Sanottiinko teille kouluaikoina että "teille kaikille riittää töitä ja teidät suorastaan revitään työelämään koska väestö vanhenee"?
Meille tätä jankattiin jatkuvasti mutta miten sitten kävikään?
Työttömiä on tosi paljon, palkat on surkeat monella alalla, pätkätyötä tarjolla ja köyhyys vain lisääntynyt.
Meille myös sanottiin koulussa että suomessa paperia riittää vientiin asti mutta paperitehtaat ajettu alas :D
Olen vuosimallia 1990.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanottiin ja kieltämättä näin on käynytkin. Kaikki kaverit ovat töissä.
Suomessa työllisyys% taitaa olla 2000 luvulla ollut noin 75% eli työttömiä on valtavasti ja palkat on surkeat.
Työn hinnan eli palkkatason Suomessa neuvottelee ammattiliitot. Siellä nyt on, kuule ystäväni, tärkeämpiäkin juttuja käsillä kuin jäsenten edun ajaminen.
Minimin. sen jälkeen työnantajalla on taivas rajana mitä haluaa maksaa.
Kannattaa vetää Suomen tästä 🚽 alas ja lähteä muihin maihin 🤗
Ei kai kukaan sellaisia kehdannut valehdella. Sanottiin että on lottovoittto syntyä Suomeen, koska Afrikassa on aina nälkä.
Ei puhuttu työelämästä eikä ammateista mitään.
Kun suuret ikäluokat eläköityvät iskee valtava työvoimapula. Näin poliitikot huusivat yhteen ääneen.
Suuret ikäluokat ovat olleet eläkkeellä jo vuosia...
Aina vaalien aikaan muistuu mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Siitä suurten ikäluokkien eläköitymisestä ja sitä seuraavasta kailottavasta työvoimapulasta paasattiin. Ei olisi minun kannattanut käydä amista, vaan suunnata lukioon ja sieltä kaikessa rauhassa hyvin työllistävälle alalle yliopistoon.
Joo, ei amis kannattanut. Työttömyyttä ja nollatunti/määräaikaisia/osa-aikaisia työsopimuksia. Sanottiin, että ihan sama mitä lähtee opiskelemaan, kun kaikki tullaan oikein repimään töihin.
Ap, hallinto aina valehtelee kaikesta alamaisilleen. Itse suhtautuisin valtaapitävien sanomisiin aina automaattisesti niin, että totuus on päinvastainen kuin mitä he väittävät. Ja samoin, tee aina päinvastoin kuin mitä valtaapitävät haluavat sinun tekevän.
Vierailija kirjoitti:
En muista, että näin olisi 80-luvulla sanottu.
90 luvulla vannottiin.
-milleniaali.
Ei sanottu. Mutta siitä muistutettiin, että jos ei viitsi opetella lukemaan ja laskemaan, ei tulevaisuudessa saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Olen syntynyt 1966 ja valmistuttiin suoraan lamaan. Ei siinä juhlittu. Otettiin mikä tahansa työ, mitä saatiin. Ei ollut tukia.
Mihin lamaan valmistuit? Vai valmistuitko 30 vuotiaana?
Ei ne ole vieläkään vanhentuneita. Robotit on korvannut ihmiset kaikkialla missä ne on saatu tehokkaammiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työllisyys% taitaa olla 2000 luvulla ollut noin 75% eli työttömiä on valtavasti ja palkat on surkeat.
Työn hinnan eli palkkatason Suomessa neuvottelee ammattiliitot. Siellä nyt on, kuule ystäväni, tärkeämpiäkin juttuja käsillä kuin jäsenten edun ajaminen.
Minimin. sen jälkeen työnantajalla on taivas rajana mitä haluaa maksaa.
Suurin osa maksaa minimin, joidenkin mukaan sekin on monella alalla liian suuri kuten esimerkiksi ruokakaupoissa, siivoajilla, kokeilla ja tarjoilijoilla mikä tekee työvoimaa tarvitsevasta liiketoiminnasta liian kallista ja kannattamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muistelen, et lukiossa 80-90 -lukujen taitteessa katseltiin väärinpäin kääntuvää väestöpyramidia. Itse olen ollut elämäni aikana 4kk työtön (92 lama-aikaan). En oo ollut nirso töistä, olen myös opiskellut töiden ohessa (ja toisinpäin).
Mä olen 36 ja ollut kaiken kaikkiaan 2 vuotta töissä ja nämä pätkinä eri aloilla. Tutkintoja löytyy 5.
Kyllä, koko lapsuuden ja etenkin yläasteella tuli tämä virsi tutuksi. Kannattaa mennä vaan amiksen ja nopeasti työelämään, etenkin teollisuuden, kaikanlaiset puualantyöt, paperitehtaat jne. työllistää varmasti ja "töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä".
Loppui vuonna 2008.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Olen syntynyt 1966 ja valmistuttiin suoraan lamaan. Ei siinä juhlittu. Otettiin mikä tahansa työ, mitä saatiin. Ei ollut tukia.
Miten niin ei ollut tukia? Ainakin toimeentulotuki oli olemassa.
Minulle opetettiin 70-luvulla, että tulevaisuudessa koneet tekevät työt ja sitten meillä kaikilla on enemmän vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun otetaan nämä tempoutyöllistetyt ja tilastokikkailut pois laskuista, väittäisin, että todellisuudessa työllisyys Suomessa välillä 55-65%
Meille sanottiin että 2020 Suomessa asuisi jo niin paljon vanhuksia että että joka toinen suomalainen tarvittaisiin lähihoitajaksi. Mutta kun en vuosien yrityksistä huolimatta saanut töitä lähihoitajana, niin vaihdoin lopulta alaa. -96