Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanottiinko teille kouluaikoina että "teille kaikille riittää töitä ja teidät suorastaan revitään työelämään koska väestö vanhenee"?

Vierailija
18.07.2024 |

Meille tätä jankattiin jatkuvasti mutta miten sitten kävikään? 

Työttömiä on tosi paljon, palkat on surkeat monella alalla, pätkätyötä tarjolla ja köyhyys vain lisääntynyt. 

Meille myös sanottiin koulussa että suomessa paperia riittää vientiin asti mutta paperitehtaat ajettu alas :D 

Olen vuosimallia 1990.

Kommentit (254)

Vierailija
141/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä toitotettiin. Olen - 83 syntynyt. Jatkuvasti puhuttiin siitä, että kohta jää suuret ikäluokat eläkkeelle ja työpaikkoja vapautuu valtavasti. No, sitä odotellaan edelleen. 

Tää on sinänsä hassua, koska nyt juuri te, vuonna 1983 syntyneet, olette se suurin ikäluokka =)

Vierailija
142/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa. Olen syntynyt -93 ja opiskelin sellaisen ammatin, jossa kuulemma olisi hyvin töitä, kun varakkaat eläkeläiset alkavat käyttää vapaa-ajallaan palveluita. No ei se ihan niin mennyt, kun taitavat käyttää niitä palveluita ulkomailla. Oli sitten pakko hakeutua toiselle alalle töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin kyllä tuosta suurten ikäluokkien eläköitymisestä. Olen -83. Kävin amiksen ja piti olla sillä alalla töitä. No, naisena en ainakaan niin helposti niitä saanut, kun ala on miesvaltainen. 6 vuotta tein välillä pieniä pätkiä jotain muuta hommaa, opiskelin yhteensä pari vuotta ja olin työkkärin pajoilla. Lopulta sain työn ja siellä olin vuosia, kunnes tuli yt. Sen jälkeen taas lähinnä puolen vuoden pätkiä ja nyt opiskelin uuden ammatin. Ja siellä toki kerrottiin kuinka meidät revitään töihin suunnilleen ennen valmistumista. No, ei ole vielä näin käynyt, toki vasta nyt keväällä valmistuin. Mutta en pidätä hengitystä sitä odotellessa. 

Vierailija
144/254 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muistelen, et lukiossa 80-90 -lukujen taitteessa katseltiin väärinpäin kääntuvää väestöpyramidia. Itse olen ollut elämäni aikana 4kk työtön (92 lama-aikaan). En oo ollut nirso töistä, olen myös opiskellut töiden ohessa (ja toisinpäin). 

Mä olen 36 ja ollut kaiken kaikkiaan 2 vuotta töissä ja nämä pätkinä eri aloilla. Tutkintoja löytyy 5.

Olen samaa ikäluokkaa ja itselläni ja lähes kaikilla samaa ikäluokkaa olevilla tutuilla on vähintään kaksi tutkintoa. Eikä silti ole helppoa työllistyä. Vanhemmat ihmiset eivät aina tahdo ymmärtää tuota.

Mun isällä ei ollut kuin yksi tutkinto ja ajoi rekkaa. 3 lasta, vaimo, koira, kaksi autoa, omakotit

Niin, ei kasvu-uraa. Yritykset on leikanneet koko ajan huolella. Investointeja ja innovaatioita ei ole tehty. Se näkyy varallisuuden ja tuloerojen kasvukäyrässä. Ne rahat on ulosmitattu osinkoina ja johdon bonuksina.

Ja edelleen yritykset on käsiojossa veronmaksajille ja valtiolle, että sieltä arkusta pitää saada ne tki-rahat. Ja kokoomus jakaa. Omilleen. Jotta saavat entisenlaiset osingot kiskottua ulos, tai jopa vähän isommatkin törkeiden koko ajan itse nostamiensa tulospalkkioiden lisäksi.

Vierailija
145/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottiin ja piti paikkansa. Saa vielä valita työpaikkansa ja aikansa.

