Miksi jotkut ihmiset pelkäävät vastata tuntemattomaan tai outoon puhelinnumeroon? Siinä ei ole lähtökohtaisesti mitään vaarallista!
Sekö siinä pelottaa, että siitä tulisi jotain laskua? Voin sanoa, ei tule! Suomessa et maksa puheluun vastaamisesta mitään, vaikka soittaja olisi jokin huijari jostain vinku-Intiasta.
Vai onko siinä kyse pelosta joutua tietojenkalastelun uhriksi? Ei, et joudu sellaisen uhriksi, jos et huijarille mitään luottamuksellisia tai arkaluonteisia tietoja itse kerro. Joo, jos se linjan toisessa päässä on huijari, niin onhan sillä toki puhelinnumerosi, kun on sinulle osannut soittaa, muttei se pelkällä puhelinnumerollasi tee käytännössä yhtään mitään. Pelkällä puhelinnumerolla ei pikavippejä nostella tai tilata tavaraa sinun nimelläsi.
Vai pelottaako siinä se, että joudut tilausansaan? Tiedoksi vaan, että nykyään puhelimyynnissä tehdyistä tilauksista vaaditaan kirjallinen vahvistus, että sopimus tulee voimaan. Vaikka miten paljon kyllää hokisit puhelimessa myyjälle, niin sopimus ei ole pätevä, jos et sitä kirjallisesti hyväksy. Eli tilausansan pelkokin on nykyään aiheeton.
Eli käytännössä kaikki pelot olla vastaamatta tuntemattomaan tai outoon numeroon ovat perusteettomia. Varmaan onkin niin, että mediassa esillä olleet uutisotsikot ovat lietsoneet pelkoa ihmisiin. Jos on malttanut lukea uutisista muutakin kuin sen otsikon, niin on voinut huomata, että huijaus on todellisuudessa tapahtunut juurikin niin, että huijauksen uhri on mennyt antamaan henkilökohtaisia tietoja itsestään huijarille, kuten esim. pankkitunnuksensa. Mutta asia ei ole todellakaan mennyt niin, miten uutisotsikot ovat väittäneet, että "Henkilö vastasi puhelimeen ja menetti rahansa".
Toki voi ihan yleisenä neuvona sanoa, että jos puhelu tuntuu epämiellyttävältä, sen voi lopettaa koska tahansa.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Ei onneksi ole olemassa mitään velvollisuutta vastata yhtään mihinkään puheluihin.
Haistakaa paska. En vastaa edes tunnettujen ihmisten soittoihin enää.
Jos Trump soittaisi kyllä mä vastaisin🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa puhelinmyyjille.
Mistä sä tiedät, että kyseeessä on puhelinmyyjä eikä vaikka sun kaukainen serkku, jonka numeroa sulla ei ole muistissasi?
Kaukainen serkku laittaa viestiä mikäli en vastaa ja soita takaisin. Puhelinmyyjä ei.
Vierailija kirjoitti:
Intiasta tulevat puhelut ovat parhaita, niita jaksan haastattaa pitkaankin kunnes huomaavat etta nyt itsea huijataan ja lyovat luurin korvaan.
Sama täällä, Ne todella puhuvat aivan kuin uskoisivat itse niihinn juttuihinsa. Yhdeltä muka-micorsoftilta soittaneelta kysyin, että mistä hän sai mun nimeron, niin vastasi ihan pokkana että FBI:lta.
-Että joo, ihan varmaan FBI:llä on mun numero ja se vielä jakelee sitä jollekin muka-microsoftin tukihenkilölle... että se oli hauska puhelu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. Vastaamattomuus johtuu siitä, että nykyään jokaisella tuntemattomasta numerosta tulevalla soittajalla on tarkoitus kaupata minulle jotain, ei kerta kaikkiaan ole aikaa eikä mielenkiintoa kuunnella turhia myyntipuheluita.
Jos ruudulla lukee nuo maagiset sanat "tuntematon numero", niin kyseessä ei ole myyjä. Se olisi hyvän kauppatavan vastaista, Jos joku myyjä soittaa, hänen numeronsa pitää olla näkyvissä, jotta asiakas saa tarvittaessa yhteyden myyjään, jos hän haluaa valittaa tuotteesta, saada lisätietoja tuotteen käytöstä, tai mahdollisesti peruuttaa kaupat tms.
No sitä suuremmalla syyllä olla vastaamatta, koska kyseessä on silloin myyjä joka soittaa siitä huolimatta, että se on hyvän kauppatavan vastaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. Vastaamattomuus johtuu siitä, että nykyään jokaisella tuntemattomasta numerosta tulevalla soittajalla on tarkoitus kaupata minulle jotain, ei kerta kaikkiaan ole aikaa eikä mielenkiintoa kuunnella turhia myyntipuheluita.
Jos ruudulla lukee nuo maagiset sanat "tuntematon numero", niin kyseessä ei ole myyjä. Se olisi hyvän kauppatavan vastaista, Jos joku myyjä soittaa, hänen numeronsa pitää olla näkyvissä, jotta asiakas saa tarvittaessa yhteyden myyjään, jos hän haluaa valittaa tuotteesta, saada lisätietoja tuotteen käytöstä, tai mahdollisesti peruuttaa kaupat tms.
Miten hyvät tavat ja puhelinmyyynti liittyvät yhteen?
Hyvä liiketapa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa. Tuntematon numero jää täällä AINA JA IKUISESTI vastaamattomaksi.
Jos tuntemattomalla numerolla on painavaa asiaa, hän lähettää kyllä viestin perään että on tavoitellut asiassa N.
Poliisi ei lähetä.
Sitten ei ole painavaa asiaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne lakkaavat soittamasta, kun vaihtaa numeron. Ja laittaa numeronsa salaiseksi.
Loppui kaikki myyntipuhelut kun noin tein.
Kun puhelin soi, tietää että on tulossa oikea puhelu, jolltain taholta.
Toki siinä on hommansa, että vaihtaa sen uuden nronsa tarpeellisiin kohteisiin.
Ja ilmoittaa nille, joilla pitääkin olla numeroni tiedossa: työ, läheiset, päiväkoti, jne.
Vaihdoin numeroni prepaidiin ja enää soittavat prepaidin toimittajan myyjät. Niillekään en vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä liiketapa
En kysynyt mikä on hyvä liiketapa vaan miten puhelinmyynti ja hyvät tavat liittyvät yhteen? Tai edes hyvä liiketapa ja puhelinmyynti?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on peloteltu. Kukaan avaa oveakaan.
Ei minua ainakaan ole peloteltu enkä pelkää vastata puhelimeen tai avata ovea. Puhelimen voi aina sulkea ja ovenpielessäkin on kättä pidempää.
Minua vaan raivostuttaa kaikki tuputtajat. Osta sitä osta tätä. En osta mutta voisin tietysti kokeilla myydä omia romujani. En vaan jaksa sitä inttämistä, aivopesua ja tyrkyttämistä. Vuosikymmeniä myynnissä työtä tehneenä, osaan kaikki kommervenkit ja tunteisiin vetoamiset joilla yritetään myydä. Kuvotti jo silloin se toiminta ja kuvottaa nyt vielä enemmän.
Eräs keittiömyyjä yritti puoliväkisellä sisälle tunkea, piti ihan karjaista että lähe meneen.
Nuo ovella kävijät vielä huijaa vanhuksia järjestelmällisesti joten en tunne myötätuntoa. Sama puhelinmyyjien kanssa.
Mulle tulee noita puheluita äärimmäisen harvoin. En laittele puh.numeroani joka paikkaan enkä ikinä vastaa tuntemattomiin numeroihin.
