahaa menee enemmän ja väliportaan byrokraatit on ilmeisesti lisääntyneet varsinaisten palveluntuottamistyötä tekevien kustannuksella. "

Jos olet tuota mieltä, ettei Suomessa yhteiskunnan palvelut toimi, kannattaisi muuttaa vaikka muutamaksi vuodeksi Eurooppaan ja tarkistella asiaa sitten, miten ne muualla toimivat. 

Kansalaisena olen käyttänyt yhteiskunnan palveluita yli 40v ja koskaan Suomen historisssa yhteiskunnan palvelut eivät ole toimineet niin hyvin ja vaivattomasti,  kuin tänäpäivänä, vaikka parantamisen varaa siinäkin on.  Monessa asiassa Suomi on edelläkävijä. 

Suomessa on valtavan hieno päivähoito ja koulutusjärjestelmä, josta kannattaa olla ylpeä. Ja vielä ilmainen, vaikka olisit miljönääri. 

Suomessa ei edelleenkään ole ilmainen koulutus vaan pitää ottaa lainaa. Muissa maissa sen lainan maksaa muutamassa vuodessa helposti pois. Kannattaa käydä siellä ulkomailla ja jutella nuorten kanssa eikä muiden seniilien kanssa muistella vanhoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun meidän luokka valmistui aikoinaan ammattikoulusta, niin yksikään ei saanut alan työpaikkaa. Tapasimme myöhemmin ja totesimme näin käyneen.

Tuosta ei mennyt kauankaan aikaa kun kuulimme, että ammattikoulun opettaja kehui uudelle vuosikurssille, että kaikki edelliset valmistuneet ovat saaneet työpaikan tai lähteneet opiskelemaan. Ja kun oikein kovasti pinnistelen, niin sama motivaatiokeino oli käytössä jo meidänkin aloittaessa opinnot.Paikkakunnalla oli suuri määrä alan työpaikkoja, mutta niihin  otettiin mieluimmin abeja tai ylioppilaita kuin alan koulutuksen saaneita ammattikoululaisia. Oikeastaan kyseisen ammattikoulun linja olisi voinut lopettaa jo vuosikymmeniä aikaisemmin, koska kyseinen ammattikoululinja oli turhaa verorahojen kuluttamista ja nuorten elinajan tuhlausta.

Ne olemassa olevat työpaikat eivät siis takaa työllistymistä valmistumisen jälkeen. Suurin osa työpakoista täytetään suhteilla ja jopa v

Olin hiljattain raksalla töissä. Minulla oli alan tutkinto ja minun työkaverilla ei.

Pomo painotti että olemme saman arvoisia ammatillisilta lähtökohdilta.

Kuitenkin tämä työkaveri oli rakennusmestarin ryyppy kaveri ja piti 2 tunnin ruokkiksia ja nosti vaan palkkaa. Minä nostin kytkintä kun hän pääsi Amk opiskelee rakennusmestariksi mihin itsekin meinasin mennä.

Vierailija
244/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla: menkää ammattikouluun pääsette metallialalle tai paperitehtaaseen.

80-luvulla: menkää kauppaopistoon.

Sen jälkeen: lukekaa itsenne lähihoitajiksi

Miksi meillä on nurkat täynnä työttömiä teoll.työntekijöitä, merkonomeja ja lähihoitajia.

Missä ne työttömät luuraa? Ainakaan Iisalmeen hi saada metallimiehiä, vaikka palkka on hyvä. Ja näytä mulla työtön lähihoitaja. Kuopiossakin jouduttiin sulkemaan toistaiseksi vanhushoitoykdikkö, kun ei saatu lähihoitajia.

Vinkki: jos niille hitsaajille maksettaisi kohtuupalkkaa niin kyllä niitä löytyisi. Nyt ei vaan makseta ja hinnan nostamisen sijaan valitetaan tyhmille poliitikoille työvoimapulaa jotta ne pakottaisi työttömät ilmaiseksi duuniin (harjoittelijat työkkärin kursseilla, palkkatuki, työkokeilut etc) tai ko

EU:n satoa.

Vierailija
245/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla: menkää ammattikouluun pääsette metallialalle tai paperitehtaaseen.

80-luvulla: menkää kauppaopistoon.

Sen jälkeen: lukekaa itsenne lähihoitajiksi

Miksi meillä on nurkat täynnä työttömiä teoll.työntekijöitä, merkonomeja ja lähihoitajia.

Missä ne työttömät luuraa? Ainakaan Iisalmeen hi saada metallimiehiä, vaikka palkka on hyvä. Ja näytä mulla työtön lähihoitaja. Kuopiossakin jouduttiin sulkemaan toistaiseksi vanhushoitoykdikkö, kun ei saatu lähihoitajia.

Vinkki: jos niille hitsaajille maksettaisi kohtuupalkkaa niin kyllä niitä löytyisi. Nyt ei vaan makseta ja hinnan nostamisen sijaan valitetaan tyhmille poliitikoille työvoimapulaa jotta ne pakottaisi työttömät ilmaiseksi duuniin (harjoittelijat työkkä

Raskas fyysinen työ joka on vielä vaarallinen ja kuluttavaa eli vie työkyvyn ja siitä jää käteen 2500 tästä pois kaikki pakolliset kulut niin sitten ihmetellään miksi kukaan ei tee hitsarin työtä.

Kumma kun kovaa palkkaa perustellaan vastuulla ja sitä myös hitsarilla on. Myös perustellaan kovaa palkkaa ammattitaidolla ja sitä hitsarilla on. Silti missä on ne puuttuvat tonnit?!