-sotekeikkalainen

Vierailija
146/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi teitä raasuja. Kerron teille jotain hirveää, ennuste ei ole fakta ja joulupukkia ei ole olemassa. 

Vierailija
147/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku siivousala nykyään sellainen. Huono palkka, huonomaineinen ala, raskas työ. Suomalaiset ei suostu enää tekemään. 

Itse siis siivousalalla. Kaikki on kiristetty ihan minuutin tarkkuuteen. Suurin osa ulkomaalaistaustaisia. 

Vierailija
148/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottiin silloin kun aloitin opinnot. Minun vuosikurssini oli ensimmäinen, jolta kaikilla valmistuneilla ei ollut heti vakituista työpaikkaa. Suurin osa kuitenkin oli eläkeikään samalla alalla, mutta ei kaikki ja koulutuspaikkoja on vähennetty reippaasti.

Vierailija
149/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä toitotettiin. Olen - 83 syntynyt. Jatkuvasti puhuttiin siitä, että kohta jää suuret ikäluokat eläkkeelle ja työpaikkoja vapautuu valtavasti. No, sitä odotellaan edelleen. 

Tää on sinänsä hassua, koska nyt juuri te, vuonna 1983 syntyneet, olette se suurin ikäluokka =)

Toista se oli 20-30 vuotta sitten. Silloin odotettiin suurten ikäluokkien eläkkeelle jäämistä.

Vierailija
150/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 80-luvun lopulla syntynyt. Koko kouluajan puhuttiin suuren ikäluokan eläköitymisestä ja että töitä tulee olemaan paljon. Jossain lukion aikana tämä jo hiljeni ja sitten kun olin yliopistossa niin tulikin jo 2008 vuoden lama. Vanhat ikäluokat eläköityi jo aikoja sitten ja tämä maa menee vain koko ajan huonompaan kun rahat menee rikkaille ja ulkomaalaisille sijoitusyhtiöille. Usko tulevaan on jo mennyt ainakin itseltä.

Vierailija
151/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buumerivanhempani katsovat minua kieroon ja pitää pohjasakkana koska en ole sisarusten tapaan saanut työtä. Moni hyväosainen uskoo kivenkovasti siihen että töitä saa sinne vaan pitää mennä tai jos ei saa se on ihan oma vika ja läheisten velvollisuus on siitä ojentaa ankaralla kädellä.

Kova paikka on suomi työttömälle eikä mikään auta että saisi töitä. Ainoa vaihtoehto on muuttaa pois. Mitään ei ole tässä maassa työtöntä varten. Nythän ne eduskunnassa poistaa 590 euron työttömyyskorvauksenkin että työtön ymmärtäisi vaan mennä töihin. Joo, pois suomesta.

Vierailija
152/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Suomessa ja Euroopassa olisi valtava työvoimapula, jos työelämä olisi ollut samanlaista, mitä se oli 80-ja 90-luvulla, kun kaikki tehtiin ihmistyövoimalla ja nyt se taas hyödynnetään teknoälyä ja laskutkin tulee e-laskuna suoraan pankkiin ja veloitetaan automaattisesti tililtä. 

Ja kukaan ei tiedä, tarvitaanko 30v päästä edes työvoimaa, vaan hoitavatko robotit työt. 

Suomessa on työttömien verran vierastyövoimaa. Eiköhän sadat tuhannet työttömät saisi töitä jos työluvat palautettaisiin entisiin raameihin. Vielä edellinen hallitus puhui joka viikko työvoimapulasta ja edelleen tämäkin vääntelee kösiään kun korkastikoulutettujen halukkuus suomeen romahti sijalle 51.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…

Vierailija
153/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Suomessa ja Euroopassa olisi valtava työvoimapula, jos työelämä olisi ollut samanlaista, mitä se oli 80-ja 90-luvulla, kun kaikki tehtiin ihmistyövoimalla ja nyt se taas hyödynnetään teknoälyä ja laskutkin tulee e-laskuna suoraan pankkiin ja veloitetaan automaattisesti tililtä. 

