Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen katkera, kun asuntojen hinnat ovat karanneet käsistä aiempiin sukupolviin verrattuna

Vierailija
17.07.2024 |

Verrokkina omat vanhempani, jotka ostivat 90-luvun lopulla omakotitalon kohtuullisen matkan päässä pikkukaupungin keskustasta. Iso ja kohtuullisen uusi tiilitalo maksoi euroiksi muutettuna n. 120 000 euroa. Nykyään saman asuinalueen remppaamattomat omakotitalot maksavat yli 200 000 euroa. Omakotitalot ovat siis samassa kunnossa kuin ennenkin, ei ole tehty remontteja ilmalämpöpumpun asennusta lukuun ottamatta. Toiset, rikkaat sukulaiseni ostivat nuorena parina omakotitalon 2007 Uudellamaalla suositulla asuinalueella, asunto maksoi tuolloin n. 300 000 euroa. Nykyisin alueen asunnot ovat lähemmäs puoli miljoonaa. Tuollaiseen ei tietenkään minulla ole varaa enkä tuollaisesta haaveile, mutta kertoo miten hintataso on karannut.

Olen katkera, että minulla tavallisena kolmekymppisenä ei ole varaa ostaa asuntoja. Olisi, jos asunnot olisivat samaa hintaluokkaa kuin omilla vanhemmillani aikoinaan. Menin lukiosta suoraan opiskelemaan, valmistuin ja tein vuosia pätkätöitä, ennen kuin sain vakituisen paikan. Olen säästänyt palkastani niin paljon, kuin olen kyennyt. Palkkataso ei koskaan tule nousemaan alallani huimaksi, vaan tulen aina olemaan hieman alle keskituloinen. Omilla vanhemmillani vastaava palkkataso riitti hyvin tuohon omakotitaloon, itselläni ei. Perintöä en tule saamaan todennäköisesti muutamaan vuosikymmeneen, jos sitä edes silloin sattuu olemaan jäljellä.

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi duunarit perheasunnossa kantakaupungissa on tosi lihava Tiltun valhe, ei kai kukaan usko. Duunarit on asuneet kantakaupungissa korkeintaan vuokralla, mutta kun nekin on jotakin 2500-3000e/kk, niin hullua touhua se on ollut. Oikeasti ne duunarit on käyneet ja käy töissä lähiöistä

Paitsi 100 vuotta sitten, kun duunarit asuivat nykyisin kantakaupunkiin laskettavilla alueilla. Silloin perheasunto oli hellahuone ilman viemäriä. Perheettömät naiset olivat usein piikoina, jonkinlainen huone isäntäväen asunnossa. Kun lähiöitä rakennettiin, moni silloinen kantakaupungissa asuva lähti niihin riemumielin, kun niissä oli vesivessa ja kylpyhuone, lapsille oma huone.

Vierailija
142/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vtttu miten tyhmä voit olla.

Onko sulle pässille tullut mieleen, että jos suhteutat tuon talon hinnan palkkoihin mitä silloin maksettiin niin mikään ei ole kallistunut yhtään mihinkään. Normi työläisen palkka oli 20-30 markkaa tunnilta, keskimäärin päivän työstä sai 200 markkaa miinus verot 20-30%. Tiedätkö yhtään ihmistä jonka tuntipalkka nykypäivänä on 5€ - verot?? Taidat olla se sama tyyppi joka vinkuu sitä ettei kela rahoita sinulle omakotitaloa järven rannalta. Vtun ääliö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi duunarit perheasunnossa kantakaupungissa on tosi lihava Tiltun valhe, ei kai kukaan usko. Duunarit on asuneet kantakaupungissa korkeintaan vuokralla, mutta kun nekin on jotakin 2500-3000e/kk, niin hullua touhua se on ollut. Oikeasti ne duunarit on käyneet ja käy töissä lähiöistä

Paitsi 100 vuotta sitten, kun duunarit asuivat nykyisin kantakaupunkiin laskettavilla alueilla. Silloin perheasunto oli hellahuone ilman viemäriä. Perheettömät naiset olivat usein piikoina, jonkinlainen huone isäntäväen asunnossa. Kun lähiöitä rakennettiin, moni silloinen kantakaupungissa asuva lähti niihin riemumielin, kun niissä oli vesivessa ja kylpyhuone, lapsille oma huone.

