Miksi jotkut ihmiset pelkäävät vastata tuntemattomaan tai outoon puhelinnumeroon? Siinä ei ole lähtökohtaisesti mitään vaarallista!
Sekö siinä pelottaa, että siitä tulisi jotain laskua? Voin sanoa, ei tule! Suomessa et maksa puheluun vastaamisesta mitään, vaikka soittaja olisi jokin huijari jostain vinku-Intiasta.
Vai onko siinä kyse pelosta joutua tietojenkalastelun uhriksi? Ei, et joudu sellaisen uhriksi, jos et huijarille mitään luottamuksellisia tai arkaluonteisia tietoja itse kerro. Joo, jos se linjan toisessa päässä on huijari, niin onhan sillä toki puhelinnumerosi, kun on sinulle osannut soittaa, muttei se pelkällä puhelinnumerollasi tee käytännössä yhtään mitään. Pelkällä puhelinnumerolla ei pikavippejä nostella tai tilata tavaraa sinun nimelläsi.
Vai pelottaako siinä se, että joudut tilausansaan? Tiedoksi vaan, että nykyään puhelimyynnissä tehdyistä tilauksista vaaditaan kirjallinen vahvistus, että sopimus tulee voimaan. Vaikka miten paljon kyllää hokisit puhelimessa myyjälle, niin sopimus ei ole pätevä, jos et sitä kirjallisesti hyväksy. Eli tilausansan pelkokin on nykyään aiheeton.
Eli käytännössä kaikki pelot olla vastaamatta tuntemattomaan tai outoon numeroon ovat perusteettomia. Varmaan onkin niin, että mediassa esillä olleet uutisotsikot ovat lietsoneet pelkoa ihmisiin. Jos on malttanut lukea uutisista muutakin kuin sen otsikon, niin on voinut huomata, että huijaus on todellisuudessa tapahtunut juurikin niin, että huijauksen uhri on mennyt antamaan henkilökohtaisia tietoja itsestään huijarille, kuten esim. pankkitunnuksensa. Mutta asia ei ole todellakaan mennyt niin, miten uutisotsikot ovat väittäneet, että "Henkilö vastasi puhelimeen ja menetti rahansa".
Toki voi ihan yleisenä neuvona sanoa, että jos puhelu tuntuu epämiellyttävältä, sen voi lopettaa koska tahansa.
Kommentit (203)
Itse olen niin utelias että vastaan,yleensä aina on joku kaupustelija.
En pelkää. Vastaamattomuus johtuu siitä, että nykyään jokaisella tuntemattomasta numerosta tulevalla soittajalla on tarkoitus kaupata minulle jotain, ei kerta kaikkiaan ole aikaa eikä mielenkiintoa kuunnella turhia myyntipuheluita.
Ei kiinnosta tuhlata aikaa puhelinmyyjien puheluihin. Koska sitä ne oudot numerot on 99.9% kerroista.
Ulkomaisiin numeroihin ei ole tarvetta vastata. En tunne ketään ulkomailta eikä kukaan minua siellä joten kellään ei voi olla mitään asiallista asiaa mulle.
Koska olen yrittäjä ja 97,8% kaikista tuntemattomista puheluista menee näin:
"Haloo"
"Tavoittelin yrittäjä xxx onko puhelimessa"
"Olen mutta en osta mitään"
"EI TÄSSÄ MITÄÄN OLLA MYYMÄSSÄ OLISIMME VAAN TARKISTANEET TIEDOT TÄÄLTÄ REKISTERISTÄ JA LAITETAANKO SAMALLA NETTISIVUJEN NÄKYVYYS KUNTOON IHAN PIENTÄ 560e VUOSIMAKSUA VASTAAN VAAN TÄSSÄ SOITTELEN KULU ON VEROVÄHENNYSKELPOINEN"
- ja tässä kohtaa lyön luurin korvaan
vastaan mutten nimellä. sitten tulee kysymys onko siellä Yrjö-Jorma?
vaikka eka nimeni on Yrjö-Jorma kutsumanimeni, ihan virallisestikin, on Urpo. Tuosta tiedän ettei siellä ole tuttu eikä viranomainenkaan.
Miksi pitäisi vastata tuntemattomien puheluihin? Jos on tärkeää asiaa niin laittaa viestin.
No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on peloteltu. Kukaan avaa oveakaan.
Koska siellä on kumminkin joku valoo.com huijari tai joku muu valokuitunetin myyjä.
Vierailija kirjoitti:
No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita.
Soittivatko he aivan yllättäen? Vai oliko sovittu että he ottavat yhteyttä?
Yleisimpiä tuntemattomasta numerosta soittajia on Hesarin myyjät ja sitten ne nigerialaiset prinssit
En tykkää puhua puhelimessa. Joten säästän sen läheisille ja tärkeisiin puheluihin. En jaksa kuunnella puhelinmyyjien inttämistä.
Minusta on uskomatonta omahyväisyyttä soitella toisille milloin tahansa mistä syystä tahansa, varsinkin viikonloppuaamuisin klo 8 puhelinmyyntitarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittivatko he aivan yllättäen? Vai oliko sovittu että he ottavat yhteyttä?
No soittivat ihan yllättäen, että varattua aikaa pitää muuttaa.
Kerran minun sähköliittymäni melkein vaihdettiin väkisin heille vaikka sanoin ei, piti sanoa tosi tiukasti ennenkuin uskoi. Siksi en vastaa.
Olipa typerä aloitus. Miksi ihmeessä puhelimen pitäisi antaa orjuuttaa itseään?
Taidat olla Ap ihan oikea kallu?
Mutta ei siinä mitään. Vastaa sinä vaan kaikkiin puheluihin ja heidän uteluihinsa, voit samalla näppärästi antaa henkilötunnuksesi ja pankkitietosi koijareille.
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. Vastaamattomuus johtuu siitä, että nykyään jokaisella tuntemattomasta numerosta tulevalla soittajalla on tarkoitus kaupata minulle jotain, ei kerta kaikkiaan ole aikaa eikä mielenkiintoa kuunnella turhia myyntipuheluita.
Kylläpä pitää olla elämä hektistä! Ettei ole aikaa vastata puheluun ja jos ei miellytä, niin lopettaa sen?
5 sekuntia suunnilleen kestää, mikäli on ei-toivottu kaupustelija.
Tuleeko teille kymmeniä tuollaisia puheluja päivässä? Itselleni tulee tämmöisiä soittoja ehkä 5-6 vuodessa, ihan niin tarkkaan en
ole elämääni aikatauluttanut, etteikö liikenisi puolta minuuttia vuodessa.
Se saattaa olla työkkärin täti