Ja kukaan ei tiedä, tarvitaanko 30v päästä edes työvoimaa, vaan hoitavatko robotit työt. 

kyllä näitä robottejakin on odotettu :D

Tekoälyyn sekoitetaan fantasia roboteista että työpaiklle tulisi robottikirjanpitäjä, ravintolaan robottibaarimikko. Suurin osa töistä on nykyään napinpainamista ja se korvautuu tekoälyllä, työttömäksi jää IMF:n mukaan joka kolmas nyt töissä oleva parissa vuodessa. Robotitkin tulee esim raksoille ja varastoihin. Robottikäsi korvaa kirurgit jne. Baarimikon korvaa juoma-automaatti.

Vierailija
154/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille sanottiin että 2020 Suomessa asuisi jo niin paljon vanhuksia että että joka toinen suomalainen tarvittaisiin lähihoitajaksi. Mutta kun en vuosien yrityksistä huolimatta saanut töitä lähihoitajana, niin vaihdoin lopulta alaa. -96

Tämä on jo omituista. Tiedän, että on työttömiä ensihoitajia ja röntgenhoitajia, mutta lähi- ja sairaanhoitajillehan on aina edes keikkatöitä. Onko pieni paikkakunta? 

Keikkatöitä ei enää ole entiseen malliin. Puutteita yritetään paikata omilla työntekijöillä.Lisäksi esim Osassa hyvinvointialueita on jo nyt rekrytointikielto. 

Vierailija
155/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai mutta so what? Maailmassa on paljon asioita, jotka on tulleet yllätyksenä.  Kuka ennusti kolme vuotta sitten,  että maailmantilanne on nyt tämä?

Juuri näin. Työvoimasta pulasta puhuminen aikoinaan on ollut samanlaista mantraa, kuin on puhuttu koko 2000-luvun, ettei meidän sukupolvi tule näkemään aseellista sotaa Euroopassa , muita kuinka kävikään ja se oli lähempänä kuin arvasimmakaan.  

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, eikä siihen pysty edes tiedemiehet.  Voimme vain arvailla. 

Vierailija
156/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monella alalla on työvoimapula, esim. lääkäreistä, hoitajista, erityisesti vanhusten hoivaala, ravintola-ala, siivousala, bussikuskit, marjanpoimijat, maatalouslomittajat jne. 

Esim. marjanpoimijoista ei ollut mitään pulaa esim. 80-luvulla, kun jokainen poimi kotivaransa itse, eikä juuri marjateollisuutta ollut, eikä viety ulkomailla, puhumattakaan, että kauneusteollisuus olisi niitä käyttänyt tai lääketeollisuus. 

Vierailija
157/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottiin! Ja sanottiin myös, että automaatio ja robotit jne on vain hyvä asia koska niiden avulla suomalaisille jää enemmän vapaa-aikaa eikä töitä tarvitse enää tehdä niin paljoa. Se toki toteutuikin, mutta ei missään vaiheessa sitä muistettu kertoa että sitten iso osa suomalaisista elääkin tukien varassa.

vm75

Vierailija
158/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai mutta so what? Maailmassa on paljon asioita, jotka on tulleet yllätyksenä.  Kuka ennusti kolme vuotta sitten,  että maailmantilanne on nyt tämä?

Ihan jokainen jolla oli edes jonkinlainen tolkku ja maalaisjärki. Ne yllättyi (taas kerran) jotka luottaa onnenkantamoisiin ja siihen, että asiat vaan menee hyvin.

Vierailija
159/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta en uskonut sitä hetkeäkään ja oli kova tulevaisuuden pelko siinä nollarin alussa, kun opiskelin. Oli selvästi jo nähtävissä, että työtehtäviä häviää, virkoja ei täytetä jne. Kehitys tai kurjistuminen on tästä vain kiihtynyt.

Vierailija
160/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat olivat niin kateellisia meille "saatte valita ihan minkä työn vaan haluatte ja vain kävelette sisään!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi