Millä oikeudella jotkut ihmiset rakentavat majoja ja leiriintyvät toisten ihmisten omistamiin metsiin?
Ei kodittomuus ja jokaisenoikeudet ole perustelu että toisen omistamaan metsään saa leiriytyä ja rakentaa majoja jos mitään muuta suoja- ja nukkumapaikkaa ei ole. Esimerkiksi nyt Anna-Kaarina Winqvist-Jaakkola joutuu siivoamaan omistamastaan metsästään muiden jälkiä vaikkaa Winqvist-Jaakkolan kunto ja terveys ei siihen riitä.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Aion edelleen jatkossakin ja ole vielä tähänkin asti ilmoitranut marjan-/sientenpoimijoiden autot viranomaisille ja pitänyt arkistoa rekisterinumeroista, merkeistä ja autojen väreistä jotta näen ketkä käyvät meidän metsässä ja kuinka usein. Se että metsästä saa pimia sieniä ja marjoja ei nimittäin tarkoita että sinne saa tulla autolla ja pysäköidä yksityiselle metsätielle.
Hahahaha, kaikenlaisia sekopäitä sitä oikein vapaana juokseekin! Ei saakeli sentään. Luuletko sinä sekopäinen imbesille, että ketään viranomaista kiinnostaa ne sinun arkistot? Hahahah. jessus mikä pelle!
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma meilläkin. Pysyviä majoja sinne ei ole rakennettu, mutta maastoon on jäänyt jälkiä esim niin että sinne on tallattu polkuja, telttapaikoista painaumia, jälkiä nuotioista ja jotkut marjapaikat on putsattu kauttaaltaan marjoista. Kerran yllätin pari luvatonta haahuilijaa kalastamassa sekä keräämässä polttopuita ja kiviä vaikka kalastaminen, puiden ja kivien kerääminen sekä avotuli eivät kuulu jokaisen oikeuksiin.
Risuja saa kerätä ja kalastaa pääsääntöisesti saa.
Vierailija kirjoitti:
> En omista asetta, mutta olen omaan metsään asettanut leeketunnkstimella toimivia kameroita ja kuuluttimia jotka hälyttävät ja kertovat luvattoman kulkijan olevan yksityisalueella. Näin saavat varoituksen ja kulkijoista tallentuu kuvamateriaali.
Taitaa olla kaikkien kannalta parempi, ettet omista...
Vaikka olisi mökin pihassa liiketunnistin ja valvontakamera, mitä sitten, jos joku käveleekin siellä. Mitä meinaat tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelin pienen matkan täysin hoitamattomassa metsässä eli aika umpeen kasvanut ja täynnä itikoita. Yhtäkkiä joku alkoi huutamaan, että mitä teen hänen tontillaan. Hämmästys oli kyllä minulla suuri, koska en ollut kyllä pihapiirissä ja ihan vaan ohikulkumatkalla. Suomessa joku aina omistaa maat/metsät ja edelleenkin olen sitä mieltä, että tuokin paikka kuuluu ihan jokamiehenoikeuksiin, kun siinä vaan kävelin. Kamala ryteikkö ja ei tulisi mieleenkään muuta kun kävellä nopeasti ohi.
Noille ainoa oikea vastaus on, että suksi h u o r a v i t t u u n siitä huutamasta. Käyttäydyn asiallisesti niin kauan, kun minua kohtaan käyttäydytään, mutta siinä vaiheessa, kun minulle aletaan huutamaan tai käyttäytymään asiattomasti, sillä huutajalla ei ole minun silmissäni enää sen jälkeen minkäänlaisia alkeellisimpiakaan ihmisoikeuksia jäljellä vaan hän päätti lu
Minulle kävi kerran samoin ja kun vastasin että olin ohikulkumatkalla sieneen omalle metsälle ja pyysin anteeksi, niin metsästä tuli pettynyt isäntä maastopuvussa hirvipyssyn ja koirien kanssa. Olin kuulema säikäyttänyt hirven pois ja siksi pyysi äyskien minua poistumaan. Siinä kohtaa ajattelin että todellakin oli ehkä paras paikka poistua. Oli ainoa vuosi kun jätin sinestyksen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Aion edelleen jatkossakin ja ole vielä tähänkin asti ilmoitranut marjan-/sientenpoimijoiden autot viranomaisille ja pitänyt arkistoa rekisterinumeroista, merkeistä ja autojen väreistä jotta näen ketkä käyvät meidän metsässä ja kuinka usein. Se että metsästä saa pimia sieniä ja marjoja ei nimittäin tarkoita että sinne saa tulla autolla ja pysäköidä yksityiselle metsätielle.
🤣 Kaikenlaisia sitä onkin. Viranomaiset ovat varmasti tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tuttu ongelma, josta päästäisiin vain tiukentamalla jokaisenoikeuksia. Leiriytyminen toisen maalle ei ole nykypäivänä enää tarpeen hengissäselviytymiseksi eikä maastopyörillä ajaminen saisi olla pyöräilijän oma päätös.
Omassa metsässä olen pyrkinyt siihen, että maasto on mahdollisimman hankalakulkuista ja kaikkien polkujen päälle on kaadettu runkoja lahoamaan, niistähän hyönteisetkin pitävät. MIkäli metsästäni löytyy mitä tahansa muille kuuluvaa, vaikka teltta rinkkoineen, niin otan ne mukaani ja vien pois. Tilapäinen leiriytyjä ei koskaan ole niin kaukana teltastaan ja tavaroistaan etteikö huomaisi muiden saapumista, joten ympäristölainsäädäntö vaatii minua siivoamaan maastossa sinne kuulumattomat tavarat.
Metsässäni oli jonkun sinne hinaama "tynnyrisauna", jonka siirsin traktorilla oman mökkini pihaan ja hajoitin saunapuiksi. En avannut oven lukkoa, joten minua ei voi syyttää tunkeutumisesta jonkun kot
Runkoja saat kaataa poluille. Tuohan kuullostaa varkaudelta mitä teit saunalle. Myöskään rinkkoja jne ei saa viedä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä myöskään ""urbaania löytöretkeilyä", missä tunkeudutaan johonkin autiotaloon ja kuvataan toisten henkilökohtaisia tavaroita. Sitten niitä kuvia vielä julkaistaan.Minusta se on väärin.
Samaa mieltä, kuvataan jopa löytyneitä valokuvia ja laitetaa instaan. Sukulainen on tälläinen urbex-harrastaja, minusta hän harrastaa murtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvosto aikaista sosialisti-kommunistista meininkiä tuollainen jokaisen-/jokamiehenoikeudet. Missään muualla maailmassa ei ole vastaavaa, esimerkiksi Briteissä, Ranskassa ja Saksassa ei tälläisiä oikeuksia tunneta etkä saa poimia edes rikkaruohoja ja luonnon yrttejä omalta pihaltasi ilman maanomistajan lupaa.
Ja taas yksi vatipäinen idioottivajakki tuli kertomaan miten tyhmä on ja, mitä ei missään muualla maailmassa ole. Nämä oikeudet ovat perinteisiä Pohjoismaisia oikeuksia ja ovat ihan samankaltaiset niin Ruotsissa kuin Norjassakin. Ketään ei kiinnosta, mitä jossain täysin toisenlaisen väestötiheyden Keski-Euroopassa on.
Ja mitäs jos haiseva saastainen persnöyhtä ottaisit ja vaikka häipyisit hevon v täältä sinne muuhun maailmaasi. Kukaan ei sinunkaltaista ihmizjätettä täällä kaipaa. Olet ihan pelkkää saastaa.
Paitsi että saastat omistaa ne metsät joten häivy persnöyhtinesi sieltä ja käsitä mitä tarkoittaa omistusoikeus.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä myöskään ""urbaania löytöretkeilyä", missä tunkeudutaan johonkin autiotaloon ja kuvataan toisten henkilökohtaisia tavaroita. Sitten niitä kuvia vielä julkaistaan.Minusta se on väärin.
No tietenkin luvat on kysytty ainakin näillä kuuluisimmilla tubettajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen oikeudella saa leiriytyä.