Juuri näin! 

Mun isovanhemmat asuivat stadissa vuokralla  18m2 hellahuoneessa 5 pojan kanssa 20-40 - luvuilla. 

Mun perheeni ja meidän kaltaiset duunariperheet Kalliossa 60-70 luvuilla 3-4 henkeä 1-2  huoneen asunnoissa. Keittokomero, monilla vessa käytävässä, ei pesutilaa.

Mun perheellä oli luksusta kun oli oma kylpyhuone ammeella mutta asuintilaa oh+alkovi+ ruokailuhuone+ keittokomero. Minä nukuin ruokailutilan sohvasängyssä

Vierailija
144/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. kyllä minä ainakin olen saanut ostettua itselleni 180th euroa maksaneet talon ihan omilla palkkarahoillani vaikka olenkin pienipalkkainen joka saa vain 3900€ kuukaudessa palkkaa.

Ihmeellistä tuo sinun horinasi.

Vierailija
145/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. kyllä minä ainakin olen saanut ostettua itselleni 180th euroa maksaneet talon ihan omilla palkkarahoillani vaikka olenkin pienipalkkainen joka saa vain 3900€ kuukaudessa palkkaa.

Pienipalkkainen? 

Vierailija
146/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidät siis 25v vanhaa kulutushyödykettä lähtökohtaisesti yhtä arvokkaana kuin 6v vanhaa?

Asia kunnossa. Mitähän se n. 6v asunto mahtaa maksaa saman kadun varrella? Alkaisiko se kuusinumeroinen luku jopa numerolla 6?

Mikä 6 vuotta vanha??

Alkuperäisessä viestissä väitettiin v 98 ostetun asunnon arvo nousseen "satoja prosentteja" kuluneiden vuosien aikana. 

Itse totesin siihen että meidän talon hinnan todellisen nousun 20v aikana olleen vain 4%

Kuitenkin pks, iso hyvin rakennettu talo

Alkuperäisessä viestissä tosiaan luki seuraavaa:

Rakensimme kehyskuntaan hartiapankilla talon v 98

Kerrotko monta vuotta vanha talo on kyseessä, kun se myydään 2004 ja on rakennettu 1998?

Arvonnousu on valtava. Etenkin kun ottaa huomioon, että siihen 25v vanhaan asuntoon pitää tulevien vuosien aikana laittaa

Rakennuskustannukset on aina eri kuin valmiina ostettavan, et edelleenkään voi verrata niitä.

Silloin - kun me käytimme rakentamiseen tuon 200ke vastaava ostettuna maksoi jo 300 000e. Eli voit verrata 300ke/384ke. 

Vierailija
147/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin pienen kaupungin keskustan vierestä vanha, mutta iso (240m2) ja mukava talo. Maksettiin 125k. Eihän täällä arvot nouse, mutta saadaanpa asua talossa. Kouluun lapsilla ~150m ja kauppaan aika lailla sama matka. Isommat kaupat 2km päässä.

Vierailija
148/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

??

