Mikä pakkomielle nykyihmisellä on SYÖDÄ koko ajan?
Koko ajan pitää mussuttaa jotain "snackseja", välipalapatukoita, suklaapatukkaa, voileipää, wrappia tai sipsiä. Tämä siis kaikkien aterioiden lisäksi.
70-80-luvulla oli vielä aivan normaalia että ihminen söi lähinnä aamiaisella, lounaalla ja päivällisellä. Iltapalaa eivät kaikki syöneet tai se oli joku yksittäinen paahtoleipä juustoviipaleella tai puuro.
Ja se kyllä näkyy ihmisten vyötäröillä ja leuoissa.
Kommentit (191)
Metabolia tarkoittaa aineenvaihduntaa. Se on kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyihminen ei kestä olla hetkeäkään syömättä tai juomatta. Vesipullo työpöydällä ja eväät laukussa. Eihän siinä muuta, mutta suuri osa suomalaisista on ylipainoisia, joten ruokakulttuurissa on jotain vikaa. Yhteisistä rahoista ylipainon aiheuttamat sairaudet maksetaan.
Vettä juomallako ne ihmiset on lihoneet? Pitäisikö koko työpäivä mielestäsi olla kokonaan syömättä ja juomatta?
Ei pitäisi, mutta minusta on kiinnostavaa, miksi nykyään juodaan koko ajan vettä. Ei voi mennä keittiöön hakemaan lasia kun janottaa, vaan pullo pitää olla valmiina kuin urheilijalla konsanaan. Eikö kestetä sitä nälän tai janon tunnetta ollenkaan?
Veden juominen tahtoo monesti unohtua, koska janon tunne ei ole pakottava ja siihen tottuu helposti. Ja kodin ulkopuolella liikkuessa sitä vettä on vähän hankala hakea, jos ei halua juoda huulet suoraan jossain vessan hanassa.
Kummallinen asenne ylipäätään yhdistää veden riittävä juonti lihavuuteen, kun asia on aivan päinvastoin. Veden juominen on kaikin puolin terveydelle hyväksi, ja usein nestehukka ilmenee näläntunteena minkä vuoksi saattaa syödä ylimääräistä, vaikka oikeasti keho tarvisi vaan vettä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyihminen ei kestä olla hetkeäkään syömättä tai juomatta. Vesipullo työpöydällä ja eväät laukussa. Eihän siinä muuta, mutta suuri osa suomalaisista on ylipainoisia, joten ruokakulttuurissa on jotain vikaa. Yhteisistä rahoista ylipainon aiheuttamat sairaudet maksetaan.
Tällaisen ripulin tuottaminen vaatii kyllä jo melkoisen aivosumun. Ehkä johtuu vedenjuonnin vähyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen ripulin tuottaminen vaatii kyllä jo melkoisen aivosumun. Ehkä johtuu vedenjuonnin vähyydestä?
Kiitos kauniista kommentista!
Itsetunto ja -kuri puuttuu. Syön ruisleipää Oivariinilla, kolme palaa, nam.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt tätä, kun kulttuuritapahtumissa pitää olla ruokailu. Ennen oli niin päin, ettei saanut syödä tapahtumapaikoilla, ettei synny sotkua. Onko joillekin sitten tullut trauma tästä?? Että oli nälkä kaiken jonotuksen ym. jälkeen, eikä saanut ruokaa. Minä veikkaan, että se nälkä oli jano ja tästä olisi selvinnyt sillä, että olisi ollut mehupullo mukana.
Jos metallikeikalla pitää olla RUOKAILU, niin minä sanon, että maailma on pilalla.
Enemmän ihmettelisin sitä, että joka tapahtumassa pitää olla tarjolla alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mitä sillä tässä yhteydessä tarkoitetaan? Sitä suomalaista aineenvaihduntaa, joka on hidas, kerää nestettä ja kasaa keskivartaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän tyyppisissä keskusteluissa AINA käytetään syömisestä ilmaisua "mussuttaa"?!
"Itse syön tällä ja tällä aikataululla, muut mussuttavat ihan vääriin aikoihin".
Tai mässyttää. "Itselläni on neljä ateriaa päivässä. Voin joskus syödä jäätelön herkuksi kun on kuuma, mutta se ei ole mikään välipala jota täytyy joka päivä mässyttää."
On se hienoa kun itse niin sivistyneesti osaa syödä kaiken mässytyksen keskellä.