Suosin kirjallista yhteydenpitoa verbaalisen sijaan. Jää aina selkeä todiste mistä on keskusteltu ja mtä on sovittu. Puliveivarit sen sijaan haluavat sopia asioista suullisesti. Sen vuoksi esimerkiksi monet julkispalvelut pitävät kynsin hampain kiinni keskusteluista ja kirjaavat jälkikäteen mitä asiasta haluavat.
ylehän teki tuotti oikein ylistys ohjelmaa puhelin kaupustelijoista espanjassa soittelivat suomen vanhuksille ja kaupustelivat jos mitäkin lehteä. ylä femmoja kun oletti mummon tilanneen päivän koka annos ja viinat oli tienattu. samoin kiinteistö "välittäjä" huijareista miksei nyt tee tuota ohjelmaa kun jetro ja kaisa ovat molemmat vankilassa.
veikkaus on huippu minulla salainen numero jopas alkoi puhelin soimaan vahinkossa annoin oikean numero vasta 3 puhelun jälkeen veikkaukseen poistivat järjestelmästä kun uhkasin kuluttaja asiamiehellä. SELI SELIÄ TULI KUN OLEMME ULKOISTUTTANEET MARKKINOINNIN. PÄIVITTÄIN JOPA 3-5 TEKSTARIA HEI HARRI TÄNÄÄN SITÄ SUN TÄTÄ. giganttiin ja tokmanniin olen antanut väärän numeron. IHMETTELEN TODELLA MITEN VEIKKAUS VAATII KORTTIA JA SILTI MYY NUMEROITA. ILMOITA ETTÄ AINOASTAAN KIRJEELLÄ YHTEYDEN PITO. kolmas kerta vasta toden sanoi veikkaukselle.
Ne on kaikki kaupustelijoita. Jos jollain on oikeasti asiaa, lähettävät vaikka tekstarin, että tällainen soitto on kyseessä.
Meitähän on varoiteltu, että jopa jos vastaa vaikka vain joo tai kyllä, niin pystyvät käyttämään ääntä.
Itse en vastaa, koska osaan ostaa tarvitsemani ilman mainontaa ja tuttujen numerot näkyvät heidän soittaessaan. En kaipaa muita puhelintyyppejä.
Joskus aloittelevana yrittäjänä kävi niin, että soitettiin erikoisesta puhelinnumerosta. Kuulosti joltain viralliselta taholta ja esitellessään kuulosti että olisi pitänyt liittyä johonkin rekisteriin. Kokemattomana sitten luulin sen olevan pakollinen. Jälkeenpäin kävikin ilmi, että rekisteri ei ollutkaan pakollinen. Tilausta ei voinut perua, koska sama kuluttajansuoja ei koskenut yritysten välisiä kauppoja. Iso lasku aivan turhaan. Sen jälkeen en ole vastannut outoihin puhelinnumeroihin. Muutenkaan ulkomaisiin puhelinnumeroihin en vastaa turvallisuuden vuoksi.
tokmanni ei vieläkään tajua miten paljon on aiheuttanut häirikkö puheluita. 60% antanut kyrvänderi naapurin numeron. gigantilla sama nyt temu yrittää samaan tua markkinointi ei tehoa kuin 3% asiakkaista näistäkin 2% poistaa tietonsa. käy kuin s kaupan kun antti alkoi selittelemään tämä ei ole tätä vaan kallistutamme hintoja. n2000 on nostanut s,mafia sataset pois ja vaatinut pankissa kortin leikkauksen. TODELLA KARKOITTAVA MAINOS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa. Tuntematon numero jää täällä AINA JA IKUISESTI vastaamattomaksi.
Jos tuntemattomalla numerolla on painavaa asiaa, hän lähettää kyllä viestin perään että on tavoitellut asiassa N.
Poliisi ei lähetä.
Poliisi saa kiinni ilman että tarvitsee viestejä lähetellä jos on asiaa.
Ei ne joka asiassa lähde sun luo käymään. Poliisista päivää, miehesi oli pyöräonnettomuudessa joku aika sitten. Ilmoitamme että hänen pyöränsä voi hakea
tuskin lähtevät tietoa tuomaan autosaattueessa.
Tuossa vaiheessa oltaisiin jo sairaalastakin yhteydessä, ja he kyllä laittavat viestiä jos olet lähiomaiseksi merkitty. Kokemusta on, valitettavasti. Pyörän hakemisella ei tuossa kohtaa olisi suurta merkitystä.