Vaimo tienaa lähihoitajan vain 2900 kuukaudessa ja minä sähkömiehenä 3600 kuukaudessa ja ollaan ihan tavallisina duunareina kyetty ostamaan 320 000 euroa maksanut talo. Kun teidän vanhempanne ja isovanhempanne kerran ovat ostaneet aikoinaan omat asuntonsa "edullisesti" niin eikö ne ole jääneet teille muka perinnöksi? Jos ja kun kaikki APn mukaan ovat kerran kyenneet helposti asuntoja ja taloja ostamaan? Mihin ne sitten katoaa, ellei perintöinä apn kaltaisille ihmisille? Mietitkö yhtään mitä puhut ja suustasi ulos suollat? Vai onko sittenkin niin, että tarkoitat, että kaikki muut, paitsi sinun sukusi jäsenet ovat ymmärtäneet ostaa itselleen tuollaisen halvalla myydyn asunnon? Se kertoo vain sen, että koko sukusi on ollut yhtä tyhmää sakkia kuin sinäkin. Syy ettei sinulla ole omaa taloa johtuukin siis puhtaasti geeneistä.

Vierailija
149/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkainen? 

Eipä tuo nyt mikään päätä huimaava palkka ole vaan ihan keskiverto duunarin normaali liksa.

Vierailija
150/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo  ja ne joilla on omistusasunto, sen rahan valtio haluaa yhteiskäyttöön. Ja mitäs sitten, kun nämäkin rahat on käytetty. Sitten tietysti suomalaisten pitää luopua kesämökeistään yhteisen hyvän nimissä. Tulijat tarvitsevat rahaa. 

Vierailija
151/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot vaan liian köyhä ja huonopalkkaisissa hommissa. Valintakysymys!

Vierailija
152/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitä siitä niitä poliitikkoja (Lipponen SDP:stä ja kumppanit) jotka veivät meidät ilman kansanäänestystä Euroon. Siitä alkoi käsittämätön hintojen nousu kun ihmiset eivät enää tajunneet rahan arvoa. Monissa tuotteissa hinnat kuusinkertaistuivat päivässä. Markan kahvikuppi muuttui euron kupiksi, markan vessakäynti euroksi jne. 

Esimerkki: kun käyn suuhygienistillä, se maksaa 130 euroa. Markoiksi muutettuna n. 780!! Markka-aikana hänellä ei olisi noilla hinnoilla ollut ainuttakaan asiakasta, nyt ihmiset ajattelevat, että no, sehän on vaan vähän yli satanen. Ihmiset eivät enää ymmärrä rahan arvoa. Näin ne hinnat saatiin kipuamaan pilviin kaikessa, ainoana poikkeuksena kulutuselektroniikka (joka tosin vanhenee nykyään aika nopeasti).

Vierailija
153/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää se että ihmisillä on ylimääräisiä kesämökkejä, asuntoja ja kiinteistöjä ihan tyhjänpanttina, mutta minulla pienipalkkaisella duunarilla ei ole sellaisiin koskaan varaa.

Työ on pätkittäistä ja terveys reistaa, niin ei kunnan rivitalosta koskaan pääse pois.

Vierailija
154/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailia kirjoitti:

Ei koske suurinta osaa suomea. Monessa paikassa hinnat ovat samat kuin 15-20v sitten, eli reaalihinnat ovat laskeneet reilusti. Ts. Asunto joka maksoi vaikka 2005 80 tonnia, maksaa yhä 80 tonnia. Ap on hyvä ja muuttaa näille paikkakunnille ja lopettaa valituksen. 

Toki näillä paikkakunnilla ei enää ole töitä eikä palveluja samalla tavoin kuin 15-20 vuotta sitten, eikä asunnoilla juuri jälleenmyyntiarvoa, jos pitää vaihtaa.

Suomi ei voi palata vanhaan koska 5uomi vajoo pahasti.Häviöprosessi on jo alkanut!

Vierailija
155/155 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkainen? 

Eipä tuo nyt mikään päätä huimaava palkka ole vaan ihan keskiverto duunarin normaali liksa.

Ilmeisesti keskivertoduunarin palkalla oletetaankin asuvan omistusasunnossa, sillä ensi vuoden alista lähtien tuolla palkalla ei voisi enää saada ara-vuokra-asuntoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi