Miksi joillekin on vaikeaa myöntää, että Suomi sijaitsee Itä-Euroopassa?
Tätä olen ihmetellyt. Suomesta usein puhutaan länsieurooppalaisena maana. Siihen olen sanonut, että katsokaa karttaa: Suomi on Euroopan itäosassa, Venäjän naapurissa.
Kommentit (148)
Suomalaisuus on aika uusi keksintö. Ennen tämä syrjäseutu kuului Ruotsiin, sitten Venäjään. Sitten tämä pieni metsäkansa keksi, että se voisi itse hallita omaa asuinseutuaan. Hyvä niin, läheskään kaikilla maailman kansoilla ei tätä luksusta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on Pohjois-Euroopassa. Oudoksi menneet nämä venäjäprovot.
Asun Englannissa ja virallisissa papereissa lukee, että olen itä-eurooppalainen.
Mikähän se sellainen virallinen paperi olis.... ;)
Slaavilainen melankolia uppoaa suomalaiseen yhtä sulavasti kuin veitsi kesävoihin. Ruotsalaisen kohdalla on jo toisin, hän on lähtökohtaisesti duuri, ei molli.
Tämä puoli ei meistä lähde millään pois, koska on syvällä sisimmässämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei kuulu Itä-Eurooppaan. Sitä ei lasketa kuuluvaksi sinne.
Eihän Baltian maatkaan kuulu.
Perinteisesti Itä--Eurooppaan lasketaan kuuluvan suurin osa entisistä sosialistisista maista.
Maantieteellisesti Baltian maat todellakin voi laskea Pohjois-Eurooppaan kun ovat ihan samalla tasolla kuin Tanska ja etelä-Ruotsikin.
Jos mukaan lasketaan Euroopan äärimmäiset osat kaukana pohjoisessa niin maantieteellisesti Viron Saarenmaa on keskellä Eurooppaa. Mekin olemme siis kutakuinkin keski-eurooppalaisia.
Mitähän "Euroopan äärimmäisiä osia" mahtanet tarkoittaa? Grönlantia ja Huippuvuoria? Maantieteellisesti nämä eivät ole osa Eurooppaa, vaikka eurooppalaiset valtiot hallitsevatkin niitä.
Ennenhän elokuvissa näki sellaisia Euroopan karttoja missä maailma loppui Etelä-Suomen kohdalla.
Minusta voisimme olla kreikkalaisten tapaan ylpeitä sekä itäisistä että läntisistä piirteistämme. Puhtaasti kumpaakaan kun emme selkeästi ole vaan jotain niiden väliltä.
Muistan miten minulle oli ahaa-elämys takavuosina, kun tajusin, että Puola on lännempänä kuin Suomi.
YK määritteli vuonna 2008 itäeurooppalaisiksi maiksi seuraavat valtiot: Bulgaria, Moldova, Puola, Romania, Slovakia, Ukraina, Unkari, Tšekin tasavalta, Valko-Venäjä ja Venäjä.
... mutta toki jos vauvapalstalla ollaan eri mieltä kuin YK, niin silloin vauvapalsta voi määritellä käsitteen uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta voisimme olla kreikkalaisten tapaan ylpeitä sekä itäisistä että läntisistä piirteistämme. Puhtaasti kumpaakaan kun emme selkeästi ole vaan jotain niiden väliltä.
Niin. Valitettavasti suomalaiseen asenteeseen kuuluu, että molempia pitää hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään määrityksessä Suomi ei kuulu Itä-Eurooppaan johon kuuluvat mm Moldova, Romania, Bulgaria jne.
Suomi on Pohjois-Eurooppaa sekä maantieteellisesti että kulttuurillisesti.
Eastern European Time Zone.
Niin, tämän valossa kai sitten myös Egypti ja Etelä-Afrikka ovat Itä-Eurooppaa?
