Mikä pakkomielle nykyihmisellä on SYÖDÄ koko ajan?
Koko ajan pitää mussuttaa jotain "snackseja", välipalapatukoita, suklaapatukkaa, voileipää, wrappia tai sipsiä. Tämä siis kaikkien aterioiden lisäksi.
70-80-luvulla oli vielä aivan normaalia että ihminen söi lähinnä aamiaisella, lounaalla ja päivällisellä. Iltapalaa eivät kaikki syöneet tai se oli joku yksittäinen paahtoleipä juustoviipaleella tai puuro.
Ja se kyllä näkyy ihmisten vyötäröillä ja leuoissa.
Kommentit (191)
Markkinavoimat ja rahahan tässä on takana. Noita tuotteita markkinoidaan ja tyrkytetään kuluttajille, jotta osakkeenomistajat saisivat voittoa. Ja ihmiset ostavat ja syövät, joten markkinointi on onnistunutta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hel vetin väliä sulle on VIERAIDEN ihmisten syömiset????
Syö itse kun syöt tai ole vaikka syömättä, tekee sullekin varmasti ihan hyvää.
On sillä sen verran väliä, että mun maksamista verorahoista hoidetaan ylipainon aiheuttamat kustannukset, jotka ovat tällä hetkellä luokkaa 3 000 000 000 €/vuosi. Siis Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metabolia tarkoittaa aineenvaihduntaa. Se on kaikilla.
Ja jos on jatkuva nälkä eikä tule kylläiseksi, niin vika löytyy ruuasta, ei metaboliasta.
Ei. Tarkoitin sitä, mitä kirjoitin.
Työelämä. Kun ei ehdi syödä kunnolla yhtäkään ateriaa niin sitten syödään koko ajan jotain pientä siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ateriaväli on 5-6h
Toisille on, toisille ei. Jos mieheni tai poikani pitäisi noin pitkät välit, kumpikin olisi huonovointinen.
Ruuan sisällöstä riippuu kuinka pitkään pysyy kylläisenä. Ei siitä, ovatko ne poikiasi tai miehiäsi.
Entäs raskaana? Ruokavalioni muuttui raskaana täysin. Ennen raskautta olin pätkäpaastolla ilman aamupalaa, join kahvin mustana, söin kevyen lounaan ja kotona päivällisen ja illallisen. En käyttänyt maitoa. Nyt syön heti aamusta, joskus öisinkin, enemmän leipää, juon maitoa ja syön välipaloja.
Jos en syö ajoissa riittävästi tulee paha olo joka kestää koko päivän. Samoin jos syön liian rasvaista ruokaa tms. tulee huono olo. Jäätelö tai riisivanukas on ihan hyvä välipala, samoin hedelmät. Kävelen päivittäin 1,5 h lenkin. Jos söisin kuten normaalisti ei-raskaana, näivettyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on vuosia pyörinyt tää sama tyyppi jolla on pakkomielle "naposteluun". Muita vakkareita on se joka ei osaa käyttää että-sanaa ja se joka sanoo aina "voi voi".
Elätkö lainkaan palstan ulkopuolista elämää?
Osui ja upposi, nimittäin suhun. 😀
Miksei voida ymmärtää sitä että ihmiset on erilaisia? Jos istuu toimistossa ja makaa kotona niin ei tietenkään tarvitse ruokaa. Mutta fyysinen työ ja liikunnallinen elämäntapa kuluttaa kaloreita, jolloin tarvitaan välipaloja kun tulee yksinkertaisesti nälkä. Antakaa ihmisten syödä niinkuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ateriaväli on 5-6h
Toisille on, toisille ei. Jos mieheni tai poikani pitäisi noin pitkät välit, kumpikin olisi huonovointinen.
Ruuan sisällöstä riippuu kuinka pitkään pysyy kylläisenä. Ei siitä, ovatko ne poikiasi tai miehiäsi.