Siis eikö tämäkään ole enää jokamiehenoikeus vaan joku jokaisen oikeus?
Ei ole muuttunut. Metsähullutus ei omista jokamiehen oikeuksia eikä täten niitä voi woke-nimetä omin luvin.
Tänään vastaan tuli kuorma-auto jonka keulassa luki MAN. Kyllä olisi joku varmasti moisesta pöksyt repinyt
Vaikka olisikin jokaisen oikeus keräillä marjoja mistä tahansa niin luultavasti metsän omistaja ei katso kauhean hyvällä jos saa jonkun kiinni itse teosta marjastamasta metsässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin jokaisen oikeiksiin rajoituksia niin että ne koskisivat ja olisivat sallituuja vain kuntien ja kaupunkien metsissä, mutta jättäisi yksityiset metsät rauhaa. Näin ei tarvitsisi olla vartioinassa omaa metsää 24/7 ja laittamassa varoituskylttejä jotta siellä ei kuljeskeltaisi luvattu.
Teidän pitää muuttaa lakia, niin ei tarvitse valittaa. Nykyisellä sini-mustikan värityksellähän se käy nopeasti. Valistakaa sitten Susannaa ja kumppaneita, että käskyttävä köyhät, työttömät, ja työkyvyttömät vastaisuudessa vain kuntien, kaupunkien ja valtion metsiin risusavottaan ja rikkaiden puuromarjojen keräämiseen. Pari päivää sitten oli haastattelu jossakin lehdessä, jossa nigerialainen nainen ihasteli Suomessa sitä, että voi mennä metsään! Nigeriassa ammutaan, jos lu
Harjoitako jotain laitonta toimintaa, huumekätköjä, tai homostelua tai muuta sellaista kun et kestä kameroita toisen omistamalla maalla? Koira voi jäljittää kyllä mistä tulit ja minne menit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen melko oikeistolainen, olen ehdottomasti jokamiehen oikeuksien kannalla. Näen asian niin, ettei luontoa voi omistaa niin, etteikö muut saisi metsissä käyskennellä. Toki kulkijalla on vastuu, ettei tee tulia eikä tuhoa mitään.
Minä en ainakaan koe mitään omatunnon tuskia siitä, että nukun riippumatossa yöni pitkällä pyörävaelluksella. Nukun, syön eväät retkikeittimestä ja lisään aamupuuroon muutaman mustikan ja puolukan. Omillakin mailla kulkee retkeilijöitä, mitä ihmettä minä niitä häätämään olen ja millä perusteella?
On tyystin eri asia retkeillä jälkiä jättämättä kuin naulata jotain pressusuojia luvattomia tulipaikkoja varten ja raapustaa kallioon spurgurakkaansa muistokirjoitus.
En missään nimessä hyväksy kalli
Jaa, mites ne muinaiset luola- ja kalliomaalaukset ja -kaiverrukset?
Ihanaa olisi yksityiset maat ja metsät. Mikä rauha kulkea omassa metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelin pienen matkan täysin hoitamattomassa metsässä eli aika umpeen kasvanut ja täynnä itikoita. Yhtäkkiä joku alkoi huutamaan, että mitä teen hänen tontillaan. Hämmästys oli kyllä minulla suuri, koska en ollut kyllä pihapiirissä ja ihan vaan ohikulkumatkalla. Suomessa joku aina omistaa maat/metsät ja edelleenkin olen sitä mieltä, että tuokin paikka kuuluu ihan jokamiehenoikeuksiin, kun siinä vaan kävelin. Kamala ryteikkö ja ei tulisi mieleenkään muuta kun kävellä nopeasti ohi.
Noille ainoa oikea vastaus on, että suksi h u o r a v i t t u u n siitä huutamasta. Käyttäydyn asiallisesti niin kauan, kun minua kohtaan käyttäydytään, mutta siinä vaiheessa, kun minulle aletaan huutamaan tai käyttäytymään asiattomasti, sillä huutajalla ei ole minun silmissäni enää sen jälkeen minkäänlaisia alkeellisimpiakaan ihmisoikeuksia jäljellä vaan hän päätti lu
En minä viitsinyt alkaa kinaamaan. Jätetään se jollekin muulle, joka pistää luun kurkkuun tuolle tyypille. Lähinnä naurettava tyyppi muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisikin jokaisen oikeus keräillä marjoja mistä tahansa niin luultavasti metsän omistaja ei katso kauhean hyvällä jos saa jonkun kiinni itse teosta marjastamasta metsässään.