Vierailija kirjoitti:
YK määritteli vuonna 2008 itäeurooppalaisiksi maiksi seuraavat valtiot: Bulgaria, Moldova, Puola, Romania, Slovakia, Ukraina, Unkari, Tšekin tasavalta, Valko-Venäjä ja Venäjä.
... mutta toki jos vauvapalstalla ollaan eri mieltä kuin YK, niin silloin vauvapalsta voi määritellä käsitteen uusiksi.
Onpa hölmöä. Puola, Slovakia ja Unkari sijaitsevat keskellä Eurooppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti, mutta itä-länsi-akselilla Suomi on idässä.
mitä sen on väliä, emme kuitenkaan ole rysssssän kanssa samanlaisia, vaikka se tuossa vieressä rajan takana onkin.
Vierailija kirjoitti:
Slaavilainen melankolia uppoaa suomalaiseen yhtä sulavasti kuin veitsi kesävoihin. Ruotsalaisen kohdalla on jo toisin, hän on lähtökohtaisesti duuri, ei molli.
Tämä puoli ei meistä lähde millään pois, koska on syvällä sisimmässämme.
Aika huvittavaa, koska ruotsalaiset tunnetaan maailmalla masentuneina ja melankolisina. Ruotsalaiset ovat muille, esimerkiksi amerikkalaisille, sitä mitä suomalaiset ovat ruotsalaisille. Sanoisin että ns. melankolia on monilla verissä. Slaavit näyttävät keskimäärin tunteitaan enemmän kuin suomalaiset ja muutenkin eroavat monin tavoin suomalaisista. Sanoisin että suomalaiset ovat olemukseltaan lähempänä saksalaisia, ruotsalaisia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.Geopoliittisesti Suomi kuuluu Länsi-Europpaan.
Eihän Liettua ja Latviakaan kuulu Itä- Eurooppaan, vaikka ovat idempänä kuin Suomi
Den var dålig. Finland ligger längst österut av samtliga EU länder.
Minun mentaalisessa kartassa Saksa on Suomen eteläpuolella suunnilleen samalla pituuspiirillä.
Miten tästä edes saadaan keskustelu, täyttä itää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itä-länsi -akseli ei olr ikinä pohjautunut maantieteeseen.
Kyllä ne pituuspiirit ja aikavyöhykerajat vain ihan maantieteellisesti menevät. Mentaliteetti tai verrokkiryhmä tm. politiikka on sitten asia erikseen.
Asun itse Itä-Eur. (ex-NL) maassa. Ja kyllä tunnustan, että Suomi on maantieteellisesti Itä-Euroopassa, mutta en yleensä käytä sitä käsitettä jutellessani Suomesta, koska järjestelmä, politiikka, ihmisten arvot, miten yhteiskunta toimii, mitä pidetään tärkeänä, on vahvasti Ruotsi- ja pohjoismaavaikutteista. Sen huomaan, kun oon asunut jo pitkään maassa, jossa esim ei koskaan puhuta tasa-arvosta eikä pidetä sitä mitenkään havittelemisen arvoisena arvona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva.fi:llä olen oppinut, että Ukraina on Länsi-Eurooppaa, mutta Suomi ei. Miten urpoa porukkaa täällä onkaan. :D
Kuka on väittänyt Ukrainaa Länsi-Euroopaksi? Toki Venäjältä katsottuna.
Jossain ketjussa väitettiin, että Ukraina kuuluu länteen, Venäjä itään. Lol. Ja kyllä Venäjälläkin Ukrainaa pidetään itäeurooppalaisena veljeskansana eikä se ole todellakaan mitään länttä. Idässä muutetaan kutsutaan Länsi-Eurooppaa "Euroopaksi". Eivät pidä itseään samalla tavalla eurooppalaisina kuin vaikka suomalaiset. Toisaalta joskus myös britit tekevät eron itsensä ja (manner-)Euroopan välille.
Näitä juopuneita tai muuten päihtyneitå, hienhajuisia ihmisiä ei löydy vaikka Englannista? Mees vaikka johonkin fudismatsiin.