Entäs raskaana? Ruokavalioni muuttui raskaana täysin. Ennen raskautta olin pätkäpaastolla ilman aamupalaa, join kahvin mustana, söin kevyen lounaan ja kotona päivällisen ja illallisen. En käyttänyt maitoa. Nyt syön heti aamusta, joskus öisinkin, enemmän leipää, juon maitoa ja syön välipaloja.
Jos en syö ajoissa riittävästi tulee paha olo joka kestää koko päivän. Samoin jos syön liian rasvaista ruokaa tms. tulee huono olo. Jäätelö tai riisivanukas on ihan hyvä välipala, samoin
Näytät syövän sokeria pitkin päivää, ei ihme, että ruoka maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt tätä, kun kulttuuritapahtumissa pitää olla ruokailu. Ennen oli niin päin, ettei saanut syödä tapahtumapaikoilla, ettei synny sotkua. Onko joillekin sitten tullut trauma tästä?? Että oli nälkä kaiken jonotuksen ym. jälkeen, eikä saanut ruokaa. Minä veikkaan, että se nälkä oli jano ja tästä olisi selvinnyt sillä, että olisi ollut mehupullo mukana.
Jos metallikeikalla pitää olla RUOKAILU, niin minä sanon, että maailma on pilalla.
No se on luultavasti yksi tulonlähde. Samoin kuin urheilutapahtumissa. Kukaan ei siellä pakota syömään
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä, miten jollain voi olla noin suuri pakkomielle kytätä ja analysoida toisten ruokia. Et taida olla kovinkaan tyytyväinen ihminen itseesi? Kukaan, jolla on terve suhtautuminen ruokaan ja itseensä, ei mieti toisen syömisiä. Olet siis sairastuttanut itsesi. Kipinä kapin itsetuntoa etsimään.
Ei tarvitse kytätä kenenkään syömistä, riittää että katsoo ulkona ympärilleen. Laardia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Markkinavoimat ja rahahan tässä on takana. Noita tuotteita markkinoidaan ja tyrkytetään kuluttajille, jotta osakkeenomistajat saisivat voittoa. Ja ihmiset ostavat ja syövät, joten markkinointi on onnistunutta.
Niin tai sitten syynä onkin ihan sen oman kehon toiminta. Ei sama syömisrytmi toimi kaikilla. Mikä tässä on osalle niin vaikeaa käsittää? Miksi toisten pitäisi kärvistellä puoli päivää nälässä, mitä tästä hyötyy?
Toisilla iso aamiainen ja kotonakin sitten ihan päiväruoka ja parin tunnin jälkeen jo välipalaa ja sitten iltaruoka ja ihmetellään omaa syömättömyyttä kun muutoin menee lähinnä illallinen aamiaisen jälkeen?
Eipä tule kyylättyä muiden syömisiä.
Itse olen kuulemma vauvasta asti ollut todella pieniruokainen. Syön vain silloin kun iskee näläntunne, eikä niin tapahdu kovinkaan montaa kertaa päivässä. Syöminen on muutenkin aika tylsää touhua.
Tämän kesän aikana miettinyt itsekin ihan samaa. Mökillä ollaan, niin tilanne on erilaista kun kaupungissa. Ei ole ylimääräisiä mässättäviä, kun ei ole vararuokia. Tuntuu, että me vaan syödään koko ajan jotain. Itsekin.
Sitten tein uuden päivärytmin ja lisäsin enemmän proteiinia ruokaa, josko napsiminen vähentyis.. aamupala, lounas ja päivällinen. No, enpä tiedä. Nyt ainakin saa riittämiin marjoja ja herneitä, että napsitaan niitä sitten.
Pitää ottaa uusi käytäntö, kun palataan kaupunkiarkeen. Ihan älytöntähän tämä on ja ruokaan menee rahaa aivan liikaa muutenkin.
Mistä sinäkin tiedät mitä ja milloin ihmiset syövät? Hankkisit ihan oman elämän ja pysy poissa meidän muiden elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän tyyppisissä keskusteluissa AINA käytetään syömisestä ilmaisua "mussuttaa"?!
"Itse syön tällä ja tällä aikataululla, muut mussuttavat ihan vääriin aikoihin".