Vierailija
246/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottiin. Olihan se ihanaa optimismia, vaikka ei toteutunutkaan. 

Vierailija
247/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pk seudun ostoskeskuksessa tänä kesänä keskellä viikkoa keskellä päivää. Kiinnitin huomiota ihmisiin. Periaatteessa oli neljänlaisia ihmisiä.  

-He jotka oli töissä.

-He jotka oli menossa töihin tai lähtemässä.

-He jotka oli ruokkiksella.

- Ja kaikki itse asiakkaat jotka oli+60 vuotiaita.

Miten pystyit näkemään ihmisestä, onko hän menossa töihin tai lähtemässä? Tai ruokiksella?

Minäkin kävin tänään lounaalla. Olen kuitenkin työtön.

Ja eikö ne ruokiksella olleet sitten olleet asiakkaita hekin?

Siitä että hänellä on firman vaatteet päällä ja hän kävelee ravintolaan tai ruoka kauppaan ja sen jälkeen menee kauppa keskuksen henkilökunnan ovesta tai lähi liikkeeseen ruokien kanssa.

Jos hän on menossa töihin hän kävelee tiskin taakse ja yleensä työ vaatteet päällä. Ihminen kävelee hyvin tottuneesti työpaikallaan.

Asiakkaita hekin olivat mutta jutun pointti oli siinä että 80% ihmisistä kauppakeskuksessa oli pääasiassa vanhempia ihmisiä.

Vierailija
248/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anni Sinnemäki (vihr) oli työministeri 2007 ja sanoi, että nykynuoret eivät koe koskaan työttömyyttä. Mikäli olisi muusta puolueesta, toimittajat muistaisivat varmasti pilkata tästä. Nyt ovat hiljaa.

Poliitikot sanoo mitä vaan manipuloidakseen kuulijaa edistääkseen agendaa.

Vierailija
249/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silloin sanottu. Minä olen ollut koko ajan lukion jälkeen joko töissä tai opiskelemassa. Vuodesta 1985. Kesät ja osa illoista töissä ja arki opiskelussa.

Ja todellakin nämä nykyiset nuoret  ja tulevat tullaan kyllä palkkaamaan. 

Vierailija
250/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanottiinko teille kouluaikoina että "teille kaikille riittää töitä ja teidät suorastaan revitään työelämään koska väestö vanhenee"?

Ei, mutta meille sanottiin "teille kaikille riittää puolisot ja teidät suorastaan revitään parisuhteisiin koska väestö tyhmenee" tai jotain sinne päin, kun aloitimme opinnot. Sekin osoittautui valheeksi.

Vierailija
251/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista, että näin olisi 80-luvulla sanottu.

Kyllä sanottiin. 

Vierailija
252/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

silti mikään noista ei toimi kunnolla edes sitä mitä joskus ennen kun ruvetaan palvelutasoa katsomaan. Jännä miten rahaa menee enemmän ja väliportaan byrokraatit on ilmeisesti lisääntyneet varsinaisten palveluntuottamistyötä tekevien kustannuksella. "

Jos olet tuota mieltä, ettei Suomessa yhteiskunnan palvelut toimi, kannattaisi muuttaa vaikka muutamaksi vuodeksi Eurooppaan ja tarkistella asiaa sitten, miten ne muualla toimivat. 

Kansalaisena olen käyttänyt yhteiskunnan palveluita yli 40v ja koskaan Suomen historisssa yhteiskunnan palvelut eivät ole toimineet niin hyvin ja vaivattomasti,  kuin tänäpäivänä, vaikka parantamisen varaa siinäkin on.  Monessa asiassa Suomi on edelläkävijä. 

Suomessa on valtavan hieno päivähoito ja koulutusjärjestelmä, josta kannattaa olla ylpeä. Ja vielä ilmainen, vaikka olisit miljönääri. 

Ei lainaa ole pakko ottaa. Suomessa myös muutetaan kotoa poikkeuksellisen nuorena pois,  usein nämä nuoret elävät vielä yhteiskunnan tuilla. Siis ne tuet mahdollistavat kotoa pois muuttamisen vaikka ei olisi työtä tai opiskelupaikkaakaan.

Sitten meillä naureskellaan italialaisille ym. jotka asuvat suomalaisittain katsottuna pitkään vanhempiensa kanssa. Monelle se on ainoa vaihtoehto kun ei rahat vain riitä omaan asuntoon.

Muualla on ihan normaalia että asutaan lapsuudenkodissa koko opiskeluaika. Tai jos muutetaan kotoa pois esimerkiksi opiskeluiden takia niin se oma ensimmäinen asunto on yhteishuoneessa eli huone jaetaan yhden tai jopa useamman kanssa. Kylpyhuonetilat on usein käytävällä.

Jo oma soluhuone on monissa maissa nuorelle aikuiselle ylellisyyttä.

Vierailija
253/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista, että näin olisi 80-luvulla sanottu.

Kyllä sanottiin. 

Ja sinä laitoit aivosi narikkaan ja uskoit sokeasti mitä muut sanovat, edes miettämättä ja kyseenalaistamatta asiaa, onko se mahdollista vai ei.  Jos joku sanoo, hyppää kaivoon, se on suuri elämys, niin sinä hyppäät. Tälle ilmiölle löytyy joku suomen kielinen nimikin. 

Minulle joku mies vannoi vuosia ikuista rakkautta, mutta kuinkas kävikään? Erottiin muutaman vuoden jälkeen ja niin on käynyt monelle muullekin. 

Vierailija
254/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin että kannattaa lukea saksaa, se on tulevaisuuden kieli. No, luin mutta ihan turhaan.