Ja toinen ääripää halveksii kasvisruokaa, jota tietysti" puputetaan".
Ja ylipainoiset eivät syö, he ahtavat ja mättävät. Sanoilla luodaan asenteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt tätä, kun kulttuuritapahtumissa pitää olla ruokailu. Ennen oli niin päin, ettei saanut syödä tapahtumapaikoilla, ettei synny sotkua. Onko joillekin sitten tullut trauma tästä?? Että oli nälkä kaiken jonotuksen ym. jälkeen, eikä saanut ruokaa. Minä veikkaan, että se nälkä oli jano ja tästä olisi selvinnyt sillä, että olisi ollut mehupullo mukana.
Jos metallikeikalla pitää olla RUOKAILU, niin minä sanon, että maailma on pilalla.
Enemmän ihmettelisin sitä, että joka tapahtumassa pitää olla tarjolla alkoholia.
Kuuluu samaan sarjaan. Juomisten tarjoilusta tosin pitäisikin huolehtia. Jano johtaa siihen ns. nälkään ja ihmiset pyörtyy.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos on jatkuva nälkä eikä tule kylläiseksi, niin vika löytyy ruuasta, ei metaboliasta.
Eikös se ole aika luonnollinen reaktio syödä kun ruokaa on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos on jatkuva nälkä eikä tule kylläiseksi, niin vika löytyy ruuasta, ei metaboliasta.
Vika löytyy nimenomaan aineenvaihdunnasta tai ruokailutottumuksista. Vai miten lihavuutta muuten olisi olemassa? Kaikki voisivat vain vaihtaa burgerit salaatinlehtiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mitä sillä tässä yhteydessä tarkoitetaan? Sitä suomalaista aineenvaihduntaa, joka on hidas, kerää nestettä ja kasaa keskivartaloon.
Mikä johtuu ainoastaan sopimattomasta ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Stressi saa syömään. 1970-80 -luvuilla ei ollut teknostressiä.
Kyllä tuo jatkuva ruuan pupeltaminen on ihan opittu tapa. Jo taaperot opetetaan mussuttamaan naksuja rattaissa. Ihmiset ei enää kestä pientäkään nälän tunnetta, ja se kyllä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika löytyy nimenomaan aineenvaihdunnasta tai ruokailutottumuksista. Vai miten lihavuutta muuten olisi olemassa? Kaikki voisivat vain vaihtaa burgerit salaatinlehtiin?
Johtuu nimenomaan väärästä ravinnosta. Eikä sitä korjata syömällä vain salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Isäni aikaan pystyi rakennusapulaisen palkalla elättämään ihan hyvin itsensä, vaimon ja 2 lasta. Nyt pari töissäkäyvää duunaria tarvitsee erilaisia tukia että edes yksi lapsi saadaan pysymään elossa.
Moni ei voi vaikuttaa mitenkään elämänsä kulkuun tai parantaa olosuhteitaan. Ilon aiheet ovat muilla kuin hyvin varakkailla vähissä. Elämä on taistelua työpaikan ja/tai Kelan kanssa.
Ruoka on nopea ja helppo lohtu, joka toki myös lihottaa kansaa ja luo valtavan terveyspommin.
Ruoka oli ennen kalliimpaa suhteessa palkkaan. En ole kuullut ennen ammattinimikettä rakennusapulainen. No, niillä palkoilla ei kyllä ollut varaa puputtaa ruokaa koko ajan, hyvä jos perusruoan sai.
Syön 3 x päivässä ja olen jo vuosia syönyt näin; klo 6, klo 11, klo 15. Ja ylipainoa on 40 kg.
Vierailija kirjoitti:
Jotku ei pysty elokuviinkaan menemään ellei ole jotain purtavaa, en ymmärrä tätä.
Kyllä pitää pari tuntia pärjätä ilman mussutusta.
Elokuvissa se karkin syönti on osa elämystä. Itselläni on aina leffakarkit vaikka en muuten mussutakaan mitään jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole aika luonnollinen reaktio syödä kun ruokaa on tarjolla.
Joo, mutta ihminen ei ole siinä mielessä eläin etteikö pystyis vähän katsomaan...
Ei kaikille. Minä esimerkiksi teen ruumiillista työtä 12 tunnin vuoroissa, niin kyllä siinä on hyvä haukata jotain pientä aina muutamam tunnin välein, kuin että söisi isomman aterian 6 tunnin välein.
Ja painoindeksini on 21, jos joku sitä miettii.