Se on mässyttää tai mättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän tyyppisissä keskusteluissa AINA käytetään syömisestä ilmaisua "mussuttaa"?!
"Itse syön tällä ja tällä aikataululla, muut mussuttavat ihan vääriin aikoihin".
Tai mässyttää. "Itselläni on neljä ateriaa päivässä. Voin joskus syödä jäätelön herkuksi kun on kuuma, mutta se ei ole mikään välipala jota täytyy joka päivä mässyttää."
On se hienoa kun itse niin sivistyneesti osaa syödä kaiken mässytyksen keskellä.
Ja toinen ääripää halveksii kasvisruokaa, jota tietysti" puputetaan".
No itse inhoan sanaa "napostella". Hyi helvata. Ja sitä käyttää ne ketkä ihan itse napostelee ja napsuttelee suuhunsa jotain koko ajan. Napostelevat porkkanoita kun haluavat laihtua. Laittavat oikein ison kulhon vierelleen kun telkkua katsovat (näin vinkaavat muille) että pysyy sitten nälkä poissa kun NAPOSTELEE.
Pakkomielle jatkuvasta syömisestä voi liittyä useisiin eri syihin, ja sen taustalla voi olla monenlaisia tekijöitä. Tässä muutamia mahdollisia syitä, miksi joku saattaa tuntea tarvetta syödä jatkuvasti:
1. **Ahmimishäiriö (bulimia nervosa)**: Tämä on syömishäiriö, jossa henkilöllä on toistuvia jaksoja, jolloin hän syö suuria määriä ruokaa nopeasti, usein tunteenomaisista syistä. Ahmimisjaksojen jälkeen voi seurata puhdistautumiskeinoja, kuten oksentamista tai liikuntaa.
2. **Binge eating disorder (BED)**: BED on toinen syömishäiriö, jossa henkilö ahmii suuria määriä ruokaa ilman puhdistautumisjaksoja. Tämä voi johtaa ylipainoon ja terveysongelmiin.
3. **Hyperfagia**: Tämä on tila, jossa henkilöllä on jatkuva tai voimakas ruokahalu, mikä voi johtaa jatkuvaan syömiseen. Hyperfagia voi liittyä tiettyihin lääketieteellisiin tiloihin tai neurologisiin häiriöihin.
4. **Stressi tai tunnesyöminen**: Joillekin syöminen voi olla tapa käsitellä stressiä, ahdistusta tai muita voimakkaita tunteita. Tämä voi johtaa siihen, että henkilö kääntyy ruoan puoleen aina, kun hän kokee tunteita, joita hän ei muuten osaa käsitellä.
5. **Fyysiset tarpeet**: Joillakin ihmisillä voi olla erityisiä ravitsemuksellisia tarpeita tai aineenvaihdunnallisia häiriöitä, jotka voivat johtaa jatkuvaan nälän tunteeseen tai tarpeeseen syödä säännöllisesti.
6. **Tottumus tai opitut käyttäytymismallit**: Jotkut voivat oppia syömään jatkuvasti, koska he ovat tottuneet siihen ympäristön tai lapsuuden kokemusten takia.
On tärkeää huomata, että jatkuva syömisen tarve voi olla monimutkainen tila, joka saattaa vaatia ammattimaisen terveydenhuollon arviointia ja hoitoa. Jos tunnistat itsessäsi tai läheisessäsi merkkejä ahdistuneesta tai pakkomiellestä syömisestä, kannattaa hakea apua ja tukea terveydenhuollon ammattilaiselta.
Pudotin 25 kg syömällä päivässä n. 6-7 kertaa. Kävin lähes joka päivä treenaamassa raskaasti salilla ja lisäksi aerobista, nälkä oli lähes kokoajan ennen seuraavaa ateriaa, aineenvaihdunta toimi niin tehokkaasti. 3 krt päivässä syömällä jaksaisi tuskin edes liikkua.
Mitä hel vetin väliä sulle on VIERAIDEN ihmisten syömiset????
Syö itse kun syöt tai ole vaikka syömättä, tekee sullekin varmasti ihan hyvää.