Entä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Olen myös havainnoinut että täällä Tampereella joku on lähtenyt "kesäksi ulos" ja parkkeerannut riippumattonsa ja kamansa tiettyyn paikkaan Kaupin metsiin. On vieläpä lähellä sellaista suht suosittua näköalapaikkaa. Ihmetyttää moinen toiminta, ei näitä metsiä pitäisi voida käyttää omaan leiriytymiseen, vaan kaikkien yhteiseksi virkistykseksi.
Alapeukkujen määrän perusteella porukan mielestä on ok, että valtaa itselleen jonkun näköalapaikan kaupungin metsästä ja asuu siellä viikkotolkulla? Kas kun laavut eivät ole jo asuinkäytössä ja polttopuut käytetty omiin tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain säädäntö tuntee ainoastaan vain jokamiehen oikeudet, ei jokaisen oikeuksia. Siksi kun jokamiehen oikeusista luovuttiin ja siirryttiin jokaisen oikeuksiin, eit ne ole enää olleet voimassa.
Mikä laki?
Rikoslaki
Miksi laitat viittauksen kaupalliseen sivustoon, miksi et suoraa lakiin?
Rikoslain mukaan (28. luku 14)
"Jokamiehen oikeuksista
Tämän luvun säännökset eivät koske maassa olevien kuivien risujen, maahan pudonneiden käpyjen tai pähkinöiden taikka luonnonvaraisten marjojen, sienten, kukkien tai, jäkälää ja sammalta lukuun ottamatta, muiden sellaisten luonnontuotteiden keräämistä toisen maalta."
Mikä tästä siis ei ole enää voimassa? Marjojako ei saa enää kerätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tuttu ongelma, josta päästäisiin vain tiukentamalla jokaisenoikeuksia. Leiriytyminen toisen maalle ei ole nykypäivänä enää tarpeen hengissäselviytymiseksi eikä maastopyörillä ajaminen saisi olla pyöräilijän oma päätös.
Omassa metsässä olen pyrkinyt siihen, että maasto on mahdollisimman hankalakulkuista ja kaikkien polkujen päälle on kaadettu runkoja lahoamaan, niistähän hyönteisetkin pitävät. MIkäli metsästäni löytyy mitä tahansa muille kuuluvaa, vaikka teltta rinkkoineen, niin otan ne mukaani ja vien pois. Tilapäinen leiriytyjä ei koskaan ole niin kaukana teltastaan ja tavaroistaan etteikö huomaisi muiden saapumista, joten ympäristölainsäädäntö vaatii minua siivoamaan maastossa sinne kuulumattomat tavarat.
Metsässäni oli jonkun sinne hinaama "tynnyrisauna", jonka siirsin traktorilla oman mökkini pihaan ja hajoitin saunapuiksi. En avannut oven lukkoa, jot
Ympäristölain mukaan maanomistaja on vastuussa kiinteistöjensä roskien hävittämisestä ja jos löydän metsästäni mitä tahansa sinne kuulumatonta, on minulla tähän lakiin perustuva oikeus löytöni pois metsästä viedä ja hävittää.
Se saunan tuominen mailleni oli laitonta, kyseessä oli hallinnanloukkaus. Koska poltin saunan, ei sen tuoja saanut edes sakkoja.
Noille ainoa oikea vastaus on, että suksi h u o r a v i t t u u n siitä huutamasta. Käyttäydyn asiallisesti niin kauan, kun minua kohtaan käyttäydytään, mutta siinä vaiheessa, kun minulle aletaan huutamaan tai käyttäytymään asiattomasti, sillä huutajalla ei ole minun silmissäni enää sen jälkeen minkäänlaisia alkeellisimpiakaan ihmisoikeuksia jäljellä vaan hän päätti luopua niistä vapaaehtoisesti.